Drukte autoverlad kandersteg goppenstein voorjaarsvakantie

Ik zag een tweetal berichten over deze autotrein van al weer wat jaren terug. Dus ik wilde toch opnieuw informeren naar meer recente ervaringen met de drukte aldaar in de voorjaarsvakantie. Met wat voor een wachttijden moet je rekening houden op b.v. zaterdag rond het middaguur van Kandersteg naar Goppenstein en terug op zaterdag in de ochtend van Goppenstein naar Kandersteg?

Niet heel recent, maar in 2009 overnachtten we in Frutigen (nog voor Kandersteg dus). Rustig ontbeten en op het gemakje door naar Saas Fee op zaterdagochtend. Tja, gek genoeg hebben we toen wel een uurtje moeten wachten voordat we de trein op mochten.
In latere jaren zorgden we dat we al aan de overkant waren voor een overnachting.

Omrijden via Montreux is het overwegen waard. Het scheelt 100 kilometer, maar in tijd scheelt het nauwelijks. Tel daar extra wachttijd bij op en dan is omrijden dus sneller… En de prijs van de extra brandstof is minder dan het treinkaartje.

Ook kan de weg er naar toe (aan beide kanten) nog wel eens tijdelijk geblokkeerd zijn agv sneeuwval (zelf meegemaakt).
Zoals Jay ook al zegt, omrijden is zeker een optie om te overwegen.

Rob

Wij zijn jarenlang in Bellwald wezen skiën, maar nooit problemen gehad met de trein.
Probeer er zo vroeg mogelijk te zijn.
Wij overnachtten altijd in de omgeving van Thun (kinderen hadden vrijdag al vrij) en zorgden dan dat we voor t ontbijt al wegreden. Langs de weg richting de trein stopten we dan altijd bij een bakker.
We hebben nooit langer als 1 trein hoeven te wachten.
Op de terugweg waren we vaak nog vroeger, dan was t nog donker als we de trein opgingen, dus waarschijnlijk een uur of 6.

*bericht bewerkt door Eliza op 08 feb 2017 08:56

Wij hebben vaak in de buurt van Brig vakantie gehad. Meestal gingen we dan inderdaad met de Autoverlad. Je kunt zelfs, als je wilt, tot aan Brig komen. Scheelt je weer de afdaling vanaf Goppenstein. Bij serieuze sneeuwval kun je inderdaad beter omrijden. Mijn zwager heeft ooit een keer serieuze problemen gehad om de haarspeltbochten voor Kandersteg te nemen.

Paul

Wij zijn vaak in dat gedeelte van Wallis geweest (Saas Fee, Grächen, Fiesch) maar na de eerste keer met de trein daarna altijd via Montreux gereden. Het voordeel is dat je dan lekker blijft rijden en niet hoeft te klimmen en afdalen (=tijdverlies) + wachten op een plekje op de trein. Dat alleen al zorgt voor een snellere rit in beleving…

Een paar keer richting Saas Fee gedaan: nooit langer dan 15 min. hoeven wachten…zowel heen als terug in de ochtend, maar echt niet overdreven vroeg, pakweg 9 a 10 uur. het ritje zelf is lekker kort, je bent zó aan de andere kant.

Zowel privé als beroepsmatig ben ik met enige regelmaat in Wallis. Normaliter is er nauwelijks wachttijd voor de autotrein Kandersteg-Goppenstein. Als er veel navraag is rijden de treinen continu af- en aan. Een uur wachttijd is een uitzonderingsgeval, maar kan tijdens weekenden met mooi weer natuurlijk voorkomen.

De omweg via Montreux is eveneens goed te doen. Hier komen echter files wel regelmatig voor. Zorg dat je niet tijdens de spits er langs komt, maar op zaterdagen valt het vrijwel altijd wel mee. Zondagmiddagen echter vermijden!

Als derde alternatief is er nog de autotrein onder de Furkapass (Realp-Oberwald). Hier kunnen tijdens de weekenden echter regelmatig flinke wachttijden ontstaan van ruim twee uur. Deze optie beter alleen doordeweeks in overweging nemen.

*bericht bewerkt door Frans op 08 feb 2017 12:23

Als derde alternatief is er nog de autotrein onder de Furkapass (Realp-Oberwald). Hier kunnen tijdens de weekenden echter regelmatig flinke wachttijden ontstaan van ruim twee uur. Deze optie beter alleen doordeweeks in overweging nemen.

Frans op 8 feb 2017 12:21

Die zou ik toch niet zo snel als alternatief suggereren …
Om er te komen, moet je via de Gotthard Autobahn en die kan wel eens lang van te voren al vast staan.
Verder is de capaciteit van die shuttle (N/h) volgens mij aanzienlijk lager dan die van de Lotschberg

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 08 feb 2017 13:58

Rob

@RCGrootveld: In de wintermaanden staat het zelden voor de Gotthardtunnel vast. Dat is een probleem voor de zomerperiode, pasen, pinksteren en andere feestdagen/weekenden. Als je bij de voorlaatste afrit voor de tunnel de snelweg verlaat, rij je in de winter in principe altijd filevrij naar Andermatt.

Qua afstand is het doorgaans een alternatief als je naar Brig of de Aletsch-Arena wilt, maar zoals gezegd in de weekenden m.b.t. de wachttijden niet aan te bevelen.

*bericht bewerkt door Frans op 08 feb 2017 14:31

@Frans: Dan heb je kennelijk andere ervaringen dan ik.
Ik ga vrijwel jaarlijks in maart naar dat land en hoor dan regelmatig op de verkeersinformatie over flinke files voor de G. tunnel.

Rob

@RCGrootveld: Die ene kilometer dat het misschien vast staat (tenzij pasen al in maart valt), kan je al vermijden door optijd rechts voor te sorteren op de rijstrook naar Andermatt. En anders zoals boven beschreven de voorlaatste afrit nemen. Je rijdt dan maar 5 kilometer extra binnendoor.

Richting noorden staat het btw. (in Airolo) vaker voor de tunnel vast als richting zuiden.

*bericht bewerkt door Frans op 08 feb 2017 16:36

Allen bedankt zover voor de reacties. Ik zie geen “horrorverhalen” zoals op de Zwitserse forums over de Furka, dus het lijkt me te overzien. Wij moeten bij Goppenstein direct het Lötschental in dus de autotrein is een goede optie.

Plaats een reactie