Franse tolweg nemen of niet?

Als je naar Frankrijk op wintersport gaat dan ontkom je meestal niet aan het rijden over dure tolwegen. Ik maakte me er eigenlijk nooit zo druk om; tolwegen zijn overzichtelijk, veilig en makkelijk. Dat mag wat kosten. Tijdens het verblijf in het appartement kijk ik 's ochtends graag naar de tv naar Télématin op France 2. Lekker babbelen over van alles en nog wat en als het wintersportweer voorbij komt even op het puntje van m’n stoel natuurlijk ;) Maar dit jaar trok het nieuws over de almaar stijgende toltarieven ook mijn aandacht. +0.8% erbij, toe maar. Terwijl in mijn beleving de peage niet eens zo lekker doorrijdt. Wij staan altijd wel een paar keer vast en in de buurt van Chambéry is het meestal rampzalig. Dit jaar stonden we op de heenweg bij elkaar meer dan een uur te wachten (op wie?). Er bleek gelukkig niet eens een ongeluk of ander incident te zijn; gewoon de dagelijkse drukte. Gevolg: het toltraject van krap 600km afgelegd in ongeveer 7 uur.

Je raadt het al, de terugweg planden we deze keer anders, namelijk rijden zonder tol over secundaire wegen, Aangezien een deel van de weg parallel loopt met de peage, kun je eenvoudig de tolweg op indien gewenst. Maar tot mijn verrassing was het eigenlijk heel goed te doen. Bij de afritten richting tolweg stond het soms vast vanwege drukte (op de tolweg dus). Daar hadden wij dit keer helemaal geen last van. Natuurlijk kom je door kleine dorpjes en sta je soms stil voor een stoplicht. Maar dat duurt een minuutje en je weet tenminste waar je op wacht. Aan de andere kant zijn er ook veel stukken waar je lekker door kunt rijden. De Tom-Tom geeft dat prima aan; “bij de volgende rotonde rechtdoor 2e afslag, over 35km”. Op de doorgaande weg is de toegestane max. snelheid meestal 90 km/h en op autowegen 110 km/h. Die snelheid haalden we ook echt en voor lange tijd. Meestal reed er niemand voor ons, of reed de voorligger precies de toegestane maximum snelheid. De enkele langzame rijders werden eenvoudig voorbijgegaan op een van de vele inhaalstroken die je om de zoveel km tegenkomt. Ik heb ook geen enkele vrachtwagen gezien, dit in tegenstelling tot de peage waar ze vaak in colonne rijden. Voor Besançon zaten we een uur lang achter een politieauto die precies de toegestane max. snelheid reed. Weer 90 km opgeschoten :) Ondertussen kom je door de mooiste plaatsjes en langs mooie bezienswaardigheden. Het rijden over deze rustige wegen is interessant en lekker ontspannen. De tijd vliegt voorbij!
Eindresultaat: 8 uur over krap 550 km. Het was vies regenachtig weer, maar daar had ik op de rustige secundaire wegen geen last van. De besparing was 52 euro tol plus zo’n 15 euro aan benzine (10 euro vanwege zuiniger rijden en 5 euro vanwege de iets kortere route). Dat geld steek ik mooi in mijn zak. De volgende keer overweeg ik serieus om opnieuw de tol de mijden.

De heenweg:
https://www.google.nl/maps/dir/Nancy,+France/Saint-Michel-de…

En de terugweg:
https://www.google.nl/maps/dir/Saint-Michel-de-Maurienne,+Fr…

null

Wie van jullie heeft ook ervaring met het mijden van tolwegen in Frankrijk? Is het altijd zo rustig buiten de peage of had ik deze (eerste) keer gewoon geluk?

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 16:46

Toevallig afgelopen kerst een keer gedaan (met caravan). Lekker relaxed, ook omdat we nu in 2 dagen reden. Normaal de 1100km op 1 dag en dan altijd de tolwegen, duurt nooit langer dan 12 uur eigenlijk (met caravan)

Edwin van Riel

Ik zou me er niet druk om kunnen maken, het is maar net wat je wil.
Als ik op vakantie ga wil ik er zo snel mogelijk zijn, kosten of sight seeing interesseert me dan niet zo veel.

Aan de andere kant; ik ga ook elk voorjaar een week met de motor op vakantie en dan mijden we ook elke meter snelweg. In een week 3000 km en dan alles binnendoor.

Precies wat je zegt; door leuke dorpjes en adembenemende natuur. Maar dan is de reis de vakantie, zo zie ik dat met wintersport (of zomervakantie niet)

De drukte tussen zeg maar Lyon, rondom Chambery en het punt waar de snelweg (splitsing A43/A430) de Maurienne vallei inrijdt (en je geen last meer hebt van het verkeer richting Arbertville e.d.) herken ik wel. Het gedeelte tussen Chambery en de A42 richting Bourg en Bresse heb ik meerdere malen binnendoor gereden. Je blijft dan wel rijden, maar het kan ook erg druk zijn waardoor je er al met al ook lang over doet. Voordeel is wel dat je meer opties hebt om te lunchen, fastfood/supermarkt op een enigszins normale manier, langs de snelweg is het tot Lyon overvol op de parkeerplaatsen langs de snelweg. Voor de binnendoor route op het stuk Lyon/Chambery geldt ook dat als het op de snelweg erg druk is dit ook van toepassing is op de route national. Twee jaar geleden bij een beetje sneeuwval klemvast gestaan (12 uur over 200km), de snelweg was toen overigens uiteindelijk zelfs afgesloten.

Deze drukte geldt overigens alleen voor de periode rond de krokusvakantie. De enige oplossing is dan vroeg vertrekken of juist laat en proberen de grote meute een beetje te mijden. Daarnaast ook e weersverwachting goed te bekijken.

Het rijden van de tolwegen heeft uiteindelijk toch mijn voorkeur vanwege de (meestal) kortere reistijd. Op het totaal van de kosten voor de wintersport vindt ik de tolkosten wel meevallen.

*bericht bewerkt door Poudreuse op 08 feb 2017 21:03

Tijdens de vakantie periodes rijden wij van zondag op zondag . Als t niet anders kan gewoon rond 10 u vertrekken in kalmthout (be) n achter t verkeer rijden . De meeste file staat toch vanaf Chambery en tegen wij daar zijn is die toch al wat opgelost . Dit deden we ook voor Oostenrijk .
In geval van zware sneeuwval overnachting net voorbij lyon en dan zondag t laatste stuk rijden , dan sta je om 11 u nog op de piste .

een tolbadge aanschaffen dan ben je van al het wachten voor de peage af. IDEAAL!!

Wie van jullie heeft ook ervaring met het mijden van tolwegen in Frankrijk? Is het altijd zo rustig buiten de peage of had ik deze (eerste) keer gewoon geluk?

Martin7182 op 8 feb 2017 20:33

Afgelopen zomer terug uit Z. Frankrijk voor de lol een (denkbeeldige) lijn op de (echte) kaart getrokken tussen waar we waren en waar we naar toe moesten en vervolgens gewoon de wegen rondom die denkbeeldige lijn gereden. Reed prima, afgezien van een paar omleidingen en we reden door de leukste plaatsjes/landschappen.

Verder rijden wij wel vaker via secundaire wegen, niet alleen in F. Gewoon, omdat de reis bij ons onderdeel is van de vakantie en we totaal geen behoefte hebben om zo snel mogelijk op onze bestemming te zijn.
En dus proberen we dat saaie jakkeren tussen paar vangrails als het enigszins kan te vermijden, zeker als het graat om de grote, voor de hand liggende (= door de Tom Tom gesuggereerde) slagaders die “iedereen” neemt.
En dat bevalt ons prima, doen we er een paar uur langer of 2 dagen over, ach, het is vakantie …
En ik doe er de (ook hier ruim vertegenwoordigde) “ik mag hier 180, dus zal het rijden ook” medeweggebruikers nog een plezier mee ook.
Zij geen last van mij, ik niet van hen … win-win zeg maar

Rob

Vanuit Zeeuws-Vlaanderen neem ik zomer en winter altijd de peage. De zomervakantie reed ik de laatste jaren sowieso al in 2 dagen. Circa 1400 km. is sowieso erg ver in 1 dag. 2 weken terug heb ik voor het eerst de terugreis (1000 km) in 2 dagen gedaan, ook ingegeven door wat maag- en darmstoornissen tijdens de vakantie. Dat terugrijden in 2 dagen, resp. 600 en 400km., vraagt om herhaling. Geen gejakker bij vertrek, geen gestress bij oponthoud onderweg. Tijd nemen om fatsoenlijk te eten. Nancy ontdekt als prachtig tussenstation. De payage begint overigens bij het aanrijden pas na 400km. Vervolgens hadden wij de pech dat we een uur stilstonden als gevolg van een kettingbotsing niet ver van Lyon. Nabij Chambery bouchon met een half uurtje vertraging, vooral veroorzaakt doordat in een tunnel maar 1 rijstrook beschikbaar was. Ook ik gebruik een tolbadge, die zeker een half uur besparing oplevert. Ik denk dat je op de payage in zijn algemeenheid toch minder risico op oponthoud hebt.
Voor mij wordt de toekomst er een van rijden in 2 dagen. Er zijn een heleboel prachtige plaatsen onderweg en de B&B hotels (de organisatie B@B) heeft veel in heel Frankrijk, deels ook Duitsland en Italie gelegen, goedkope en kwalitatief goede hotels die je gemakkelijk online kunt boeken en waar je zelfs zonder boeking terecht kunt.

Hen48

En dus proberen we dat saaie jakkeren tussen paar vangrails als het enigszins kan te vermijden, zeker als het graat om de grote, voor de hand liggende (= door de Tom Tom gesuggereerde) slagaders die “iedereen” neemt.
[/post]

Dan is deze iets voor jou!

https://www.mrgps.nl/nieuw-spannende-route-plannen-in-mydriv…

Dei geeft je juist de spannendste routes (=meeste bochten en meeste hoogte verschil). Speciaal voor motorrijders, maar werkt ook in de auto, uiteraard.

En voor de rest ben ik het pertinent met je oneens, zoals altijd als het over reizen gaat. ;-)

*bericht bewerkt door Ton_ op 08 feb 2017 22:56

@Ton_
Dank voor de tip, maar om een leuke route uit te zoeken, heb ik geen Tom Tom (of wat dan ook) voor nodig.
Daarvoor vouw ik zo’n vel papier met gekleurde lijnen erop open op tafel of de motorkap.

En dat het niet met me eens bent mbt reizen:
Dat mag en is misschien maar goed ook, hebben we ook geen last van elkaar (goh, weer die win-win)

Rob

@RCGrootveld

Het mooie hiervan is dat je dat thuis kunt doen, de route in kunt laden en je TomTom (of Garmin) leidt je de weg. De voorpret begint dan al maanden van te voren.
Websites afstruinen, motortijdschriften uitpluizen, reisverslagen van fietsers of collega motorrijders nalezen, kaarten erbij pakken en de mooiste routes pakken en aan elkaar rijgen tot een fantastische trip.

Deze laad je in de navi. Zeker op de motor handig zodat je niet steeds je kaart erbij hoeft te zoeken, open vouwen, de route zoeken, kaart weer opvouwen en opbergen en weer doorrijden, waarna het fenomeen zich na enkele minuten weer herhaalt.

Met een TomTom blijf je lekker rijden, de navi wijst je de mooiste (kleine) bochtige wegen die je dus van te voren hebt uitgezocht. Dit jaar staan de Alpen en Pyreneeën op het programma. Nu alweer zin in.
Maar eerst nog een week boarden, om het toch maar bij wintersport te houden.

En voor de rest; het was maar een kwinkslag!

*bericht bewerkt door Ton_ op 09 feb 2017 00:16

Wij reden al via Duitsland- Zwitserland naar Frankrijk en zijn afgelopen kerst ook binnendoor gereden vanaf de Zwitserse grens. Wij rijden dan altijd s’nachts en tegen de tijd dat we in annecy waren werd het licht. Zo hebben we genoten van het uitzicht op het meer. Terug ook binnendoor tot de Zwitserse grens. Het is ongeveer een uur langer rijden dan via de peage maar heeft wel iets zo door de dorpjes. Met de dakkoffer erop is het nog zuiniger ook dat binnendoor rijden☃
En als je, om wat voor rede dan ook, toch weer terug de peage op wil is dit op heel veel momenten idd goed te doen omdat je bijna constant parallel rijd aan de peage. Ik rij zoiezo liever binnendoor dan over de saaie snelweg alleen meestal doet hij z’n naam eer aan en is het een uitkomst als je snel van A naar B wil.
Precies wat @Ton_ zegt met betrekking tot de motor is het binnendoor slingeren helemaal een genot, nooit gedaan met een navigatie maar altijd oldscool met papieren bovenop in de tanktas.?

LA NORMA😍☃️

Ik vind 550km in 8u nou niet meteen ‘lekker opschieten’ eigenlijk. Snelweg vermijden kan best een optie zijn met bijv caravan, je kan dan toch al niet doorrijden en ik doe dat ook als we met de cabrio gaan en er niet per se een tijd is waarop we ergens moeten zijn (vertrekkende veerboot bijv). Voor een weekje wintersport is reizen net zo goed een onderdeel maar wel een dat liefst zsm moet gebeuren. Dan doe ik die 550km bij voorkeur in ong 4u dus.

De laatste week van maart gaan wij weer gewoon lekker over de uitgestorven tolwegen richting de Franse alpen. Lekker op de vrijdag al de heenweg rijden en een hotelletje bij Grenoble, zodat we zaterdagmorgen nog maar een uurtje meer moeten rijden. We zorgen dat we net na de spits bij antwerpen zijn (rond 9u), en dan zijn we vaak rond een uur of half 5 aan de voet van de alpen (mits er geen ongelukken zijn gebeurd onderweg). De enige vertraging die we normaal hadden op de tolpleinen zijn we ook kwijt door aanschaf van een tolbadge.

Born to Ride

Ik vind 550km in 8u nou niet meteen ‘lekker opschieten’ eigenlijk. [/post]

Als je niet veel uitgebreide pauzes hebt genomen dan valt dat tegen ja .
Heb deze route nationale ook al eens genomen en kan mij herinneren dat die best wel te doen is .

Off topic:

…Snelweg vermijden kan best een optie zijn met bijv caravan, je kan dan toch al niet doorrijden…

Userd op 9 feb 2017 07:41

Ook met een caravan schiet 100km/u voor enkele uren achter elkaar een stuk meer op dan 50/80/100 over binnenwegen en telkens afremmen bij de rotondes, stoplichten en dorpjes.
Daarnaast is de maximum snelheid vaak niet te halen omdat de weg te bochtig is, meer stijgt en daalt, onoverzichtelijker, slecht wegdek etc. Daar heb je met caravan een stuk meer last van dan solo en het is ook veel vermoeiender. Ik denk dat het factor 1,5 scheelt.
Neemt niet weg dat het wel leuker is, maar graag niet meer dan 400 km per dag. Over de snelweg is 1000km op een dag wel te doen.
Deze zomer mogen we 4 dagen doen over 1300km en ik wil dan ook wel wat toeristischer gaan rijden.

On Topic:
Afhankelijk van waar je naartoe moet in Frankrijk en waar je vandaan komt in NL is rijden door Duitsland en Zwitserland best een aardig alternatief. Ik heb dat 3 jaar terug gedaan naar Flaine. Heerlijk uren achter elkaar door zonder af te remmen voor tolpoortjes.
Volgens mij moet je dit alleen niet doen op drukke dagen. En je moet natuurlijk een Zwitsers vignet kopen, dus verplicht in de zomer weer door Zwitserland ;)

Leuk stukje zo binnendoor tussen Chambery en Bourg-en-Bresse. Bij Chambery is het idd. (op de terugweg) meestal een ramp door die rare haakse bocht naar de A43/Lyon. En je moet daar wel haast op de snelweg blijven omdat er nauwelijks secundaire wegen zijn of je moet door de stad willen.

Wat wij meestal doen is de A40 Bourg-en-Bresse richting Geneve en dan afslaan naar Annecy. Ergens tussen Annecy en Albertville overnachten we dan zodat we de volgende dag vroeg de berg op kunnen.

*keep cool and relax...*

Met een caravan 1200km richting vakantiebestemming kachelen lijkt me sowieso een hel, dan zou ik toch de voorkeur geven aan een interessante route en een paar dagen, dan heb je nog iets. Omrijden via Zwitserland kan maar da’s nou ook niet echt een land waar het prettig rijden is. Geen tolpoortjes maar wel héél véél tunnels met snelheidsbeperkingen en controle daarop, rijdt nog onrustiger dan af en toe een tolstation.

Ik vind voor lange routes de Franse snelwegen heerlijk en veilig. Veel veiliger dan de Nationals.
Cruise control op een ruime 130 en gaan. De landschappen vind ik trouwens ook gewoon mooi. Ook hoef ik maar vier keer voor een langzamer te rijden dankzij de badge. Prima.

Ook denk ik na over de dorpjes die langs de veel genomen Nationals liggen. Ik zou, als ik daar zou wonen, ook niet willen dat iedereen daar rijdt, dus dan maar lekker snel over de snelweg.

Ik vraag me trouwens af of het continu remmen en weer doorrijden (rotondes, dorpen etc) niet onzuiniger is dan rustig en gelijkmatig snelweg rijden. Ik rij relatief zuinig op de snelweg.

Click. Click. Peace

Ik vind 550km in 8u nou niet meteen ‘lekker opschieten’ eigenlijk.

Tja, dat is natuurlijk persoonlijk …

Rob

Ik vind 550km in 8u nou niet meteen ‘lekker opschieten’ eigenlijk.

Tja, dat is natuurlijk persoonlijk …

RCGrootveld op 9 feb 2017 11:37

Je kon het niet laten hè? :D De uitleg staat er overigens onder…

We blijven on-topic.

Click. Click. Peace

@rogier hoe werkt die tolbadge? En is het rendabel qua kosten voor 1 week wintersport?

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

@rogier hoe werkt die tolbadge? En is het rendabel qua kosten voor 1 week wintersport?

Bart1990 op 9 feb 2017 14:02

https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/tolbadge-fran…
vraag 2 wordt daar ook beantwoord.

@Bart1990 Een week per jaar naar Frankrijk? Nee, dat lijkt mij wat duur. (Reken op kosten eerste jaar ca 20 euro (administratiekosten) en na één jaar niet gebruik (he @freerider ;-) ) opnieuw administratiekosten van ca 10 euro.

Als je vaker gaat of familie die in andere periodes ook gaat kan wel de moeite zijn. De badge mag namelijk wel in andere auto’s gebruikt worden.

Click. Click. Peace

Als je het direct regelt bij AREA? Is het 1,7 per maand en niet de 2,5 van de ANWB (is wel handig als je een beetje Frans spreekt)

http://www.area-enligne.com/Area/abonnement.aspx?site=area〈=…

Click. Click. Peace

@Rogier Bedankt voor de info. Dat wordt inderdaad iets te kostbaar. Echter als het echt heel veel tijd scheelt bij de tolpoortjes is het mij we meer dan 20euro waard…

1,70 per maand klinkt niet duur, maar dat is zeker voor minimaal 1 jaar?

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Dat is per maand dat je hem gebruikt. Nee hoor dat is geen actie. Dat is nu gewoon de prijs.

En het doorrijden, geen geld/pas te hoeven zoeken… Ik wil niet anders meer.

Click. Click. Peace

Thanks nogmaals! ik ga er mezelf erin verdiepen. Mijn frans is heel slecht dus zal toch de ANWB worden dan haha

Ik heb nog nooit een zak geld een goal zien maken. -Johan Cruijf-

Ik vraag me trouwens af of het continu remmen en weer doorrijden (rotondes, dorpen etc) niet onzuiniger is dan rustig en gelijkmatig snelweg rijden. Ik rij relatief zuinig op de snelweg.

Rogier op 9 feb 2017 11:00

Als ik met 130 doorjakker over de peage dan kost mij dit echt meer brandstof dan binnendoor. Met dakkoffer erop wordt dit nog eens versterkt.

LA NORMA😍☃️

@Piefke Dat is best auto afhankelijk. Bij mij maakt het heel erg weinig uit, en komt zelfs de peage er best goed vanaf (lees zelfs beter). Mety skikoffer merk je het verschil wel meer. En komt de peage er inderdaad slechter vanaf.

130 is voor moderne auto’s geen ‘jakkeren’ meer :-)

Click. Click. Peace

Plaats een reactie