Franse tolweg nemen of niet?

Frankrijk is kampioen rotondes. Als het dan druk is op de route national kun je de gevolgen zo invullen. Liever wat meer betalen zonder rotondes, dan ergernis van al het (risico) op oponthoud. En inderdaad, ook ik heb een medepassagier die achterin gegarandeerd ziek wordt van al die bochten.

Hen48

@Hulst Inderdaad en dat met een bevolking die absoluut niets begrijpt van rotondes… Dat is iets dat ik na 14 jaar Frankrijk nog steeds niet begrijp.

Click. Click. Peace

@Rogier sommige dingen zijn gewoon nooit te begrijpen ??
Ik zelf rijd om 3 uur snachts aan of half 4 zodat ik rond 2 uur half 3 aankom zo kan ik op me gemak oriënteren en alvast inchecken zodat het proces in de residence ook vlotter loopt en ik sneller in de accomodatie kan gezien het niet in het hoogseizoen is…
2 uur langer rijden en stoplichten met rotondes is gewoon niets voor mij zeker niet op de terug weg waar ik gewoon weer naar huis wil (balend!)
10.5 uur a 11 met tanken tussendoor is meer dan genoeg ?

@rogier
http://www.telepeagepourtous.fr/fr/particulier/toutes_nos_of…

Er staat toch nergens iets van een jaarlijkse bijdrage voor de télépeage?
Of is dat iets wat de ANWB aanrekent voor Frans onkundige landgenoten? :-)

Glij blij door die brei :-)

Op die lijst zie ik het inderdaad ook nergens staan.

Click. Click. Peace

Ook op Belgische sites van tegenhangers van ANWB vind ik niets
https://www.touring.be/nl/ledenvoordelen/telepeage-liber-t-f…

Op die van de VAB weer wel…
https://www.vab.be/nl/ledenvoordelen/bipengoliber-tbadge…

Heel gek…

Glij blij door die brei :-)

Dat zal waarschijnlijk een kwestie van de kleine lettertjes in de algemene voorwaarden zijn.

Ik heb sinds 2015 een Bip&go à la carte, rechtstreeks via de franse website van bip&go besteld met €1,7 per maand gebruik. Op de (verkoops)website staat ook nergens iets over €10 bij meer dan 12 maanden geen gebruik, tot je de hele tekst van algemene voorwaarden hebt doorgenomen. Maar dat doet bijna niemand, natuurlijk. (Ik had het in eerste instantie ook niet gelezen, tot ik het door dit topic effe heb opgezocht…)

Die website van bip&go is trouwens ook beschikbaar in NL.

#wakeupwhereyouwant

Mijn ervaring is dat die kleine letters meevallen, alhoewel ze inderdaad die informatie wat duidelijker op hun website zouden mogen plaatsen. Als je de tolbadge direct via Frankrijk krijgt opgestuurd zit er bij bijv. SANEF een informatiefolder bij met een prijslijst van alle services. En daar stond bij mij al duidelijk dat een jaar lang inactivieit €10 kost. Heb trouwens ook nog een tolbadge van APRR thuis liggen die ik aan vrienden en/of kenissen wel eens uitleen. Deze heeft nog een oud contract en kost ook na een jaar inactiviteit niets.

Opzich vind ik het wel wonderlijk dat tolmaatschappijen geld willen hebben voor een tolbadge. Het is weliswaar een extra service, maar daarvoor sparen ze aan personeel en verdere infrastructuur van tolpleinen. In Scandinavië krijg je een badge gratis tegen een borgsom (die je weer terugkrijgt als je de badge terugstuurd) en bovendien ontvang je zelfs een kleine korting op de tolwegen. En bijv. in Polen betaal je alleen eenmalig een klein bedrag en daarna rij je ook verder zonder extra kosten bij gebruik.

*bericht bewerkt door Frans op 16 feb 2017 09:51

Het gaat me niet om die 10 € an sich, gewoon dat men een heleboel kleine lettertjes op de site zet om uitzonderingen aan te duiden.
En maar promotie maken
https://www.bipandgo.com/nl/nos-offres/a-la-carte

Maar als je een jaartje niet naar Frankrijk gaat, dan staat er dat je dan inderdaad 10€ aangerekend krijgt (op pagina 10 van 14)…@rogier wat was dat weer afgelopen jaar met die rel dat de toldiensten woekerwinsten maakten :-)

null

Glij blij door die brei :-)

Ik maak me niet druk om die €10, voorlopig gaan we minstens 1 keer per jaar naar frankrijk (ski of andere). Ben helemaal akkoord met @coldfeet dat het jammer is dat ze zo iets een beetje slinks wegmoffelen in de algemene voorwaarden. Dan doet VAB dat m.i. veel correcter naar zijn klanten toe.

Los daarvan, het blijft een fijn dingetje om te gebruiken in de auto! ?

#wakeupwhereyouwant

@Hulst Inderdaad en dat met een bevolking die absoluut niets begrijpt van rotondes… Dat is iets dat ik na 14 jaar Frankrijk nog steeds niet begrijp.

Rogier op 15 feb 2017 17:17

Franse vrienden vertelden mij ooit dat de burgemeester een premie krijgt voor iedere rotonde.

En als het druk is, schieten ze hun doel voorbij. Een risico-analyse leert dat je meer kans op oponthoud hebt wanneer je de route national neemt. Na 27 vakanties in Frankrijk heb ik daar voldoende ervaring mee.

Hen48

Plaats een reactie