Stuiterende ski in bochten

Ik kan vrij redelijk skien (1,82 / 80kg), maar nu had ik laatst met nieuwe skies last van het volgende:

Als ik op een harde piste op snelheid een gerutschte bocht maak, gaat mijn dalski in de breedte richting een soort van stuiteren over de piste. (Is dit duidelijk? De ski schuift dus een soort van stuiterend over de hele
lengte naar beneden; dus haaks op de skirichting.)

Voorheen heb ik hier nog last van gehad. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Laat daar nu net recentelijk een mooi blog over geschreven zijn: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5363/zenuwachtige-…

Ik heb dat probleem ook wel gehad. Mij is uitgelegd door skileraren: eerder druk op de (nieuwe) buitenski zetten. Als zowel de druk die je zet, als de zwaartekracht als de middelpuntvliedende kracht allemaal tegelijkertijd op die ski komen, houdt ie het niet. Dus eerder (voor de vallijn) druk op de buitenski.

Voor mij helpt dat.

Waarschijnlijk kan je door de snelheid de bocht niet nemen in de radius van de ski en dus kan de ski niet mooi carven en gaat ie stuiteren, heb ik ook bij mijn carve ski’s.

Life is fun, so enjoy it

Laat daar nu net recentelijk een mooi blog over geschreven zijn: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5363/zenuwachtige-…

Marijnt op 8 feb 2017 20:50

Ik denk dat dat stuiteren een ander soort stuiteren is…

Leuk! Dank voor de reacties.

Ik vermoedde al dat het met de techniek te maken heeft…

Het klinkt als te weinig druk op je buitenski, statische houding/gestrekt buitenbeen.
Meer centrale houding, meer voordruk en juiste lichaamshoek. Trainen met een goede leraar is dan de oplossing.

Meer snelheid dan je beenspieren aan kunnen. Dan zou je beter geslipt kunnen sturen/remmen maar als het een echte carver is of de kanten zijn erg scherp/of met een te scherpe hoek geslepen dan is hakken het gevolg.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Mrtn82 op 8 feb 2017 20:46

Ja: aan jou ;-)
@Hessel en @GiGi hebben het al aangegeven: je ski houdt het niet omdat je er niet in slaagt ze voldoende te belasten of in te kanten. Gestrekt buitenbeen is vaak het gevolg van de neiging om te gaan hangen als je sneller skiet. Parallelle assen (enkels, knieën, heupen, schouders evenwijdig met de sneeuw), vormspanning om achteruitzakken van heupen tegen te gaan, dynamische houding (je benen zijn schokdempers die oneffenheden moeten opvangen - dat lukt niet als ze gestrekt zijn) en goede stokinzet (die je helpt de druk geleidelijk op te bouwen voor je in de vallijn komt) zijn de dingen waar je aan kan werken.

Nou heeft iedereen het hier over je techniek maar heb je niet gewoon een ski gekocht die niet bij jouw huidige techniek/stijl past??

Übung macht den meister!!!

Nou heeft iedereen het hier over je techniek maar heb je niet gewoon een ski gekocht die niet bij jouw huidige techniek/stijl past??

RFKANGOO op 9 feb 2017 06:47

Tenzij TS een ski met ronde kanten heeft gekocht, lijkt me dat niet snel het geval.
Het kan met gewenning te maken hebben, maar dat neemt niet weg dat het wegspringen/glijden van de buitenski vraagt om techniekverbetering.

Ik heb hier ook veel last van gehad met mijn volkl essenza. Ik heb toen de volgende dag een head rebels gehuurd en het probleem was weg. Mijn volkl heb ik toen meteen verkocht.

Nou heeft iedereen het hier over je techniek maar heb je niet gewoon een ski gekocht die niet bij jouw huidige techniek/stijl past??

RFKANGOO op 9 feb 2017 06:47

Tenzij TS een ski met ronde kanten heeft gekocht, lijkt me dat niet snel het geval.
Het kan met gewenning te maken hebben, maar dat neemt niet weg dat het wegspringen/glijden van de buitenski vraagt om techniekverbetering.

Hessel op 9 feb 2017 07:12

Als je een ski hebt die ver boven je niveau is dan krijg je er ook geen lekkere bocht uit.

Of je koopt een ski met grote radius en wil graag korte bochten doen.

Übung macht den meister!!!

Heb je er in beide bochten evenveel last van? Zelf heb ik een duidelijk zwakkere bocht (in voetbaltermen is links een ‘chocoladebeen’). Als ik worstel met die zwakke bocht, probeer ik mijn sterke bocht te kopiëren.

Ik vraag me af of het ook te maken kan hebben met de manier waarop ze zijn geslepen. Ze zijn nieuw? Ik heb ook net nieuwe ski’s en moet een beetje wennen aan de enorme grip aan de voorkant. Nog nooit gehad dat een ski hapt/stuiterd, maar nu heb ik dat soms ineens. Alleen aan de zwakkere kant, dus kan het niet helemaal op de ski gooien ;). Maar, heb het idee dat ski’s normaal wat minder happen aan de voorkant, alsof ze daar wat minder heftig geslepen worden.

Heb deze ski overigens uitgebreid getest en toen waren ze wat minder happig aan de voorkant. Vandaar dat ik denk dat er misschien iets van verschil in slijpen zit tussen fabrikant en “servicepunten”.

Plaats een reactie