Geschikte ski?

Beste mede wintersport liefhebbers,

Volg dit forum al een aantal jaartjes en nu besloten om me ook aan te sluiten hier! Zal me kort voorstellen: ben Juriaan, 25 jaar jong, geboren en getogen in Amsterdam. Hou van tennis, voetbal en uiteraard skiën. Mijn niveau schat ik op tussen de 6 a 7. Ben dit jaar eerst op shortski geweest in Winterberg. Heerlijke dagen gehad. Daarna schoenen laten aanmeten bij Alpsoluut in Amsterdam. Erg professioneel geholpen. Eind februari nog een weekje heerlijk genieten in Saalbach. Nu ben ik op zoek naar een knappe set (gebruikte) ski’'s. Nu ben ik op MP deze tegengekomen. Het gaat om: Head Shape RX era 3.0 170/123 70 106R 128. Ze zijn nieuw! Mijn gewicht is 70 kilo en ben 1.89 lang. Hou van zowel lange als korte bochten, 90 procent op de piste en de ski’s moeten vergevingsgezind zijn. Hoop dat jullie mij een goed advies kunnen geven.

Hoor graag de reacties!?

null

*bericht bewerkt door JuriaanS op 09 feb 2017 22:58

Gigi come to the rescue…

Gigi come to the rescue…

Pirmin op 10 feb 2017 00:32

Zo’n vermoeden had ik al! Graag!?

*bericht bewerkt door JuriaanS op 10 feb 2017 03:43

Ben dan wel geen GiGi maar ik denk dat het een ski is waar je niet op kan doorgroeien. Het is eigenlijk een vrij slap beginners skietje die voor een sportieve jongeman niet geschikt is. GiGi heeft denk ik veel betere alternatieven voor je.

Deze ski lijkt mij (veel ) te kort.

Thanks voor de reacties alvast! Wil inderdaad graag kunnen doorgroeien. Hoor graag wat alternatieven! Dank!

Ik ken de ski niet, maar erg high end ziet ie er niet uit. Wat opvalt is dat het een slalomski is met korte radius. Ik vermoed dat deze ski korte bochten erg makkelijk skiet, maar dat de ski zeer onrustig kan worden in elke andere situatie.
En aangezien ik niet weet wat voor skiën je graag wil doen (bochten, tempo, stijl), kan ik ook niet echt zeggen wat ik je dan wel zou aanraden. En of gebruikte ski’s dan handig zijn betwijfel ik ook.

Ben dan wel geen GiGi maar ik denk dat het een ski is waar je niet op kan doorgroeien. Het is eigenlijk een vrij slap beginners skietje die voor een sportieve jongeman niet geschikt is.

Jst81 op 10 feb 2017 07:27

Ook op een beginnersski’s kun je prima doorgroeien, zeker met een gewicht van 70kg is dat geen probleem.

Tendens is hier sowieso dat materiaal veel sportiever wordt geadviseerd dan noodzakelijk. Vaak dusdanig sportief dat het de groei belemmerd.

Met beginnersski’s leer je veel sneller en beter skiën dan met een te stijve lat.

Ik durf te zeggen 90% van de mensen die zeggen een stijvere ski nodig te hebben dit eigenlijk helemaal niet nodig hebben, leer eerst maar eens fatsoenlijk skiën op “beginnersski’s”. Maar dat is natuurlijk niet zo stoer.

Zelfde geldt trouwens ook voor skischoenen.

*bericht bewerkt door RRski op 10 feb 2017 09:40

Tendens is hier sowieso dat materiaal veel sportiever wordt geadviseerd dan noodzakelijk. Vaak dusdanig sportief dat het de groei belemmerd.

Met beginnersski’s leer je veel sneller en beter skiën dan met een te stijve lat.

RRski op 10 feb 2017 09:35

Dat laatste klopt, maar er is wel degelijk een limiet. Ten eerste moet je dan ‘even’ bepalen welk deel van de leercurve je bedoelt met ‘leren skiën’ - niveau 6 is mijns inziens geen beginner meer, en dan ben je echt op weg naar gevorderde skiër, met techniek, durf, tempo en pistekeuze die daarbij hoort. Ten tweede ben ik er van overtuigd dat een te slappe ski (vooral in de torsie) voor iemand die op die punten wil groeien echt niet gaat geven wat hij vraagt, tot op het punt dat het gewoon eng wordt om op het tempo dat je wil, op een wat lastigere piste te skiën met die beginnersski.

Bovendien impliceer je dat alle ski’s die hier geadviseerd worden knetter stijf, onhandelbaar en zwaar zijn. Dat in de brochure bijvoorbeeld de letters ‘GS’ staan, zegt in dat opzicht echt helemaal niks. Ga eerst eens op die ski’s skiën, en geef dán een oordeel. In dit topic zijn nog helemaal geen ski’s geadviseerd trouwens, omdat daar nog niet genoeg info voor is (zie mijn vorige post).

Nooit opgevallen waar de meeste skiërs op staan? Juist ja, relatief sportieve latten terwijl ze niet of nauwelijks een gesneden bocht kunnen maken.

De verreweg de meeste recreatieskiërs zouden met “beginnerslatten” veel beter uit de voeten kunnen dan het materiaal waar ze momenteel op staan.

*bericht bewerkt door RRski op 10 feb 2017 10:21

Tendens is hier sowieso dat materiaal veel sportiever wordt geadviseerd dan noodzakelijk. Vaak dusdanig sportief dat het de groei belemmerd.

Met beginnersski’s leer je veel sneller en beter skiën dan met een te stijve lat.

RRski op 10 feb 2017 09:35

Dat laatste klopt, maar er is wel degelijk een limiet. Ten eerste moet je dan ‘even’ bepalen welk deel van de leercurve je bedoelt met ‘leren skiën’ - niveau 6 is mijns inziens geen beginner meer, en dan ben je echt op weg naar gevorderde skiër, met techniek, durf, tempo en pistekeuze die daarbij hoort. Ten tweede ben ik er van overtuigd dat een te slappe ski (vooral in de torsie) voor iemand die op die punten wil groeien echt niet gaat geven wat hij vraagt, tot op het punt dat het gewoon eng wordt om op het tempo dat je wil, op een wat lastigere piste te skiën met die beginnersski.

Bovendien impliceer je dat alle ski’s die hier geadviseerd worden knetter stijf, onhandelbaar en zwaar zijn. Dat in de brochure bijvoorbeeld de letters ‘GS’ staan, zegt in dat opzicht echt helemaal niks. Ga eerst eens op die ski’s skiën, en geef dán een oordeel. In dit topic zijn nog helemaal geen ski’s geadviseerd trouwens, omdat daar nog niet genoeg info voor is (zie mijn vorige post).

GiGi op 10 feb 2017 10:00

Helemaal met jou eens GiGi!

TS is inderdaad helemaal geen beginner meer en bovendien sportief aangelegd, dan heb je niets aan een relatief slappe ski die alleen maar korte bochtjes wil maken. Het zorgt er juist voor dat je blijft hangen in je huidige niveau, zo niet achteruit gaat.
Zo’n ski geeft je geen zelfvertrouwen en rebound/feedback, zaken die je juist wel nodig hebt om door te groeien naar niveau 7-8 etc.
@RRski jouw commentaar is echt deels achterhaald. Je moet een beginner inderdaad niet op latten zetten versterkt met titanium oid, maar met echte slappe schuimkern ski’s behaal je tegenwoordig lang niet zo snel een hoger niveau dan met een fijne intermediate/gevorderde ski met minimaal een houten kern. Maar zoals gezegd, Juriaan is geen beginner meer dus een beginnerski is voor hem gewoon helemaal niet geschikt!

*bericht bewerkt door Jst81 op 10 feb 2017 10:30

mensen die zichzelf inschatten op een (ver) gevorderd niveau zouden eens een filmpje van zichzelf moeten laten maken als ze aan het skiën zijn en dat vergelijken met een filmpje van een pro. * reality-check * verder eens met RR-ski

*bericht bewerkt door yoguido op 10 feb 2017 11:46

Dank voor de reacties. Nuttig om deze discussie te volgen. Geeft imo weer eens aan hoe relatief ‘moeilijk’ een goede keuze maken is. Ik ben inderdaad geen beginner meer en zal mij zelf eerder te laag dan te hoog inschatten. Denk al met al dat het een verstandige keuze is om nieuwe latten aan te schaffen en te gaan testen? Iemand een goed adres in Saalbach?

Goed,

Ik kan ook maar concluderen dat op dit forum er vaak te sportieve ski’s aangepraat worden. Ik vind dat je via het internet sowieso niet al te best tips of info kan geven, zeker wat betreft skiniveau. Voor de ene ski je basis parallel met geslipte stuurfase, de ander interpreteert dit als gevorderde skiër…

Gigi geeft hier vaak tips mbt materiaal, maar ik denk dat hij ook maar materiaal kan testen tot zo ver zijn eigen technische kunnen dit toelaat. Als ik dan zie dat sommigen raad vragen over een SL ski, dan verwacht ik van Gigi toch ook dat hij deze getest heeft tussen de palen… En als je dit niveau niet haalt, dan vrees ik dat je geen ervaringen mag delen of hulp kan bieden mbt de betere en meer technische ski’s.
Tenzij natuurlijk dat je met je (dure) SLlat je geslipte basiswedel verder wil perfectioneren…

Waar we hier naar mijn idee aan voorbijgaan is dat de wat pittiger ski’s tegenwoordig veel toegankelijker (en voor de iets mindere goden bruikbaar zijn) dan 10 of meer jaar terug.

Edwin van Riel

Goed,

Ik kan ook maar concluderen dat op dit forum er vaak te sportieve ski’s aangepraat worden. Ik vind dat je via het internet sowieso niet al te best tips of info kan geven, zeker wat betreft skiniveau. Voor de ene ski je basis parallel met geslipte stuurfase, de ander interpreteert dit als gevorderde skiër…

Gigi geeft hier vaak tips mbt materiaal, maar ik denk dat hij ook maar materiaal kan testen tot zo ver zijn eigen technische kunnen dit toelaat. Als ik dan zie dat sommigen raad vragen over een SL ski, dan verwacht ik van Gigi toch ook dat hij deze getest heeft tussen de palen… En als je dit niveau niet haalt, dan vrees ik dat je geen ervaringen mag delen of hulp kan bieden mbt de betere en meer technische ski’s.
Tenzij natuurlijk dat je met je (dure) SLlat je geslipte basiswedel verder wil perfectioneren…

Dievb op 10 feb 2017 15:13

De meeste mensen die hier advies vragen skiën niet tussen de palen zoeken ook niet een SL ski voor die toepassing. Ski’s die daarvoor gemaakt zijn heb ik niet geskied, worden nooit gevraagd en adviseer ik ook niet. Een ski waarmee je korte gesneden bochten kan skiën op een sportieve manier (de consumenten SL of SC ski’s dus) heb ik wel geskied als ik ze aanraad. Maar niet tussen de palen, waar ze ook niet gebruikt gaan worden. Dat pretendeer ik geen moment, en heb ik ook nooit beweerd. Dat is jouw aanname, net zoals het feit dat de letters “SL” duiden op palen, omdat ze zijn afgeleid (en de geometrie hebben) van een slalomski…

TS wil ook niet ‘tussen de palen’ (klinkt ook ranzig) volgens mij. Maar wat zou je hem adviseren @Dievb? Gezien je profiel kun jij vermoedelijk wel wat zinnige info delen

Hoor het graag!?

@evr66: waar ook wel eens aan voorbij wordt gegaan is dat doordat ski’s steeds beter worden, het lagere en makkelijker segment steeds sportiever geskied kan worden…
@Gigi: ik lees je reviews altijd graag, ( ik ben soms enigzins koopverslaafd en op jacht naar koopjes) al ben ik het er niet altijd mee eens.
@JurriaanS: er word mij niks gevraagd maar ik zou een setje Fischer Progressor F16 kopen van 175 cm. Vergevingsgezind maar ook om op door te groeien. En ook niet onbelangrijk: je kunt ze onder de 350 piek kopen…

*bericht bewerkt door yoguido op 10 feb 2017 21:44

@evr66: waar ook wel eens aan voorbij wordt gegaan is dat doordat ski’s steeds beter worden, het lagere segment steeds sportiever geskied kan worden…

@Gigi: ik lees je reviews altijd graag, ( ik ben een beetje koopverslaafd) al ben ik het er niet altijd mee eens.

@JurriaanS: er word mij niks gevraagd maar ik zou een setje Fischer Progressor F16 kopen van 175 cm. Vergevingsgezind maar ook om op door te groeien. En ook niet onbelangrijk: je kunt ze onder de 350 piek kopen…

yoguido op 10 feb 2017 21:19

Thanks voor de nuttige info! Daar kan ik iets mee. Als er nog meer advies is, altijd welkom!

Mooie suggestie @yoguido. Ik zou zelf alleen eerder de F17 of F18 suggereren voor iemand van tenminste niveau 6 die wil doorgroeien.

@evr66: waar ook wel eens aan voorbij wordt gegaan is dat doordat ski’s steeds beter worden, het lagere en makkelijker segment steeds sportiever geskied kan worden…

@Gigi: ik lees je reviews altijd graag, ( ik ben soms enigzins koopverslaafd) al ben ik het er niet altijd mee eens.

@JurriaanS: er word mij niks gevraagd maar ik zou een setje Fischer Progressor F16 kopen van 175 cm. Vergevingsgezind maar ook om op door te groeien. En ook niet onbelangrijk: je kunt ze onder de 350 piek kopen…

yoguido op 10 feb 2017 21:19

Daar heb je zeker een punt. Maar als ik kijk lange sportieve jonge vent met wat ambitie zou ik zelf eerder eenzetten op een tikkie hoger segment met mogelijkheden om er in te groeien dan andersom. Niet dat de grenzen echt scherp zijn tussen de verschillende categorieën ski’s natuurlijk :)

Edwin van Riel

Ik heb nu dit gevonden. Plus setje gratis stokken erbij(geen idee welke kwaliteit). Wat vinden jullie??

null

@jurriaanS: mooi! Ik zou ze zo kopen. Maar het zijn niet echt gemakkelijke ski’s zegt de ANWB ski-test. Ik zou sowieso niet overhaasten maar even je tijd nemen, wat reviews lezen etc. Je kunt ze ook (als je nog op vakantie gaat) in de sneeuw even testen.

@jurriaanS: mooi! Ik zou ze zo kopen. Maar het zijn niet echt gemakkelijke ski’s zegt de ANWB ski-test. Ik zou sowieso niet overhaasten maar even je tijd nemen, wat reviews lezen etc. Je kunt ze ook (als je nog op vakantie gaat) in de sneeuw even testen.

yoguido op 10 feb 2017 21:50

Het blijft lastig. De een adviseert dit de ander dat. Wat ik erg waardeer uiteraard. Nog andere goede suggesties? De prijs is in ieder geval erg aantrekkelijk!

Maar dezelfde test roept hem wel uit als beste getest in de categorie Allround.

Maar dezelfde test roept hem wel uit als beste getest in de categorie Allround.

Martin7182 op 10 feb 2017 22:21

Exact wat ik bedoel met ‘verschillende meningen’. No offense trouwens!

*bericht bewerkt door JuriaanS op 10 feb 2017 22:25

mensen die zichzelf inschatten op een (ver) gevorderd niveau zouden eens een filmpje van zichzelf moeten laten maken als ze aan het skiën zijn en dat vergelijken met een filmpje van een pro. * reality-check * verder eens met RR-ski

yoguido op 10 feb 2017 11:43

Precies, daar zit 't 'm in… Die niveaus zijn leuk, maar jezelf inschatten op een bepaald niveau, zonder de kennis (gaan er voor het gemak even vanuit dat het om een vakantie-skier gaat die een of twee weken per jaar in de sneeuw staat) over hoe je moet skien, wat de aandachtspunten zijn is toch niet reeel?

Komen hier af en toe filmpjes voorbij waarbij mensen zichzelf inschatten op niveau 7 of 8 (want ik ga van de zwarte piste), maar eigenlijk nog geen bochten aan elkaar kunnen skien op die piste… Bovenlichaam draait mee, teveel achterop de skis stokinzet… Kun je niemand kwalijk nemen, want als je de kennis niet hebt, kun je jezelf ook moeilijk beoordelen.
Over het algemeen schatten mensen zich dus hoger in dan dat ze daaderkelijk skien en wordt er dus ook een ski uit een sportiever segment geadviseerd.

@irene: eens
@Jurriaan: de vraag is of je een moeilijker ski wilt kopen waar je “in wilt groeien” of een makkelijker ski wilt kopen waar je “uit gaat groeien”.

  • Het advies van Gigi (en anderen) is: koop een moeilijker ski waar je ingroeit;
  • Mijn advies is: koop een makkelijker ski waar je uitgroeit.

De reden waarom ik dat adviseer is dat je als je gaat skiën, plezier wilt hebben en niet eerst een paar jaar wilt aankloten op moeilijker ski’s “waar je nog moet ingroeien”. Bij makkelijker ski’s waar je moet uitgroeien heb je dat niet en heb je direct plezier (en heb je bovendien een excuus om over een paar jaar wat anders te kopen)

Maar als jij zegt: ik ga voortaan in Nederland elke week oefenen in een indoor skihal op die moeilijker ski’s: prima, koop dan wat moeilijker ski’s. Pas dan kan je naar mijn mening reëel ingroeien en zou ik het advies van Gigi c.s. volgen

*bericht bewerkt door yoguido op 10 feb 2017 23:28

Ik begrijp zowel Gigi als jou. Ik ben puur een vakantie skiër die 2 weken per jaar op de latten staat en wat bij schaaft aan m’n techniek op de rollerband. Ik zoek eigenlijk iets ertussen in! Een ski die soepel is en waarin doorgroei mogelijkheden zitten. Liever te soepel dan te moeilijk. Dat is eigenlijk waar het hem in zit!

*bericht bewerkt door JuriaanS op 11 feb 2017 00:10

Exact wat ik bedoel met ‘verschillende meningen’. No offense trouwens!

JuriaanS op 10 feb 2017 22:24

Volgens mij bedoelt de ANWB dat deze ski niet voor de absolute beginner is, met hun “druk op de Schaufel nodig”. Mij lijkt dat juist een voordeel want het skiet lekker stabiel onder druk. Moet je wel druk zetten natuurlijk ;)

Over het algemeen schatten mensen zich dus hoger in dan dat ze daaderkelijk skien en wordt er dus ook een ski uit een sportiever segment geadviseerd.

Irene op 10 feb 2017 22:45

Goed punt. Ik denk dat veel recreanten op de piste zich meten met andere recreanten. In dat opzicht zou ik een gevorderde skiër zijn. Echter, als ik mezelf moet meten met de wereldtop, dan ben ik een beginner. Dat staat dus ook in mijn profiel ook al heb ik tussen de 20 en 25 weken ski-ervaring en ski ik de meeste mensen op de piste met gemak voorbij.

Deze opmerking vind ik best grappig:

Ik ben inderdaad geen beginner meer en zal mij zelf eerder te laag dan te hoog inschatten.

JuriaanS op 10 feb 2017 14:48

Want daarmee geef je misschien juist aan dat je jezelf te hoog zou kunnen inschatten. Of dat echt zo is, kan ik natuurlijk nooit op afstand beoordelen. Van dichtbij trouwens ook niet, want mijn kennis schiet tekort.

Goed, we dwalen een beetje af. Die ski’s zien er mooi uit, maar zijn ze niet wat aan de korte kant? 1.74m met tip-rocker lijkt me vrij kort als je zelf 1.89m lang bent. Ik moet eigenlijk niks zeggen, want ik heb geloof ik nog nooit met rocker-ski’s geskied ;)

*bericht bewerkt door Martin7182 op 10 feb 2017 23:35

Plaats een reactie