Verdwenen lift Torgon (PDS)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Torgon

Het viel mij op toen ik een paar dagen geleden naar Torgon wilde skien, dat ik niet verder kwam dan Plan de Croix. Een aantal jaar geleden skiede ik vanuit La Chapelle d’Abondance zonder problemen wèl naar Torgon.
In het appartement vond ik een oude ski-kaart en zag ik dat daar daar twee liften op staan, die niet meer op de nieuwe kaart terug zijn te vinden en die zorgden de verbinding van Plan de Croix naar Torgon.
Weet iemand waarom deze verbindingsliften verdwenen zijn?

Oud

null

Nieuw

null

Die liften waren echt heel oud en traag, waarschijnlijk gewoon afgeschreven, maar ik denk doordat Torgon niet veel geld had om te investeren in nieuwe liften kun je nu helaas niet meer in Torgon komen. Wel jammer, de pistes daar waren best aardig.

Zou best kunnen @Joostglas. Het verkleint het gebied wel. Verder lijkt het dan een klassiek kip/ei verhaal te worden: als het gebied minder interessant wordt komen er minder toeristen en komt er minder geld in het laatje. Je zou toch denken dat er dan op hoger (PDS) niveau financiele ondersteuning mogelijk is. @Alke, weet jij hier misschien meer over?

*bericht bewerkt door WillemJona op 16 feb 2017 09:12

Als ik het me goed herinner, is er ooit een incident geweest met die lift. Niemand gewond, maar alles moest volledig onderhoud krijgen. Dan kwam er een discussie tussen Torgon en de liftenmaatschappij wie wat moest betalen en daar zijn ze blijkbaar nooit uitgeraakt.

Die blauwe piste die ze nu hebben ingetekend van de top van het Fignards-liftje in Torgon naar de P bij de dalstations Tronchey en Djeu des Tetes… Volgens mij loopt die omhoog??

Er waren teveel problemen met die liften en ze moesten vervangen worden. Torgon heeft niet genoeg geld en heeft geprobeerd dit bij elkaar te krijgen maar is niet gelukt. Nu wordt het beheer gedaan door Châtel. Die doen vanaf dit jaar het beheer van de pistes van Crêt Béni en Braithaz in La Chapelle d’Abondance, Torgon en hun eigen domein van Super Châtel tot aan Linga/Pré-la-Joux. De dorpen zijn nog wel steeds eigenaar van de liften, maar de exploitatie wordt door Châtel gedaan. Hopelijk is het daardoor interessanter ook voor Châtel om mee te financieren in nieuwe liften en door schaalvoordelen hopen ze kostenefficienter te kunnen werken.

Life is fun, so enjoy it

Helder, dank je wel voor de uitleg @Alke.
Hopelijk gaat deze constructie het gebied helpen met de vernieuwingen.

Plaats een reactie