Geschikt gebied in Oostenrijk (beginners en gevorderden)

Ik ben na een fijne week in Alpe d’Huez op zoek naar een skigebied in Oostenrijk wat een beetje hetzelfde biedt.
Mijn man en kinderen zijn gevorderd en ik ben een echte (bange) beginner. In Alpe doe ik vooral de groene pistes, maar zelfs daar vind ik er nog een aantal te steil van.

We zijn op zoek naar een gebied in Oostenrijk met de volgende kenmerken:

  • Accommodatie aan de piste
  • Genoeg pistes voor beginners (echte bange beginners, vooral niet te steil)
  • Overzichtelijk, mogelijk waarbij de pistes uitkomen op 1 plek

Wie heeft de gouden tip?

Kijk eens naar de Wildkogelarena (bramberg). Staat bij mij hoog op het wensenlijstje. Het Brandnertal is ook goed te doen. Maar blauw is hier iets uitdagender. Maar ik kan het ook. En als ik het kan, kan vast iedereen het skiën. Als je in het Brandnertal kiest voor verblijf in burserberg zit je meestal aan de piste. Iedereen komt hierlangs. Ik zie de hele tijd mijn kinderen voorbij komen behalve als ze naar het deel bij Brand skiën.

Iets vergelijkbaars met Alpe d’Huez wordt zeer lastig in Oostenrijk… De uitgestrektheid en uitzichten en variaties in pistes zijn gewoon niet vergelijkbaar met Oostenrijkse gebieden, daarnaast heeft Oostenrijk bijna geen ski-in ski-out. Wel kan je in grote lijnen stellen dat blauw in Oostenrijk groen is in Frankrijk, al gaat dat om het lastig te maken ook weer niet overal op.

Wanneer de gevorderden aan zegmaar 50% aan pistekilometers minder dan Alpe d’Huez ook genoeg hebben zijn er wel wat mogelijkheden beschikbaar in Oostenrijk, maar ook dan blijf ski-in ski-out lastig.

Born to Ride

De Steinplatte, Winklmoosalm is een heel fijn skigebied voor beginners en het is ook niet te groot dus overzichtelijk.

Ramsau/Rittisberg is ook erg fijn maar dit is maar ene klein skigebiedje. De Schmittenhöhe in Zell am See of Zauchensee/Flachauwinkl zou ook nog een optie zijn. Qua accomodaties aan de piste zou je bij het plaatselijke toeristenburo moeten vragen.

Welk gebied je ook heen gaat: lees je van tevoren goed in welke blauwe pistes het makkelijkst zijn. Blauw in Oostenrijk is een iets bredere categorie dan groen in Frankrijk, dus zal ieder gebied blauwe pistes hebben die jij te steil vindt. In sommige gebieden speelt dit een grotere rol dan in andere. Daarom zou ik de Wildkogel ook afraden, vrijwel alle blauwe pistes hebben een of twee steilere stukjes daar. Bovendien is daar niet al te veel te beleven als gevorderde.

❄️

Plaats een reactie