Snel warm tijdens skiën: welke jas?

Hoi wintersporters,

Ik merk dat ik het op de piste vrij snel warm krijg. Op dit moment heb ik een gevoerde jas van Brunotti. Zelfs als ik daaronder enkel een t-shirt draag dan heb ik het op zonnige dagen al snel warm. Daarom ben ik op zoek naar een nieuwe jas die wat koeler is. Op koudere dagen kan ik er dan een fleece of pully onder dragen.

Na een beetje zoeken op internet zijn de opties me nog niet helemaal duidelijk. Ik vind het belangrijk dat de jas naast wind- ook goed waterdicht is. Zag wel wat mooie jassen voorbij komen van Peak Performance maar die vind ik eigenlijk net iets te duur. Mijn oog viel op de Brunotti Mavelli, een zogenaamde 2-layer (wat is dit precies?) jas. Het lichte gewicht spreekt me aan. Daarnaast valt op dat het ademend vermogen 15.000/m2/24hr is ten opzichte van 5.000/m2/24hr in mijn huidige jas. Ga je dit verschil duidelijk merken?

Tips zijn van harte welkom, dank!

*bericht bewerkt door JJJ- op 28 feb 2017 13:14

Makkelijkste is dan om met lagen te werken
Zelf draag ik thermo, dan een dunne fleece en dan een dun donsjasje van black diamond en daarover een hardshell ( ongevoerd)
Krijg je het warm, kun je makkelijk een laagje uitdoen. en het is allemaal wat minder bulky.
Voordelen van gore tex , teveel om op te noemen, Google is your friend. http://www.gore-tex.nl/nl-nl/home

echte mannen lopen naar boven,

Dat verschil in ademend vermogen ga je zeker merken, dat bepaalt namelijk hoeveel warme vochtige lucht(waterdamp) weg kan uit je jas. Net als dat er ook een getal als waterkolom wordt gegeven, dus hoeveel water je jas kan tegenhouden voordat je echt nat wordt. 2-layer en 3-layer zie je dan regelmatig voorbij komen waarbij het een 2-laags stof is, of 3-laags. Als ik het goed heb is het 3-laags meestal, of altijd, geplakt als 1 laag, voelt ook veel lichter aan.
Eigenlijk ben je dus op zoek naar een hardshell jacket, zorg dat je daaronder een thermolaag als ook een fleece- of wollaag kan dragen, afhankelijk van de temperaturen.
Succes met je aankoop! En als je geen haast hebt, wacht dan tot er meer einde seizoens uitverkopen langs komen, dan zou je misschien ook wel voor een mooie Peak Performance jas kunnen gaan die nu nog te duur is.

Een shell jas zou ik je in dit geval aanraden. Kan je combineren met thermisch ondergoed en flies / softshell (bekende en zeer efficiënte 3 lagen systeem), zo doe ik het altijd.
Als je het te warm hebt speel je de middenste of bovenste laag uit of zet je je onderarm ventilatie ritsen open…
Mijn 3L jas heeft een ademend vermogen van 45000/… wat uitzonderlijk veel is, maar de prijs is dan ook navenant… Jouw 5000 is inderdaad niet heel veel.
Een 2L jas gaat normaal ook wat meer ademend vermogen hebben dan een 3L, terwijl de 3L beter bestand is tegen water. Maar voor 95% van de wintersporters is een 2L meer dan voldoende.

Ik zou niet gelijk met Gore-Tex willen beginnen, al is het fantastisch spul maar duur. Er zijn genoeg vergelijkbare, maar veel minder prijzige materialen die vrijwel hetzelfde doen als Gore-Tex, namelijk van buitenaf wind- en waterdicht zijn en van binnenuit ademen. Ga inderdaad dus op zoek naar een ongevoerde jas, hardshell maar ook softshell kan fijn zijn. En dan wat Martijn zegt, werk in laagjes. Een goede baselayer, icm dunne of dikkere fleece is top.
Wat ik een fijne fleece vind bij warme dagen, is de Patagonia R1.

It's all about the turns duuuuuude!

Met bovenstaande eens. Een goede shell (waterdichte soft-shell) of hard-shell.

Gore-tex is goed! Maar er zijn voldoende topmerken die eigen membramen hebben die ook heel goed zijn. En veel goedkoper zijn dan de Gore Tex varianten. Membramen zijn beter dan en slijtvaster dan coatings. In de prijsklasse van die Brunotti heb je al aardig wat keuze. Zeker als je zoals hierboven staat niet te gehaast bent. Ik kan een twee drie niet vinden welke stof/membraam/coating deze brunotti is.

Click. Click. Peace

Thanks voor de snelle reacties allemaal! Het heeft niet super veel haast, maar mocht het lukken om (in de aanbieding) wat te vinden voor half maart dan zou dat mooi zijn. Anders alvast voor volgend jaar.

Het hoeft niet gelijk top-notch te zijn, dus een wat betaalbaarder alternatief voor Gore Tex lijkt me een goede optie. Echter, met de uitverkoop zal het verschil misschien wel heel erg meevallen.

Ik zou dan meer mijn hoop vestigen op de uitverkoop dan op een Gore-Tex alternatief. Want ook kledingstukken met Dermyzax, Hyvent, Mammut Dry-tech etc. (de alternatieven) zijn niet goedkoop.

En al die namen voor het Gore-Tex, en zijn alternatieven, zijn ook niet heilig, waterkolom van 20.000m2, 15.000m2 zal ook toereikend zijn, is zo goed als waterdicht, een regenjas zal het niet worden, maar op de piste voldoet dat meer dan goed. Gore-Tex werkt wel goed, de kleding, jas, broek en handschoenen met Gore-Tex gebruik ik zelf al jaren en ben er meer dan tevreden over

*bericht bewerkt door Marijnt op 28 feb 2017 15:05

Een heel betaalbare en zeer goede shelljas is de Simond shell, een Alpinisme merk.
Verkopen ze bij Decathlon.

Los van de stof vind ik het héérlijk om af en toe de ritsen onder m’n oksels open te kunnen zetten. Een onmisbare feature voor mij.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

En de rits van je kraag/jas kun je ook open zetten ;)

@Marijnt Dat werkt toch echt minder goed, en tijdens sneeuwval ook minder handig.

Click. Click. Peace

Eens met Sneeuwbaard, mijn softshell en hardshell hebben beide ventilatieritsen onder de armen. Zodra ik het te warm krijg gaan ze open, werkt perfect. Hardshells hebben allemaal ventilatieritsen, maar een softshell met ventilatieritsen is moeilijker te vinden (Mammut is iig een merk die dat heeft). Als je het snel warm hebt kan ik je (op droge dagen) een softshell aanbevelen, boven een hardshell. Dat ventileert nog beter. Hoe goed je membraan ook is, het ventileert niet zo goed als een softshell.

Ik ben vorig jaar geswitcht naar een gevoerde jas van burton. Zelfde ervaring als jij, veel te warm. Dit jaar de hardshell van de decathlon die ik als regenjas gebruik (15.000mm waterkolom, ademend vermogen RET6) en dat is echt een verademing.
Gedragen in combinatie met een thermoshirt en een dunne pully, als het wat kouder werd een fleecevest, en geen moment spijt van gehad.

Enige nadeel van mijn shell is dat deze niet voor skiën bedoeld is, en dus wat handige dingen van mist zoals een sneeuwvanger en van die gdingen aan je mouwen om je duimen door te doen.
Benieuwd waar jij op uitkomt. Een beetje betaalbare shell die dat allemaal wel heeft vind ik ook wel interessant.

Op dit moment heb ik een goretex jas van berghaus, was toentertijd een van de goedkopere opties met dit membraan, en ik moet zeggen dat ik er enórm tevreden mee ben. Zelfde met mijn Columbia skibroek met Omni-Tech (afgezien van de gulp-rits die niet waterdicht is, en je mag 1x raden waar het water op je jas heenstroomt als je in een cabinelift zit…). Ik heb er zelfs in hoosbuien mee geskied en er is in al die jaren nog nooit een druppel doorheen gekomen. Dat was met mijn Bogner en daarvoor Gaastra jas met een of andere waterkolom absoluut onmogelijk geweest. Als je geen membraan als goretex oid hebt dan weet je gewoon dat je in de regen en natte sneeuw zeiknat wordt.

Daarnaast blijft een jas met membraan ook beter ademen in het geval van regen. Andere jassen absorberen namelijk het water waardoor er geen lucht meer door de stof kan (hoewel dat tegen die tijd misschien van ondergeschikt belang is vanwege naar binnen lekkend regenwater ;) ).

Al met al kan ik GoreTex, OmniTech, of hoe je het ook wil noemen, echt enorm aanraden en zou ik op een mooie aanbieding wachten.

*bericht bewerkt door Kev1 op 28 feb 2017 16:03

Hoe kan ik nou het beste naar jassen zoeken? Bij veel webshops kan je niet specifiek kiezen voor Gore Tex of alternatieven (of zelfs hardshell). Op de site van de fabrikanten staat vaak veel info, maar dan heb ik niet duidelijk de verschillende merken bij elkaar.

@JJJ- Goede webshops wel. Maar het allerbeste is de oude vertrouwde winkel. Dan kun je passen, voelen en vaak ook een goed advies krijgen.

Click. Click. Peace

Bij veel buitensportzaken/webshops (zwerfkei.nl, bever, etc.) kan je ‘waterdichte jas’ ofzo aanvinken als filter…

Bergfreunde.nl, bergzeit.nl, exxpozed.de
Duitse webshops en goede aanbiedingen regelmatig, ik heb er prima ervaringen mee
Verder zou ik inderdaad in verschillende winkels in NL eens langs gaan en wat diverse jassen aantrekken, dan weet je welke maat en (slim/classic/baggie)fit je wilt hebben. En zoals eerder aangegeven, kijk ook naar de features die er op de jas zitten, sneeuwvangers, ritsen op de mouwen voor je skipas, zakken aan de buitenkant dan wel binnenkant, met of zonder capuchon

*bericht bewerkt door Marijnt op 28 feb 2017 16:57

Skiwebshop Breda. Goede aanbiedingen maar ook een leuke showroom die je kunt bezoeken. Hebben ook nog goed advies.
Zelf vind ik momenteel de Spyder collectie mooi en uitstekend van kwaliteit.

Hen48

Ik heb deze zomer een Kjus Formula DLX jacket aangeschaft bij pm-outdoor.de
Super stretch jas met 30.000 waterkolom en winddichtheid, en met dubbele verluchtingsritsen. Was daar te koop met een reductie van 55 %.
Als je kan wachten tot augustus kan je koopjes doen bij pm-outdoor

@Marijnt: in plaats van vooraf passen kun je ook gewoon 5 jassen online bestellen en er 4 terugsturen. Zo doe ik het altijd. Ik vind het zelf een beetje zuur om in de winkel te gaan passen en dan vervolgens elders online en goedkoper te bestellen. Geen kunst voor de on-line supplier om zo te concurreren met de echte winkel.

*bericht bewerkt door yoguido op 28 feb 2017 21:05

Ik ben net eea in de aanbieding gezien bij De online The North Face winkel. Kijk daar ook even.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Als ik bij The North Face kijk zie ik een paar met Gore Tex en een paar met DryVent. Dit is een alternatief voor Gore Tex, neem ik aan?

Als je de keuze hebt zou ik voor gore Tex gaan. Ja het is wat duurder maar is echt top en kan gewassen en machinaal gedroogd worden. Zoals al genoemd kies voor een hardshell. Is slechts een technische jas of broek zonder voering maar met thermo shirts en goede midlayers heb je een 3,4 of zelfs een 5 laagssysteem dat perfect ademt en als het te warm is trek je er 1 uit en stopt die in je rugzak. Geen van de lagen houdt vocht vast en alle lagen transporteren het vocht naar buiten. Na jaren kloten met verkeerde stoffen, kledingstukken en te goedkope producten ben ik er uit. Ik ben zelf ernstig warmbloedig en koop alleen nog maar de betere materialen maar dan wel in de sales.
Kijk eens bij ekosport online dat is echt een aanrader op dit gebied en ook nog eens een goede service.

*bericht bewerkt door SPAM op 28 feb 2017 23:57

Had vroeger hetzelfde probleem.

Ik ski intussen dan ook al vijftien jaar zonder jas, nog geen dag kou gehad.

*bericht bewerkt door DavidW op 01 mrt 2017 00:06

Ga vooral passen, de specificaties van een jas kunnen nog zo mooi zijn, maar als die niet lekker zit heb je er niets aan. Houdt bij het passen er rekening mee dat je wanneer een shell koopt er dus ook genoeg (dikkere) lagen onder kunnen. Als je in de sneeuw bent en het is een keer -20 dan moet dat extra laagje of die dikkere fleece ook nog onder je jas passen terwijl je nog goed moet kunnen bewegen.

Let it snow, let snow, let it snow!

Heb vandaag het een en ander gepast van Peak Performance en ja, dat is mooi spul. Alleen de pasvorm viel me een beetje tegen, ben relatief smal voor mijn lengte en viel dus eigenlijk een beetje tussen twee maten in. Dan vind ik het (zelfs met 30 of 40% korting) toch echt te duur. Helaas geen The North Face in de winkel. Toevallig bij het weggaan zag ik de Mavelli van Brunotti die mijn zoektocht aanwakkerde. Zat qua pasvorm dus een heel stuk beter en is royaal goedkoper, dus voor mijn gevoel het overwegen zeker waard. Misschien dat ik toch maar genoegen ga nemen met een minder prijzig alternatief voor Gore Tex. Wat zijn nou concreet goede jassen voor rond de 200 euro?

Je zou dan eens kunnen zoeken naar jassen die slim fit zijn.
Je zou eens bij Bever wat jassen kunnen passen, of naar een outletmall kunnen gaan, weet dat ze bij Batavia en ook in Roermond diverse merken hebben. Kijk ook goed naar de features en voel het verschil in gewicht. Ik heb 2 jassen van Patagonia met 3-layer en Goretex. Niet normaal hoe licht dat is tegenwoordig

Ik heb altijd hetzelfde probleem gehad. Heel snel warm, al vriest het 15 graden. Zelfs met slechts 1 thermo shirt er onder.

Ik heb nu de Exile ski jacket van O’Neill (125 euro) en die bevalt me erg goed. Het zal ongetwijfeld niet de beste jas zijn en zeker geen Gore Tex maar hij is vrij dun en hij zit erg lekker. Uiteraard is dit persoonlijk maar misschien kan je er iets mee.

Plaats een reactie