Wat te doen met skischoenen bij thuiskomst?

Na een weekje skien, heerlijk in het zonnetje, en zweten in de schoenen gaan we morgen naar huis.
Wat doen jullie met die geurende schoenen?
Hoe houden jullie ze fris voor volgend jaar?

Uittrekken

Sorry flauw :)

Maar check deze post even
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/341787/hoelang-gaa…

Alles uit de skischoenen halen! Dus binnenschoenen en de zooltjes.
Paar dagen alles goed en rustig laten drogen, bijvoorbeeld op een vloer met vloerverwarming.
Eventueel oude kranten in de (binnen)schoenen stoppen zodat al het vocht wordt opgenomen.
Plastic buitenschoenen kun je ook zelf afdrogen.
Als je zeker weet dat alles kurkdroog is, kun je ze eventueel behandelen met anti-stink middel (doe ik zelf nooit). Als ze goed droog worden opgeborgen, stinken ze bij ons nooit.

Kijk gelijk even naar de onderkant van de buitenskischoen: zijn de hiel- en neusstukken nog niet te ver versleten? Bestel op tijd nieuwe, voordat ze niet meer te krijgen zijn. Vervanging verlengt de leversduur van de schoenen. Zie ook blog van @Rogier

Piste riderrrrr

Onze ski en snowboardschoenen zetten we zodra we thuis zijn eerst een week ofzo uit de tassen, binnenschoenen eruit en lekker laten drogen. Meestal staan ze dan gewoon in de gang. Daarna gaan ze terug in de tas en bergen we ze netjes op in de gangkast. Het zal ook per persoon verschillend zijn hoe ze ruiken maar het is bij mij in ieder geval niet zo dat je ze van afstand ruikt, je moet je neus er ook niet instoppen trouwens maar ik denk dat de meesten dat ook niet doen… ik heb ook niet de illusie dat een hele trukendoos met middeltjes gaat helpen om dat beetje geur wat erin zit eruit te halen.

Wij doen verder niets bijzonders en dat gaat al jaren prima eigenlijk.

🏂

Wij hangen altijd eerst 24u drywarmers in de schoenen, de schoenen zijn daarna sowieso goed droog. Het UV licht in de warmers zorgt er gelijk voor dat alle bacterien gedood worden, wat gelijk alle stank wegneemt. Daarna de schnallen dicht (niet strak) en in de tas opbergen in de gangkast (droog, koel en donker).

Born to Ride

Iedere dag schone sokken aan en je schoenen stinken ook niet! ;)

Iedere dag schone sokken aan en je schoenen stinken ook niet! ;)

Marijnt op 3 mrt 2017 12:01

Je wil niet weten hoe sommige poten na 1 dag al kunnen stinken, ook met schone sokken…

Born to Ride

Dagelijks je voeten, of poten, wassen met zeep doet ook wonderen! Ik draag al jaren wollen sokken specifiek voor de wintersport, heb nergens last van alhoewel ik wel snel warme voeten heb.

Dagelijks je voeten, of poten, wassen met zeep doet ook wonderen! Ik draag al jaren wollen sokken specifiek voor de wintersport, heb nergens last van alhoewel ik wel snel warme voeten heb.

Marijnt op 3 mrt 2017 14:13

Ik heb er zelf ook niet snel last van, maar ik ken wel mensen die dus iedere dag hun voeten wassen met zeep of zelfs een speciaal voetenbad nemen en dan nog stinkt het na een dag alsof je een goede raclettekaas aansnijdt… Jij en ik hebben daar gelukkig geen aanleg voor, zij wel…

Born to Ride

Plaats een reactie