Waar zijn specificaties van skibindingen te vinden?

Voor mijn dochter overweeg ik de Atomic Redster Junior III te kopen. Nu zie ik die aangeboden met 2 typen bindingen:

  1. XTE045
  2. XTE7

Ik dacht met wat Googelen de verschillen wel te kunnen achterhalen (Bijv DIN bereik, min/max schoenlengte etc etc). Echter kwam ik er niet achter, ook niet via de Atomic site.

Mijn vraag dus: Waar zijn specs van skibindingen te vinden?

En als ik dan nog een vraag mag stellen: ik twijfel voor mijn dochter over skilengte 140 of 150. Ze is 10jr, 1,50m, 35kg en had al ‘echte’ les toen ze 3,5jr was. Ze kan alle pistes met ons af op flink tempo en we gaan minimaal 1x per jaar op wintersport. Nu is 140 denk ik het meest logisch, maar hoe erg is het om lichaamslengte te nemen voor een kind? Toen ze ruim 1,30m was kreeg ze onbedoeld 130 ski’s (ipv de bestelde 120) en daar heeft ze toen prima op geskied.

Voor goeie skiërs is lichaamslengte echt geen probleem, zelfs bij pisteknallers.

De xte7 heeft een dinbereik van 2 tot 7,5 dat lijkt me passend. De andere binding zie ik alleen op ski’s van echt kleine kinderen geleverd worden.
http://www.epicski.com/products/2013-atomic-xte-7-binding…

*bericht bewerkt door SPAM op 03 mrt 2017 18:46

De xte045 heeft een dinbereik van 0,5 tot 4,5
http://www.epicski.com/products/2013-atomic-xte-045-binding…

*bericht bewerkt door SPAM op 03 mrt 2017 18:45

@SPAM: Ja zoiets zocht ik! Epicski heeft idd een mooi overzicht zo, al lijkt het wel na 2013 op te houden.
Dank voor de info, het wordt dus de XTE7

Producent van Atomic bindingen is Salomon en op hun site kun je specs (van in dit geval Atomic XTE7 of salomon L7) vinden:
Automatic binding that meets both Junior and Adult DIN norms for boots.
Din scale: 2-7,5/5
WEIGHT: 1722g
Height in mm: 16.5
Skier weight (kg): 22-85
Skier weight (lbs): 55-187
Adjustment range (mm): 28
Adjustment range (US sizes): 3.5
Weight of 1/2 pair (in g): 861
Deze lijkt idd. meer passend voor je dochter! Aangezien je dochter langere ski’s zonder probleem kan hanteren en rekening houdend dat ze verder in de lengte en gewicht gaat groeien, dan is de langere versie met zwaardere binding een duidelijk betere optie!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Interessant. Je moet maar net weten dat Atomic die bindingen van Salomon afneemt.
Wat betekent eigenlijk de " /5 " achter de DIN scale 2-7,5?

@-JPS- voor die “/5” heb ik ook geen verklaring voor! Maar het is wel duidelijk dat de afstelling loopt in de range van 2-7,5.
BTW Salomons zitten op Atomic, Stockli’s en Salomon skis, je hebt nog Tyrolia bindingen die zitten op Head, Elan en Fischer, Look zit op Rossignol en Dynastar enz… 30 jaar geleden had ik Head ski’s met Tyrolia bindingen en San Marco skiboots, tegenwoordig zou ik met deze combinatie volledig ingelijfd worden met merknaam Head!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Ok, dus eigenlijk zijn er maar een paar fabrikanten van bindingen voor Alpineski’s.
Voor mij is/was een binding eigenlijk geen interessant ding omdat voor mijn gevoel de verschillen niet groot zijn en het ook niet erg innoveert. Of denk ik dit geheel onterecht?

Eigenlijk, voor een gemiddeld skier (vooral diegene die skiet op rental ski’s) zijn merk en functies van bindingen niet zo spannend. Je krijgt het gewoon bij de ski’s en that’s it! En je hebt ook gelijk dat er niet veel gebeurd qua innovatie. Ontwerptechnisch is sinds begin jaren 80 niets verandert. Alleen veranderingen qua design, toepassing lichtere materialen en meer integratie met ski (door middel van plate) zijn vooral van toepassing. Meest belangrijke verschillen tussen de merken zijn toepassing van diagonale en laterale functionaliteiten, maar daar gaan we te ver!

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Plaats een reactie