50 km + gebied ook leuk voor niet skiërs

Helaas kan ik om medische redenen niet meer skiën. Maar ik vind het wel erg leuk om mee te gaan met ons gezin. Voor volgend jaar zijn we dus op zoek naar een leuk gebied met het liefst meer dan 50 km aan pistes. Mijn man en zoon (13) vinden het de eerste dagen prettig om even in te komen op wat makkelijkere pistes en later in de week ook wel wat een pittigere piste meepakken. Mijn dochter die gaat sowieso voor de lekkere pittige pistes. Voor mijn dochter zeker geen al te vlakke pistes, maar voor zoon dus een lekkere makkelijke race piste erbij is wel noodzakelijk. Nu gaat dochter sowieso volgend jaar nog op les.

Nu kan ik met deze wensen zelf wel een gebied vinden, maar ik wil voor mezelf als niet skiër toch ook wat en daar heb ik wat hulp bij nodig. Ik zou het erg leuk vinden als er bij het dalstation één of meerdere leuke terrassen zijn zodat ik ze wel kan zien skiën. Het liefst een blauwe dalafdaling zodat deze
aan het eind van de dag nog te skiën is. Beetje levendige omgeving zou ook wel leuk zijn. Hoeft niet het dorp zelf te zijn, maar dat ik met openbaarvervoer ( of auto) snel in een leuk dorp ben.
Het zou helemaal ideaal zijn als de verzamelplaats van de skischool beneden bij het dalstation is. Dan kan ik dochter naar de les brengen en haar ophalen.

Ik heb zelf Fieberbrunn gezien, maar twijfel of het gebied niet te veel rode pistes heeft. Mijn man en zoon skiën al wat langer en willen dus iets meer dan een paar km aan blauw. Nu is er wel de verbinding naar Saalbach, maar duurt dat niet vreselijk lang om daar te komen?

Ook heb ik Kirchberg op het oog. Maar lees vaak over vele vlakke stukken. Nu is dat voor mijn dochter een ramp. Die weegt bijna niets, dus als ze geen vaart heeft is dat prikken een ramp. Zijn die vlakke stukken makkelijk te omzeilen en is er wel een leuke tent direct aan de piste in het dal?

Ik hoop echt dat jullie wat leuke tips hebben.

Groetjes Sandy

Ik denk hierbij spontaan aan Pila in Italië.

Tja, ik weet dat ik in herhaling val …

Bij dit soort vragen denk ik spontaan aan mijn favoriete gebied: Grindelwald (CH)

Door de infrastructuur zijn bijna alle plekken ‘boven’ ook voor niet-skiërs goed te bereiken en kun je (bv) boven afspreken voor lunch ipv beneden.
Ik weet niet of je van wandelen houdt resp. dat kunt, maar er ligt daar een uitgebreid netwerk van goed geprepareerde winterwandelpaden.
En wil je even wat anders, neem je de trein naar Interlaken (op je ski/wandelpas)

Voor niet skiers, is er een wandelpas; iets goedkoper dan een skipas.

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 03 mrt 2017 13:42

Rob

Kan weg

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 03 mrt 2017 13:43

Rob

Heel vaak in Kirchberg geweest: blijft voor mij een supergebied.
Over dat prikken: af en toe noodzakelijk, maar ik vind het erg meevallen. Vooral vanaf Kirchberg gezien over de 3s baan zijn een paar pistes wat vlakker, maar als je de vaart er goed inhoudt kan je die stukken ook zonder prikken overbruggen. Uitzondering: skiroute 34, landschappelijk erg mooi en heel bijzonder en vrijwel niemand neemt deze, maar onderaan prik je je suf.

Ter vergelijking: Portes du soleil vond ik veeeél meer prikwerk, omdat het laatste stukje voor de lift vaak bergop gaat.

Heb je voorkeur voor een land? Voor niet-skiërs moet ik me bij RCGrootveld aansluiten. Jungfrau Region is uitermate geschikt. Tevens een leuk skigebied.

Mr. Slow

Ja de voorkeur gaat toch wel uit naar Oostenrijk. Mijn moeder en ik zijn de niet skiërs en we willen toch soms met zijn allen lunchen en aan het eind van de dag een drankje doen. Zwitserland is dan toch wat te kostbaar. Wandelen zullen we wel doen, maar we zijn niet persé op zoek naar een gebied waar het heel goed wandelen is. We willen af en toe een wandeling maken, beetje zwemmen, wat leuke dorpjes bezoeken en dus heel belangrijk een leuke plek onder aan de piste waar wij aan het eind van de dag kunnen borrelen en de kinderen nog een piste kunnen pakken. En dan zou het dus helemaal perfect zijn als de verzamelplaats van de skischool ook beneden is. Het hoeft zeker geen apres-ski paradijs te zijn, maar een beetje gezelligheid is toch wel een pré.

Tja, gezien je wensen blijf ik toch mij m’n suggestie …
Met de wandelpas kun je met alle gondels en treintjes in het hele gebied, dus als je eens wat anders wil, pak je gewoon de trein naar Wengen, Murren, Interlaken of zo.
En niet te vergeten, de Jungfraujoch (met sterke reductie als je zo’n pas hebt) of de Schilthorn (de vesting van Blofeld uit 007’s “in dienst van hare majesteit”)

Zwitserland is zeker niet goedkoop, maar als je appels en appels vergelijkt, scheelt het echt niet zo veel meer met haar oosterburen.

Rob

Kijk eens in Mauterndorf, Oostenrijk. Voldoet denk ik aan je eisen. Leuk terras en skischool bij het Dalstation, mooie panorama alm boven waar je met een puntenkaart naartoe kunt om ook heerlijk te zitten en samen te eten en drinken.

En als je direkt in Saalbach gaat zitten?
Levendig gezellig dorp, pistes zijn afwisselend genoeg en de verzamelplaats is in het dal.

Hmmm… Niederau, skischool onderaan, eet en drink gelegenheid, makkelijk gebiedje om eerst even in te skieen.
Dorpje verder; Auffach, prima vertoeven onderaan de piste maar zeker ook bij het middelstation (tevens verzamelplaats voor de skischool).

Betreffende Kirchberg: op piste gebied vind ik het wel meevallen met de prikpistes zeker als je pistes eenmaal hebt gedaan weet je wel op welke stukken je de ski’s moet laten glijden om niet te hoeven prikken. Het zit hem meer in de wensen van je moeder en jij, daar je altijd met de bus of auto naar de piste toe moet en je dus niet het beoogde hebt wat jij zoekt, daarom zou ik naar een ander gebied kijken dan Kirchberg. Een gebied waarbij wel de pistes in het dorp uitkomen.

LA NORMA😍☃️

Plaats een reactie