Enorme (geplande) lawine in Les Arcs

Tijdens een PIDA (Plan d’intervention déclenchement d’avalanche), dus het expres triggeren van lawines om skigebieden en dorpen veilig te houden, boven Les Arcs kwam gisteren een enorme (mooie) lawine naar beneden. Op deze manier gecontroleerd en dus zonder gewonden is dit toch een staaltje fantastisch mooi natuurgeweld!

https://www.facebook.com/PSdArcs/videos/1576251175735534/…

Click. Click. Peace

En da’s niet alles… het is daar niet echt stabiel:

https://www.facebook.com/PSdArcs/videos/1576264002400918/…

Click. Click. Peace

Gisteren gezien aan de grand col, en vandaag langs de resten geskied. Indrukwekkend.

Heeft hier drie dagen gesneeuwd met stevige wind gevolgd door hoge temperaturen, de lawinesituatie is dus behoorlijk kritisch. De pisteurs hebben dus hun handen meer dan vol. Vandaag nog lawine aan de ‘achterkant’ van de aiguille rouge die gemeld werd toen we aan het praten waren met een van de lokale pisteurs-secouristes. Getriggerd door wintersporters, gevolgd door succesvolle kameradenredding (gelukkig).

Heel bizar. Ik ben 3 weken in Les Arcs en ik zou gisteren met mijn huisgenoot die hier al 20 jaar woont en werkt die afdaling gaan doen. Er zouden ook een paar pisteurs en locals meegaan. Ik mocht eindelijk een keer mee ;) We stonden in de shop om mijn airbag op te halen en toen werd mijn huisgenoot gebeld waar we waren en of we al op locatie waren. Door een feestje waren we allemaal te laat opgestaan en kwamen we die dag moeilijk op gang.

Zag deze vanochtend ook uit Val d’Anniver
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1060195754085015…

Even een domme vraag…dat mag sinds dit seizoen officieel zie ik steeds :) …doen ze dit 's ochtends heel vroeg? En weten ze zeker dat er dan geen mensen in het gebied zijn…het leek in het tweede filmpje nl. of het eind van de lawine over/vlak bij wat hutjes ging.
Ik hoor ze in de skiegebieden ook wel eens 's ochtends vroeg vliegen maar dan vaak boven hellingen waar geen pistes zijn of heel hoog…
Ik ben gewoon benieuwd hoe dit gaat…want het lijkt me dat lawines moeilijk te sturen zijn of kunnen ze de door de structuur van de berg wel aardig de richting bepalen?

*bericht bewerkt door Margriet. op 04 mrt 2017 10:19

Click. Click. Peace

@Margriet.

Dit doet men inderdaad voordat de pistes open zijn. Niemand heeft de illusie deze lawines te kunnen sturen. Pistes worden gesloten, wegen worden gesloten. Indien gewenst of nodig worden wegen en pistes gecontroleerd. Men doet er alles aan om zeker te zijn dat er niemand op de pistes of in de buurt is.

Daarom moet je je ook altijd braaf houden aan de verbodsborden van gesloten pistes…

Click. Click. Peace

Even een domme vraag…dat mag sinds dit seizoen officieel zie ik steeds :) …doen ze dit 's ochtends heel vroeg? En weten ze zeker dat er dan geen mensen in het gebied zijn…het leek in het tweede filmpje nl. of het eind van de lawine over/vlak bij wat hutjes ging.
Ik hoor ze in de skiegebieden ook wel eens 's ochtends vroeg vliegen maar dan vaak boven hellingen waar geen pistes zijn of heel hoog…
Ik ben gewoon benieuwd hoe dit gaat…want het lijkt me dat lawines moeilijk te sturen zijn of kunnen ze de door de structuur van de berg wel aardig de richting bepalen?

Margriet. op 4 mrt 2017 10:19

Kan op alle mogelijke momenten van de dag… Vaak hoor je ze 's ochtends al bezig maar zag ze overlaatst in Zermatt ook overdag bezig. Vaak worden de pistes dan afgesloten en gaat men met helikopters langs de bergwanden.

*bericht bewerkt door DavidW op 04 mrt 2017 10:54

Even een domme vraag…dat mag sinds dit seizoen officieel zie ik steeds :) …doen ze dit 's ochtends heel vroeg? En weten ze zeker dat er dan geen mensen in het gebied zijn…het leek in het tweede filmpje nl. of het eind van de lawine over/vlak bij wat hutjes ging.
Ik hoor ze in de skiegebieden ook wel eens 's ochtends vroeg vliegen maar dan vaak boven hellingen waar geen pistes zijn of heel hoog…
Ik ben gewoon benieuwd hoe dit gaat…want het lijkt me dat lawines moeilijk te sturen zijn of kunnen ze de door de structuur van de berg wel aardig de richting bepalen?

Margriet. op 4 mrt 2017 10:19

Deze hebben ze om 7 uur 's avonds laten springen. De liften op die helling waren toen al de hele dag dicht, dus om daar in de buurt te zijn zou je als toerskiër de aiguille rouge moeten beklimmen tijdens hevige sneeuwval en wind. Ik mag hopen dat iedereen genoeg gezond verstand heeft om dat niet te proberen. (Buiten de pisteurs-secouristes die de boel moeten veiligstellen natuurlijk)
Voor de rest beginnen ze al om 5 uur 's morgens met het ochtendconcert, en gaat het de hele dag door in functie van de noden :-P.

Plaats een reactie