Rossignol? Volkl? Of iets anders?

Hoi,

Na 12+ jaren trouwe dienst is het tijd geworden om afscheid te nemen van mijn Atomic 9.18 ski’s (160 cm). Ze zijn door de jaren heen behoorlijk slap geworden. Op een beetje ijzige piste glijd ik zo dwars de berg af ;) Tijd voor iets nieuws…

Ik ben 1,70 m lang en weeg 60 kilo. Ik ben een redelijke skiër (niveau 7) en ski liever technisch goed en soepel dan hard. Vrijwel uitsluitend op de piste.

Na een skiongeval, zes knie-operaties en 5(!) jaar revalideren is mijn knie niet bepaald meer ‘rock-solid’ en de coördinatie in mijn been is ook niet top. Dus ik ski voortaan rustig aan, blauw en af en toe wat rood, beetje carven…geen gekke dingen en loeisteile pistes meer.

Meestal skiën we een weekje in januari (vaak harde sneeuw) en eind maart/begin april gaan we nog een keer (voorjaars/zachte sneeuw). Ik zoek dus een ski die goed presteert op hardere pistes, maar ook genoeg drijfvermogen heeft voor de ‘voorjaars-prut’. En daarnaast een enigszins vergevingsgezinde ski, die gemakkelijk draait (qua kniegedoe).

Ik denk zelf dat een wat smallere all-mountain ski het beste past bij mijn wensen. Na wat onderzoek heb ik mij oog laten vallen op de Rossignol Temptation 80 en de Volkl Yumi als mogelijke kandidaten. Komen beide erg goed uit tests en reviews, en lijken precies te lever wat ik zoek in een ski.

Is dat wat? En welke van de twee is dan het beste? Of kan ik beter iets totaal anders zoeken?

Beide ski’s zijn niet echt wat je noemt ‘vergevingsgezind’ geloof ik. Vooral omdat ze vrij torsie-stijf zijn en graag kanten. Echt ui skiën doen ze niet, heb ik me laten vertellen.

Fischer Pro Mtn 80 (met of zonder metaal) is misschien een optie.

Hoi, wat ik in de specs lees is dat de Yumi een volledige sidewall heeft en de rossignol een gedeeltelijke. Een gedeeltelijke sidewall is meer vergevingsgezind terwijl je nog steeds goed kunt kanten.

Ik heb zelf een vergelijkbare skistijl en heb de mannelijke variant van de temptation (denk ik = de rossignol experience 80 hd) en daar ben ik heel tevreden over. Is vergevingsgezind, toch pittig maar gaat niet met je op de loop als je even niet oplet of moe wordt.

*bericht bewerkt door yoguido op 09 mrt 2017 19:47

Famous is de damesvariant van de Pursuit. De pistelijn dus. Experience is de uniseks lijn tegenover de Temptation voor de dames.

Een volledige sidewall vind ik wel aan te raden trouwens, geeft een hoop meer grip en demping, en doorgaans een constantere buiglijn (wat de ski weer voorspelbaarder maakt).

@gigi: voordat we langs elkaar heenpraten: ik had mijn bericht voor jouw bericht al aangepast. Wat die sidewall betreft ben ik het niet met je eens. Die grip wil je soms alleen onder de voeten zodat je met de voor of achterkant gemakkelijk corrigerend kunt slippen en minder wilt snijden. Als je kracht wilt sparen bijvoorbeeld.

Ieder zijn voorkeur uiteraard. Uitproberen zou ik zeggen.

De atomic vantage x 80 cti dan…die is zó makkelijk te skien en doet alles gewoon prima. Ik denk ideaal voor jou. Te testen bij Duijvestein. De rossignol en volkl die je noemt zijn n stuk pittiger om te skien. Had ik zelf niet zo snel gekozen met die knie denk ik.

Dank voor jullie reacties! Ik ga er nog eens even goed naar kijken. Wel vreemd, ik lees en zie juist in alle reviews dat vooral de Rossignol zo gemakkelijk te skiën is…

Vraagje nog: ik dacht zelf aan all-mountain (met oog op zachte middagprut in maart/april), of kan ik toch beter gaan voor 'n echte pisteski?

Dat is ook het lastige aan die reviews. De ene persoon ervaart een ski heel anders dan de andere.

Ik ben zelf erg fan van all mountains in de papsneeuw. Met een piste ski heb ik er echt meer moeite mee, die zijn toch meer bedoeld om op de kanten te skien. Maar ken er genoeg die moeiteloos door de pap gaan met pisteskies. Tsja. Ik maak het mezelf graag makkelijk en vind vooral de extra breedte in de tip van de ski prettig in de pap.

Ik vind mijn (vergelijkbare) rossignols ook gemakkelijk te skiën. Ze draaien makkelijk en zijn levendig maar geven wel een pittige rebound. Eens met @elisabeth101 over de papsneeuw.

*bericht bewerkt door yoguido op 09 mrt 2017 21:34

Plaats een reactie