Topsnelheid en op welke piste?

Met een telefoon kun je in principe best nauwkeurig meten. Alleen je moet statistiek gebruiken omdat afzonderlijke metingen er heel erg naast kunnen zitten. Als je b.v. 5 keer achter elkaar dezelfde piste skiet op dezelfde manier en de metingen zitten allemaal binnen zeg 3 km/h, dan kun je er vrij zeker van zijn dat je maximale afwijking per meting niet groter is dan rond de 3 km/h. Aan de andere kant, als de metingen onderling sterk verschillen, dan kun je niet zoveel zeggen over je snelheid.

Met een telefoon kun je in principe best nauwkeurig meten. Alleen je moet statistiek gebruiken omdat afzonderlijke metingen er heel erg naast kunnen zitten. Als je b.v. 5 keer achter elkaar dezelfde piste skiet op dezelfde manier en de metingen zitten allemaal binnen zeg 3 km/h, dan kun je er vrij zeker van zijn dat je maximale afwijking per meting niet groter is dan rond de 3 km/h. Aan de andere kant, als de metingen onderling sterk verschillen, dan kun je niet zoveel zeggen over je snelheid.

Martin7182 op 21 mrt 2017 21:47

In mijn grafiekje zie je dat het snowboard qua metingen redelijk consistent was, maar wel consistent 20+ km/u te hard.
Als je GPS er consequent naast zit zegt dat nog steeds niks over je snelheid.

Met een telefoon kun je in principe best nauwkeurig meten. Alleen je moet statistiek gebruiken omdat afzonderlijke metingen er heel erg naast kunnen zitten. Als je b.v. 5 keer achter elkaar dezelfde piste skiet op dezelfde manier en de metingen zitten allemaal binnen zeg 3 km/h, dan kun je er vrij zeker van zijn dat je maximale afwijking per meting niet groter is dan rond de 3 km/h. Aan de andere kant, als de metingen onderling sterk verschillen, dan kun je niet zoveel zeggen over je snelheid.

Martin7182 op 21 mrt 2017 21:47

In mijn grafiekje zie je dat het snowboard qua metingen redelijk consistent was, maar wel consistent 20+ km/u te hard.
Als je GPS er consequent naast zit zegt dat nog steeds niks over je snelheid.

SkiGod op 22 mrt 2017 00:15

Altijd dwars, die snowboarders… ;)

Dit verklaart een hoop. Elke dag zie ik wel een kerel in een rechte lijn naar beneden skien. Zonde, denk ik altijd, tien minuten in de lift naar boven om zonder een enkele bocht in 2 minuten weer beneden te staan. Maar nu weet ik wat ze aan het doen zijn ;)

Ik vind het opmerkelijk hoe veel harder je gaat als je geen bochten maakt. Ik heb het idee tegen heuse g-krachten te werken in de bocht, maar dan ga in kennelijk niet eens echt hard.

*bericht bewerkt door Eva84 op 22 mrt 2017 16:24

Met een telefoon kun je in principe best nauwkeurig meten. Alleen je moet statistiek gebruiken omdat afzonderlijke metingen er heel erg naast kunnen zitten. Als je b.v. 5 keer achter elkaar dezelfde piste skiet op dezelfde manier en de metingen zitten allemaal binnen zeg 3 km/h, dan kun je er vrij zeker van zijn dat je maximale afwijking per meting niet groter is dan rond de 3 km/h. Aan de andere kant, als de metingen onderling sterk verschillen, dan kun je niet zoveel zeggen over je snelheid.

Martin7182 op 21 mrt 2017 21:47

In mijn grafiekje zie je dat het snowboard qua metingen redelijk consistent was, maar wel consistent 20+ km/u te hard.
Als je GPS er consequent naast zit zegt dat nog steeds niks over je snelheid.

SkiGod op 22 mrt 2017 00:15

Ik zei ook niet voor niets 5 keer binnen 3 km/h! Zelfs 5 keer is nog aan de lage kant om statistiek mee te bedrijven. Jullie deden 3 snowboard metingen met onderling +/- 25 km/h meetverschil. De metingen waren consequent boven de echte snelheid, maar volgens mij is dat puur toeval en niet kenmerkend voor een GPS. Een GPS bepaalt zijn positie en herleid daaruit zijn snelheid. Daar zit onzekerheid in, maar niet een per tijdseenheid lineair verschuivende positiefout die je nodig moet hebben om de snelheid consistent fout te meten. Naar verwachting dan he :)

Wat ik alleen bedoel; het is mogelijk maar soms lastig om met een telefoon je snelheid nauwkeurig te meten. 1 meting zegt niets. 3 metingen met onderling sterke afwijkingen zegt niets (zoals bij jullie). 5 of meer metingen met onderling minimale afwijkingen zegt wel iets.

Edit: misschien een tip/idee, kun je ook de afzonderlijke GPS posities in je telefoon terugzien? Het registreren van alleen de piek is nogal foutgevoelig. Als je b.v. de snelheid plot gedurende de hele run, dan zie je zo waar de uitschieters zitten die je moet negeren. Je kunt namelijk niet binnen een tiende van een seconde zeg 20 km/h harder gaan.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 22 mrt 2017 19:39

null

Zwarte 5 silvretta montafon (strepend)

Let it snow❄let it snow❄let it snow❄

Plaats een reactie