Hoe stop je met vallen ?

Hoi,

Vallen doe ik niet meer vaak (3 keer dit seizoen ;) ) maar de laatste keer had ik toch wel wat schrik gekregen.
Uitgegleden op ijsplek (slechte edges op het eind van de week :p), en onderuitgegaan op een lange ijzige stevig rode piste.

Ik smakte hard op mijn rechterzij waarbij ik tijdens de val heb ik een ski verloren heb.
Na 3 seconden begon ik al vrij snel naar beneden te glijden, proberen stoppen met de andere ski, maar deze ook verloren.

Enfin, ik heb 3/4 van die piste naar beneden gegleden op verschillende wijzes (waarschijnlijk grappige), niet in staat om effectief te stoppen.
Pas op het einde op een vlak stukje kwam ik vanzelf tot stilstand, met een verdomd warme broek :p

Wat is de aan te raden techniek om te stoppen in zo’n situaties? Zonder stokken en met stokken?
En is er techniek om een soort noodrem te gebruiken?

Groeten

Anti slip pak :D ;)

Nee soms kun je bijna niets als proberen je hakken er in te zetten.

Dienten Die Alte schule

Het stoppen met vallen is één van de meest moeilijk technieken die alpinisten behoren te leren. Skiêrs leren dit bijna nooit. Om een beetje helling (als de sneeuw hard is) is remmen al snel een moeilijk verhaal. Als je nog weinig vaart hebt dan kun je proberen je ski’s in de sneeuw te drukken of als deze al uit zijn je schoenen.
Dit doe je niet door met je benen te schoppen maar door je bovenlichaam op te drukken (alsof je opdrukt).

Mocht je al wel veel vaart hebben dan is het beter om dit vanaf je kniën te doen. Dus opdrukken terwijl je kniên op de sneeuw drukt. Mochten je ski’s of schoenen opeens happen dan word je in een serie van salto’s gelanceerd.

Click. Click. Peace

Willen we die serie salto’s niet vermijden ?

Daarom als je vaart hebt pas vanaf je kniên opdrukken en niet meer met je schoenen, hakken of ski’s…

Click. Click. Peace

Die serie salto’s van dichtbij meegemaakt toen ik pas begon te boarden hahah ?. Uiteindelijk tot stop gebracht door een vriendelijke skieer

Met skiën deed ik het altijd door mijn schoen in de sneeuw te hakken. Ik kan me nog een mooie glijpartij herinneren op een zwarte piste bij Val Thorens, toen had ik wel een paar pogingen nodig. Maar waarschijnlijk kun je beter doen wat Rogier zegt.
Met snowboarden is het me eigenlijk nog nooit gebeurt. De rand van je snowboard is ook een vrij goeie rem natuurlijk.

@Rogier,

Altijd vanuit je knieen, ooit de fout gemaakt bij het oefenen van een selfarrest de punten van mn stijgijzers de sneeuw in te rammen.
Youri van Gelderen in de ringen was er niks bij.

echte mannen lopen naar boven,

:-) Zolang je het na kunt vertellen, het je kniën en enkels nog heel zijn is het een mooi verhaal.

Click. Click. Peace

Op je buik draaien en jezelf opdrukken inderdaad …

En als (oud) alpinist ook altijd geleerd om met stijgijzers aan inderdaad je knieën te gebruiken…!! Goed te horen dat me dat niet voor niks geleerd is, zoals Martijn bevestigd :-)

Grootste tip is altijd om zo snel mogelijk op je buik te draaien en op te drukken, hoe langer je op je rug of zij blijft, hoe groter je probleem word…

*bericht bewerkt door Space_NL op 14 mrt 2017 11:10

Grootste tip is altijd om zo snel mogelijk op je buik te draaien en op te drukken, hoe langer je op je rug of zij blijft, hoe groter je probleem word…

Space_NL op 14 mrt 2017 11:09

Inderdaad! Het zou eigenlijk best goed zijn als dit ook bij skilessen geleerd wordt.

Click. Click. Peace

Ik had een vergelijkbare situatie op de zwarte 1 in Saalbach. Uiteindelijk gestopt door mijn vuisten in de sneeuw te drukken en inderdaad op te drukken op mijn knieën. Uiteraard gefilmd met de GoPro

Netjes gereageerd hoor…

Click. Click. Peace

Dankje @Rogier. Ik prikte helaas met mijn stok aan de verkeerde kant van mijn ski, anders was ik vast wel blijven staan ;)

Als ik een flinke glijer maak, probeer ik met alle macht te voorkomen dat een ski de sneeuw raakt. Ik ben als de dood dat ik een knie verdraai. Ik glijd rustig door totdat ik het einde van de piste bereik, een vlak stuk of een flinke hoop sneeuw. Heb zo nog nooit echt iets opgelopen. Maar goed om te weten dat er technieken zijn ;)

Zonder ski’s vind ik het een ander verhaal, dan probeer ik mezelf inderdaad op te drukken. Kan wel pijnlijk zijn voor je knieën, is mijn ervaring, beurs.

Probeer je ski’s vooral op steilere pistes aan te houden en je stokken in de handen. Stokken zoeken lijkt me nou niet helemaal de bedoeling op de piste. Ski’s natuurlijk ook niet. Sowieso moet je dan tegen het verkeer in lopen naar boven.

*bericht bewerkt door tessaneedssnow op 15 mrt 2017 18:04

Ski you later!

Met ski’s nog aan: ski’s onder je krijgen, opstaan en verder skiën, liefst alles in een vloeiende beweging :)
Ski’s al kwijt: inderdaad op de buik en draaien en opdrukken vanaf de knieën.

En stokken vasthouden gaat je vroeg of laat een gebroken duim opleveren…

Als je je stokken loslaat, dan blijven ze toch hangen aan de lusjes? Je raakt ze niet zo snel kwijt volgens mij. Moet je wel op de juiste manier de lusjes gebruiken anders breek je alsnog je vingers.
Wat betreft ski’s aanhouden, ik vertrouw volledig op mijn bindingen die tot nu toe altijd precies op het juiste moment openen. Dus ruim voordat mijn knieën eraan gaan. Ik heb tijdens een val wel eens een koprol gemaakt zonder dat een ski uit ging. Kon gewoon doorskiën :)

Of je skistokken om je pols blijven hangen, hangt denk ik af van hoe je ze vast hebt. Ik stak alleen mijn vingers erdoor en niet mijn duim. Stak, verleden tijd dus, want ik heb de lusjes er vanaf geknipt, vond het alleen maar onhandig eigenlijk.

Misschien zou een extra les ook geen kwaad kunnen. (mocht je geen lessen meer volgen) Ik denk dat als je techniek “ok” is je niet zou hoeven vallen. Ook niet als je plotseling op een ijsplaat terecht komt. Ga je de limiet van je kunnen opzoeken dan word de kans weer groter om te vallen.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO Lessen is altijd goed, maar ongeacht je niveau is vallen reëel…

Click. Click. Peace

@RFKANGOO Lessen is altijd goed, maar ongeacht je niveau is vallen reëel…

Rogier op 16 mrt 2017 20:05

Hoe vaak val jij dan tijdens het skiën op de piste?? En dan niet door een ander veroorzaakt??
De kans om te vallen Is altijd aanwezig maar als je beginner af bent moet je toch prima een week kunnen skiën of boarden zonder te vallen.
Persoonlijk val ik zelden tijdens de wintersport. Tijdens de slalomtraining op de baan wel weer vaker maar daar zoek je veel vaker de limiet op.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO Lessen is altijd goed, maar ongeacht je niveau is vallen reëel…

Rogier op 16 mrt 2017 20:05

Hoe vaak val jij dan tijdens het skiën op de piste??

RFKANGOO op 16 mrt 2017 20:19

Ik heb elke skivakantie toch minstens één stevige wipeout/yard sale, en ik ben de beginnersfase toch al even voorbij (vind ik ;-)).

Deel van de fun bij het skiën is dat je je limieten gaat opzoeken en verleggen, en daar hoort af en toe wel eens een uitschuiver bij.

Daar (RFKANGOO) ben ik het niet mee eens. Al dan niet vallen heeft weinig te maken met beginner zijn of niet, maar alles met hoeveel risico je neemt. Ik zie beginners die praktisch nooit vallen maar ook geen enkel risico nemen en ik zie gevorderden die altijd op het randje skiën en regelmatig onderuit gaan. Natuurlijk geldt wel dat als beginners en gevorderden gelijk op gaan, de beginners veel sneller in hun gevarenzone zitten, maar dat terzijde.

Als je nooit valt, dan ski je gewoon nooit op de grens van je kunnen. Dat zegt volgens mij niets over je niveau.

*bericht bewerkt door Martin7182 op 16 mrt 2017 20:49

@RFKANGOO Ik val niet vaak, maar als ik val val ik weleens in terrein waar snel stoppen handig is. En dan is leren remmen en stoppen met vallen best nuttig… :-)

Click. Click. Peace

Maar waar staat dat de topicstarter zijn/haar grenzen op wil zoeken??
Er zijn maar genoeg wintersporters die gewoon lekker heel de dag op pad willen zijn en die het geen bal interesseert hoeveel hoogtemeters, afstanden of snelheden ze hebben behaald. Gewoon lekker buiten zijn, genieten van een hapje en een drankje en tussendoor een paar afdalingen maken. En met een beetje techniek hoeven die mensen echt niet te vallen.

Ik zal de laatste zijn die zegt dat je een val 100% uit kan sluiten maar je kan het wel zo veel mogelijk beperken.

Toch wel appart dat sommige het niet met mij eens zijn maar wel herhalen wat ik zeg. :p

Übung macht den meister!!!

Dat zegt de topicstarter ook niet. Ik reageerde alleen op je opmerking dat als je beginner af bent je toch prima een week moet kunnen skiën of boarden zonder te vallen.

Ik stopte door de punt van mijn stik in de sneeuw te drukken. (eén hand aan het handvat, andere onder aan de stok.
J

Plaats een reactie