Waar gaan skiën tijdens de Krokusvakantie in Oostenrijk?

We zouden volgend jaar, tijdens de Krokusvakantie, voor het eerst in Oostenrijk willen gaan skiën. Maar de vraag is: waar?
Tot nu toe gingen we altijd skiën in Champéry (PDS), maar we zouden nu iets anders willen zien. Omdat we zoveel goeds hebben gehoord van vrienden over Oostenrijk; dachtten we aan Oostenrijk.
Ik en mijn gezin (vrouw en 2 kinderen van 11 en 14) zijn alle vier gevorderde skiers. Mijn kinderen skiën al
van jongsaf aan (2 à 3 keer per seizoen skiën) en kunnen dus op alle soorten pistes skiën.
We zouden dus graag in een groot, sneeuwzeker en sfeervol skigebied willen verblijven,
dat geschikt is voor gevorderden. We zouden ook niet in een luidruchtig dorp willen zijn waar er tot
een kot in de nacht gefeest kan worden.
Ik dacht misschien naar Ski Arlberg (Stuben) te gaan of misschien naar Montafon. Mochten jullie tips hebben…

Montafon vond ik qua skigebied best aardig, maar vergeleken PDS miste ik dat je niet echt tochtjes kan maken. We zaten in st Gallenkirch, niet een heel gezellig dorp, Gaschurn is qua dat betreft gezelliger. Toch beviel het gebied vrij goed, we hebben geen uitstapjes gedaan naar Gargellen of bijv. Golm, omdat eind maart de sneeuw niet heel top meer was daar. Ski-Arlberg geen ervaring mee.

Serfaus-Fiss-Ladis kun je nog proberen, leuke dorpjes, groot skigebied.

Bedankt, voor deze informaties. Ik vroeg me af of u misschien ervaringen had met de skiroutes in Montafon.
Hebt u tips voor accommodatie in Gaschurn (hotels of appartement/chalet)?
Ook Serfaus-Fiss-Ladis hield ik al in mijn achterhoofd, maar ik stelde me vragen bij de eventuele drukte tijdens de schoolvakantie. Is het er niet te druk? Moet je gedurende tientallen minuten op een lift wachten of niet?

Serfaus-Fiss-Ladis kun je nog proberen, leuke dorpjes, groot skigebied.

Tiny-M op 6 apr 2017 14:57

Was jij niet diegene die SFL juist helemaal niks vond?

A winter without powder isn't a winter!

Als je Frankrijk gewend bent en je gaat voor het eerst naar Oostenrijk, dan zal je wel wat verschillen merken. Zo bestaan de grotere gebieden in Oostenrijk veelal uit aaneengeschakelde dorpen (mogelijk met skibus - zoals Ski Amadé, Skiwelt, Zillertal of inderdaad Montafon) maar is het niet één uitgestrekt gebied. Toeren wel mogelijk, maar je zal je ski’s regelmatig los moeten maken.

Daarnaast liggen de meeste gebieden een stuk lager, dus sneeuwzekerheid of -kwaliteit kan een puntje zijn. Hierbij denk ik aan Saalbach-Hinterglemm en ook weer Skiwelt.
Daar tegenover staat wel de gezelligheid.

Grotere en hoger gelegen gebieden zijn op één hand te tellen: St. Anton, Ischgl, Sölden en zoals hierboven gesuggereerd: Serfaus. Die eerste 3 kunnen weer wat luidruchtig zijn dus is Serfaus de beste tip.

Je zal niet de eerste zijn die gaat boeken voor de krokusvakantie 2018, dus houd ook daar rekening mee :(

*Oh ja, drukte: alle bekendere gebieden in Oostenrijk zijn een Hollandse enclave in de krokusvakantie, maar de echte drukte hangt vooral af van de Duitse schoolvakanties en die zijn niet tegelijk met ons.

*bericht bewerkt door Jay op 06 apr 2017 16:25

Dank u,

Ik zal zeker kijken wanneer de Duitse schoolvakanties vallen t.o.v de Belgische schoolvakanties.
Zoals je hierboven vermelde is St. Anton luidruchtig, maar hoe zit het met de dorpen zoals Stuben, Warth en Schröcken? Heeft er iemand ervaring met Ski Amade?

Bedankt, voor deze informaties. Ik vroeg me af of u misschien ervaringen had met de skiroutes in Montafon.
Hebt u tips voor accommodatie in Gaschurn (hotels of appartement/chalet)?
Ook Serfaus-Fiss-Ladis hield ik al in mijn achterhoofd, maar ik stelde me vragen bij de eventuele drukte tijdens de schoolvakantie. Is het er niet te druk? Moet je gedurende tientallen minuten op een lift wachten of niet?

Artus M. op 6 apr 2017 15:52

Skiroutes niet gedaan wegens slechte sneeuw, let wel het was overal in Oostenrijk erg warm. Op de pistes was het goed te doen! Nu hebben we in chaletresort montafon gezeten, goede accomodaties, maar niet echt in een gezellig centrum dus. In Gaschurn heb ik in de zomer in hotel Nova gezeten, was top!

SFL is volgens mij altijd druk, maar liften zijn wel snel. Heb wel alleen ervaring buiten de vakanties. Dorpjes zijn wel aardig.

Serfaus-Fiss-Ladis kun je nog proberen, leuke dorpjes, groot skigebied.

Tiny-M op 6 apr 2017 14:57

Was jij niet diegene die SFL juist helemaal niks vond?

Joostw op 6 apr 2017 16:07

Het is zeker niet mijn soort skigebied, maar kan voor een ander wel geschikt zijn -> zo is het wel een aardig dorpje en tijdens drukte heb je wel snelle liften. Ik zoek liever gebieden waar het buiten de vakanties erg rustig is. Pistes was ik ook niet kapot van, maar kilometers heb je wel. Als ik mocht kiezen zou ik juist veel liever naar PDS gaan ;)
@Jay: PDS ligt ook niet heel enorm hoog (oh en Champéry is Zwitserland ;) ) en bestaat juist net als heel veel Oostenrijkse gebieden uit meerdere dorpen aaneengesloten. Qua dat betreft dus niet veel verschil.

Dank u,

Ik zal zeker kijken wanneer de Duitse schoolvakanties vallen t.o.v de Belgische schoolvakanties.
Zoals je hierboven vermelde is St. Anton luidruchtig, maar hoe zit het met de dorpen zoals Stuben, Warth en Schröcken? Heeft er iemand ervaring met Ski Amade?

Artus M. op 6 apr 2017 16:48

@Jesper: kom er maar in!

Ik bedoelde heeft er iemand ervaring met Salzburger Sportwelt?

Dank u,

Ik zal zeker kijken wanneer de Duitse schoolvakanties vallen t.o.v de Belgische schoolvakanties.
Zoals je hierboven vermelde is St. Anton luidruchtig, maar hoe zit het met de dorpen zoals Stuben, Warth en Schröcken? Heeft er iemand ervaring met Ski Amade?

Artus M. op 6 apr 2017 16:48

@Jesper: kom er maar in!

Tiny-M op 6 apr 2017 16:51

Die zijn alle 3 alles behalve luidruchtig

Gang is alles

Mijn tip, zeker dit jaar nu onze Oosterburen in andere weken wintervakantie blijken te hebben: 4 Berge Skischaukel. Doet wel een beetje denken aan PDS. Bijna alleen maar noordhellingen, leuke tochten te maken van het ene gebied naar het andere. En het is laag, maar zoals de weerexperts wel weten is het in het oosten van Oostenrijk meestal weer wat kouder dan in het westen. En ze hebben uitstekende kunstsneeuwvoorzieningen voor als de weergoden echt niet meewerken.

En ga je voor de 4 Berge skischaukel (onderdeel van SkiAmadé), kun je je nog aan de kant van Pichl positioneren. Ben je ook zo een keer in Zauchensee en Flachau voor de tochtjes aldaar.
De 4 berge is een wat sportiever ingericht skigebied, met strak geprepareerde pistes. Elke berg heeft zijn eigen karakter en je kunt vlot van het ene naar het andere deel komen. Hoewel de pistes bijna allemaal breed zijn en niet zo vreselijk steil, nodigen ze meer uit om naar beneden te scheuren dan rustig te skiën, ook omdat de hellingen wat pittiger zijn dan ze ogen. Oh, en je kunt op veel afdalingen bijna 1000 hoogtemeters maken, omdat bijna alles van de top naar het dal loopt.
Vul je dat aan met tochtjes in het veelzijdige Zauchensee-Flauchauwinkl-Kleinarl en de niet te lastige racebanen van Flachau-Wagrain-Alpendorf. Hoewel het wat meer op kinderen gerichte Alpendorf eigenlijk meer uitdaging biedt dan Flachau (en in mindere mate Wagrain).

Bedankt @Bennie,

Als ik het goed voorheb, verblijf je beter in 4 Berge Skischaukel afgewisseld met uitstappen naar Salzburger Sportwelt en niet andersom (omdat de skipistes in het eerstgenoemde skigebied sportiever ingericht zijn)? Ik zag ook dat de dorpen van 4 Berge Skischaukel vrij laag gelegen zijn; heeft dat geen te grote invloed op de sneeuwkwaliteit van de pistes?
Heb je misshien ook ervaring met Skischaukel Dorfgastein Grossarltal dat ook een onderdeel is van Ski Amadé?

4Berge liggen dus laag, maar uitstekende kunstsneeuw voor de lage noordhellingen maakt dat de dalafdalingen met de krokus altijd in prima staat zijn.

Grossarl ben ik vorig jaar geweest. Leuk gebiedje, wel druk. De Dorfgastein zijde was een stuk rustiger en die vond ik ook leuker. Maar ik vond het geen gebied voor (ver)gevorderden.

Dorfgastein is idd wel aardig, met een paar mooie skiroutes. De rest van het Gasteiner tal heeft wel wat betere pistes.
Zelf ben ik fan van de combi Zauchensee-Flachauwinkl-Kleinarl. Maar daar is weinig te beleven; er valt nog niet eens door de winkelstraat te slenteren want die zijn er niet. Flachau en Schladming hebben nog wel wat apres-ski, maar als je daar niet naar op zoek bent zit het je niet in de weg.
Verder heb je het over de krokusvakantie. Deze valt in de meest sneeuwzekere periode. Samen met de kunstsneeuwvoorzieningen en vele noordhelling absoluut niets om je zorgen over te maken. Zelfs deze week valt er nog bovengemiddeld redelijk te skiën, vergeleken met gebieden in de buurt.

Bedankt, voor deze informaties. Ik vroeg me af of u misschien ervaringen had met de skiroutes in Montafon.
Hebt u tips voor accommodatie in Gaschurn (hotels of appartement/chalet)?
Ook Serfaus-Fiss-Ladis hield ik al in mijn achterhoofd, maar ik stelde me vragen bij de eventuele drukte tijdens de schoolvakantie. Is het er niet te druk? Moet je gedurende tientallen minuten op een lift wachten of niet?

Artus M. op 6 apr 2017 15:52

Ik ben één keer in Montafon (Schruns) geweest. Als je meters wil maken, dan zou ik daar niet heengaan. De dalafdaling naar Schruns is wel erg leuk en lang, maar verder ben je daar zo uitgekeken. Dan zit je in S-F-L wel een stuk beter. Daar ben ik heel vaak geweest. Idd wel druk in de voorjaarsvakantie (maar waar niet in de grote gebieden), maar als je vroeg begint en de drukte een beetje voor probeert te blijven, dan kun je tot een uur of elf heel veel meters maken.
Met de wachttijden vond ik het vaak nog meevallen. Optisch zag het er soms heel druk uit, maar dan klokte ik en zat ik toch na een minuut of vijf al weer in de lift, die ook altijd lekker snel is in dat gebied. In Montafon was dat juist niet zo, maar goed, dat was een paar winters geleden. Misschien is daar ook het e.e.a vernieuwd.
Wat ook een aanrader is, is om naar Zillertal te gaan. Dan kun je met één pas drie gebieden, plus een gletsjer doen. Daar ben ik de afgelopen twee jaar geweest en beviel uitstekend! Al was het in Mayrhofen drukker dan in S-F-L. Stond daar vaak toch wat langer te wachten voor de liften, maar je kan er wel leuke tochten maken.

Peter Pos

We zouden dus graag in een groot, sneeuwzeker en sfeervol skigebied willen verblijven,
dat geschikt is voor gevorderden. We zouden ook niet in een luidruchtig dorp willen zijn waar er tot
een kot in de nacht gefeest kan worden.

Artus M. op 6 apr 2017 13:11

Voor je vragen kan je - naar mijn idee - uitstekend gebruik maken van de uitgebreide skigebieden selector op deze site: https://www.wintersport.nl/skigebieden.
Al je wensen zijn in te stellen en de zoekresultaten zijn aangevuld met praktijkervaringen van mede-wintersporters.

Geef je fouten toe voordat een ander ze overdrijft.

Heeft er iemand ervaring met het dorp Stuben am Arlberg? Zo ja, welke accommodatie bevelen jullie dan aan?

Heeft er iemand ervaring met het dorp Stuben am Arlberg? Zo ja, welke accommodatie bevelen jullie dan aan?

In Warth wil je niet dood gevonden worden.Ik inieder geval niet.

Ik Stuben kan ik je Hotel Mondschein van harte aanbevelen.Ook heerlijk eten met aardige bediening.In dorpje is verder geen R… te doen.Tenzij je een boek wil schrijven ?
Wel en goede locatie voor de skiliften.
Psst niet verder vertellen alstublieft.

Ga je voor goedkoop kan je beter in Flirsch zitten de andere kant van Sankt Anton .waar elk half uur een skibus gaat ( gratis)

Ischgl/Samnaun kan ook wel maar dan kan je het beste in Samnaun gaan zitten. Daar is het rustig en je hoeft niet lang te wachten op de gondel die je naar boven brengt.

Tip 1 Iemand al eens gedacht aan Finkenberg? Je zit heerlijk rustig in een superleuk dorpje, net uit het drukke Zillertal. Je zit direct aan de rustige kant van het skigebied Zillertal3000, waarbij Rastkogel en Eggalm toch wel heerlijke pistes bieden. Desnoods kun je altijd eens uitwijken naar de Hintertux of de andere gebieden, maar als je er een eerste keer komt, lijkt het met toch voldoende voor een week.
Tip 2: Zoals reeds aangehaald: 4 Berge Skischaukel. Heerlijk lange afdalingen, toch wel sneeuwzeker ondanks de lage ligging.
Tip 3: Kitzbuhel - Kirchberg. Ik weet niet waarom iedereen dit gebied altijd links laat liggen, maar ik vind het steeds fantastisch. Lang uitgestrekt, goede kunstneeuw voorziening en als je niet in Kitzbuhel zelf logeert, toch nog best betaalbaar: Tip: Overnacht in de omgeving van de Pengelstein gondel, daar zit je echt uit de drukte.

Persoonlijk denk ik dat Warth juist een heel goede keuze is voor je. Waarom is simpel allereerst wat altijd meespeelt bij iedereen zijn keuze is de prijs. Ski Arlberg is qua accommodatie overal veel te duur, in Warth liggen de prijzen lager. Dan Ski Arlberg is een fantastisch skigebied voor gevorderden en vanuit Warth ben je in geen tijd in Lech. De après ski in Warth vind ik na het skiën ook wel goed en het word vrij snel terug rustig dus geen gefeest tot laat in de nacht. En het beste aan Warth is is dat Warth Schröcken het sneeuwrijkste skigebied van Europa is en dat het bestaat uit veel noordhellingen dus je kan 's morgens in Lech en de rest van Ski Arlberg skiën en als het na de middag wat papperig word kan je terug naar Warth zijn noordhellingen. Ik vind Warth persoonlijk de beste keuze!

Plaats een reactie