Pistendienst of vuilnismannen?

De pistendienst van Val D’Isère roept iedereen op om de mooie plek waar wij onze geliefde sport beoefen een beetje schoon te houden. Want dagelijks ruimen deze mannen en vrouwen onze rotzooi op de pistes op. Dat kan en mag natuurlijk niet. Alles wat je de berg mee op kan nemen kun je de berg ook mee af nemen. Ook kost het niets om afval van iemand anders op te ruimen. Het enige dat je kan gebeuren is dat je een karma-bonus krijgt :-)

Hier wat foto’s die de pistedienst dagelijks zou kunnen maken:

null
null
null

Click. Click. Peace

Echt schandalig! Gewoon je eigen troep opruimen, er staan genoeg prullenbakken bij de restaurants en liften om je lege flesjes oid in te gooien.

Winter is coming

Ik vind dit nog wel meevallen, als ik alleen al zag welke immense hoeveelheid flesjes en andere zooi er onder de lift naar La Fouli Douce in AdH lag… Ik denk dat er onder die ene lift al zeker 200 lege flesjes lagen…
.
Neemt niet weg dat je natuurlijk gewoon je rommel opruimt!

*bericht bewerkt door Matthias123 op 13 apr 2017 11:03

Born to Ride

@Matthias123 Eigenlijk is het toch erg dat je dit vindt meevallen? Zoals je zelf zegt gewoon rotzooi opruimen.

Click. Click. Peace

Helaas een terugkerend gebeuren. Niet alleen daar, maar ook hier. Hoe vaak je mensen er ook op attendeert, afvalbakken plaatst of welke waarschuwing dan ook, dat ligt er volgend jaar ook weer. Een deel gaat ongetwijfeld per ongeluk, maar het grootste gedeelte gewoon gemakzucht. Zonde!

Not all who wander are lost

@Rogier het is inderdaad triest dat het zo erg is. En dan is dit allemaal grove rommel die bijna volledig opgeruimd zal worden. Ik vind de vele duizenden sigarettenpeuken nog een stuk erger, die blijven namelijk gewoon bijna allemaal liggen…

Born to Ride

Iemand die z’n rotzooi niet opruimt hoort niet thuis in onze mooie (berg)flora en fauna. Niet in de zomer en niet in de winter. Kortom ongewenste gasten!

Een deel ervan (die sigaretenpeuken) wordt opgeruimd door vrijwilligers die er hoogstens een bbq van het skigebied voor krijgen. Er is nog een lange weg te gaan…

*bericht bewerkt door Rogier op 13 apr 2017 11:11

Click. Click. Peace

Dat zeggende vind ik het geweldig dat de pistendienst het al opruimt, en er bekendheid aan geeft, dat doen ze ook niet in elk gebied.

Click. Click. Peace

Ik vind niet dat je alleen daar in de bergen je rommel op moet ruimen, dat geldt net zo goed in ons eigen landje. Eigenlijk gewoon overal!

Stay frosty

What you take up the mountain you must take down, only leave footprints and take pictures ;)
Asociaal om je rotzooi, of het nu blikjes, (snoep)verpakkingen of peuken zijn, zo te dumpen.

Tja, lijkt wel de algehele tendens. Steeds meer gemakzucht, egoïsme en we staan verder van de natuur af dan ooit.
Wat ik niet snap is dat mensen wel met gevulde blikjes, verpakkingen sjouwen en vervolgens na nuttiging het overblijfsel (de rommel dus) niet meer meenemen. Er is dus plaats in de rugzak geweest voor de volle versies. Als iets leeg is neemt het zelfs minder ruimte in beslag. Hoe moeilijk kan het zijn om het gewoon mee te nemen.

Het doel van iets meenemen is dat je iets lekkers kan drinken of eten. Het doel van het afval weer meenemen is om de omgeving schoon te houden, maar dat laatste boeit weinig mensen blijkbaar.
De mens is een vreemd schepsel van de evolutie in dat opzicht.

Als roker wil ik wel even aangeven ( jaja slechte eigenschap) Dat als de sigaret ‘‘op’’ is. Ik de filter altijd afbreek en in mn broekzak stop.
De rest is afbreekbaar en kan geen kwaad.

Voor mij heel logisch en normaal maar tijd terug met een groep in val d isere geweest, waar een aantal toch raar opkeken dat een ‘‘roker’’ zn peuk gewoon mee terug nam

echte mannen lopen naar boven,

@depersoonhierboven ik ook, gooi een peuk in Nederland ook nooit zomaar op straat. Moet eerlijk bekennen dat ik vaak niet veel onder de liften zie liggen, misschien dat dat ligt aan de skigebieden die ik heb bezocht. Komt over het algemeen toch wat ander volk gok ik.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het schandalig is. Moet wel de kanttekening plaatsen dat het in Nederland nog wel meevalt met het zwerfafval (wat dus ook wat zegt over hoe wij daarmee omgaan, ook in de bergen). Ben nu in UK en daar maken ze er een rotzooi van op straat, man man man.

Mr. Slow

Als roker wil ik wel even aangeven ( jaja slechte eigenschap) Dat als de sigaret ‘‘op’’ is. Ik de filter altijd afbreek en in mn broekzak stop.
De rest is afbreekbaar en kan geen kwaad.

Voor mij heel logisch en normaal maar tijd terug met een groep in val d isere geweest, waar een aantal toch raar opkeken dat een ‘‘roker’’ zn peuk gewoon mee terug nam

MartijnUiterwijk op 13 apr 2017 12:06

Dus de rest gooi alsnog weg ? Of neem je de hele peuk mee? Ik neem niet aan dat je de sigaret tot het filter oprookt. Er moet gewoon helemaal niets weggegooid worden op de pistes, of er naast.

Zaterdag jl een telling gedaan terwijl we in de lawensbahn in Serfaus zaten. Op het sneeuwloze gedeelte lag 21 skistokken en 8 handschoenen. Ook een vorm van vervuiling, maar dan ongewild

Als roker wil ik wel even aangeven ( jaja slechte eigenschap) Dat als de sigaret ‘‘op’’ is. Ik de filter altijd afbreek en in mn broekzak stop.

De rest is afbreekbaar en kan geen kwaad.

Voor mij heel logisch en normaal maar tijd terug met een groep in val d isere geweest, waar een aantal toch raar opkeken dat een ‘‘roker’’ zn peuk gewoon mee terug nam

MartijnUiterwijk op 13 apr 2017 12:06

Dus de rest gooi alsnog weg ? Of neem je de hele peuk mee? Ik neem niet aan dat je de sigaret tot het filter oprookt. Er moet gewoon helemaal niets weggegooid worden op de pistes, of er naast.

ruudsan op 13 apr 2017 18:43

ja neem alleen de filter mee, de rest (vloei + tabak) is gewoon biologisch afbreekbaar en kan geen kwaad.

overigens zal dat nog geen halve cm zijn

*bericht bewerkt door martijnuiterwijk op 13 apr 2017 20:02

echte mannen lopen naar boven,

Valt me toch op dat het vooral afval van drinken is,dus flesjes en blikjes. Ik zou zeggen mensen, schaf je een camelbak aan. Herbruikbaar, 2 liter water bij en geen afval!

voorop gesteld dat ieder z’n eigen rommel opruimt en ik m’n troep gewoon zelf meeneem vraag ik me het volgende af. hoe zit het met de mogelijkheden om je afval weg te gooien. Ik ben na 40 jaar skiën niet van bewust of er genoeg mogelijkheden zijn om je afval weg te gooien. Nogmaals ik weet dit dus niet omdat ik m’n afval weer meeneem.

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Wow!

Heb hier eigenlijk geen woorden voor. Ik ben duidelijk nog te naïef om te denken dat dit tijdens de wintersport niet voorkomt hahaha:D

@mv Toevallig heb ik daar dit seizoen op gelet. Mijn kinderen vinden het nogal makkelijk om voor ieder snoeppapiertje, flesje of bananenschil hun hand naar mij uit te steken. Dus dit jaar was het credo: zelf opruimen. Wij waren in SkiJuwel en daar stond bij ieder dalstation van een lift, hoe klein ook, een afvalbak. En meestal ook bij de bergstations.

Maar ik weet ook nog dat wij in 2008 in Kleinwalsertal waren en dat daar in de openbare ruimte (dus ook in het skigebied) nergens afvalbakken stonden. Daar was het echt de bedoeling dat je je afval weer meenam. Overigens vielen mijn ogen bijna uit hun kassen toen we daar bij aankomst naar de “afvalschuur” van het appartement werden geleid. Liefst 14 verschillende afvalstromen! (en als we het niet goed deden volgde er een boete). Welkom in KWT.

Ach, ik ben ook wel eens beneden gekomen en dan bleek het flesje dat ik in mijn jaszak had zitten weg te zijn, terwijl ik 'm braaf in m’n jaszak stop om beneden weg te gooien…

Als roker wil ik wel even aangeven ( jaja slechte eigenschap) Dat als de sigaret ‘‘op’’ is. Ik de filter altijd afbreek en in mn broekzak stop.

De rest is afbreekbaar en kan geen kwaad.

Voor mij heel logisch en normaal maar tijd terug met een groep in val d isere geweest, waar een aantal toch raar opkeken dat een ‘‘roker’’ zn peuk gewoon mee terug nam

MartijnUiterwijk op 13 apr 2017 12:06

Dus de rest gooi alsnog weg ? Of neem je de hele peuk mee? Ik neem niet aan dat je de sigaret tot het filter oprookt. Er moet gewoon helemaal niets weggegooid worden op de pistes, of er naast.

ruudsan op 13 apr 2017 18:43

ja neem alleen de filter mee, de rest (vloei + tabak) is gewoon biologisch afbreekbaar en kan geen kwaad.

overigens zal dat nog geen halve cm zijn

MartijnUiterwijk op 13 apr 2017 19:58

Ik vind eigenlijk ook dat je zelfs het restant gewoon mee dient te nemen, het ziet er toch niet uit om overal die resten van de peuken tegen te komen? De achteloosheid waarmee de gemiddelde roker zijn peuken weg gooit, op straat, terras en piste is gewoon te asociaal voor woorden. Maar goed, ik ben een verstokte anti-roker ;)

Ik ben geen roker, maar die resten van vloei en tabak zie je nauwelijks en zijn binnen no-time door de natuur opgenomen. Dat schijnt zelfs helemaal niet slecht te zijn. Tabak is natuurlijk sowieso een natuurlijk product. Ook al ziet het er niet uit dat het op de grond ligt.

Not all who wander are lost

@Edwin. Pure tabak op zich is niet slecht voor de natuur. De toevoegingen die ze bij de tabak in sigaretten doen zijn daarentegen enorm slecht. Er wordt een breed scala aan zware chemicalien toegevoegd voor de smaak en de kleur rook en om het verslavender te maken. Dingen als Ammonia, Benzeen, Teer, Arsenica (de dodelijke stof in oa rattengif), Cyanide, Lood, Formalide (middel om lijken te conserveren), Methopreen (inceticide), Polonium (radio actief materiaal) en dan nog een lijst minder bekende maar niet minder schadelijke chemicalien. Lijkt me niet echt gezond als dat massaal in de natuur terecht komt. Degenen die dat in willen ademen moeten het zelf weten, maar van mij mag het verbod nog veel verder uitgebreid worden zodat ik in het openbaar het niet van een ander in hoef te ademen.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 14 apr 2017 11:35

Born to Ride

Dat is inderdaad wel een hoop troep. Alle kleine beetjes maken het dan samen wel veel. Openbaar verbieden gaat mij veel te ver. Ik hoef er geen last van te hebben, maar zou dat hypocriet vinden, want je ademt overdag veel slechtere rotzooi in van al die uitlaatgassen. Leven en laten leven…

Not all who wander are lost

Het gaat vooral om het rekening houden met, dat schijnt voor veel rokers toch een vrij lastig thema te zijn

Ik vind echt dat het gaat zoals MarijnT aangeeft. Rekening houden met. En niet achterlijk je peuk weg schieten.

Wat ik ansich een leuke vind, nu de bestanddelen van de tabak ter sprake komt.
Iemand al eens gekeken naar de bestanddelen van ski wax? En al die stukjes belag wat we ‘‘achter’’ laten

http://www.chemistryislife.com/the-chemistry-of-ski-wax…

Welke impact heeft dat op de natuur?

echte mannen lopen naar boven,

@MartijnUiterwijk Die skiwax is zeker een goed punt en als ik mijn skiwax mee terug zou kunnen nemen, zou ik dat ook zeker doen. Dit verandert er echter niets aan dat ook de opgerookte peuken zonder filter best even meegenomen kunnen worden? Los van de schadelijke stoffen die er inzitten, ziet het er ook gewoon niet uit. Stel dat zo’n stompje 0,5 cm lang is en er in een skigebied 10.000 sigaretten (fictief getal, geen idee of ik in de buurt zit) worden gerookt, is dat toch 50 meter aan zooi…

even wat verder gegoogled, http://www.environmentalhealthnews.org/ehs/news/ski-wax-chem…

Best interessant, Want gaan we het nu hebben over laat je flesje niet in de natuur achter, dat ziet niet uit en is slecht voor het milieu. Of kijken we naar welke impact de sport heeft op de natuur. Immers is afval ook een gedeelte van die impact.

echte mannen lopen naar boven,

@Rogier120, Meestal doe ik mn peuk ( als ik een leeg flesje heb) daar in. Heb ik die niet dan gaat alleen de peuk mee terug,
Je hebt wel gelijk wat dat betreft. Wellicht toch maar iets van een mini asbakje mee te nemen. ( dit is eigenlijk alleen bij offpiste) Verder rook ik alleen bij een stube e.d waar gewoon een asbak is

echte mannen lopen naar boven,

Plaats een reactie