Hoe moeilijk is het om een piste te prepareren?

Afgelopen weekend was ik in Lech-Zürs en in Ischgl en wat mij en mijn metgezellen opviel, was dat de pistepreparatie niet heel strak was. Flinke afdrukken van rupsbanden, kuilen (als in: gaten in het sneeuwdek, zoals een gat in pizzadeeg tijdens het uitrollen), maar vooral ook flink brede groeven (20 cm breed) over de lengte van de piste… banen van de pistebully die niet op elkaar aansloten denk ik? In Obertauern eind maart heb ik het ook meegemaakt trouwens, op alle pistes, op alle oriëntaties. Op de Kaunertaler Gletscher (datzelfde weekend) dan weer helemaal niet…

Nu is mijn vraag:

  1. Is dit haastig werk? Of gewoon slecht/lui?
  2. Is het in de huidige omstandigheden (tot afgelopen weekend een tijd lang geen verse sneeuw; 's nacht vorst en overdag snel opwarmend tot diepe slush) extra moeilijk prepareren?

Over ijs ga ik niet klagen in dit jaargetijde (overdag smelt de sneeuw, en dat vries 's nachts natuurlijk weer op, das logisch). Maar ik kan mij voorstellen dat deze ‘problemen’ op de piste (waarvan de effecten versterkt worden omdat de boel zo hard opvriest) te voorkomen zijn. In sommige gebieden lukt dat in elk geval.

Iemand antwoord op de vragen?

Het viel mij half maart ook al op in Gerlos. Ik ben ook wel erg benieuwd naar het antwoord :)

Ja, het is mij de afgelopen dagen ook “extreem” opgevallen.
Voornamelijk de brede groeven in de lengte over de piste, inderdaad zoals jij zegt alsof de banen niet op elkaar aangesloten zijn.

Thank God summer is over!

Dit komt veel vaker voor als de sneeuw erg warm is geworden dan is het prepareren veel moeilijker. Als er dan ook nog eens weinig sneeuw ligt proberen de chauffeurs de sneeuw zo min mogelijk aan te raken. Omdat het anders nog meer smelt. (Als je er meer caloriën instopt). Ook ligt er op veel plekken niet genoeg sneeuw op het ergens anders weg te schrapen.

Dus een heel lastig seizoen voor de chauffeurs…

Click. Click. Peace

Wij hadden daar afgelopen maart in Les Sybelles ook last van. Mijn idee is omdat de sneeuw zo zacht is en de pistebully zo zwaar, dat de rupsbanden er zover doorheen zakken dat het daarna niet meer plat te duwen is door de 'mooie-ribbel-maker achterop de bully. Is maar een idee :-)

Dank je @Rogier. En dat het op de Kaunertaler Gletscher dan beter lukt, dat is omdat daar de sneeuw wat kouder is/blijft? Daar kunnen ze de sneeuw wat beter ‘shapen’ dus?

@GiGi inderdaad, koelere sneeuw werkt beter. Als het zo warm is, overlappen ze daarom dus ook minder dan met verse sneeuw. Om de sneeuw gewoon niet te veel te persen/op te warmen.

Click. Click. Peace

Zo wat een verwennerij nu nog even naar Lech Zürs Ischgl.

Het is bijna einde seizoen (23 April /1 mei Ischgl)
Ze besteden er zo min mogelijk uren aan om de boel glad te trekken.
Het zou mij niets verbazen als ze de energie slurpers de sneeuwkanonnen
Ook selectief gebruiken.
Normaal gezien in het seizoen is alles dik voor mekaar.
Al was het dit jaar gewoon onmogelijk op de route “Run of Fame”
Te veel mensen en te warm.(ijs en pap)
Al zouden ze een pistebully inzetten midden op de dag om de boel glad te trekken ( trouwens veel te gevaarlijk mag wettelijk geloof ik ook niet meer. Te veel ongelukken )
Zouden er binnen 1 uur weer Buckels liggen.

@Hooykaas pistenbully overdag heeft inderdaad geen zin, de sneeuw komt er even nat uit, en het zal alleen de sneeuw eerder doen smelten. Verder blijven in alle gebieden die ik ken de uren in de bully’s het gehele seizoen ongeveer gelijk. Er is geen regel dat ze opeens minder gaan prepareren, of minder uren besteden. Je kunt de bully-chauffeurs niet opeens ergens anders inzetten en ze hebben een contract waarin ze de uren maken…

Click. Click. Peace

Naast de factoren die @Rogier al heeft genoemt speelt motivatie en ervaring ook een aardige rol. Een gemotiveerde chauffeur met veel ervaring kan ook in zware condities de pistes vrij strak prepareren. Een ongemotiveerde chauffeur en/of met weinig ervaring kan op die manier ook bij makkelijke condities de boel goed verknoeien. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het per skigebied nogal kan verschillen hoe de kwaliteit van de preparatie is. Het is natuurlijk ook een geld kwestie.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat het per skigebied nogal kan verschillen hoe de kwaliteit van de preparatie is. Het is natuurlijk ook een geld kwestie.

Frans op 18 apr 2017 15:05

Interessant. Als je die redenering volgt (dat je met meer geld betere/gemotiveerdere pistepreparateurs kan betalen), zou ik verwachten dat het in de gebieden waar ik afgelopen weekend was wel goed geregeld is. Volgens mij zijn noch Lech-Zürs noch Ischgl armlastig…

Ik was 2 weken geleden voor het eerst 1 dag in St. Anton en Lech. Mij viel vooral de schandalige preparatie in St. Anton op. Voor beginners ronduit gevaarlijk ijzig en heel veel gaten en rillen, hetgeen door veel te hard rijden veroorzaakt wordt. Dat bovendien de boel niet opgefreesd was… Man man man, wat viel me dat vies tegen (net als de vele bejaarde en aftandse liften die in dat gebied nog staan). Naast de piste was het beter skiën dan er op.

Daarna nog 3 dagen in Serfaus geskied: voorbeeldig .elke dag perfect strak en dat bij minder sneeuw dan in St. Anton. Een verschil van dag en nacht, ook qua moderne liften.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Interessant. Als je die redenering volgt (dat je met meer geld betere/gemotiveerdere pistepreparateurs kan betalen), zou ik verwachten dat het in de gebieden waar ik afgelopen weekend was wel goed geregeld is. Volgens mij zijn noch Lech-Zürs noch Ischgl armlastig…

GiGi op 18 apr 2017 15:10

Grote dure gebieden geven zeker geen garanties op goede pistepreparateurs. ;) Natuurlijk spelen de condities zeker mee, maar het is nu eenmaal geen geheim dat lang niet iedere chauffeur echt goed kan prepareren bij deze omstandigheden.

Vaak zijn het juist kleine tot middelgrote skigebieden die extra aandacht aan hun pistepreparatie investeren. Vaak ook als extra concurrentie middel tegenover de grotere gebieden. Maar goed, soms kan ook het beste gebied niet meer dat aanbieden dan de technische/menselijke mogelijkheden zijn.

*bericht bewerkt door Frans op 18 apr 2017 15:21

En in Ischgl zijn de pistes over algemeen super strak geprepareerd…

Ook zijn er vaak verantwoordelijke voor delen van het gebied die zeer ervaren zijn. Zij hebben chauffeurs onder hen die misschien minder ervaring hebben. Maar ik denk niet dat die eind-verantwoordelijke weinig motivatie hebben of ervaring missen. En iemand die slecht prepareert heeft het seizoen erop geen baan meer.

Sneeuw die te warm is is opzich niet zo’n probleem. Weinig sneeuw is opzich niet zo’n probleem. Sneeuw goed conserveren is niet zo’n probleem. Maar drie variabelen samen maakt het echt heel moeilijk. En dan worden er keuzes gemaakt.

Click. Click. Peace

Hi Gigi,

Leuk topic, ik was ook in St Anton en Lech afgelopen weekend.

Mij was het zelfde ook wel beetje opgevallen, veel spoorvorming in de lengte richting. Best gevaarlijk en lastig om dan nog lekker te knallen. Met de zeer weinige sneeuwval en warme weer vond ik het al een wonder dat er uberhaupt tot dal geskied kon worden. Ook nog een dag in Ischgl geskied overigens, daar waren de pistes veel beter (verse sneeuw laagje doet ook wonderen)… Ook veel drukker, in St Anton had ik toch het gevoel dat ze aan het afsluiten waren, in Ischgl was daar nog geen signaal van.

Let it snow!

Chauffeurs vinden die goed prepareren is echter een aardige opgave, die lopen niet massaal overal rond. En dan kan de werknemer nog zo gemotiveerd zijn, als de chef zegt: “Ook al zijn de condities nog zo zwaar, maak geen extra uren.” dan is het een keer gedaan met je middelen om er wat van te maken.

Op het alpinforum wordt het thema pistepreparatie tot in de treuren besproken en beoordeeld. Wie van z’n skigebied wil weten hoe er over het algemeen geprepareerd wordt doet er goed aan om de betreffende topics/reisberichten door te lezen. Ook skiresort.de geeft per gebied een korte beoordeeling m.b.t. pistenpreparatie.

Dat de kwaliteit afhankelijk is van weersinvloeden en hoeveelheid sneeuw staat buiten discussie. De factor mens heeft echter ook een aanzienlijk aandeel.

*bericht bewerkt door Frans op 18 apr 2017 16:27

Toch nog even Skilift geselschaft Lech gebeld. Verantwoordelijk voor het Piste onderhoud.Er lopen nu 8 pistebully’s die deze maand gezamenlijk 200 uur meer gemaakt hebben dan normaal.
Pistebully’s hebben tegenwoordig diepte sensoren die de sneeuw meten onder de bully.Ligt er te weinig sneeuw rijden ze er niet overheen om de onderliggende natuur te sparen.Vandaar dat het er misschien een beetje slordig uitziet aldus voorlichter Aldia.
Verder vertelde ze dat Maart/April te warm was om kunstsneeuw te maken in Lech.
Hoe het in Zürs en Ischgl geregeld is kon ze me uiteraard niet vertellen.

@Frans natuurlijk. Maar ik heb met aardig wat chauffeurs meegereden en ik was altijd onder de indruk van de motivatie en het teamwork. Dat recensies van gebruikers niet altijd overeenkomt met de middelen, de mogelijkheden en de gewerkte uren is een ander verhaal.

Pistenbully rijden is misschien niet makkelijk maar het is ook geen rocket science…

Bedankt Hooykaas. Een logisch en eerlijk antwoord.

Click. Click. Peace

@Harry(Winterberg)
Je lijkt wel een Amerikaan.?
Je bent 1 dag in Sankt Anton en Lech geweest.En je hebt dan al een waarde oordeel over de piste kwaliteit van alle piste’s.
Ik kan je vertellen dat je daar minstens 2 dagen voor nodig hebt ??

@Harry(Winterberg)
Je lijkt wel een Amerikaan.?
Je bent 1 dag in Sankt Anton en Lech geweest.En je hebt dan al een waarde oordeel over de piste kwaliteit van alle piste’s.
Ik kan je vertellen dat je daar minstens 2 dagen voor nodig hebt ??

Hooykaas op 18 apr 2017 16:57

Ach… Vanuit Rauz meeste pistes in St. Anton gehad (Gampen, Kapall, Valluga en Albona), Zürs, Zug en Lech geskied. Lech-Zürs was een stuk beter, de skiroute(!) naar Zug was het beste geprepareerd. 0 Wachttijd, dus veel meters, ondanks her en der oude tweezitters. Warth en dat gebiedje aan de overkant van St. Anton niet gehad, de rest wel. Ben niet zo van de pauzes…

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Nogmaals een pleidooi voor de kennis van de Italiaanse pistepreparatie. Met weinig sneeuw toch de strakste pistes. In november bij de eerste vrieskou de kanonnen aan en alvast de basis leggen voor een lang skiseizoen. Ze kennen er wat van daar!

Maar ik heb met aardig wat chauffeurs meegereden en ik was altijd onder de indruk van de motivatie en het teamwork.

Rogier op 18 apr 2017 16:49

Ik rij als het even meezit in de wintermaanden bijna elke week een keer mee tussen dag en avondopening, maar door uitwisselingen met andere skigebieden hoor en ervaar je ook andere verhalen.

Pistenbully rijden is misschien niet makkelijk maar het is ook geen rocket science…

Rogier op 18 apr 2017 16:49

Je hoeft er weinig voor te studeren, maar veel praktijk is er wel voor benodigd. Men spreekt vaker over circa 2000 uur alvorens je wat ervaren bent. Dat zijn minimaal al twee complete winters op voltijdbasis.

*bericht bewerkt door Frans op 19 apr 2017 10:56

– dubbele post –

*bericht bewerkt door Frans op 19 apr 2017 10:54

Kijk, interessante post: afgelopen week in Mayrhofen hetzelfde verhaal. Veel langsporen en onderaan waar het wat smaller werd een knollenveld waar een hollandse boer nog niet aan zou willen gaan ploegen. Daags erna in Zell was 't volledig vlak. Beiden bekeken in de vroege ochtend, want later was het gewoon overal een grote slushbende.

Maar goed, ik begrijp dus dat het geen onkunde noch onwil is, maar gewoon te veel variabelen die niet voor goede pistes kunnen zorgen. Jammer, maar wel erg leerzaam voor het skiën. In 3 dagen tijd meer verschillende omstandigheden leren bedwingen dan de laatste 3 jaar bij elkaar. Dus zo zie je maar, JC had in 1 ding toch gelijk “elk nadeel heb zn voordeel”.

Dus zo zie je maar, JC had in 1 ding toch gelijk “elk nadeel heb zn voordeel”.

interjrs op 19 apr 2017 12:44

Ik dacht even dat je Jezus Christus bedoelde haha :)

@interjrs Inderdaad in slechte sneeuw leer je skiën… ;-)

Click. Click. Peace

Enkele malen mee geweest in Solden met een Pistenbully,en erachter gekomen dat het niet zomaar een beetje glad schuiven en ribbels maken is.Elk weer typ of sneeuw verandering vraagt weer een andere bewerking.De belangrijkste is eigenlijk dat de sneeuw een bepaalde koude en tijd nodig heeft om te rijpen. In Solden is het complete gebied met Snowsat te bewerken.Erg interessant om te zien hoe dat werkte.Dat de Pistenbully chauffeurs niet gemotiveerd zijn lijkt me onzin .

Nogmaals een pleidooi voor de kennis van de Italiaanse pistepreparatie. Met weinig sneeuw toch de strakste pistes. In november bij de eerste vrieskou de kanonnen aan en alvast de basis leggen voor een lang skiseizoen. Ze kennen er wat van daar!

Couwie op 19 apr 2017 00:49

Gewoon slimme marketing: waar de toerist lekker geskied heeft komt ie graag terug. Een knollenveld zorgt niet voor prettige ski-ervaringen voor de gemiddelde ‘eenmaal-in-het-jaar-op-skivakantie-toerist’
je moet er dus veel geld en veel machines tegenaan gooien. Vooral in de avonduren goed te zien: in Italië heeft iedere piste zijn eigen machine.

@GiGi Who else? ;)

Zelf was ik van 7 t.e.m.14 april in de Arlberg. Het viel inderdaad op dat de pistes in Lech slecht geprepareerd waren, MAAR… in Warth waren ze super! Ik ga al 30 jaar naar daar en kan jullie verzekeren dat de sneeuwhoogtes in beide gebieden niet wezenlijk verschillen. Het enige grote verschil is natuurlijk wel de aanwezigheid van veel noordhellingen in Warth.

Plaats een reactie