Voor wie op zoek is naar een rustig familiegebied in Oostenrijk

Elk jaar komen er weer genoeg vragen van mensen die aan de drukte willen ontsnappen tijdens de meest drukke weken. Italië, Zwitserland en de Franse zuidalpen zijn dan vrijwel altijd een goede keuze. Sommigen gaan toch liever naar Oostenrijk, en dat mag ook. De skigebiedzoeker op deze site kan je goed helpen, en als extraatje heb ik de onderstaande lijst voor je. Ik focus me op familievriendelijke gebieden in de kleinere categorie, en bespreek alleen de gebieden waar ik ook fatsoenlijk over kan oordelen.

Werfenweng
Dit gebied heeft volgens mij alles. Makkelijk aan te rijden, overzichtelijk, ruim aanbod aan activiteiten en genoeg te doen voor de niet-skiërs.
45km aan pisten tussen 970m en 1834m.
Op slechts 30 minuten van Salzburg.
Gebieden in de buurt: Hochkönig, Alpendorf.
Enige minpunten zijn de korte pistes en het relatief stille dorp.

Loser
Een gebied wat zelfs bij de locals niet bijster bekend is. Een goed gebied voor beginners en heerlijke poederafdalingen. Daarnaast één van de weinige skigebieden met een complete dalafdaling over een afgesloten asfaltweg. Onderkomens vlak bij de lift zijn er echter niet heel veel en daardoor relatief prijzig. Verder zijn de prijzen hier zeer schappelijk. Het loopt er niet over van de horeca. Wandelmogelijkheden zijn er genoeg, ook rondom de vele meren in de buurt.
33km aan pisten tussen 800m en 1800m
Anderhalf uur rijden vanaf Salzburg.
Gebieden in de buurt: Dachstein West, Obertraun, Die Tauplitz.
Hier is het wel echt stil.

Die Tauplitz
Eén van de weinige Oostenrijkse gebieden waar je ski-in/ski-out kan vinden. Wel ietwat vergane glorie. Gevarieerd aanbod voor de beginnende en licht gevorderde wintersporter. Tauplitz is het echte wintersportdorp, maar is niet zeer levendig. Bad Mitterndorf is beter betaalbaar en heeft meer te doen voor de niet-skiër, maar heeft geen lift; wel een dalafdaling.
42km aan pisten tussen 900m en 1965m
Twee uur en een kwartier rijden van Passau.
Gebieden in de buurt: Hauser Kaibling (4-berge Skischaukel), Loser, Planneralm, Riesneralm.
Hier komen vrij veel Oost-Europeanen (niet van het vervelende type).

Lofer
's Ochtends kan het even aanschuiven zijn bij de gondels, maar daarna lost het zich erg snel op. De weekenden zijn drukker dan doordeweeks. Wel is het kinderland altijd druk. Het dorp is sfeervol en er is genoeg te zien in de buurt. Stad Salzburg zit op nog geen drie kwartier. Voor de gevorderde wintersporter is hier wat minder te doen.
46km pisten tussen 640m en 1750m
Eén uur en drie kwartier rijden van München.
Gebieden in de buurt: Waidring/Steinplatte, St. Johann i. T., Kitzbühel, Hochkönig.
Grootste nadeel: De zuidhellingen zijn snel pappig door de beperkte hoogte.

Weißsee Gletscherwelt
Hooggelegen en redelijk sneeuwzeker, maar niet zo geweldig voor echte beginners. Eigenlijk nèt te klein voor een week. Wel kun je voor een prima prijs in de mooie Rudolfshütte op 2300m verblijven. Fenomenale uitzichten, fenomenaal weinig te doen buiten toerskiën. Wel een goede busverbinding.
23km pisten tussen 1742m en 2600m.
Twee en een half uur rijden vanaf München.
Gebieden in de buurt: Panoramabahn Hollersbach (Kitzski), Zell am See/Kaprun, Bramberg.
Grootste nadeel: De rit naar het dal duurt minimaal 20 minuten, maar trek er gerust een half uur voor uit.

Zams-Venet
Klein maar fijn. Tussen diverse grote gebieden genesteld en vaak voorbij gereden. Landeck en Zams zijn geen levendige steden, maar er valt nog wel wat te zien. In het dal richting de Reschenpass valt leuk te wandelen en Kronburg is ook de moeite.
22km pisten tussen 970m en 2210m.
Eén uur en tien minuten vanaf de Fernpass of één uur en twintig minuten vanaf Bregenz.
Gebieden in de buurt: Serfaus-Fiss-Ladis, Fendels, St. Anton am Arlberg, Jerzens.
Nadeel is dat het zelfs voor beginners te klein is voor een week.

Sonnenkopf
In de schaduw van het grote St. Anton ligt Klösterle/Danöfen/Dalaas. Ook wel een freeride paradijs genoemd. Tussen de woeste bergen kunnen indrukwekkende wandelingen gemaakt worden. Spanning is hier ver te zoeken.
34km pisten tussen 1000m en 2300m
50 minuten van Bregenz
Gebieden in de buurt: Stuben/St. Anton, Montafon, Brandnertal.
Op poederdagen is het hier ook druk.

Diedamskopf
Een natuursneeuwgebied. Daardoor is de sneeuwkwaliteit niet altijd perfect, maar de preparatie is top. Een eiland van rust tussen het drukkere Damüls-Mellau en Warth-Schröcken. Au en Schoppernau zijn overzichtelijke dorpen. Wandelen en langlaufen kun je hier prima. Rust houden ook.
40km pisten tussen 820m en 2060m.
50 minuten van Bregenz.
Gebieden in de buurt: Mellau-Damüls, Warth-Schröcken, Andelsbuch
Grootste nadeel: De dalafdalingen zijn gevoelig voor weinig sneeuwval.

*bericht bewerkt door Bennie op 26 mei 2017 23:48

Bedankt voor je initiatief. Duimpje heb je ook van mij. Ervaringen van anderen zijn meer waardevol dan ieder willekeurig artikel over een skigebied. Nu wil ik wel een algemene nuance maken. Misschien kom ik wat pessimistisch over daarmee, maar mijn ervaring gaat over 13 winters met meerdere gezinnen, waarvan 11 in de krokusvakantie. In deze jaren heb ik geleerd dat het altijd één of meerdere compromissen zijn die je moet maken. De keuze voor een gebied hangt sterk af van je gezin, of de groep, en de leeftijd van kinderen.

Overwegingen hierbij zijn (in volgorde naar mijn persoonlijke voorkeuren):

  1. De locatie van je verblijf.
    Op loopafstand van dorp, lift en piste is moeilijker te vinden en duurder. Zit je er verder vandaan dan moet je iedere dag met de auto of skibus. Prima met oudere kinderen, maar met kleintjes verre van ideaal. Behalve het gesjouw met spullen, zit je met middagdutjes of andere vormen van vermoeidheid waarbij het prettig is als er iemand makkelijk terug naar huis kan.
    Bij veel gebieden, juist in Oostenrijk, ligt het skigebied ook niet aan of in het dorp, maar een paar kilometer er vandaan. Waar ga je dan zitten?

  2. De accommodatie zelf
    Hotel, appartement of chalet. Ook hier speelt de prijs een belangrijke rol, want met je gezin in een schoolvakantie is al duur genoeg. Voor vermogende wintersporters zal het allemaal worst wezen, maar voor een gemiddeld gezin is wintersporten een flinke aderlating. En heb je die verslaving eenmaal overgebracht op je kinderen dan kan je niet niet gaan :)

  3. Hoogte en sneeuwzekerheid
    Oostenrijk kent veel kleinere, lagere gebieden. Dat geeft een uitdaging met sneeuwzekerheid. Juist de oefenweitjes in het dorp zijn de eerste die sneuvelen bij slechte of geen sneeuw. Gebieden die van 800 tot 1800 meter gaan zijn een risico.

  4. Grootte en moeilijkheidsgraad van het skigebied
    Heb je (hele) kleine kinderen dan kies je vooral voor de ouders. Dan is de locatie van je verblijf vooral van belang, want er is altijd iemand beneden bij de kleintjes, en je wilt even gauw op en neer kunnen. Gaan ze zelf skiën dan is een groot gebied zeker niet nodig, maar kijk je naar de kleur van de pistes. Veel gebieden die zichzelf al ‘gezinsgebied’ zien, willen nog wel creatief met kleurtjes zijn.

  5. Skipasprijzen
    En dan vooral voor de kinderen. Gratis passen onder de 10 jaar, kinderkortingen, gezinspassen, een pas voor een deel van het gebied, 2 ouders op 1 pas, etc. Wat heb je nodig en wat kost dat onderaan de streep? Het kan honderden euro’s schelen.

  6. Het dorp
    Ook hier, wat heb je nodig? Apres-ski waarschijnlijk niet. Restaurants, supermarkt, winkeltjes, wellness misschien juist wel.

  7. Rijafstand
    Voor mij de minst belangrijke, maar veel mensen hechten waarde aan een gebied zo dichtbij mogelijk. Binnen 900 kilometer zit je in het Bregenzerwald of Zugspitzegebied. Persoonlijk rijd ik liever 100 kilometer door om meer opties te hebben.

In de afgelopen jaren hebben we best wel wat concessies moeten doen in comfort, loopafstand, prijs, faciliteiten etc. Als ik een waarde en een waardering aan ieder criterium moet geven kom ik ieder jaar op gemiddeld een 7 uit. Soms iets minder, soms iets beter. Een 10 zal je - zeker in de schoolvakanties - niet vinden dus bedenk wat je het belangrijkste vindt en wat je het makkelijkst kan opgeven…

*bericht bewerkt door Jay op 30 mei 2017 11:10

Mooi topic en goede toevoegingen. @Rogier, is dit er misschien eentje voor in het rijtje van ‘de beste topics op Wintersporters’?

Mooi topic en goede toevoegingen. @Rogier, is dit er misschien eentje voor in het rijtje van ‘de beste topics op Wintersporters’?

GiGi op 30 mei 2017 11:17

Wat @GiGi zegt tegen @Rogier
Het is mooi. Misschien kan iemand die ook van andere landen maken.

Ski you later!

Komt voor elkaar!

Click. Click. Peace

Na vier jaar naar dit familiegebied geweest te zijn is het voor ons tijd voor een nieuw plekje, vandaar dat ik nu mijn geheime tip geef: Kappl!

Gratis skipas tot 8 jaar. Hoog en sneeuwzeker ondanks zuidoost helling, fantastisch kinderland op de berg, in West Tirol dus relatief korte afstand, veel andere families, lange rodelbaan, veel betaalbare accommodaties.

Maar wees er snel bij, want de vergunningen om dit gebied te koppelen aan sankt Anton zijn al rond en ik ben bang dat er dan wederom een lief klein familiegebied verloren gaat.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Plaats een reactie