1x skivakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Filzmoos

Hoi,
Wij zijn een koppel dat vorige winter een 8h skiles heeft gevolgd in Duitsland.
Wij willen heel graag in de krokus naar Oostenrijk.
Ik zag dat Filzmoos veel blauwe en rode pistes heeft om onze te Niek weer wat bij te schaven. Zijn er nog leuke plaatsen waar we als beginneling naar toe kunnen? Het is de bedoeling om toch zo lang mogelijk op de piste te blijven en niet om de haverklap de lift moeten nemen.

Kijk vooral rond in de skigebiedenzoeker:
https://www.wintersport.nl/skigebieden#at:beginners:klein:mi…

Ik raad aan om niet naar een enorm gebied te gaan: ten eerste heb je dat als beginner niet nodig, ten tweede is het daar in de krokus vaak veel drukker dan in de kleinere gebieden.

Filzmoos heeft overigens niet van die heel lange afdalingen, het hoogteverschil is beperkt. Als je lang aaneengesloten over blauwe pistes wilt skiën, kan ik St Johann in Tirol aanbevelen. En als je net wat meer beheerst en ook rood wilt dan is die keuze er ook. En Radstadt-Altenmarkt vind ik ook altijd een mooie tip voor beginners in de drukke krokusweken. Nadeel daar is wel dat je alleen een (dure) skipas kan kopen voor de hele Sportwelt Amadé (of hoe dat ook maar heet tegenwoordig). Dat geldt overigens ook voor Filzmoos dacht ik.

*bericht bewerkt door 77steve op 06 jun 2017 08:51

Ik denk dat je als beginner je niet moet blindstaren op lange pistes. Een lange blauwe kan natuurlijk erg leuk zijn , maar als je op een pittige rode zit, hoop je toch dat het liftstation er gauw is , en even kan bijkomen .Ik zou als ski gebied skiwelt kiezen.

Het advies wat ik je kan geven is:
Boek niet te vroeg. En paar weken van tevoren is vroeg genoeg.(kijk waar de sneeuw op dat moment goed is) Gezien de sneeuw condities van tegenwoordig.En ga vooral hoog zitten.Sneeuw is een natuur verschijnsel. Je kan per slot van rekening nu ook niet boeken op de “elf steden tocht” met de overtuiging dat er dan voldoende ijs is.

Ga vooral met de auto ben je lekker flexibel en kan je ergens iets verder weg van het dorp terecht voor de helft van de prijs.

Als je een beetje inleest zijn er genoeg leuke plaatsjes te vinden zodat je de eerste 30 jaar vooruit kan.
Succes.

PS
Je hebt 8 uur les gehad zeg je en “je wilt niet om de haverklap in de lift zitten” ?
Daar zal je toch aan moeten wennen of je moet steeds naar boven willen lopen ?

@Hooykaas “boek niet te vroeg” en “krokusvakantie” (wens/eis TS) gaan meestal niet zo goed samen. Bovendien is de krokusvakantie natuurlijk wel één van de meest sneeuwzekere perioden. Je advies over sneeuw en hoog zitten is vooral van toepassing op het begin en einde van het skiseizoen. Je vergelijking met de ijszekerheid van een elfstedentocht vind ik knap gevonden, maar slaat natuurlijk nergens op.

*bericht bewerkt door 77steve op 06 jun 2017 12:18

Je moet me niet te letterlijk nemen @77steve Maar dat wist je toch al ?

@Hooykaas Dat lees ik ook wel in andere topics ja :). @serge110267 is echter helemaal nieuw op dit forum, dus zo’n opmerking van jou over hoogte en sneeuwcondities kan die misschien te letterlijk/serieus nemen. Terwijl dat voor de krokus niet nodig is, vandaar mijn nuancering.

Filzmoos is inderdaad beperkt in hoogte en pistelengte, en daarnaast tijdens de krokus ook erg druk. Dus sta je best wel even voor de liften te wachten. Overigens zijn de wachttijden in St. Johann in Tirol die week ook behoorlijk. @Serge110267 Je komt er straks wel achter. Kwaliteit van de piste is belangrijker dan de lengte. En aangezien jullie nog beginnende wintersporters zijn doe je zo’n afdaling nog wat voorzichtiger en langzamer. Een korte fijne piste kan ik tig keer achter elkaar doen, maar een saai lang pad kan ik na één keer al gezien hebben.
Plekken als Werfenweng, Lofer, Loser, Achenkirch, Lermoos/Berwang of het Brandnertal zijn misschien wel aanraders voor jullie.

^^ Mee eens! Toen ik net begon met skien waren de Zugspitze plaatsjes echt super om te oefenen! Denk aan Ehrwald, Berwang en Lermoos. Geen paden maar leuke blauwe en lichtrode pistes. Meer dan genoeg km om je te vermaken als beginners. En ook niet zo ver weg om te rijden.

@Hooykaas Dat lees ik ook wel in andere topics ja :). @serge110267 is echter helemaal nieuw op dit forum, dus zo’n opmerking van jou over hoogte en sneeuwcondities kan die misschien te letterlijk/serieus nemen. Terwijl dat voor de krokus niet nodig is, vandaar mijn nuancering.

77steve op 6 jun 2017 14:44

Een beetje humor en sarcasme kan ik goed verdragen ?
Het overaanbod is zo enorm dat het echt zoeken is naar waar het beste is. Voor alle duidelijkheid, ik heb al rode pistes gedaan. Ik wil nu geleidelijk overgaan naar zwart. De vrouw echter is nog wat onzeker op rood dus moeten we wat geduld hebben. Alle tips en suggesties zijn absoluut welkom en dan zien we wel.

PS
Je hebt 8 uur les gehad zeg je en “je wilt niet om de haverklap in de lift zitten” ?
Daar zal je toch aan moeten wennen of je moet steeds naar boven willen lopen ?

Hooykaas op 6 jun 2017 11:25

Je hebt wel gelijk hoor,
Wij zijn vorige winter in Willingen geweest om skiles te volgenn en vonden het super.
maar daar zit je constant in een skilift en willen het een beetje beperken. :-)

Ik zou zeker geduld hebben met je vrouw.Niet te snel op de zwarte piste.Rood is ook al geweldig na 8 lessen.Eigenlijk ook al behoorlijk heftig zou ik zeggen.

Goed te horen dat je een beetje
humor kan verdragen. @serge110267
Dan durf ik deze ook nog wel aan. Het is nu toch zomer!

null

Ik vroeg me af of jullie dit zijn ?
(Misschien een te flauwe grap)

Absoluut erover, zo fout … :-) :-) :-)

Trouwens, veel succes op het WK :-)

? ?

*bericht bewerkt door Bennie op 06 jun 2017 18:55

Kijk vooral rond in de skigebiedenzoeker:
https://www.wintersport.nl/skigebieden#at:beginners:klein:mi…

Ik raad aan om niet naar een enorm gebied te gaan: ten eerste heb je dat als beginner niet nodig, ten tweede is het daar in de krokus vaak veel drukker dan in de kleinere gebieden.

Filzmoos heeft overigens niet van die heel lange afdalingen, het hoogteverschil is beperkt. Als je lang aaneengesloten over blauwe pistes wilt skiën, kan ik St Johann in Tirol aanbevelen. En als je net wat meer beheerst en ook rood wilt dan is die keuze er ook. En Radstadt-Altenmarkt vind ik ook altijd een mooie tip voor beginners in de drukke krokusweken. Nadeel daar is wel dat je alleen een (dure) skipas kan kopen voor de hele Sportwelt Amadé (of hoe dat ook maar heet tegenwoordig). Dat geldt overigens ook voor Filzmoos dacht ik.

77steve op 6 jun 2017 08:48

In Filzmoos kan je ook puntenkaarten en of een dagkaart kopen voor alleen Filzmoos…

Filzmoos is inderdaad beperkt in hoogte en pistelengte, en daarnaast tijdens de krokus ook erg druk. Dus sta je best wel even voor de liften te wachten. Overigens zijn de wachttijden in St. Johann in Tirol die week ook behoorlijk.
@Serge110267 Je komt er straks wel achter. Kwaliteit van de piste is belangrijker dan de lengte. En aangezien jullie nog beginnende wintersporters zijn doe je zo’n afdaling nog wat voorzichtiger en langzamer. Een korte fijne piste kan ik tig keer achter elkaar doen, maar een saai lang pad kan ik na één keer al gezien hebben.
Plekken als Werfenweng, Lofer, Loser, Achenkirch, Lermoos/Berwang of het Brandnertal zijn misschien wel aanraders voor jullie.

Bennie op 6 jun 2017 15:10

Ik ben nu al een paar jaar achtereen in Filzmoos geweest, en ik kan je vertellen dat het helemaal niet druk is tijdens de krokusvakantie…zeker niet in vergelijking met Werfenweng of de plekken in de Zugspitze…
alleen de oefenpiste is wat drukker, verder het gebied in ri Neuberg en de Papagenobahn is helemaal niet druk…

*bericht bewerkt door Michel13 op 04 jul 2017 10:08

Grappig dat de medewerkers van de grote sport2000 daar het over het algemeen rustig maar juist te druk in de carnavalsvakantie noemen. Zolang de krokus dus niet samenvalt met carnaval zit je nog goed dan…

*bericht bewerkt door Bennie op 04 jul 2017 15:26

Ik kom al jaren in Filzmoos, en ik zal het niet druk noemen. Natuurlijk er staat in de krokus (carnaval/voorjaars) wel een eens een rij voor de lift, maar dat is vooral om 10 uur bij de lift naast een skischool als alle skilessen beginnen. Maar verder gebeurt het vaak zat de je (ook in deze druk periodes) maar 3 of 4 liftjes voor je neus gevuld ziet worden en dat jij dan aan de beurt bent. En wat @Michel13 zegt richting Neuberg en op de Papageno is het helemaal niet druk.

Plaats een reactie