skiën met bijna 4 jarige

Hallo allen,

Met mijn gezin zijn we nu twee x op skivakantie geweest en Les Menuires.
De eerste x met een bevriend koppel en hun twee kinderen (zeer gezellig) en dit jaar met nog wat meer vrienden. Dat bracht al wat meer drukte met zich mee waar we komend seizoen liever voor passen.
De eerste keer lieten we onze jongste zoon thuis en kon er dus volop geskied worden. Het voorbije seizoen ging hij mee en bleven we afwisselend bij hem samen met nog een ander niet-skiërtje.

Ik had graag eens jullie mening gehoord/tips voor onze volgende skitrip. Ons zoontje zal dan bijna 3jaar en10 maanden zijn.

Een mogelijkheid is om te gaan skiën met een organisatie (actief ski, famiski…)maar blijkbaar wordt er in vele gevallen pas skiles gegeven vanaf 4 jaar of bijna 4 jaar maar dan zijn het ineens heel wat minder mogelijkheden wat bestemmingen betreft.

Als we met ons gezin gaan en hij absoluut niet wil skiën, zullen mijn man en ik elkaar moeten afwisselen. Dat vinden we geen prettig vooruitzicht van een gezinsvakantie. Grootouders meenemen is geen optie.

We zoeken geen al te groot gebied. Les Menuires (Les Trois Vallées) was eigenlijk veeeeel te groot voor ons. We zoeken blauwe pistes en enkele rode en ik zou eens graag naar Oostenrijk gaan. De periode zou paasvakantie 2018 zijn= 31 maart -7 april.

Wil iemand dus zijn ervaringen/tips delen om te gaan skiën met een 9 en 6 jarige (blauwe pistes) en een 3j10 maandertje?
We zullen hem trouwens zeker lessen laten nemen op voorhand maar dan blijft het nog steeds een vraagteken of het ter plaatse ook nog steeds fijn is.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Het enige waar ik op kan reageren is het skiën met een 3 jarige. Onze dochter was vorig jaar ook nog net geen 4, we hebben haar 6 volle dagen op les gehad. Het ging eigenlijk perfect, op donderdag kon ze van de berg met bochten naar beneden. Overigens was dit onze eerste familie vakantie, mijn ervaring was dat er weinig eigen skitijd over is. Les begint om 10, dus je staat half 11 zelf op de piste. Om 3 uur was de les afgelopen, dus ver weg kan je niet en om 2 uur moet je toch echt alweer op terugweg zijn naar de lesplaats. Veel plezier overigens, ik vond het fantastisch om te zien met de kinderen.

*bericht bewerkt door tomwillem op 13 jun 2017 06:51

Normaal gesproken kan je in Oostenrijk pas echt les krijgen voor kinderen vanaf 4 jaar. De ESF in Frankrijk hanteerd vaak de regel van 3jaar en 6maanden om kinderen echt les te geven. Mijn broertje was 3 jaar en 8 maanden toen hij voor het eerst les kreeg in Termignon (dorpje bij Val Cenis) en dat ging erg goed. In Frankrijk zijn de eisen om skiles te mogen geven ook hoger dan in Oostenrijk. In Oostenrijk krijgen de kleine kinderen, uitzonderingen daargelaten natuurlijk, bijna altijd les van mensen met een Anwarter diploma en die hebben over het algemeen maar beperkte kunde en kennis.

Born to Ride

Normaal gesproken kan je in Oostenrijk pas echt les krijgen voor kinderen vanaf 4 jaar.

Ik weet niet precies wat je met “echt” les bedoeld, maar er zijn genoeg skischolen in Oostenrijk waar jongere kinderen ook al les krijgen. Soms een halve dag, soms een hele. Natuurlijk beginnen ze wel in het kinderland en als je pech hebt zijn ze daar de hele week, maar op die leeftijd gaat het vooral om plezier.

Skischolen waarvan ik weet dat je er met een bijna 4 jarigen prima terecht kunt:

  • See in Tirol
  • St Johann in Tirol
  • Hochzeiger
  • Serfaus en Fiss
  • Nauders
  • Lackner in Grossarl
  • Schlick 2000
    En zo zijn er vast nog meer.

Omdat TS pas met Pasen gaat, zou ik de laagste gebieden is Oostenrijk vermijden. Als je niet supergroot wilt, is SFL ook wat overdreven. Nauders, Hochzeiger en See lijken mij dan de beste keuze. Overzichtelijke groot, sneeuwzeker kinderland, mooie gebieden voor een familievakantie.

*bericht bewerkt door 77steve op 13 jun 2017 08:52

Ik heb meerdere blogs geschreven over het skiën met kleine kinderen. Zie bijvoorbeeld hier:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/348674/5-tips-voor…

Even de boeman spelen:
Verwacht niet teveel van het zelf skiën. Ook lessen zijn niet altijd een succes. En de vakantie moet ook leuk zijn voor de aller-kleinste.

Maar de positieve kant

  • Veel kinderen van vier jaar vinden lessen geweldig!
  • Skiën met je eigen kind op een baby-piste is even mooi als een superlange tocht of de diepste poeder
  • Samen genieten van de sneeuw is het mooiste wat er is.

De gebiedstips laat ik aan de anderen over ;-)

Click. Click. Peace

Eigenlijk maar één ding: niks doordrukken en zien in hoeverre de kleine er lol aan beleefd. Inderdaad, de eerste jaren accepteren dat er voor jezelf qua skiën wat minder van zal komen, komt vanzelf weer goed, kwestie van geduld :)

Het ene kind amuseert zich direct prima in een klasje, de ander heeft echt 1 of 2 jaar meer nodig.

Edwin van Riel

@Matthias123 eh ik ken anwärter die erg goed kunnen skiën en goed kennis hebben hoor!
En ik ken Staatlichen die geen les kunnen geven omdat ze het geduld niet meer hebben.
@JoHa123 je zoontje moet wel uit de luiers zijn.als dat zo is zal hij in Oostenrijk wel ergens op “les” kunnen.
Stel je er vooral niet te veel van voor.Het is meer spelen in de sneeuw.
Je kan ook vanuit Nederland /België iemand meenemen die het leuk vind in de sneeuw te zijn (die het anders niet kan betalen) om met je zoontje 4 uurtjes te spelen per dag.Ben je het zelfde geld kwijt waarschijnlijk.En je maakt nog iemand blij ook.

Je wilt graag naar Oostenrijk.
Bergwang is misschien iets.Ben er zelf nooit geweest maar hoor altijd goede berichten van mensen met kleine kinderen.En lekker dichtbij zodat de kinderen niet te lang in de auto moeten zitten.

@Hooykaas dat zeg ik toch ook dat er uitzonderingen zijn, maar het staat gewoon vast dat een Franse skileraar gewoon veel meer moet kunnen voordat hij les mag geven dan iemand met anwarter.

Born to Ride

@Hooykaas dat zeg ik toch ook dat er uitzonderingen zijn, maar het staat gewoon vast dat een Franse skileraar gewoon veel meer moet kunnen voordat hij les mag geven dan iemand met anwarter.

Matthias123 op 13 jun 2017 10:22

Dat klopt. Maar aan carve-kwaliteiten of het gehaald hebben van de Eurotest heb je niet zo veel in het kinderland. Voor gevorderde skiërs zou ik ook geen Anwärter aanraden, maar voor in het kinderland is het helemaal prima denk ik.

@Hooykaas dat zeg ik toch ook dat er uitzonderingen zijn, maar het staat gewoon vast dat een Franse skileraar gewoon veel meer moet kunnen voordat hij les mag geven dan iemand met anwarter.

Matthias123 op 13 jun 2017 10:22

Dat klopt. Maar aan carve-kwaliteiten of het gehaald hebben van de Eurotest heb je niet zo veel in het kinderland. Voor gevorderde skiërs zou ik ook geen Anwärter aanraden, maar voor in het kinderland is het helemaal prima denk ik.

GiGi op 13 jun 2017 10:28

Dat klopt misschien wel, maar mijn ervaring is wel dat een Franse skiklas met kleine kids er gewoon een stukje verzorgerder en professioneler uitziet. Zie het als groep 1 en 2 op de basisschool, kinderen moeten het er naar hun zin hebben, maar het is ook gewoon toch wel prettig als ze op een professionele manier ook al gewoon wat leren. Juist op die hele jonge leeftijd leren kinderen zo enorm makkelijk, daar hebben ze gewoon de rest van hun leven profijt van als die basis al goed is.

Born to Ride

Ken genoeg kindjes die in Oostenrijk uitermate goed kunnen skieen , dus dat de Oostenrijkse skileraren niet goed kunnen les geven is nogal overdreven. Persoonlijk zou ik je wel een Oostenrijkse skileraar aanraden, zeker in gebieden waar veel Nederlanders komen kunnen ze de belangrijkste woordjes/zinnetjes (moet je plassen, pizzaboogje, handjes op de knie) ook in het Nederlands.
Berwang, Kappl/See, Loferer Alm, Lungau, Serfaus/Fiss (wel groot, maar erg kindvriendelijk) Wilder Kaiser, Brandnertal, allemaal leuke gebieden en familievriendelijk.

Onze zoon van 3 jaar en 9 maanden is voor het eerst wezen skiën in het Brandnertal. Twee uur per dag en als het dan goed gaat gaan ze al snel naar boven om van de berg af te skiën (Burserberg kant). Mijn zoon vond er niks aan en vertikte het om te skiën. Wij hebben de skies al snel omgewisseld voor een slee.

Het jaar erna heeft hij wel een hele week geskied maar kwam hij niet verder dan de kinderwei en het jaar daarna viel het kwartje. Na twee dagen kon hij de berg op en sindsdien kan hij uitstekend skiën. Hij is dol op kruip door sluip door paadjes en springen.

Alvast bedankt voor al jullie reacties. In de discussie lesgevers in Frankrijk of Oostenrijk ga ik mij niet mengen daarvoor heb ik zelf te weinig ski ervaring. Als we naar Oostenrijk gaan, kan ik zelf alvast een eerste vergelijking maken.

Na vele uren lezen, stonden Berwang,Ehrwald, Hochzeiger en Lofer al op mijn lijstje. Brandnertal ga ik ook een keertje bekijken.
Het bevriende koppel passeert deze zomer langs Flachau en wilde daar eens even een kijkje gaan nemen?
Wat denken jullie? Ook een optie?
@Hooykaas Uit de pampers is hij sowieso hoor.

En we zullen vast en zeker het tempo volgen van de jongste maar ik neem jullie tips alvast mee.

Bedankt.

@JoHa1322 als jullie van plan zijn om met pasen te gaan zou ik wel opletten dat het een beetje sneeuwzeker is. Zeker Lofer is in april behoorlijk risicovol omdat het zo laag ligt. En de Zugspitze arena is muv gletsjer ook niet heel sneeuwzeker meer begin april. In L3V was sneeuwzekerheid door de hoogte in die periode geen issue maar aangezien in Oostenrijk een deel van de skigebieden een 1000m lager ligger kan dat hier sneller een probleem zijn.

Born to Ride

Precies, Pasen beperkt je sneeuwzekere keuzes in Oostenrijk behoorlijk. Brandnertal en Zugspitzarena zou ik om die reden niet aanraden. Overigens gaat het naast hoogte ook om de ligging van de meest voorname skihellingen (Noord of Zuid is wereld van verschil) en de kunstsneeuwcapaciteit. Wat dat betreft kan Flachau ook een prima keuze zijn. Zelf vond ik Flachau wel erg massaal en met alle pistes op min of meer dezelfde helling wel erg weinig afwisselend.

Nog niet genoemd, maar wellicht ook een optie: Obertauern.

@Matthias123 klopt! Moeten we zeker ook rekening mee houden…

Komende krokus naar Grossarl. Mijn zoon is dan bijna 4 (3 jaar en 10 maanden). Het plan is (nu) dat hij alleen in de ochtend 2 uurtjes naar de speeltuinles gaat (3-5 jr). Dit lijkt me lang genoeg voor hem. Wil hem nog niet hele dagen op les doen. Zo kunnen we smiddags nog iets anders doen en met elkaar lunchen. Opa, oma en oma zijn er om op de jongste (bijna 2) te passen. Papa en mama kunnen dan in de ochtend skien en af en toe keer in de middag.
Afgelopen jaar in Les Gets met dezelfde groep geweest. Toen kwam iedereen een keer met de gondel boven op samen te lunchen. Toen wilde de oudste (toen nog geen 3) al skien. Ik weer naar beneden met hem om ski’s, schoenen en een helm te halen. Zijn toen 2 middagen op de oefenweide met lopende band bezig geweest. Het stelde niks voor, was vooral spelen in de sneeuw, maar hij vond het geweldig en ik ook. Terwijl ik de jaren ervoor van 9 tot 5 op de piste stond. Je interesse veranderen toch als je met je kinderen op vakantie bent. Die van mij in ieder geval wel.

Was afgelopen (begin) april in Solden en zag daar veel hele kleintjes in klasjes op de giggijoch. Het was dan wel Belgische paasvakantie. Lijkt mij wel aanrader voor zo laat in seizoen.

@rmgb bedankt voor je respons maar ik vrees dat Solden te druk is voor wat ik zoek… het mag meer onbekend gebied zijn.
We lezen nog wat verder…

*bericht bewerkt door JoHa1322 op 13 jun 2017 23:00

Dan Obergurgl? Ik was daar afgelopen winter in de eerste paasweek. Bij de verhuur gaven ze aan nog nooit zoveel kinderen ski’s verhuurd te hebben. Overigens was het buiten de vele klasjes niet te druk op de pistes.

Ga ook lekker van te voren in Nederland met de kleine skiën op een borstel baan of indoor.
Hij krijgt dan al het gevoel van glijden.
Wij wilde onze zoon in september op les doen op een borstelbaan maar die vertikte het gewoon (angst voor de docent, het groepje etc).
Wij zijn toen bijna wekelijks tot januari zelf met hem een half uurtje gaan spelen op de borstel baan waar ie de grootste lol in had. Leren staan op de rolband en proberen in ploeg naar beneden te komen en de eerste bochtjes.
Vervolgens 6 privelesjes van een half uur waardoor ie zelfstandig, met plezier de blauwe af kwam zetten.
Hij was gewend aan de latten, les krijgen etc, waardoor het in de echte sneeuw niet eng meer was voor hem en dus ook leuker voor mijzelf.

He Leren staan op de rolband.
Ik neem aan dat hij ook 4 is!
Je maakt wat mee.En volgens mij niet echt leuk.

Wat een werk allemaal. Terwijl als je direct in de sneeuw gaat hij net zo ver komt en leuker is voor hem.

@Hooykaas Of hij nu 4 of 40 is maakt voor jou wat een rolband sowieso niet uit toch? Je bent hoe dan ook anti rollerbaan…

Born to Ride

Daar heb je ook weer gelijk in ? @Matthias123 ?
Maar voor een 4 jarige is het wel heel heftig zou ik zeggen.

Bij ons in de skischool bieden wij Skispiel aan voor de allerkleinsten.
Hierbij spelen de kinderen in de sneeuw, bouwen ze sneeuwpoppen, sleeën ze, mogen ze in de draaimolen (met skies of in een band) en wordt er een beetje geskied. Kortom kennismaking met de sneeuw en die rare schoenen en lange latten;) Niets moet en alles mag, maar ze staan wel veel minder op skies dan bij de “echte” skiles.

Dit is een ochtend (2,5 uur) en dat is voor de meeste kinderen van die leeftijd ook lang zat.
Mocht je meer informatie willen: http://www.ski-wagrain.at/nl.html

Thank God summer is over!

Ja zo wil Richard Walter (President Tiroler Skilehrerverband) dat voortaan overal hebben.
Jongeren zonder diploma die de kleine kinderen begeleiden in de faciliteiten voor kleine kinderen in het dal waar de sneeuwcondities altijd goed zijn.
2 uur les, 2uur verzorging
1 dag €54
3 dagen €142
6 dagen €208

Een nieuwe bron van inkomsten met nog minder kosten.
There’s no business like snow business @lisa ?

Bij ons staan op Skispiel gewoon leraren met een diploma hoor…

Thank God summer is over!

Plaats een reactie