Anwärter opleiding SBSSV

Na een knie operatie waardoor ik vorig jaar helaas niet mijn Anwärter kon halen ga ik het dit seizoen opnieuw proberen.

Zijn er meer forum leden die er over na denken om hun Anwärter te halen via SBSSV?
Heb gekeken via een NL organisatie, maar dan wordt het wel een stuk duurder dan alles zelf te regelen.

Zelf regelen is goed te doen en je zult toch wel Nederlanders tegen komen tijdens de opleiding.
Voor een werkplek gewoon verschillende skischolen aanschrijven of hier om tips vragen (Duits mailen is wel vaak een pre).
Succes

Als je kunt skiën een beetje fatsoenlijk Duits spreekt en nog een klein beetje Engels is het appeltje eitje. Veel skischolen zoeken skileraren voor in het hoogseizoen.

Ben me aan het oriënteren ook voor dit seizoen.
Herstellende nu van een kruis-/binnenband probleem en verwacht niet eerder dan december met Anwarter te starten.

Ook wel benieuwd naar leden die tips/ ervaring willen delen rondom cursus anwarter; bijvoorbeeld over verschillen opleidingsinstituut (Oostenrijks/ Nederlands), kosten, kwaliteit, etc.

Ik heb mij Anwarter ook gehaald bij SBSSV, is al wel weer ruim 8 jaar geleden.
Ik zou hem eerst bij snowsports gaan volgen, maar wegens blessure moest ik het ook uitstellen en daarom voor SBSSV gekozen. Was prima, goedkoper en sneller. 1x 10 dagen.

ik heb ook mijn Anwärter gehaald bij het SBSSV, alles zelf via SBSSV geregeld. Dit was afgelopen zomer (juli). Hele goede ervaring met het SBSSV, alles is goed georganiseerd en er werken alleen maar mensen die een passie hebben voor het skiën maar ook altijd in zijn voor lol en 's avonds een gezelig drankje (het zijn net ‘normale’ skileraren maar dan net wat ouder dan de gemiddelde skileraar bij een ‘normale’ skischool).
Ook waren er genoeg Nederlanders om tijdens de opleiding mee om te gaan. Veel van hun waren er weer via andere organisaties, maar waren daar niet heel te vrede over. Een hoop extra geld voor heel weinig extra.

Je leest bij sommige organisaties inderdaad over baangarantie, conflictbemiddeling en dat soort zaken, dat verklaart dan die hogere prijs. Bij veel vrienden heb ik echter gezien dat goed contact met een skischool (die je dan aannemen onder voorbehoud van het halen van je Anwärter-diploma) even goed werkt voor het regelen van alle zaken die geregeld moeten worden. Zij kunnen je inschrijven voor de opleiding, regelen onderkomen tijdens het seizoen dat je voor ze werkt, helpen je met verzekering, inschrijven in Oostenrijk (indien nodig), etc.
Volgens mij heb je daar geen Nederlandse organisatie voor nodig. En als het dan een paar honderd euro scheelt… kan je weer een mooi paar ski’s van kopen ;)

EDIT:
Ik zit even te kijken: het Tiroler Verband vraagt vor een Anwärterweek (inclusief alles voor de opleiding, skipas, hotel halfpension, excl. reis) € 1435. Bron: http://www.snowsporttirol.at/uploads/tx_wcsnowcourse/Ausschr…
Snowsports Nederland vraagt voor een 10-daagse cursus (all-in, reis op eigen gelegenheid) € 1595 inclusief die baangarantie. Bron: https://www.snowsportsnederland.nl/data-en-prijzen/skileraar…
De SBSSV biedt een 10-daagse cursus aan voor € 660. Maar dit is ZONDER verblijf (à € 44 per persoon per dag = € 440) en exclusief reis. Voor hetzelfde pakket betaal je dan dus € 660 + € 440 = € 1100. Voor € 70 meer heb je ook een baangarantie. Bron: http://www.sbssv.at/de/ausbildung/anwaerter/skilehrer-anwaer…

*bericht bewerkt door GiGi op 27 jun 2017 14:52

Ik snap het alles zelf regelen niet zo, zoveel geregel is dat namelijk niet.

Je regel een skischool waar je het komende seizoen kan werken, o.v. dat je je anwarter haalt. De skischool zorgt voor jou verblijf en verzekering voor het komende winterseizoen.

Je schrijft je in voor een anwarter cursus.

Wil je in Tirol werken dat schrijf je je in voor bij de Tiroler verband, wil je in Salzburg werken dan bij SBSSV.

De meeste skischolen staan met open armen te wachten op skileraren, extra baangarantie bijkopen is helemaal niet nodig!

Ik ben ook van plan te gaan, in de herfstvakantie. Zin in!

Mij werd destijds bij het behalen van de opleiding gelijk een baan aangeboden door 1 van de instructeurs, gewoon goede band opbouwen en je kan zo door voor de rest van het seizoen!

Mooi al die ervaringen!

Heeft iemand ook een idee of er een structureel een minimum aantal vlieguren moeten worden gemaakt na behalen diploma om aan het werk te mogen zijn en blijven?

En: Heb zelf zeer kilometers gemaakt in Oostenrijk en ben ook benieuwd naar positieve en minder positieve ervaringen met verschillende gebieden en cultuur in Oostenrijk.

@JeroenPIZS
Je hoeft niet structureel een minimum aantal vlieguren te hebben gemaakt.
Je moet gewoon goed kunnen skiën .
Maar dat lijkt me logisch.

Je wil wat weten over de cultuur in Oostenrijk.
Punt 1
Oostenrijkers houden in het algemeen NIET van buitenlanders. Behalve als ze er geld aan kunnen verdienen. ?? Wat dat betreft zijn het net Volendammers.
Houd dat altijd in gedachte kan het alleen maar meevallen.

Je vraagt naar de ervaringen in verschillende gebieden.Dat is te veel om hier te bespreken. Maar ga naar een goed bekend gebied zou ik zeggen voor de eerste keer .

Pff dankjewel voor alle reacties!!

Ik heb vorig jaar ook alles al geregeld, maar dit heb ik helaas last minute moeten cancellen vanwege mijn kruisband operatie…

Ik weet dat het via de SBSSV bijvoorbeeld veel goedkoper is, je hoeft je alleen maar aan te melden en als je een skischool hebt gevonden hielp die, in mijn geval tenminste met alles mee. Daarnaast kwam ik er achter dat bij veel Nederlandse organisaties de busreis bijvoorbeeld niet bij de prijs zit inbegrepen waardoor je zo € 100,-- á € 200 boven op de prijs mag gooien.

Hier heb ik wel een vraag over, vond het vorig jaar lastig om vervoer te regelen. Wil liefste niet met de auto gaan, heb toen gezocht naar mensen die toevallig ook vanuit NL naar de cursus gingen, maar dat was moeilijk. Ook organisaties gevraagd om met hun bus mee te gaan, maar die gingen veel al later en OV duurt wel erg lang + erg veel overstappen.

Dus de grote vraag: hoe doen jullie het qua vervoer?

Mooi al die ervaringen!

Heeft iemand ook een idee of er een structureel een minimum aantal vlieguren moeten worden gemaakt na behalen diploma om aan het werk te mogen zijn en blijven?

En: Heb zelf zeer kilometers gemaakt in Oostenrijk en ben ook benieuwd naar positieve en minder positieve ervaringen met verschillende gebieden en cultuur in Oostenrijk.

JeroenPIZS op 28 jun 2017 08:39

Voor zover ik weet heb je wel een aantal minimum uren nodig om je diploma geldig te laten worden en blijven. Bij mijn Anwärter was dat destijds 28 dagen. Nu wordt daar geloof ik wel aardig in gesjoemeld, dus een keiharde eis is het - bij mijn weten - niet…

Verder sluit ik me aan bij de rest: regel het zelf, mail een paar skischolen en meld je aan bij de cursus. Via Snowminds kan je je ook aanmelden, met ook diverse extra’s waaronder een skitest-dag, kroegentocht, et cetera. Kost wat, maar je krijgt er wel wat voor terug… Viel me trouwens op dat de Snowminds-groep erg op zichzelf was, en zich moeilijk mengde met de rest van de deelnemers omdat ze telkens een ander programma hadden.

Vervoer is trouwens ook wel aardig te doen: volgens mij rijden er bussen (ook Flix-bussen) naar de grotere gebieden. Eventueel kan je met de trein naar (bijv.) Salzburg, en dan overstappen op de bus naar Saalbach/Zell am See. Die bussen zijn als het ware touringcars, met genoeg ruimte voor je skispullen.

By the way: haal je je Anwärter niet, maar mag je wel voor het herhalingsexamen gaan (meestal in maart/april), dan mag je wel gewoon aan de slag als Anwärter in het skigebied (tenminste, dat geldt voor de SBSSV).

*bericht bewerkt door Thomas6 op 28 jun 2017 10:13

It's all about believing!

Dat laatste waag ik te betwijfelen.
Als er iets goed fout gaat gedurende de les met één van je leerlingen en er komt een rechtzaak van en je bent niet gediplomeerd dan is de skischool niet verzekerd.

Heb je een reactie gestuurd Wout.

Dat laatste waag ik te betwijfelen.
Als er iets goed fout gaat gedurende de les met één van je leerlingen en er komt een rechtzaak van en je bent niet gediplomeerd dan is de skischool niet verzekerd.

Hooykaas op 28 jun 2017 11:24

Is toch wel het geval. Vaak kom je dan wel als ongediplomeerd leraar in het kinderland terecht, overigens. Veel gehoord/gezien/meegemaakt. Of het terecht is, is een andere vraag.

Ha Ha Kinderland @GiGi ??

Nog even een vraagje qua verzekeringen. Hoe doet iedereen dit hier op het forum, die een heel seizoen skiles geeft?

Je bent uiteraard verzekerd vanuit je skischool, maar wat als je privé aan het skiën bent? Of er iets gebeurt buiten het skiën om?
Als je, je in Oostenrijk inschrijft mag je in principe je zorgverzekering in Nederland opzeggen, iemand hier op het forum die mij hierover meer kan vertellen wellicht?

Plaats een reactie