Seizoen wonen en werken in Oostenrijk, waar aan te denken?

Mijn vriendin en ik zijn van plan om komend winterseizoen in Oostenrijk (regio Salzburgerland) te gaan wonen. Zij gaat aan de slag als skilerares, ik behoud (part time) mijn huidige werk welke ik op afstand kan uitvoeren. Daarnaast natuurlijk zo veel mogelijk op de piste :)

Nu ben ik op zoek naar tips, ervaringen, dingen wat we niet moeten vergeten, dingen waar we op moeten letten, en eigenlijk alles er om heen.

Ons belangrijkste punt is op dit moment het vinden van een woning. Gezien de omstandigheden zijn we niet op zoek naar een “standaard” skilerarenhuis, maar een een beetje ok eigen appartement met o.a. een goede internetverbinding waar ik overdag (rustig) mijn werk kan doen. Nu vind ik het vrij lastig om via internet dingen te vinden en heb ik ook niet echt het idee dat dit de “way to go” is in Oostenrijk, dus vooral op dit vlak zijn we heel erg op zoek naar info en tips!

Veel van de huurwoningen worden voor minimaal een jaar huur aangeboden. Internet zul je in zo’n geval zelf moeten regelen dmv een abonnement en router. Verder is het ook erg plaatsafhankelijk. Is er veel toerisme in de buurt (grote skigebieden) of zit je wat verder achteraf in een familie-georiënteerde regio met relatief weinig buitenlandse seizoensarbeiders?
Waar ga je heen? Misschien heb ik nog een contact ter plaatse voor je…

Wellicht is ter plaatse eens gaan bekijken en rondneuzen een idee. Je vindt dan altijd meer en aldaar informatie inwinnen.

Not all who wander are lost

https://www.facebook.com/groups/NederlandsTaligeVakantieverb…
Zet je vraag voor woonruimte op bovenstaande link, misschien heeft iemand daar woonruimte of een tip.

Dienten Die Alte schule

Weet je al waar je vriendin aan de slag gaat? Dus wat specifieker dan Salzburgerland… dan zijn er wellicht ook al wat specifiekere tips;)

Thank God summer is over!

Tja je zou kunnen vragen bij het Tourismusverband in het dorp waar jullie gaan zitten.
De kosten van het appartement zal van jou salaris moeten komen.Het salaris van je vriendin zal te verwaarlozen zijn.Ze zal niet elke dag werk hebben dus die dag niet echt betaald krijgen. Vooral ook omdat ze er pas voor de eerste keer werkt gaan andere vaak voor. Leraren die ieder jaar terug komen krijgen ook elk jaar een beter salaris. Als jullie niet in een lerarenhuis willen wonen is een behoorlijk appartement met snel internet waarschijnlijk tussen de 1000 en 1500 euro per maand.

Ik zou zeker voor jezelf een reisverzekering afsluiten. Er zijn kosten die je gewone verzekering niet betaald in het buitenland.

O ja neem een auto mee heb je wat meer bewegingsvrijheid ?

Veel succes.

Veel Nederlandse reisverzekeringen geven maar dekking tot een periode van 90 aaneengesloten dagen op reis. Vraag dus goed na wat de opties zijn, of neem een verzekering in Oostenrijk voor de verschillende zaken.

@GiGi Goed punt. Maar het is zelfs nog stelliger: Als je in een ander land woont/werkt ben je sowieso niet meer ‘op reis’. Check je polisvoorwaarden. Let hierbij, het wonen in het buitenland, ook op je ziektekostenverzekering.

Click. Click. Peace

Ja een goed punt!
Ik wil geen reclame maken dat doe ik dan ook niet. Maar ik zag dit voorbij komen.
http://www.oomverzekeringen.nl
Voor wonen in het buitenland tot 2 jaar.

Daar was ik ook verzekerd voordat ik mijn ziektekosten in fr had geregeld. Nooit problemen mee gehad.

Click. Click. Peace

Oom is een hele goede inderdaad. Mocht je via een A1/(E)101 verklaring in het buitenland gestationeerd zijn geldt je nederlandse zorgverzekering wel, mits deze ook in het buitenland gemaakte bijzondere kosten dekt (vaak in extra pakketten).

Veel Nederlandse reisverzekeringen geven maar dekking tot een periode van 90 aaneengesloten dagen op reis. Vraag dus goed na wat de opties zijn, of neem een verzekering in Oostenrijk voor de verschillende zaken.

GiGi op 28 jun 2017 10:41

Als skileraar krijg je een verzekering in Oostenrijk (zijn ze verplicht), je ziektekostenverzekering in Nederland hoef je op dat moment niet te betalen (scheelt kosten, en je krijgt het zelfs met terugwerkende kracht terug). Extra offpiste-aansprakelijkheidsverzekering is wel aan te raden.

Bedankt voor alle reacties, dit zijn inderdaad de dingen waar ik naar op zoek ben.

Onze tactiek wordt nu om diverse skischolen aan te schrijven in gebieden die onze voorkeur hebben en op die manier ook een woning te vinden. Dit zijn dan de grotere skigebieden of gebieden met een goede uitvalsbasis voor tripjes naar andere gebieden.

Alles met verzekeringen ga ik op een later tijdstip uitzoeken, de suggesties geven ons in ieder geval al een goed idee in welke richting we moeten kijken.

Wij hebben dit ook gedaan, maar het vinden van een (betaalbaar) appartement bleek nogal lastig. We hebben toen eerst een appartement gezocht en toen we dat hadden gevonden hebben we geïnformeerd bij de lokale skischool, of ze daar mensen nodig hadden. Volgens mij nemen de meeste skischolen in Oostenrijk altijd wel mensen aan (daarom is er ook bijna nooit fulltime werk), dus dat zal het probleem niet zijn. Qua salaris moet je denken aan ongeveer 12,50 per uur maar je krijgt betaald voor ca. 4u per dag dus het is geen vetpot, maar wel heel leuk.
Wij hadden toen met onze reisverzekeringsmaatschappij gebeld en verteld wat we gingen doen en zij hebben toen de polis/dekking aangepast, dus wellicht kun je dat proberen. Ook kun je voor 39euro per jaar lid worden van de OESV/SkiAustria en dan ben je automatisch goed verzekerd tijdens het skien (ook voor bergingskosten met bijv. helikopter), zie https://oesv.mitgliederversicherungsservice.at/informationen…
Je vriendin is hier automatisch ziektekosten verzekerd via haar werkgever (skischool) en jij blijft in NL verzekerd aangezien je niet hier werkt. Bij de ziektekostenverzekering via de skischool zit bijv. geen bergingskosten bij een ongeluk inbegrepen dus dat zou ik aanvullend verzekeren via bijv. SkiAustria.
Verder zou ik me niet te blind staren op de grootte van het skigebied; hoe groot het ook is als je er de hele week gewerkt heb wil je toch wel eens ergens anders heen, dus een kleiner skigebied met wat grotere skigebieden in de buurt zou ik als optie ook openhouden. Wij zaten toen in Alpbach (Skijuwel) maar gingen op zaterdag vaak naar andere gebieden zoals Skiwelt, Zillertal Arena, etc. Ik denk dat de grootste uitdaging is om een woning te vinden, je zal het zeker in de toeristen sector moeten zoeken en dan proberen een goeie deal te sluiten omdat je het voor lagere tijd huurt. Zoek eventueel contact met Nederlanders in (de buurt van) een gebied, die willen je vast wel helpen. Met Oostenrijkers is het toch vaak lastig communiceren, niet alleen door de taal maar ook omdat ze gewoon anders denken.
Laatste tip; mocht je de mogelijkheid hebben (je werkt part time schrijf je), sluit je dan ook aan bij de skischool want daar ontmoet je veel leuke mensen en je leert er veel van, en anders raak je misschien een beetje geïsoleerd en elke dag in je eentje skien is ook niet alles.

*bericht bewerkt door moderator op 25 jul 2017 09:15

Leuk om alle handige tips te lezen, ik heb ook plannen om van de winter een periode vanuit een wintersportgebied te gaan werken - dus m’n huidige part-time baan blijven uitoefenen maar dan in Oostenrijk (waarschijnlijk in de buurt van Zillertal Arena).
Ik loop ook aan tegen het vinden van een goede betaalbare verblijfplek. N.a.v. de genoemde tips hier ga ik eens proberen (Nederlands) contact op locatie te zoeken.
@dennisp zijn jullie plannen doorgegaan en zo ja, hoe is het jullie bevallen?
En hebben jullie naar aanleiding van jullie ervaring nog tips?

*bericht bewerkt door k11n op 24 jun 2018 23:02

@k11n: jazeker, we zijn uiteindelijk in St. Anton beland. Super naar ons zin gehad! Wie weet ooit weer :)

Mijn grootste tip is om alle tijd te stoppen in het vinden van een woning. Dit heeft ons erg veel tijd gekost, uiteindelijk wel wat kunnen vinden.

Sla alle makelaars en funda-achtige sites over, gezien deze vaak een minimale huurperiode van 3 jaar eisen en in mijn ervaring nooit mee willen werken. Wat ik begreep van andere seasonairs is dat er veel via het lokale Tourismusverband wat gevonden hebben, voor m’n gevoel betaal je dan alleen wel de hoofdprijs. Ook heeft bijna elk gebied een lokale Facebook groep, dan wel niet specifiek voor de seasonairs. Hier zou je ook berichtjes in kunnen plaatsen of ze in de gaten kunnen houden voor wanneer er wat aangeboden wordt.

Succes!

Plaats een reactie