Ervaringen Schladming

Dit onderwerp gaat over de bestemming Schladming

Inmiddels alweer druk aan het oriënteren voor ons volgende Oostenrijkse wintersport vakantie. Nu is mijn oog gevallen op Schladming en zie dat het met name bij de Duitsers een populair gebied is. We zoeken een combinatie van een mooi skigebied met een gezellige Duitstalige apres ski. Wie kan zijn/haar ervaringen delen wat betreft dit gebied. We overwegen om half januari te gaan.

Schladming is zeker aan te raden 👍
Gezellig dorpje en prima ski pistes.
Vergeet niet het onovertroffen Schladminger bier te proeven gebrouwen met lokaal bronwater en dat proef je.

Twee keer geweest. Leuk skigebied met voor elk wat wils. Bestaat uit vier bergen en de ene berg is drukker dan de andere. Minpunt zou kunnen zijn dat je niet heel veel zwarte afdalingen hebt en vooral in de voorjaarsvakantie zijn de verbindingsliften erg druk. Verder is Schladming niet een authentiek skidorp waardoor het sfeer mist. Er komen niet veel Nederlanders en alleen in Schladming heb je après ski vnl. in De Tenne. Dit is inderdaad Duitstalig. Ik vond het een beetje tegenvallen. De tent is erg groot waardoor er weinig sfeer was. Tegenover de lift zit een kleinere après ski die ik leuker vond. Kortom: ik zou het aanraden.

*bericht bewerkt door Allie op 02 jul 2017 21:26

Hoe het met de après-ski zelf zit durf ik je niet te zeggen, maar Schladming zelf lijkt het meeste te bieden. Er zijn wel diverse parasolbarren aan de piste, en die zijn ook goed vol.
Qua skiën is het een uitstekend gebied, goed toegerust op de wat sportievere wintersporter.

Ik lees even mee, Schladming is een van de opties voor komend seizoen…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Op de gebiedspagina van Schladming staan allerlei reviews van forumleden. Had je die al gevonden?

https://www.wintersport.nl/skigebieden/dachstein/ervaringen…

Dit geldt uiteraard voor de gebiedspagina van elk skigebied op deze site.

Zoekopdracht op “Schladming” op in het reisverslagen subforum van Alpinforum levert 412 treffers. Er zitten een aantal pareltjes tussen…
http://www.alpinforum.com/forum/search.php?keywords=schladmi…

The older I get, the better I was

Bijvoorbeeld deze, 13 minuten video verslag, alleen geen apres-ski

The older I get, the better I was

Ik ben er in de kerstvakantie een lang weekend geweest. Leuk skigebied, redelijk uitgestrekt door de vier bergen.

Wat apres-ski betreft zijn we o.a. Hohenhaus Tenne geweest, dat is een mega grote apres ski tent, bij voldoende volk is het daar een groot feest. Je wordt er wel om 20:00(of 21:00?) uitgezet, uurtje later start daar dan disco waar je in ski-outfit niet welkom bent.

Vlakbij heb je ook de Platzhirsch-Alm, ook wel gezellig maar beetje decadent, allemaal flessenhalzen aan het plafond met naamkaartjes eraan.

Bij Haus im Ennstal heb je bij de gele gondel ook een leuke tent, top feest. Van de drie dagen dat we er waren was hier het tofste feestje.

Bij Rohrmoos hebben we geen apres ski kunnen ontdekken.

Bij Reiteralm wel diverse tentjes onder bij de lift, maar hier zijn we niet geweest.

Tamelijk rustig deze streek, valt niet te vergelijken met Tirol. Die Tenne ja, maar verder…vrij mak.

Ik woon in Schladming en geef er ski les, voornamelijk op de Planai en Hochwuerzen. In dit skigebied vind je uitdagende pistes maar ook wat makkelijkere. Het is behoorlijk uitgestrekt (skischaukel), en een tocht van het ene eind naar het andere kan behoorlijk lang duren (vooral van oost naar west), omdat sommige verbindingsliften oud en 2-persoons stoeltjesliften zijn. Ik vind het een uitstekend skigebied en je hebt prachtig uitzicht op de Dachstein gletscher. De meeste pistes liggen op het noorden zodat je wel vaak in de schaduw skiet maar dit heeft als voordeel dat de pistes ook weer langer goed blijven. Je kunt hier behoorlijk lange afdalingen maken op redelijk brede pistes, aanraders zijn;
Haus: 1a, 2, 3, 4, 6, 7
Planai: 1,2,3,10 op 1 wordt elk jaar de Nachtslalom gehouden.
Hochwuerzen: 31, 41
Reiteralm: 1, 1a, 3, 5 en de hoger gelegen zwarte pistes

Tevens is er in Rohrmoos een (nacht)rodelbaan van 7km die heel leuk is.

Schladming is verreweg het leukste stadje (ja het is een stad, geen dorp :)) om te verblijven in het skigebied. Verwacht geen authentiek bergdorpje zoals bijvoorbeeld Serfaus maar een iets meer stadse sfeer. De nadruk hier ligt ook meer op het nachtleven dan op apres ski, hoewel we hier wel de grootste apres ski tent van europa hebben (Hohenhaus tenne), waar het in het hoogseizoen heel gezellig kan zijn tijdens de apres ski.
In Haus, Rohrmoos en Pichl is er voornamelijk apres ski in het dal bij de liftstations. Er zijn ook genoeg tenten/schirmbars op de pistes voor apres ski. Er zijn behoorlijk veel restaurants op de pistes maar desalniettemin kan het erg druk zijn.

Bijkomend voordeel hier is dat Flachau en Zauchensee op 30min rijden liggen en daar kun je met de ski amade kaart ook skien. Obertauern ligt ook op 30min rijden maar daar heb je een aparte pas voor nodig. Tevens kun je naar de Dachstein gletscher maar daar is het niet denderend skien en vaak slecht weer.

Mocht iemand meer willen weten, vraag gerust.

Ik lees dit Topic aandachtig mee, gezien het feit dat ik hier graag 6 januari voor een week naar toe wil! @Marco14 heb je nog goede tips voor een hotel op een gunstige locatie? Als andere mensen hotel tips hebben zijn die natuurlijk ook welkom!

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 25 jul 2017 22:59

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Hotel Die Barbara, TUI Blue, Hotel Planai, Posthotel zijn alle dichtbij de Planai lift en het centrum Jeffvdv.

TUI Blue is een absolute aanrader als je kan genieten van een modern hotel! Kamers proper, verzorgd & goed uitgerust, eten zeer lekker en vlak aan de lift & après-ski Tenne gelegen… Verwacht geen authentiek Oostenrijks pension, maar een (niet goedkoop) top hotel.
Wij gingen er (zeer) laat vorig seizoen naartoe waardoor de prijzen aanzienlijk interessanter waren (en dus prijs-kwaliteit TOP), maar helaas wou de sneeuw niet echt meer mee om de verbindingen naar de andere bergen te maken.

De Dachstein hebben we ook bezocht, daarvoor moet je even een pas over, maar die is gratis met je skipas (laten valideren op de berg!)
Helaas was er toen echt veel wind en konden we niet lang genoeg blijven… De uitzichten waren anders wel absoluut de moeite!

Thx!!!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Plaats een reactie