De bouw van de Tignes stuwdam (filmpje)

Gisteren bestond de stuwdam van Tignes 64 jaar. Toen werd het oude dorpje, tot verdriet (logisch) van de locals, onder water gezet. Men had nog geen idee hoeveel geld er boven op de berg te verdienen zou zijn met wintersport. EDF plaatste gisteren dit filmpje op facebook van de bouw van die dam. Oude en toch best indrukwekkende beelden:

https://www.facebook.com/edf/videos/1543012322429586/…

Click. Click. Peace

null

Dit moet dan een van de laatste winters geweest zijn, aan de staat van de dam op de achtergrond te zien

Staan die huizen nog steeds op de bodem?

Volgens mij is een deel gesloopt voordat het water omhoog kwam. Dit om protesterende inwoners geen schuilplek te kunnen geven. Maar er zijn onder water nog zeker sporen van het meer te vinden.

In veel stuwmeren in de Franse Alpen zijn nog wel echt dorpen te vinden. Zoals bijvoorbeeld in het Serre Poncon elke winter als het lac bijna leeg is zie je de muren van huizen boven het water uitkomen.

Click. Click. Peace

@PimBressers Indrukwekkend en triest voor de locals. Ik denk niet dat een regering het momenteel voor elkaar kan krijgen om een dorp onder te laten lopen.

Click. Click. Peace

Hoe diep is dat?

Hoe diep is wat? Die meren?

Click. Click. Peace

Sorry. Het Serre Poncon. Dat is kennelijk niet erg diep? Overigens een erg mooi filmpje

Het verschil is nogal groot tussen zomer en winter. En het dorp staat echt aan de zijkant dus bijna aan de oever. Maar op het diepste punt is dit meer 90 meter diep.

Click. Click. Peace

Hey, we verblijven jaarlijks in het zelfde hotel in Tignes le lac. De huidige eigenaars hun vader is een van de eerste die mee de verhuis naar boven hebben geriskeerd, een deel is beneden dichtbij de dam in les brevieres gebleven. Ze lieten verstaan dat het stuwmeer op regelmatige basis, als ik me niet vergis +- om de 6 jaar, leeg wordt gelaten voor controle en onderhoudswerken. Waarna het dorp dus te voorschijn kwam en in het begin de locals even konden terugkeren.

Er ligt ook een fotoalbum met de eerste beelden van een zo goed als leeg dorp, echt knap. Waar nu wel elk gaatje wordt dichtbebouwd en zelf op bedenkelijke wijze stukken grond als bouwgrond omgetoverd, zie artikels over proces tegen burgemeester die toevallig eigenaar was van deze stukken. Geluk voor hem natuurlijk. De meters sneeuw die je jaarlijks ziet op de foto’s in van die beginjaren daar dromen we nu van…

Als ik me niet vergis heb ik een tijdje geleden een foto zien langskomen toen bij laag water in het meer de top van de kerktoren zichtbaar was. Als ik de foto kan vinden zal ik hem hier posten ;)

null

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie