Lungau, 17-03-2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Lungau

De Lungau, één van de deelprovincies van het Salzburgerland. Een ruim dal, bejubeld door -Michiel- en met best wel wat charmes, maar ook een Oostenrijkse leegloopregio. Hier vind je de skigebieden Fanningberg, Grosseck-Speiereck, Katschberg-Aineck en Schönfeld-Thomatal. Bij elkaar goed voor een dikke 150km skipisten. Die laatste is tegenwoordig weer open als kleinskigebied; de verbinding naar de verborgen parel Innerkrems wordt niet meer in stand gehouden. Voor de verschillende budgetten zijn er verschillende skipassen, maar weet dat je tegenwoordig ook het nabijgelegen Obertauern in de grote skipas krijgt, en dat voor slechts €240,- voor zes dagen. Al met al is het dus nog altijd een voordelige vakantiebestemming, die ook niet al te druk is. St. Michael is een stadje met sfeer, Mauterndorf een wat moderner plaatsje en Tamsweg de hub achterin het dal. Het dal is sowieso prima bereikbaar via de Tauerntunnel en je hoeft geen bergwegen te rijden. Zelfs de klim naar Obertauern is vanuit Mauterndorf een makkie.

null

Grosseck-Speiereck
Vanaf Obertauern is dit het eerste skigebied dat je tegenkomt. 50km pistes, 8 liften, het hoogste door een lift ontsloten punt van de regio en twee fantastische dalafdalingen. Dit seizoen kwam Oostenrijk ten zuiden van de alpenhoofdkam er nogal bekaaid vanaf qua sneeuwval, maar ik was desondanks toch wel benieuwd naar deze regio. Midden maart leek me nog relatief veilig; later in het seizoen durfde ik het niet meer aan. Een gondel brengt je vanuit Mauterndorf naar de Grosseck, vanwaar je meteen kunt doorsteken naar Speiereck. Bovenop deze Speiereck kun je de hele Lungau overzien. Ook viel meteen op hoe bruin en groen alles was; erg fijn dat men fatsoenlijke kunstsneeuw kan maken.

null
Het berggedeelte van dit gebiedje ligt grotendeels boven de 2000m, maar er was goed te zien dat er duidelijk minder sneeuw lag dan in de Pinzgau. Nu is de kom tussen de Grosseck (rechts) en Speiereck (links) wel op het zuiden gelegen, maar ik zou er toch meer sneeuw verwachten.
null

Vanaf de Speiereck lopen een paar prima zwarte pistes en een fijne rode om lekker op te warmen voor het betere carvewerk. Beginnerspistes liggen meer op de Grosseck, maar ook langs de sleeplift bij het gondelbergstation vanaf St. Michael. Vanaf de Speiereck kun je in één keer door naar het dal, via rood direct onder de Sonnenbahn of onderlangs die sleeplift via blauw. Hoewel het nog geen elf uur 's ochtends was moest er voor de op het zuiden gerichte dalafdaling al behoorlijk gewerkt worden. Makkelijk was het dus niet, maar wat een loon naar werken. Een heerlijke tocht met 1400m hoogteverschil in een heerlijk zonnetje. Veel stukken zijn meer pad dan piste, maar druk is het hier niet dus dat maakt het allemaal niet zo problematisch. Hier viel ook op dat deze zuidhelling alleen dankzij flinke toepassing van kunstsneeuw tot aan het eind van het seizoen open kan blijven. Echter was er hierdoor de beste sneeuw van het hele gebied! De noordelijk georiënteerde afdaling naar Mauterndorf lag er strakker bij maar voelde sneeuwtechnisch wat minder. Iets wat sowieso wat minder voelt zijn het aantal kilometers. Men claimt er 50, maar dat zouden er wel eens wat minder kunnen zijn. In een halve dag kun je hier prima alle afdalingen gedaan hebben. En omdat het zo vlot ging, kon ik al op tijd door naar mijn volgende bestemming. Daar had ik de ochtend al op uitgekeken: Katschberg-Aineck. Fanningberg ligt trouwens bij Mauterndorf om de hoek, maar ligt aan de achterkant van de berg waar je op kijkt. Achteraf had ik de tijd gehad om ook hierheen te gaan, maar vooraf leek dat onhaalbare kaart om deze 30km aan familiepistes ook nog mee te pakken.

Katchberg-Aineck
Bovenop de Katschberghöhe ligt het purpose-build skidorpje Katschberg. Een hoteldorp vergelijkbaar met Obertauern, maar in mijn ogen wat sfeervoller omdat het tussen de bomen is gebouwd. Aan de oostzijde van dit gebied tref je aan de voet van de Aineck het plaatsje St. Margarethen. Het skigebied ligt wat aan de rand, maar het dorp zelf ligt ook wat komisch aan de rand van het dal. Een compleet vlakke toegangsweg brengt je er op bijna surrealistische wijze naar toe. Hier brengt een oude tweezitter je het gebied in, alwaar je in een nieuwe gondel met drie keer de capaciteit in kunt stappen. Die helpt je de 70km aan skigebied te ontsluiten. Ga je na een ritje in de Gipfelbahn de kam over, wordt je op het volgende uitzicht getrakteerd.

null
Katschbergs huisberg, de Tschaneck heeft een heleboel parallel aan elkaar gelegen afdalingen. Stuk voor stuk de moeite, want het zijn allemaal brede racebanen. Volgens eigen zeggen de breedste pistes, maar laten we het gewoon op lekker overzichtelijke en ruim opgezette afdalingen houden.
null
En wat is een skigebied nu eigenlijk zonder kapelletje?
null
Lunch bij de Stamperl was zeker geen slecht plan. Lekkere zelfgebrouwen biertjes en fatsoenlijke burgers en pizza. Culinair misschien niet het meest hoogstaand, maar wel goed. Je komt hier naast nieuwe liften nog wel de nodige oude liften tegen, waaronder slepers en twee- en driezits liften. Terug naar de Aineck is er zo een. De zwarte piste hierlangs had duidelijk last van de zuid-westelijke ligging.
null
Ook op de Aineck liggen de meeste pistes wat parallel en is de variatie in de breedte beperkt. Wel zijn er duidelijke verschillen tussen het ruime en niet al te steile bovengedeelte, het verbindingsstuk en de wat sportievere dalafdalingen. Daarnaast maken ze veel reclame met de lange dalafdaling, de A1. Een uitstekende knalpiste die je het liefste doet als deze strak geprepareerd is, omdat de route uitnodigt om flink snelheid te maken. Zo laat op de dag werken, maar 's ochtends een waar genot.
null
Bovendien kijk je mooi het dal in, met rechts de arm naar het Thomatal.

Al met al twee hele leuke skigebieden. Vooral de afdalingen van de Aineck en de dalafdaling naar St. Michael vond ik er bovenuit springen. Ik zou hier bij langer verblijf altijd voor de grote skipas gaan, want in een week heb je slechts één deelgebied wel weer gezien. Samen vormt het een erg goed aanbod, waarbij ik Katschberg als meest kindvriendelijke zou omschrijven. Fanningberg zou op dat gebied ook een topper moeten zijn, maar daar ben ik zelf niet geweest. Voor levendige après-ski moet je hier niet zijn, maar bedenk dat Obertauern ook maar twintig minuutjes met de auto is. Rust vind je hier genoeg. Vechten om een plaatsje op de piste is er niet gauw bij.
Dat is meteen zowel het grootste pluspunt alsmede het grootste minpunt. De gebieden zijn lekker rustig, maar de dorpjes voelen bijna doods aan zo stil.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 15:16

Voor degenen die Schönfeld nog eens willen proberen: I stand corrected. De verbinding met Innerkrems is nog altijd in stand, maar de Lungo of Salzburger Superskicard zijn er niet geldig.

@Bennie mooi verhaal en gids! We gaan er over een paar weken op vakantie. En wilden al kijken of we over een paar jaar ons zoontje mee kunnen nemen naar een bescheiden gebiedje daar. Ik ga het nog eens rustig doorlezen en zeker onthouden!!!

Bergen + Sneeuw = ❤

Fanningberg is het meest familie-georienteerde gebied aldaar, maar Katschberg zelf is wel echt leuk voor de kinderen, die gewoon door het dorp kunnen skiën. Het kinderland van St. Michael ligt bij de blauwe piste bovenaan de gondel, terwijl er in Mauterndorf de eerste stapjes onderaan gezet kunnen worden (kan aan de andere kant ook, maar minder lang vanwege de zuidhelling)

Oh ja, en onderaan bij St. Margerethen hangt ook een goede sfeer en kunnen de kinderen terecht, maar moet je wel met de oude tweezitter starten (=drukte in de ochtend)

@Bennie bedankt voor de tips! Ik ga er even extra op letten deze zomer! :)

Bergen + Sneeuw = ❤

Goeie review Bennie. Dit was ook precies mijn ervaring toen ik er was, met als persoonlijk hoogtepunt de afdaling over de kam van de Speiereck. Geweldige piste.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

@Roel Zeker! Prachtig uitzicht (zie foto) en dan in één ruk door naar het dal om vervolgens met brandende bovenbenen in de lift te stappen :)

Plaats een reactie