Sankt Anton am Arlberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

Over een paar weekjes, de 3e week van januari, mogen we weer!! Voor het eerst gaan we een bezoek brengen aan St. Anton. Super om
een nieuwe gebied te gaan ontdekken!

Maar natuurlijk is het ook leuk om alvorens we vertrekken van kenners, van dit gebied, de Do’s en Dont’s te mogen horen.

Heb je tip’s betreft gave piste’s, die ene toffe alm of juist dat lekkere restaurantje dan lijkt het ons tof om te mogen horen!

Wellicht is het niet onbelangrijk om te vermelden dat we de piste’s onveilig gaan maken per board!

Ik lees mee,ga ook de 3e week van januari naar St Anton. Hier alleen een mix van skieers en boarders.

Ga vooral een dagje naar Lech om daar de omgeving te verkennen (prachtige pistes) en je te vergapen aan het grote geld en het patserige volk :)

Om goede tips te geven over het Arlberg gebied (i.m.o. het mooiste gebied in de Alpen) is het wel handig om te weten wat jullie het liefst doen en kunnen op en naast de piste!

En die patserigheid in Lech valt m.i. nogal mee. Het is geen Courchevel, Gstaad of St.Moritz.

Kijk even op de prijslijst van de desbetreffende tent alvorens je wat bestelt, sommige hanteren exorbitante prijzen. Qua pistes is het vooral wat je zelf wil. Het gebied is uitgestrekt en je kan prachtige pistes pakken echt op elk niveau.

Vergeet inderdaad vooral niet Lech en Zürs ook te bekijken. Er zijn een aantal schitterende verbindings pistes en skiroutes waardoor je geweldig uitzicht hebt op een mooi deel van de Alpen.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Lech vond ik leuk om een dag te knallen, verder niet zo heel speciaal (behalve reclame van peperdure artikelen overal om je heen). Dit omdat het gebied voor mijn gevoel ERG veel blauwe "autobahn" pistes heeft! St. Anton + gebied heeft veel gave pistes!! (mijn voorkeur de 14 met daar op aansluitend de 13).
En party: Mooserwirt vond ik toch echt top!! Gewoon super veel plezier gehad daar! Al begonnen wij bij de crazy Kangaroo, en daarna "een etage lager" naar de Mooser!

Have fun!!

Ik lees hier en daar dat het gebied vervelende verbindingen (vals plat) voor boarders heeft. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

St.Anton heeft inderdaad een aantal platte stukken die lastig zijn voor snowboarders.
Daarnaast is het ook qua sfeer heel sterk op alpine-skien gericht, het hele gebied is erg trots op z’n lange traditie en pioniersrol daarin.

@ Langerzug, Dat wordt dus vaart houden! :-)

alle boarders 1 ski stok mee :P

Ik lees dat week 3 populair is…Ik ga zelf met tien vrienden Sankt Anton iets minder veilig maken;-). toch is het waarschijnlijk de rustigste week van het voorjaar omdat nederland, duitsland, belgie, groot brit etc. geen vakantie hebben dan. @Hermanus Mooie pistes te over in dit gebied! De weltcup strecke naar het stadion is afwisselend en mooi. Helemaal achterin het gebied richting Rauz ligt een autobahn om op snelheid te carven. Bij veel sneeuw zijn de skiroutes allemaal een beleving op zich. Heb je de ene kant van het dal gezien kan je nog naar de andere kant op de Rendl. Mooi funpark, leuke pistes maar niet al te moeilijk. Rood is gemakkelijk en de zwarte is ook goed te doen met een beetje ervaring. De vlakke verbindingsstukken zijn voor de betere boarder met een flinke vaart wel zonder steppen te nemen. Wat mij betreft een van de beste skigebieden gecombineerd met de allerbeste aprés-ski en ruim voorzien van goede eetgelegenheden. De doorgewinterde wintersporter kan zich eigenlijk niet veel meer wensen als aanwezig in dit gebied.

Dat wordt nog gezellig dan in die weken. Wij gaan ook de 3e week. haha Ik kom toch eigenlijk wel de hele tijd bij deze regio uit als ik op mn gevoel af ga. Wordt de eerste wintersport voor mij dus lees inderdaad ook mee…
Dat Mooserwirth schijnt iets aparts te zijn he. Is het o-o Tirol achtig? of gewoon carnaval achtig leuk?

@ Langerzug

Ik ben zelf een skier en ga met een groepje boarders op pad.

Ben voornamelijk op de piste te vinden, houd niet zo van offpiste ( angsthaas hahaha). Volgens mij biedt het gebied voldoende uitdaging voor mij.

Enig idee waar een beetje mooie en betaalbare berghutten te vinden zijn?

@Johan, de Mooserwirt is een goede kruising van echte Tirolse gezelligheid met (vooral in de vakantieperiodes) carnavalse sferen. En het is natuurlijk prachtig om te zien de veel mensen na het apres skien bij de Mooserwirt (en/of Crazy Kangaroo) nog een stuk naar beneden moeten om het dorp te bereiken. Hilariteit alom door stuntelige dronkelappen ;)

@Anouk (en anderen):
Naast de goede off-piste mogelijkheden staat ook het geprepareerde skigebied van St.Anton als relatief pittig bekend. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat een aantal blauwe pistes nogal wat lastige rode stukken hebben, en ook rode pistes hier en daar wat steile en/of buckelige passages kennen. Dit laatste vooral in de loop van de dag.

Dit wil overigens niet zeggen dat er geen lekkere relaxte pistes zijn. Voorbeelden hiervan zijn de makkelijke 8 naar St.Christoph, de heerlijke Osthang boven op de Galzig en de dalafdaling door het Steissbachtal (deze bij voorkeur ook vroeg op de dag doen; aan het eind van de middag is deze afdaling -op weg naar Mooserwirt etc- vaak een beetje een slagveld.)

Prachtig en niet moeilijk is ook de lange afdaling vanaf Vallugagrat of Schlindergrat helemaal naar Stuben (halverwege niet in de Valfagehrbahn stappen, maar onder de Arlbergpasweg doorskien door een soort brede couloir naar het meestal diep ingesneeuwde dorpje Stuben…heerlijk!)

En als het je in St.Anton toch allemaal wat veel wordt, zorg er dan voor dat je naar Lech gaat. Daar is een overvloed aan heerlijke geprepareerde pistes, en de sneeuw is er meestal beter.
Qua hutten in St.Anton weet ik het niet meer zo goed (ik logeer de laatste jaren in Lech…). Mooi zijn de Sennhutte, de Rodelhutte en de Mooserwirt (ook voor lunch)

Het aanbod aan echt goede lunchrestaurants in Lech/Oberlech overtreft ieders verwachtingen. En de prijzen zijn er meestal beter dan in Amsterdam…

hmmm, ik dacht een rustig weekje uitgekozen te hebben in Januari. Niet dus. ik ga toevallig ook in de 3e week van Januari.Vertrek 14 jan.

Dat wordt gezellig in de 'Mooser".

gaan wij weer in een rustige periode blijkbaar :p
de 4e week :P 21e vertrekken haha :p
dan wel zell am see.

Ik lees hier gelukkig veel positieve reacties op het skigebied! Wij gaan dinsdag voor 5 dagen en zoeken het gebied op met de meeste sneeuw. St. Anton lijkt hier nu aardig aanspraak op te maken. Ik hoop alleen dat ze snel een heel aantal pistes kunnen openen, want het is nu nog gesloten?! Iemand een idee hierover? Accomodatietips? (niet te luxe). Ischgl/Sölden zijn andere opties…

@Rick het gebied opent maandag houd de website’s goed in de gaten, ik verwacht dat het gebied in etappe’s open gaat.
Maar met de huidige weer conditie kon dat nog wel eens snel gaan!

Viele Wege fuhren zu Gott Einer geht uber Die Berge

Arlberg heeft gisteren al bevestigd dat ze morgen 8 december volgens voorspelling open gaan
Vandaag volgt het bericht over de te openen liften

De Valluga (hoogste berg in het Arlberggebied, 2811 m.) heeft deze week 110 cm sneeuw gekregen.:-)

Aktuelle Infos aus dem Skigebiet: Voraussichtlich werden folgende Bahnen und Lifte in am 08. Dezember 2011 Betrieb genommen:

Lech/Oberlech:
Schlegelkopf, Kriegerhorn, Petersboden, Rüfikopf ab Freitag, Flühen ab Samstag; als Zubringer Bergbahn Oberlech und Schlosskopf (bis 13.00 h)

Zürs:
Übungshang, Seekopf, Hexenboden, evt. Zürsersee

St. Anton/St. Christoph/Stuben:
Galzig, Osthang, Zammermoos, St. Christophbahn und Übungslift St. Christoph;
(Pisten-Nr. 1, 2 4 5 8 und 10 als Verbindung Steißbachtal); Bereich Gampen-Nasserein und Valfagehr- und Albona I ab Samstag

Sonnenkopf:
Ab Samstag Obermuri, Riedboden, Riedkopf und Talabfahrt bis Mittelstation

Je nach Schnee- und Wetterlage werden weitere Anlagen in Betrieb genommen.

Die Regionalbuslinie 92 (noch lt. Sommerfahrplan) ist mit gültigem Skipass zwischen Lech Zürs und St. Christoph bis inkl. Freitag, 9. Dezember 2011 kostenlos nutzbar. Voraussichtlich ab Samstag, 10. Dezember 2011 verkehren die blauen Ortsbusse dann fahrplanmäßig zwischen Lech Zürs und Alpe Rauz/Valfagehrbahn.

Bis zum Freitag, 16. Dezember 2011 gibt’s Skipässe zum Schneekristalltarif (ca. - 30 %)!

Mooi, sneeuwzeker, duur maar vooral uitdagend gebied. Je ziet dan ook vooral de betere / sportieve skiers (boarders weinig). Het dorp en de apres-ski worden dan ook volledig gedomineerd door mannen. Zelden zo’n hengstenbal gezien als in de Mooserwirt.
Zeker een uitstapje maken naar Zurs, paar schitterende ski-routes.

Rendl is ook erg leuk. Ligt ‘tegenover’ de gondel van St. Anton en hebben nu sinds vorig jaar zelf ook een nieuw gondel waarmee naar boven komen sneller gaat dan die frietbakjes van afgelopen jaren…

Verder vind ik piste 4 echt een toppertje. Hij is misschien wat eenvoudig, maar leuke bochtjes en je kan er heerlijk je techniek oefenen!

Ben 5 jaar naar St. Anton gegaan en net dit jaar gaan we naar Zell am See en krijgt St. Anton alle schnee… Ik ben jaloers!

Na St.Anton naar Zell am See…oh dear!

Wij gaan dit jaar ook naar St. Anton, ook voor het eerst. We zitten dicht bij de Nassereinbahn.
Hoe is deze ligging ten opzichte van het centrum en tevens ook ten opzichte van de andere liften/gondels?

Via de Nassereinbahn kom je direct op de Gampen, die weer toegang geeft aan de rest van het skigebied.
Je kunt ook de Nasserein sleeplift nemen, om dan direct naar het dalstation van de grote Galzigbahn te skien, die zoals de naam het al zegt naar de Galzig gaat, de centrale berg van St.Anton, en tussenstation naar het hoogste punt, de Valluga.

Vanuit Nasserein (= een tamelijk grote wijk) is het ongeveer 10-20 minuten lopen naar het centrum van St.Anton

@ langerzug, ons app ligt ongeveer tegen het voetbalveld van de plaatselijke fc. Ik hoop met grote hopen dat het toch wel degelijke dichterbij het centrum ligt dan 20 min?!

Hoe is het 's ochtends gesteld bij de liften, zijn er nog liften welke je 's ochtends het beste kunt mijden?

Het voetbalveld ligt niet in Nasserein, maar in Dorf! Beter dus. 5 Minuten lopen naar het dorp; Nassereinbahn is wel de dichtstbijzijnde lift, minder dan 5 minuten

Jullie zitten daar waar ik zelf ook m’n eerste St.Anton vakantie ben begonnen. Wij zaten in Hotel Europa…maar dan heb ik het over 1992…
Ben overigens - met wat tussendoor vreemdgaan - niet meer van het Arlberg gebied afgekomen, nu al weer een paar jaar vast naar Lech :-)

Veel plezier in het mooiste skigebied van Europa! (mijn bescheiden mening)

Nog vergeten: Over de liften in de ochtend heb ik geen recente ervaringen. In mijn tijd bestond de imposante nieuwe Galzigbahn nog niet, dus het kan alleen maar beter geworden zijn. De Zammermoosbahn midden in het gebied is wel vaak druk, maar het is een snelle vierzitter, dus dat valt meestal ook wel weer mee, de schijnbaar grote rij wordt toch snel verwerkt.
De Schindlergratbahn naar de beroemde Schindlerkar kan ook druk zijn, maar dat moet je een beetje uitkienen. En je zult zien dat je bij deze lift niet kunt klagen over het feit dat het maar een driezitter is: boven op de berg is simpelweg geen ruimte om meer mensen te verwerken…

Wij gaan met 6 personen de 3de week van januari vanaf 21st .Al 4 maal geweest en toch top kwa skigebied.Apre is alleen moser en s’avonds weinig te beleven.

Zojuist geboekt. Volgende wk. do.ochtend heel vroeg kachelen we die kant op. Vorig jaar in deze periode in Serfaus geweest, nu eens een keer St. Anton. Ben reuze benieuwd, maar heb enorm veel zin om een dag of vier op de latten te staan :)

Plaats een reactie