WeekendSki begin december.

Wie weet/heeft ervaring met een leuk skigebied, niet te ver weg, sneeuwzeker in (half)december en een leuk aantal km piste om 3 dagen te gaan skieen?

Ik vond zelf: Engelberg, niet te ver weg, en redelijk hoog, nog meer suggesties?

Alvast bedankt!

Niemand?

Veel sneeuw ligt er meestal nog niet!
Engelberg is opzicht een goede keuze qua hoogte en pistes, maar deze hebben veel sneeuw nodig. Je moet niet verwachten dat op 1500 m al 50 cm sneeuw ligt…
Een gebied boven de 1500 en met een veel kunstsneeuw is aangeraden.
Vb Fellhorn/Oberstdorf, Montafon en Arlberg

heb geen ervaring half december maar misschien dat er sneeuw ligt in winterberg. La Bresse is iets verder (Frankrijk), nog iets verder is Feldberg (het zwarte woud) en nog iets verder is volgens mij sneeuwzeker half december WARTH & Schröcken. Opening december maar ik denk dat er dan maar een deel van de pistes zal open zijn aangezien het kleine aantal skiërs. De echte start is volgens mij de eerste week van de kerstvakantie.

Alpenarena, Flims & Laax is erg interessant. Onwijs mooi skigebied met veel mogelijkheden en de sneeuwzekerheid gegarandeerd door een gletscher. Wellicht een idee. Engelberg is overigens prachtig, maar qua skigebied redelijk beperkt.

Gletsjers in Oostenrijk. Zugspitzplatt is nog geen 900 kilometer vanaf Utrecht, andere gebieden zijn de 5 Tiroler gletsjers(Kaunertaler, Pitztaler, Söldener, Stubaitaler en Hintertuxer gletsjer) rond de 1025 kilometer van Utrecht.

je kunt na zell am see is in begin december bij genoeg sneeuw leuk gebiedt. en je kunt uitwijken na gletsjer kaprun. ook leuk . groetjes

Ga al drie jaar de week voor kerst naar het Ziller Tal en tot nu alleen maar mooie weer en goede sneeuw gehad
groetjes

Hoi Tuurlijk, begin december opent Damuels in Vorarlberg. Er ligt daar gewoon altijd sneeuw en anders zijn er sneeuwkanonnen. En zeker voor 3 dagen hardstikke leuk. Er is miv dit seizoen ook een verbinding naar Mellau dus je kunt genoeg kilometers maken.

Wat een onzin. Als men hier al gebieden als Damuels begint te roepen, dan kun je hier wel elk alpengebied gaan benoemen.
"Tuurlijk" wil een gebied met sneeuwzekerheid en op korte afstand. Dan zijn Engelberg en Alpenarena (flims laax falera), gewoon de beste mogelijkheden.

Hoi Tuurlijk, even een paar weetjes voor jou betreffende Damuels, anders krijg je misschien een verkeerde indruk van mijn tip: het ligt op 847 km van Utrecht, je gaat van de snelweg naar het bergdorp in een half uurtje en het is sneeuwzeker van de seizoensopening tot de seizoenssluiting.
Laat je nog weten waar je naar toe gaat? Ik ben wel benieuwd, misschien kunnen wij er ook nog ons voordeel mee doen.
Groetjes, Rachel

Damuls gaat tot maximaal 2000 meter hoogte. Niet bepaald sneeuwzeker. Engelberg en AlpenArena kennen beiden een gletscher. Echter heb ik het idee dat de topic-opener niet meer mee leest, dus hier nog verder reageren lijkt mij niet van toepassing.

Ik ga al jaren naar Mühlbach am Hochkönig. Niet bepaald kortbij, doch meestal vrij snel sneeuwzeker.
Vorig jaar weer super vanaf 5 december. Nu, ook, nog geen sneeuw, maar ik hoop dat daar snel verandering in komt. Dan ben ik er ook dit jaar weer bij, vanaf vrijdag 4 december.

De laatste reacties hier zijn van 2011. We zijn nu 5 jaar verder.

We willen het eerste weekend van december een lang weekend weg. zeg 2 dec t.m 6 of 7 dec. Wie heeft er ervaringen van de laatste 2 jaar en kan een gebied aanraden?

Als je in die periode gaat is veruit de beste optie om last minute te boeken. Accomodaties zijn er dan nog meer dan genoeg te vinden, en het is gewoon even kijken waar op dat moment de sneeuw goed is. Ligt er tot in het dal veel sneeuw dan is het het goedkoopst om een gebied te zoeken dat niet te hoog ligt, maar toch al veel open heeft. Dit heeft dan als voordeel dat je goedkoper kan zitten en dat het er erg rustig zal zijn. Wanneer het slecht gesteld is met de sneeuw kan je altijd nog naar bijv de Hintertux boeken…

Born to Ride

@janinevandervorst
Wij zijn begin dec 2015 naar Zermatt geweest. Top locatie en prachtige omgeving om op de skies te staan. Daar het gebied zo hoog ligt hoef je geen zorgen te maken over wel of niet kunnen skien. Prijs is wel wat hoger als in andere gebieden.

Bedankt voor jullie reacties! En eens, we gaan pas in de week ervoor kijken waar de sneeuw ligt. Toch vind ik het wel fijn om alvast een soort van top 5 te hebben van mogelijke gebieden, om niet alle 300 gebieden te hoeven scannen tegen die tijd op sneeuwzekerheid. Als iemand een tip heeft om dat handig aan te pakken, ook welkom.
Ook op websites als sneeuwhoogte.nl moet je eerst een bestemming invoeren. Tja. Dat is afhankelijk van de sneeuwhoogte…
Zermatt staat genoteerd ;)

@janinevandervorst Je hoeft niet alle 300 gebieden langs te lopen. Het is gewoon in de week daarvoor even afwachten wat het weer doet. Is er een Nordstau, dan zit je in Voralberg goed, is hij Noordwest dan kom je bij in bijv Engelberg of Grand massif uit. Is hij vol west zijn de hele alpen goed. Is hij zuidwest dan moet je richting Tignes en Alpe D’Huez zoeken. Heb je zoals de verwachting nu is een Retour de L’est dan moet je weer richting Italie en de queyras. En is hij Zuid dan kom je weer uit bij Andermatt en Saas Fee. En in iedere situatie kan het in de andere regio’s weer compleet groen zijn. Maar zo heb je in ieder geval voor de meeste situaties wel een gebied waar je terecht zou kunnen.

Born to Ride

Dat helpt zeker, dankjewel! Ben tot nu toe een keer in Mayrhofen geweest (vond ik niet fantastisch) en de laatste jaren in Saint Martin in 3 vallees. Topgebied, maar wil ook weleens wat anders.

De gebieden die je noemt, zoals Grand Massif geven overigens wel aan dat ze pas 10 dec open gaan, wij gaan het weekend ervoor. Dus het blijft even goed kijken wat open is en waar de sneeuw ligt inderdaad!

Nog een tip trouwens, Solden heeft een interactieve kaart, waarop te zien is welke liften en pistes open zijn. https://www.soelden.com/ski-area-map
Kennen jullie nog meer van dit soort kaarten/websites?

Zulke kaarten zijn er vrij veel. O.a. de volgende gebieden hebben het:
Winterberg
Dolomiti super ski
Kitzbuhel
Val d’Isere
Saalbach
Ischl
Gstaad
Obertauern
Val Thorens

En dan zal ik er vast nog een hoop vergeten.

Born to Ride

Let wel op de openings datum van het skigebied. Wij hadden al bijna bij sumweb een app geboekt incl skipas, terwijl het skigebied een week later pas zou openen. Niet zo handig!
Gelukig zagen we het op tijd, en hebben een app in zell am see geboekt, als er niet genoeg sneeuw ligt, kunnen we nog naar de gletcher in kaprun. Is prima bevallen, daarom gaan we half december weer.

Plaats een reactie