Skiangst

Hi Jay, even een ander soort vraag. Op wat voor soort ski’s en welke lengte ski skiet je vrouw? Ik zie veel dames die met angst skien op een te korte ski en vaak teveel beginner/lichtgevorderde ski. Kortom, een ski die al snel zwabbert/trilt/zoekerig is. Dat helpt al helemaal niet in het vertrouwen. Een ski die stabieler ligt (iets stijver wellicht) en dan iets langer is (tov de ‘te korte’ huidige ski) kan dan al een wereld van verschil zijn en veel angst wegnemen en vertrouwen geven.
Wellicht iets om te overwegen…

@Sheila, dat is een goeie tip!
Inderdaad, ze heeft oude ski’s en wellicht te kort. Argument is natuurlijk dat ze daarmee vertrouwd is, maar dat is dan schijnzekerheid.
We gaan maar eens kijken voor een paar huurski’s op de eerste dag om te proberen.

*bericht bewerkt door Jay op 11 sep 2017 21:35

@Sheila, dat is een goeie tip!
Inderdaad, ze heeft oude ski’s en wellicht te kort. Argument is natuurlijk dat ze daarmee vertrouwd is, maar dat is dan schijnzekerheid.
We gaan maar eens kijken voor een paar huurski’s op de eerste dag om te proberen.

Jay op 11 sep 2017 21:33

Mocht je nog wat advies willen hebben over mogelijke ski & lengte, zou je dan willen aangeven wat ze nu heeft qua merk/model en lengte, hoe lang ze zelf is en welk gewicht ze ongeveer heeft? Dan kan ik (en wellicht ook wat anderen hier) een paar suggesties doen.

Ze heeft nu Dynastar Exclusive 8 ski’s, een damesmodel uit 2005/2006. Ja, een oude ski maar zoals gezegd erg vertrouwd voor haar. Lengte 153. Ze is 169 cm en 63 kg.
Nooit aan gedacht dat deze ski niet echt bijdraagt aan haar zelfverzekerdheid, dus ik kan me voorstellen dat iets langer en moderner best kan helpen.

Hi Jay, inderdaad een behoorlijk oude ski waar zeer waarschijnlijk alle spanning uit is, als een plank skiet en weinig vertrouwen geeft vanwege de wat korte kant. Ik zou voor een piste georienteerde ski gaan van rond de 160-165. Heb de nieuwe modellen van dit seizoen nog niet getest of bekeken maar kan van vorig seizoen de Atomic Redster XT of XTI aanraden. Heb zelf de XTI getest eerder en zeer geschikt voor iemand met goede techniek en ervaring die erop door wil groeien. De XT is het model eronder en wat meer geschikt voor de lichtgevorderde tot gevorderde skiers die wat lichter zijn. Kennis van mij heeft de XT gekocht net onder lichaamslengte en zei na de eerste afdaling gelijk al ‘wat een stabiele ski en veel grip, geen gezwabber meer’. Terwijl ze daarvoor van de verhuurder een dag een te korte damesski had meegekregen. Ze skiet nu met veel meer vertrouwen een piste af en heeft er veel meer lol in.
Het is wellicht de moeite waard om in de sneeuwhal te gaan testen op een rustige doordeweekse dag… Kan je vrouw zelf aanvoelen wat het verschil is met een nieuwe, iets langere piste georienteerde ski.

Plaats een reactie