Flixbus

Heeft er iemand ervaring opgedaan met het reizen met Flixbus?
Ben nieuwsgierig of het een alternatief is t.o.v. trein, vliegtuig en eigen vervoer (met name in termen van kosten, reisduur, etc)

Ervaring heb ik niet. Ga altijd met de auto. Ik reken gewoon met 1 op 10 qua verbruik. 200-250 piek meestal. Als iets niet te voorspellen is is het wel de benzine prijs. En sterk afhankelijk van je auto, de BMW heeft best wel dorst.
Wat me afgelopen jaar wel is opgevallen. Dat bij alle grenscontroles de flexbus aan de kant stond.
Gemak van de auto is je kunt stoppen wanneer je wilt, meenemen wat je wilt en je bent altijd mobiel. Dat vind ik heel wat waard.
Natuurlijk ook sterk afhankelijk van waar je heen gaat. Afstand van station / vliegveld naar je acco.
Nooit uitgezocht, maar heb het vermoeden dat de kosten niet veel verschillen.

Van het vliegen weet ik dat je al op n retourtje minimaal 40 a 50 euro kwijt bent extra voor je materiaal. pak 2x een goedkope vlucht van pak en beet 50 eu en je bent al 140 verder. Je moet ook nog van thuis naar t vliegveld + naar je acco. Hou je nog maar een paar tientjes over.

echte mannen lopen naar boven,

Ik ben in feb 2016 vanuit Hinterglemm naar Utrecht gereden. Dat was met een overstap in Munchen. De bussen waren niet vol, we werden in het skidorp opgehaald en je had heerlijk de ruimte. Alle bagage gaat mee in de prijs. Ik betaalde nog geen €50 enkele reis (Ik had de heenreis gevlogen).

Voordelen:

  • Opgehaald uit skidorp
  • Nachtbus, dus geen dag kwijt
  • Bagage gaat mee (2koffers en ski’s/snowboard)
  • Goedkoop
    Nadelen:
  • Vertraging doordat de bus in Munchen te laat vertrok
  • Geen WiFi (wel beloofd) (Is nu met de EU regels geen issue meer)
  • Lange reis (+/-11uur)

Zelfs in m’n eentje zou ik nog met de auto gaan, en met 2 personen in de auto kan het al goedkoper zijn (afhankelijk van je verbruik).
De flexibiliteit van wanneer vertrekken, wanneer stoppen etc. is me al heel wat waard. Bovendien rijdt die bus misschien van en naar het skidorp, hij rijdt niet van of naar mijn woonplaats.

Dat heb je met de trein nog erger. Eerst naar het dichtstbijzijnde station, dan met overstappen naar Utrecht of Amsterdam om op te stappen in de AlpenExpress. Tenslotte nog transfer naar je eindbestemming. Pfff…
Bovendien is de trein serieus duurder, maar heeft dan wel het comfort van een bar en een slaapcoupé.

Vliegen is een goeie optie voor een short-ski, met niet al te veel bagage, maar ook als je vlakbij een luchthaven woont en vlakbij een luchthaven moet zijn. Anders ben je alsnog 8 tot 10 uur onderweg van deur tot deur en kan je net zo goed met de auto.

M.i. is de bus alleen een optie als je met een krap budget reist.

*bericht bewerkt door Jay op 15 aug 2017 17:38

Of als je niet over een auto beschikt of daaraan kan komen uiteraard.

Of als je geen zin hebt / er tegenop ziet / niet gewend bent om 2x 1000 km te rijden

@MalaVita 11 uur voor een busreis naar NL vindt ik zo lang niet hoor! En reed je met Flexbus?
Heb ze veel zien rijden onderweg, je moet vaak overstappen en nog nooit gehoord dat ze je naar de plaats van bestemming brengen?

Dienten Die Alte schule

Bedankt voor alle reacties…
Ik blijf, denk ik, ook lekker met m’n eigen auto gaan.

Het enige argument zou kunnen zijn dat de bus 'snachts rijdt. Dus als je een bestemming kiest waar ze rechtstreeks heen rijden…misschien dat het dan het overwegen waard is.

Bedankt voor alle reacties…
Ik blijf, denk ik, ook lekker met m’n eigen auto gaan.

Het enige argument zou kunnen zijn dat de bus 'snachts rijdt. Dus als je een bestemming kiest waar ze rechtstreeks heen rijden…misschien dat het dan het overwegen waard is.

@MalaVita 11 uur voor een busreis naar NL vindt ik zo lang niet hoor! En reed je met Flexbus?
Heb ze veel zien rijden onderweg, je moet vaak overstappen en nog nooit gehoord dat ze je naar de plaats van bestemming brengen?

Elly3 op 15 aug 2017 18:24

In dit geval reden ze vanuit Hinterglemm door een aantal wintersportdorpen naar Munchen. Vandaar nog een stop net buiten Nederland naar Utrecht. 1 overstap in Munchen dus.
11 uur valt inderdaad wel mee :)
In het wintersport seizoen rijden ze geloof ik wel naar een aantal skidorpen.

@Remko2,

Ik ben 1x met de bus gegaan ( schoolreisje, mee als begeleider op ski’s)

Ik was zo blij dat ik savonds mn bed in kon. A in een bus slaap je amper. B je komt gebroken er uit. C met mn ruimte 2 meter, ben ik te lang voor dat ding

echte mannen lopen naar boven,

kleine toevoeging, Wat ik vaker doe als ik op vakantie ga ( en dat is dan anders dan een ski trip)
Een overnachting bij Munchen. Leuke stad, goede en zeer betaalbare hotels. Dag erna hoef je alleen het laatste stukje nog. En kunt smiddags fit de sneeuw al in. nog nooit meer dan 50 euro kwijt geweest + 4 euro voor de metro naar Marienplatz. ( En in het brauhaus een MASS pakken + wat eten en je hebt de avond van je leven

echte mannen lopen naar boven,

Geen ervaring met Flixbus, wel één keer met een bus gereisd.
Is persoonlijk, maar voor mij was het een “eens en nooit meer ervaring”.
Niet comfortabel, een veel tijdverlies ivm oppik- resp. afzet route.

Andere modaliteiten hebben we allemaal geprobeerd.
Wij kijken eerst waar we naar toe gaan en dan hoe we er kunnen komen, welk prijskaartje daar aan hangt en besluiten dan pas hoe we reizen.
En letter er daarbij op, dat we onzelf niet “rijk” rekenen zoals velen doen.

Rob

Ook weleens de bus genomen, omdat het totaal pakket dan het goedkoopste zou zijn.

  • Reken treinkaartje mee naar de oppiklocatie en je besparing wordt al flink verminderd.
  • Extra reistijd naar oppiklocatie
  • Bus reis duurt gewoon langer, door de oppiklocaties en langere pauzes.
  • Niet echt comfortabel.

Wat ook vervelend is dat we een keer vroeg in de ochtend werden gedropt en pas in de avond in de accomidatie konden. Bagage kon in een onbeveiligde hok…

Oeff, niet echt positieve verhalen over busreizen. Met flixbus heb ik geen ervaring, wel met sunweb en met snowtime. Sunweb alleen met pakketreizen, maar snowtime biedt de busreis ook los aan.
Ik ga juist graag met de bus. Vooral sinds ik een slaappil neem… Die busreis zorgt er voor dat ik maar liefst 8 dagen kan skiën. Dat je bagage niet altijd veilig staat klopt veelal, maar de belangrijkste spullen laat je toch niet in het depot achter? Je ski’s en schoenen, geld en paspoort heb je overdag immers gewoon bij je.

Plaats een reactie