Massif des Aravis / ESKImo

Hello! Nu wij onze eerste wintersport reeds geboekt hebben (Ortisei), ben ik aan het zoeken naar een tweede gebied om onveilig te maken komende winter. Daarbij is mijn oog gevallen op bovenstaande twee skigebieden.

Massif des Aravis omdat het goed aan te rijden is, voor gevorderden naar het schijnt veel moois te bieden heeft en een goede prijs/kwaliteit heeft.

De Eskimo-gebieden (Aussois, Val Cenis, Valfrejus, La Norma en Bonneval) omdat het wat sneeuwzekerder is en het, ondanks dat de skigebieden afzonderlijk me niet per se aanspreken, mogelijk is om in vijf verschillende gebieden te skiën. Voor dit gebied zou Val Cenis het uitgangspunt zijn, omdat dat centraal ligt en het grootste gebied is (en we er dus drie dagen ons moeten vermaken - we zijn niet zo van off-piste).

Nu heb ik natuurlijk deze website al grondig doorgespit en in beide gebieden leuke accommodatie gevonden, maar toch. Concreet ben ik op zoek naar ervaringen met Massif des Aravis (allereerst, omdat dat voor nu mijn voorkeur heeft) en ervaring met het skiën van één of meerdere skigebieden die bij de ESKIMO horen. Concreet gaat het dan om de voor- en nadelen van de skigebieden (mooie pistes of alleen maar verbindingspaden etc).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mr. Slow

Als ik tijd heb zal ik wat meer info geven over de Eskimo gebieden zoals ik ze zie.
Mocht je voor deze kiezen dan is een dagje Valtho ook goed te doen via Orelle en mocht je daar nog niet geweest zijn ook weer afgevinkt van het lijstje😃

LA NORMA😍☃️

Ben 2x in La Clusaz geweest. Is een gezellig en levendig dorp. Samen met Grand Bornand ook wel de Oostenrijkse dorpen van Frankrijk genoemd. Is idd goed aan te rijden via Annecy of via Cluses. Op wisseldagen wel erg druk omdat alles via 2 wegen komt. Je kan er geen grote tochten maken. Bij Beauregard en Manigod veel al korte pistes. Bij Balme en in La Clusaz langere afdalingen. Wel prikpaden terug naar dorp. Mogelijkheid voor combi skipas met Grand Bornand. Met kinderen is het prima skieen. Ander voordeel is dat er weinig Nederlanders zijn, wel veel Belgen en Engelsen. Afstand naar liften kan wel ver zijn. Ook best veel hoogte verschil in dorp, wat lopen niet altijd makkelijkt maakt. Centraal in dorp gaan de meeste liften. Rijd gratis skibus ook naar La Balme en door dorp.

Wij hebben de Eskimo in het Maurienne-dal 2x gedaan. Een keer vanuit Orelle en een keer vanuit Val-Cenis, al hadden we toen een kleinere pas voor 4 gebieden. Voor die tijd waren we echt ski-in ski-out verknocht, maar het is ons buitengewoon goed bevallen. De meeste van de ski-dorpen in de Maurienne zijn vanuit een centraal punt vlot te bereiken m.u.v. Bonneval dat net wat verder is. De ski-gebieden op zich zijn voor ons te beperkt voor een week, maar omdat je elke dag wat anders doet ervaar je ze niet als klein. M.n. Aussois en La Norma bevielen ons goed, en Bonneval is klein, maar heeft een heel speciaal sfeertje.
Val-Cenis is het grootste gebied maar omdat het eigenlijk 2 stukjes zijn die onderling matig verbonden zijn (met snowboard) beviel ons dat minder.

@hakke2 smaken verschillen, maar met de opmerking Val Cenis bestaat uit 2 stukjes, dan doe je het gebied naar mijn idee wat te kort. In totaal heeft het gebied 125km aan piste en is er een groter (kant van Lanslevillard en Lanslebourg) en een relatief klein deel (aan de kant van Termignon). Ik schat 80km en 45km respectievelijk. Beide delen zijn uitstekend verbonden naar mijn mening. Om van het Lanslebourg gedeelte naar de Termignon kant te komen is de enige optie 2 stoeltjesliften, ik schat 10 a 15min in totaal. Vanaf de andere kant is het op de ski te doen, maar vrijwel iedereen neemt de stoeltjeslift, aangezien de verbindingspiste een niet erg interessant blauw pad is. Met de Eskimo pas kun je naast de gnoemde gebieden ook gebruik maken van het gebied van Valfrejus. De gebieden hebben ieder inderdaad ieder hun eigen specifieke sfeer. @Quick, je zult je zonder problemen 3 dagen vermaken in Val Cenis. Genoeg tijd om alle pistes te verkennen, te kort om je te vervelen :-).

Hartelijk dank voor alle uitgebreide reacties. Keep 'em coming, krijg een beter beeld van de afzonderlijke skigebieden op deze manier. Veel kan ik uit de pistekaarten halen, maar niet alles en daar zijn dit soort ervaringen juist handig voor.

Ben benieuwd, ik wacht en lees met veel interesse. @Rogier een boekje open doen over Le Grand Bornand/La Clusaz? :)

*bericht bewerkt door Quick op 13 sep 2017 00:22

Mr. Slow

Wij zijn twee keer in La Clusaz geweest (niet in Grand Bornand, dan moet je met de bus) en twee keer in Val Cenis (niet in de andere Eskimo gebieden). Qua sfeer en landschap toch wel verschillende gebieden. La Clusaz ligt wat lager, meeste pistes rond de 2000m. Meer chaletjes. Het gedeelte bij Balme is wel hoger, ruiger en uitdagender. In het hele gebied gevarieerde pistes. Je kunt ook een rondje doen, Balme, La clusaz, Beauregard (daar ook een hele leuke blauw piste, de Guy Perillat), Etale, en dan weer terug naar La clusaz en Balme. La Clusaz is ook een gezellig, druk, dorpje.
In Val Cenis zit je in het hooggebergte, meeste pistes tussen 2000 en 2800m. Landschappelijk erg mooi. Gemoedelijk gebied met vriendelijke mensen. Mooie en lange pistes met veel hoogteverschil. Aanrader is de Arcelle, helemaal links op de kaart. Veel rood en blauw. Er loopt een groene verbindingspiste door het hele gebied (oftewel "De Slakkenpiste), maar deze kan je grotendeels vermijden. Gezellige eettentjes langs de pistes. Tochtje naar Termignon is zeer de moeite waard. Misschien wel het mooiste gedeelte. Laat je niet afschrikken door de vrij lange sleeplift. Deze is prima te doen, ook voor boarders. Bovenin word je (daardoor) getrakteerd op heerlijke rustige pistes. In Val Cenis is nauwelijks apres ski. In La Clusaz heb je nog wel gezellige tentjes om iets te drinken na het skieën. Volgens mij kan je dus geen slechte keuze maken.

@Arnout Geeft een hele goede samenvatting. Verder is Grand Bornard echt een mooi compact maar erg leuk gebied. Mooie pistes en heerlijke sfeer. Eigenlijk kun je niet fout kiezen.

Click. Click. Peace

Dank heren! Zoals het er nu naar uitziet bestaat er inderdaad geen ‘foute’ keuze. Ik denk dat ik het gewoon laat afhangen van de sneeuwcondities en de vraag of we elke dag de auto willen pakken naar een ander gebied. Zijn die goed en valt er bakken met sneeuw in december/begin jan in de noordwest-Alpen, dan pakken we denk ik Massif des Aravis. Is het allemaal wat minder of juist meer retour d’est, dan gaan we lekker naar Eskimo! Krijg er nu al ontzettend veel zin in!

Mr. Slow

Daar gaan we dan, heb 2x een rondje gedaan door de gebieden, 1x kerstvakantie met het gezin en 1x in maart met m’n zwagers waarvan Bonneval alleen in maart omdat ze dit gebied met kerst met kleine kids niet aanraden vanwege de hoge ligging dus brrrrrr…

Val Cenis heeft idd de meeste km aan piste maar ook heel veel km die je moet verwaarlozen omdat ze zonder dat het echte verbindingspistes zijn toch niks voorstellen, dan wil je vaart houden maar weer veel blinde bochten dus dat is ook niet alles. Het deel bij de Solert lift is het meest aantrekkelijke, de 4-met lift is zeeer traag maar daar heb je dan wel een mooi uitzicht en ook langs lac du mont cenis die ik helaas niet zelf heb gezien omdat we met kerst 1 maal omhoog zijn gegaan aldaar en de kids met moeders wel de blauwe hebben gedaan maar ik over de zwarte ben gegaan… In maart was het compleet dichtgetrokken die dag en sneeuwde het dus weer geen lac te zien. De kant van Termignon met kerst niet gedaan, in maart wel maar compleet dichtgeslagen toen dus weinig zicht en dan is je belevenis totaal anders dan bij goed zicht maar de rode pistes waren goed te doen hoor. Enige puntje is dat als je niet van die sleepliften houdt waarbij je afgeschoten wordt dan is het niet je ding aangezien je met 1 van die 2 naar boven zal moeten.

Bonneval is geweldig. Klein maar zeer leuk, rustig en mooie pistes, een gebied wat meer bekend staat als off-piste gebied.

Aussois ligt aan de overkant van La Norma aan de zuidkant, dus veel zon. Mooi skigebied. Met kerst helaas niet met ski’s naartoe gegaan maar alleen gewandeld. Zoals het eruit zag was het ook toen we er in maart onze uitvalsbasis van hadden gemaakt, leuke pistes alleen voor ons op dat moment dus de negatieve zin van veel zon want de sneeuw was zeer slush puppy en met een aanwakkerende wind waren ook nog eens de liften Armoise en Fournache op de enige dag die wij voor dit gebied hadden staan dicht, hoop dat de sneeuw komende kerst naar behoren is en we nog een dag hier kunnen genieten.

La Norma ligt dus aan de noordkant wat het al snel wat grauwer over laat komen en kouder. Een skileraar zegt altijd dat hij in z’n volgende leven les gaat geven in Aussois. Het skigebied vinden wij gewoon top. Heerlijke afdaling is de Clot piste met erachteraan de Arlette. 2 echte verbindingspistes piste des Cretes en Piniers, verders is restaurant Eterlou een aanrader bovenaan de cabinelift.

Valfrejus vinden wij de minste van de 5 omdat je er best last van wind hebt wat ik zowel met kerst als in maart heb ervaren als je met de Punta Bagna lift © boven komt de sneeuw echt van de piste wordt geblazen en er veel steentjes in beeld komen. Verders viel het gebied ons niet echt in de smaak vanwege de vele saaie blauwe afdalingen zoals de 27 en 28. Piste 21 was helemaal drama en vol steentjes wat ik raar vond dat dit zowel met kerst als in maart was en dus een structureel probleem is hier. Favoriete piste was de 9 die er dan wel goed bij lag, het jammere hieraan is dat hij zeer kort is.

LA NORMA😍☃️

Plaats een reactie