gopro voor dummies

Ik heb enkele vragen ivm het gebruik van een gopro helmcamera.

Is zo n gopro helm camera makkelijk af te pakken en weer opnieuw te bevestigen na een stoeltjeslift?

Waar kan je de helmbevestiging (voor versie 1) ergens apart kopen/vinden?

In deze vraag richt ik mij tot de betere pisteskiers (voor de avontuurlijke off piste skiers is een helmcamera waarschijnlijk een onmisbaar iets).
Maar ik vraag me af of je als je ongeveer 95 procent van je skitijd op de piste doorbrengt, wel op goed niveau, je er iets aan hebt aan zulke helmcamerabeelden? Krijg je waar voor je geld of is het eerder overbodig?

  1. Euh, de meeste laten hem gewoon op hun helm staan denk ik. Als ik iemand met een Go Pro zie aan de lift zie ik die zijn cam er toch niet afhalen.

  2. http://www.v-nix.nl/gopro-curved-adhesive-mounts of ebay

3)Tja die vraag moet JIJ beantwoorden. Er zijn mensen (mijn vader bv) die er geen barst om geven om beelden van vroeger terug te zien. En er zijn mensen (de japanners met hun cameraatje weet je wel :)) die heel graag hun vakantie opnieuw beleven.

Maar ik denk dat je eigenlijk wilt weten of de beelden wel spectaculair genoeg zijn en niet altijd hetzelfde. Tja met onze leeftijd doe je wel eens iets zonder eerst te denken…en dat kan wel grappig zijn om opnieuw te bekijken :D

Maar ik denk dat je eigenlijk wilt weten of de beelden wel spectaculair genoeg zijn en niet altijd hetzelfde. Tja met onze leeftijd doe je wel eens iets zonder eerst te denken…en dat kan wel grappig zijn om opnieuw te bekijken :D

dr dre op 6 dec. 2011 20:03

Daar moet ik je gelijk in geven ja :D

  1. Euh, de meeste laten hem gewoon op hun helm staan denk ik. Als ik iemand met een Go Pro zie aan de lift zie ik die zijn cam er toch niet afhalen.
dr dre op 6 dec. 2011 20:03

Tja, dat is het em net. Ik geraak alleen met een helm op al nauwelijks onder de liftbeugel :p

Volgens mij kun je hem er gewoon op en af klikken dus dat gaat vrij vlot.

Voor wat betreft de beelden, dat lijkt me vrij persoonlijk, als jij het leuk vindt om filmpjes te maken van je vakanties en/of je afdalingen na te kijken is het het vast waard.

Awel ik heb juist hetzelfde. Zeker met rugzak nog op heb ik hem al meerdere keren op mijnen bol gehad. Euh kan je niet makkelijker je helm even afzetten ? Of je hoofd naar beneden/boven buigen moet ook nog wel gaan.

Maar ik vraag me af of je als je ongeveer 95 procent van je skitijd op de piste doorbrengt, wel op goed niveau, je er iets aan hebt aan zulke helmcamerabeelden? Krijg je waar voor je geld of is het eerder overbodig?

Niels op 6 dec. 2011 19:48

Hierover heb ik ook een tijdje na zitten te denken en mijn conclusie was; Als je het leuk vindt om terug te kijken en je kan het geld (gemakkelijk) missen, dan zou ik zeggen doen! Als je het al niet heel breed hebt en je verwacht dat je na 10min naar jezelf kijken er weer genoeg van hebt, kan je het geld beter stoppen in een volgende/extra wintersport vakantie.

Want je moet je beseffen dat het resultaat van de filmpjes die je maakt nooit zo mooi en spectaculair zullen zijn als professionals die het gebruiken voor een film.

Go big or go home.

Je kan het vrij gemakkelijk losklikken, maar dan moet je wel even je helm afzetten.

Een andere mogelijkheid is de GoPro op een skistok of monopod monteren en coole beelden schieten zoals Harm hier:

Geek, Snowboarder, iPhone developer

En oja, als je achteraf iets wil hebben aan de beelden moet je de moeite doen om ze achteraf te verknippen: Uit uren videobeelden haal je vaak een filmpje van een paar minuten.

Het is veel werk, maar filmpjes monteren is anderzijds ook wel een leuke manier om na te genieten van een skireis

Geek, Snowboarder, iPhone developer

"…"

Tja, dat is het em net. Ik geraak alleen met een helm op al nauwelijks onder de liftbeugel :p

Niels op 6 dec. 2011 20:05

Zitten en bukken, werkt bij mij prima

http://youtu.be/iW9DBByepcU?hd=1

Beelden van vorig jaar, alleen piste, had al een maand niet meer gesneeuwd dus off-piste was vrijwel niet te doen.

Inderdaad kost het zeker veel tijd om te editen, als je er een filmpje van wil maken. Deze 6 minuten hierboven is een selctie van een week. Al heb ik er meer gemaakt van die week maar die waren meer familie georienteerd.

@ Lieven: Nabewerking gaat inderdaad veel tijd in zitten. Ik heb van afgelopen wintersport uit 6 dagen beeldmateriaal een film gemaakt van 35 minuten om en leuk aandenken te hebben aan de vakantie. Hierin had ik GoPro beelden verwerkt en ca. 100 foto’s. Kunst in de nabewerking is om het flitsend te houden, anders wordt het snel saai. Komend jaar ga ik het weer iets anderà aanpakken maar had nu al en paar dagen in de nabewerking gestoken dus vond het voor nu wel goed…

@ allemaal, Denk ook aan een krachtige pc met goede processor. De Go Pro beelden vergen behoolijk wat van je PC als je die gaat bewerken.

Verder: Liften instappen geen probleem. Ik heb hem boven op mijn helm en heb nergens last van. Gelukkig kan de go pro tegen een stoot dus als je een stang raakt niets aan de hand.

Besef wel dat je zo’n camera (zeker op je helm) koopt om anderen te filmen! Alleen als je zo’n stok als harm neemt zul je er zelf opstaan. Of je moet meerdere mensen van de groep een voetje op de helm geven… Dan kun je makkelijk wisselen.

Leukste beelden krijg je dan ook met een groep op de piste i.p.v. alleen.

Zoals harm aangeeft is het filmen zo gedaan, de meeste tijd (en na pret :) ) gaat zitten in het monteren en bewerken van de film. Maar het blijven leuke dingen voor leuke herinneringen.

suc6

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Niels check https://www.wintersport.nl/forum/topic/36498?page=1&noca…

Je kunt ze nu ook huren en kijken of het wat voor je is.

to ski or not to ski, thats no question

zoals je jeroen zegt.als je de camera op je helm heb film je dus alleen andere.ik heb bij me maatje(na de eerste dag filmen en bekeken te hebben op de latop) ook een sticker op ze helm geplakt zodat hij de camera ook op kan doen en dan zie je jezelf ook nog is.
heb van de week ook een monopod besteld dus dan is het ook makkelijker om jezelf te filmen.

lift instappen is geen enkel probleem.hoofd iets buigen en anders krijgt ie maar een tik.ken ie best hebben.

en dan kom je thuis.weet ik veel hoeveel gig aan filmmateriaal en dan gaat er wel wat tijd in zitten om wat leuks in elkaar te bakken :) maar dat is het dan ook zeker weer waard als het klaar is.ken je een heel jaar (als je niet nog een x gaat) op teren tot je weer mag!

http://youtu.be/e-rNpB6kM18

Mooie films dudes

Sinds kort ben ik ook in het bezit van een geweldige GoPro HD2 camera. Aanstaande vrijdag reizen we af naar Portes du Soleil voor een week skiën. Natuurlijk willen we deze nieuwe camera dan uitvoerig testen!

Iemand tips voor de hoek / hellingsgraad waarmee de camera het best op de skihelm gemonteerd kan worden? Beoogd effect is om nog net de skipunten te zien, maar verder veel van de omgeving.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. BVD!

Groeten,

Bjorn

@Niels & Bjorn. Hou er rekening mee dat als je de camera simpelweg op je helm zet dat het niet altijd even spannende beelden zijn. Daar kwam ik na 1 dag filmen met de GoPro al snel achter. Je mist totaal het snelheids gevoel waarmee je echt de berg bent afgegaan. Tenzij het een onwijs zonnige dag is en je veel punten voorbij skiet/board waaraan je duidelijk snelheid kan aflezen, vind ik het niet denderende shots vanaf een helm.

Een monopod heeft bij ons de leukste beelden opgeleverd. Je kunt gemakkelijk jezelf filmen vanuit diverse hoeken en doordat je 1 vast punt in beeld hebt, krijg je veel beter de snelheid in beeld omdat alles om je heen schiet. Als je met een monopod jezelf van voren filmt, hou deze dan in een hoek naar boven zodat de camera ook wat grond mee filmt, dit helpt veel om snelheid in je video te krijgen.

Ben creatief met het plaatsen van de camera, de GoPro biedt daar juist ongelofelijk veel kansen voor. Denk aan op je board, op je boots of zoals Lieven in zijn film heeft gedaan, achteruit filmen. Mijn video die al vaker hier gedeeld is, waarin de camera ook op het board zit:

Probeer ook op de muziek te letten bij t editen, dat vind ik zelf altijd fijn kijken, zoals bij deze ;)!

denk er ook eens aan om dat ding weg te leggen en er langs, overheen, naast, doorheen :) te gaan…hij kan tegen een stootje…

http://youtu.be/2Buk_Bi317c

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Ik heb een GoPro Gero 2 gekocht en al aardig wat filmpjes gemaakt op mijn wintersportvakantie. Ik moet straks eea gaan editten, maar met welk programma kan ik dat het beste doen? geen idee eigenlijk…

Ik heb een GoPro Gero 2 gekocht en al aardig wat filmpjes gemaakt op mijn wintersportvakantie. Ik moet straks eea gaan editten, maar met welk programma kan ik dat het beste doen? geen idee eigenlijk…

Sacha op 8 mrt. 2012 13:53

Er bestaan heel wat programma’s. Welke computer heb je? Mac of Windows?

Hier alvast nog wat topics waarin dit onderwerp besproken wordt:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/56010
https://www.wintersport.nl/forum/topic/48270

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Is er eigenlijk standaard geheugen meegeleverd?

nee, maar ik kan aanraden om even op de site van mycom te kijken niels, daar heb ik een maand geleden deze kaart gekocht http://www.mycom.nl/Product/Flash-Geheugen-en-Lezers-Secure-…

Spotgoedkoop voor 32gb en werkt prima!. ( 0 problemen tijdens een week wintersport) ook wel belangrijk aangezien gopro waarschuwt voor goedkope sd kaarten.

(GoPro HD)

nee, maar ik kan aanraden om even op de site van mycom te kijken niels, daar heb ik een maand geleden deze kaart gekocht http://www.mycom.nl/Product/Flash-Geheugen-en-Lezers-Secure-…

Spotgoedkoop voor 32gb en werkt prima!. ( 0 problemen tijdens een week wintersport) ook wel belangrijk aangezien gopro waarschuwt voor goedkope sd kaarten.

(GoPro HD)

Harry op 12 mrt. 2012 09:35

Wow, is wel heel goedkoop voor een 32gb!
Maar als je zegt dat hij het goed doet, dan is het het proberen waard. :)

@Bjorn
Ik heb mijn plakker iets voor het midden van de helm. Anders staat ie al gauw te ver naar achter en film je je helm mee.
De hoek waarin de camera vervolgens naar voren of beneden wijst, die zou ik tijdens het skien regelmatig aanpassen, zodat je altijd goede beelden krijgt. Als het steil is, dan kun je de GoPro wat verder naar beneden laten wijzen zodat je ook een deel van de ski’s in beeld hebt. Is het vlak en staat de camera te ver naar beneden, dan zie je alleen ski’s, de sneeuw onder de ski’s, en vrij weinig van wat er voor je is. Dit kijkt vervelend.
Is een kwestie van uitproberen en mee spelen.

Ik heb enkele vragen ivm het gebruik van een gopro helmcamera.

Is zo n gopro helm camera makkelijk af te pakken en weer opnieuw te bevestigen na een stoeltjeslift?

Waar kan je de helmbevestiging (voor versie 1) ergens apart kopen/vinden?

In deze vraag richt ik mij tot de betere pisteskiers (voor de avontuurlijke off piste skiers is een helmcamera waarschijnlijk een onmisbaar iets).
Maar ik vraag me af of je als je ongeveer 95 procent van je skitijd op de piste doorbrengt, wel op goed niveau, je er iets aan hebt aan zulke helmcamerabeelden? Krijg je waar voor je geld of is het eerder overbodig?

Niels322 op 6 dec 2011 19:48

ik heb een tripod bij v-nix besteld en ben daar zeer ontervreden mee over de sevice en product webshop sterk afteraden.

Plaats een reactie