Rossignol Smash 7

Na jaren op een snowboard te hebben gestaan heb ik enkele jaren geleden weer de switch gemaakt naar het skiën. Nu reeds 3 jaar skies gehuurd en wil voor komende wintersport kijken of het niet interessant is om eigen skies te kopen (schoenen reeds aangeschaft, na afgelopen seizoen 3 x te hebben gewisseld in een week tijd met huurschoenen).

Even wat specs omtrent mijzelf;

  • Lengte: 183cm
  • Gewicht: 80kg
  • Leeftijd: 34
  • Niveau: 7

Ik merk dat ik tijdens het skiën wel op zoek ben om hier en daar wat te spelen; een beetje naast de piste, hier en daar een sprongetje en zou ook graag fakie willen rijden (voorheen ook hetgeen dat ik altijd bij het snowboarden opzocht; ik vond het altijd wel lekker om de pistes af te gaan, maar hier en daar wat uitdaging op te zoeken). Daarnaast heb ik het op mijn board altijd erg leuk gevonden om off-piste te gaan op bepaalde x-routes en dit zou ik met de skies ook graag weer op willen zoeken. Enkel de piste naar beneden blijkt niet genoeg uitdaging.

Qua stijl verder hoeft het allemaal niet vol gas naar beneden en hoef ik ook niet ultieme carve-bewegingen te maken (wie weet komt dat later weer een keer terug).

Mede doordat ik ook als eigenschap ‘fakie’ rijden graag terug zou willen zien, kom ik al snel terecht op een twin-tip ski en ben ik daarop eens op onderzoek gegaan (o.a. dit forum en verschillende sites via Google). Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer echt aangezien het aanbod zo groot en divers is tegenwoordig.

Wel ben ik uitgekomen bij de Rossignol Smash 7 ski. Wanneer ik de specs en reviews hier van bekijk klinkt dit alsof het aansluit bij mijn wensen, maar het wordt wel neergezet als freeride ski (dus misschien teveel georiënteerd op off-piste?).

Qua budget zit ik ongeveer te denken aan max. € 500,- incl. bindingen.

Andere skis welke ik na wat verder zoeken ook nog ben tegengekomen zijn bijvoorbeeld;

  • Völkl Kendo
  • Völkl Ledge
  • Salomon Q85
  • Salomon QST 85

Uiteraard heb ik ook nog nagedacht om te huren, maar merk dat online verhuur niet zozeer gericht is op dergelijke skis (o.a. twin-tip). Ter info; dit jaar gaan we een week naar Zell am See.

Graag jullie tips en advies…

LOL
Op ski’s heet “fakie” “switch” ;-)
Verder kun je dat in principe op alle ski’s doen, race ski’s daargelaten.
Alhoewel dat eigenlijk ook best moet kunnen.
Een beetje opgebogen achterkant scheelt in diepere sneeuw wel natuurlijk.

Huren van dit soort type ski’s kan bij Intersport Brundl in Kaprun en Zell am See, dus eerst huren en proberen kan zeker!

Ik adviseer niet snel iets op Marktplaats, maar ik zag net deze voorbij komen:
https://www.marktplaats.nl/a/sport-en-fitness/skien-en-langl…

Veelzijdige allmountain twintip. Hier kan je beter switch mee skiën dan met de ski’s die je zelf hebt genoemd (op de Völkl Ledge na), denk ik. En zowel in zachte sneeuw als op harde pistes zijn dit echt erg lekkere ski’s.

Ok thanks voor de reacties. Heb de verhuurder gemaild met een specifieke vraag (eens kijken wat daar op terugkomt) en tevens het setje op Marktplaats eens bekeken en gevraagd voor wat meer foto’s van de ski qua gebruikers-sporen.

Vraag de verkoper op marktplaats ook even voor welke zoollengte de binding gemonteerd is (dat zou een getal moeten zijn in millimeter, ergens tussen 295 en 340 mm gok ik zo).

Heb me vorig seizoen setje rossignol soul 7 aangekocht. Perfect om wat mee te spelen. Verder vond ik dat deze om snel de piste af te dalen zeer degelijk waren. Op hoge snelheid zeer stabiel en stijf genoeg

*bericht bewerkt door jessedeconinck op 17 sep 2017 10:09

Op marktplaats loopt de prijs snel op met een andere bieder :). Vanochtend nog wat research gedaan en kwam wel de 2013 (€ 125,-) en 2014 (€ 165,-) variant tegen incl. bindingen en helemaal nieuw.

Ik weet niet of daar veel verschil in zit met de 2015 variant welke op marktplaats staat, of de 2017 variant welke nieuw te krijgen is voor € 350,- (bij de 2017 variant heb ik het dan over de Atomic Vantage 85).
@GiGi wat is wijsheid… door bieden op de Marktplaats deal en deze voor € 195,- kunnen kopen (moet nog wel even de gevraagde feedback krijgen) of een van de andere opties kiezen.

*bericht bewerkt door micheljanssen op 17 sep 2017 10:52

De nieuwe variant (Vantage 85) is een heel andere ski, die zou ik niet aanraden.

Van de oudere modellen weet ik dat het technisch allemaal niks uitmaakt, alleen het kleurtje is veranderd.

Een ongebruikt exemplaar is exclusief binding, neem ik aan?
PM me anders even linkjes van die aanbiedingen, dan kan ik meekijken, ook naar bindingen etc.

Zoollengte is 333 trouwens. Zojuist feedback op gekregen.

Ik heb een Smash 7, maar vind het niet echt een freeride ski. Volgens mij staat het te boek als een all-mountain.

Freeride skies zijn meestal toch wat breder.

Dat soort labels hebben niet echt vastomlijnde definities. Rossignol heeft heb zelf op de website onder ‘freeride’ staan, maar dat hoeft niet zo veel te zeggen inderdaad. Het gaat erom wat een ski goed kan, en niet hoe een marketingafdeling hem noemt.

Ik zelf rijd ook twin tips en heb nordica,s double six all mountain/ freestyle ski’s deze rijden ook super
Als je echte fatsoenlijke ski’s zoekt voor wat je aangeeft zou ik kijken voor de volgende modellen (ook qua buget ) :

Faction candid 2.0
Faction idiom
Line snake
Line afterbang
K2 sight

Dit zij naar mijn mening goede twintips op allmountain te doen wat je aangeeft ( oa switch rijden en af en toe een sprongetje en natuurlijk offpiste)

ik hoop je zo een beetje goede info gegeven te hebben

Groet frank

*bericht bewerkt door franky82 op 18 sep 2017 20:39

Ik zelf rijd ook twin tips en heb nordica,s double six all mountain/ freestyle ski’s deze rijden ook super
Als je echte fatsoenlijke ski’s zoekt voor wat je aangeeft zou ik kijken voor de volgende modellen (ook qua buget ) :

Faction candid 2.0
Faction idiom
Line snake
Line afterbang
K2 sight

Dit zij naar mijn mening goede twintips op allmountain te doen wat je aangeeft ( oa switch rijden en af en toe een sprongetje en natuurlijk offpiste)

ik hoop je zo een beetje goede info gegeven te hebben

Groet frank

franky82 op 18 sep 2017 20:39

Rossignol soul 7 vergeten? 🤤

Daar zou ik niet echt switch mee willen rijden. Dat geldt voor alle ski’s die wel tail-rocker hebben, maar niet echt een opgekrulde tail. Bovendien vind ik de Soul 7 op harde sneeuw niet echt een uitblinker.

Ik weet dat het in dat opzicht een vrij polariserende ski is: de ene helft vindt hem helemaal geweldig in… alles eigenlijk; de andere helft vindt hem vrij beperkt, ‘flappy’ en eenzijdig (alleen lekker voor lichtgewichten in lichte poedersneeuw).

Testen (vooral ook op harde pistes!) is de enige manier om er achter te komen wat je er zelf van vindt uiteraard.

Ik zelf rijd ook twin tips en heb nordica,s double six all mountain/ freestyle ski’s deze rijden ook super

Als je echte fatsoenlijke ski’s zoekt voor wat je aangeeft zou ik kijken voor de volgende modellen (ook qua buget ) :

Faction candid 2.0
Faction idiom
Line snake
Line afterbang
K2 sight

Dit zij naar mijn mening goede twintips op allmountain te doen wat je aangeeft ( oa switch rijden en af en toe een sprongetje en natuurlijk offpiste)

ik hoop je zo een beetje goede info gegeven te hebben

Groet frank

franky82 op 18 sep 2017 20:39

Rossignol soul 7 vergeten? 🤤

jessedeconinck op 18 sep 2017 20:46

nee hoor niet vergeten maar naar mijn mening is de soul 7 geen fatsoenlijke twintip om die diengen mee te doen
Alleen al een voorbeeld is de honingraat structuur in de tip van de ski als je daar een fatsoenlijke nosebutter op maakt v ia dat niet echt top verder is de soul 7 meer een freeride/allmountain ski waar je weinig anders mee kan
Let wel dit betreft mijn menig

Het merk faction is oa van candide thovex en ook een goede ski voor op/naast de piste

Daar zou ik niet echt switch mee willen rijden. Dat geldt voor alle ski’s die wel tail-rocker hebben, maar niet echt een opgekrulde tail. Bovendien vind ik de Soul 7 op harde sneeuw niet echt een uitblinker.

Ik weet dat het in dat opzicht een vrij polariserende ski is: de ene helft vindt hem helemaal geweldig in… alles eigenlijk; de andere helft vindt hem vrij beperkt, ‘flappy’ en eenzijdig (alleen lekker voor lichtgewichten in lichte poedersneeuw).

Testen (vooral ook op harde pistes!) is de enige manier om er achter te komen wat je er zelf van vindt uiteraard.

GiGi op 18 sep 2017 20:50

Voila, daar is het antwoord ;) meet maar 1m65 en weeg ± 69kg .ski’s zijn ook wat te groot (bewust) . Zowel diepsneeuw als de de eerste piste mee af te dalen in de ochtend, ik vind hem niet te flappy . Kan wel in je uitlzg komen :)

Helemaal goed dan.

Zojuist de Atomic Panic Vantage opgehaald welke @Gigi had gezien op Marktplaats. Al met al een goede deal volgens mij… laat die wintersport maar komen!

Thanks iedereen voor de feedback.

Plaats een reactie