Nesselwang vgl winterberg of ander beginnergebied?

Mn vrouw en ik zouden graag enkele dagen willen gaan skien. Minder druk als in winterberg, maar toch goede voorzieningen voor een echte beginner met enkele dagen glijervaring. Enkele jaren geleden in Oberstdorf en omgeving geweest, maar ze vond daar de blauwe pistes al te steil. Kan ik de blauwe pistes in winterberg vb rond de bremberg vergelijken met die in nesselwang? Of zijn die veel steiler? Want daar had ze geen schrik. K zou jammer vinden om alleen nog maar in winterberg te gaan. K zat ook te denken aan steinplatte of zugspitz arena. Iemand nog tips voor gebieden met enkele lange vlakke pistes?.

Als je een vlakke piste wil zoals de Bremberg is Steinplatte erg geschikt. Maar dan zou ik vooral de Duitse kant nemen. (Reit im Winkl) Dat is gewoon 1 brede glijpiste! Maar de blauwe piste op de bremberg is voor mij eerder ‘groen’, dan blauw. In de Alpen zijn de meeste blauwe pistes doorgaans iets steiler. Hoe dan ook, als je niet op een echt blauwe piste durft, dan zal het in vele gevallen zich beperken tot 1 enkele piste.
Indien je ook niet vies bent van een Ankerlift is Berwang ook een optie met enkele blauwe pistes.

*bericht bewerkt door Joy85 op 25 sep 2017 15:17

@Ral Als ik dit zo hoor zou ik gewoon eens goed investeren in lessen. Daar gaat het ze en uiteindelijk jij ook heel veel plezier van beleven omdat ze dan veel meer kan genieten en gewoon veel meer gebieden aankan.

Born to Ride

Lessen zijn sowieso slim. Maar ik vond Lofer afgelopen jaar voor een dagje ook leuk. Verschillende pistes, deels blauw, deels rood, waardoor iedereen wel uit de voeten kan.

Nesselwang is echt heel klein met onderin vooral sleepliftjes en 1 kabinebaan welke de blauwe dalafdaling ontsluit. Die is al iets minder blauw maar zeker niet rood. Aardige is dat je er ook kunt avond/nacht skiën. Maar ik zou doorrijden naar Berwang, meer keus en veel mooiere omgeving. Nesselwang ligt nog echt voor de bergen. Wel lekker goedkoop en prima hotels (als je niet heel veel om luxe geeft). Je kunt ook kijken in Nesselwang voor 1 of 2 dagen en eventueel doorrijden naar Berwang. Is nog geen uurtje rijden verder (als je niet op zaterdagochtend gaat).

Ze kan beter wat lessen nemen, maar ik probeer er niet te veel druk op te zetten. K ben al blij dat ze mee gaat.
Lofer, goede tip.
De Winklmoosalm dus ook een goede optie.

@NH65 Dan kan ik inderdaad beter in pfronten/steinach overnachten, sta ik binnen het halfuur in bichlbach/berwang. Ook handig als de sneeuw wat minder is in Nesselwang (op 15min). Tannheim is ook vlakbij.

Nog tips?

Gargellen in Montafon. Sneeuwzeker,makkelijke pistes met veel blauw en relatief dichtbij.

Als je overweegt om naar het Zugspitz gebied te gaan, dan raad ik beginners absoluut Ehrwald aan. Hier kan iedereen heel snel de blauwe dalafdaling doen. Daarnaast veel blauwe pistes die goed te doen zijn en wat lichtrood. Echt moeilijk is het daar niet. De ‘blauwe’ dalafdaling in Bichlbach/Berwang daarentegen heeft echt rode stukken. In Berwang bij de Sunjet lift zit wel een mooie blauwe, maar is vrij kort. De piste bij de ankerlift is inderdaad ook mooi maar beginners stappen halverwege uit want het eerste deel is rood.

Nesselwang heb ik alleen een keer savonds geskied en alleen eerste deel vond ik donkerblauw.

Ik zou zeggen zoek een onderkomen in Bichlbach en dan kan je per dag kijken waar je gaat skiën want je bent zo in Ehrwald Lermoos of Berwang :)

Mooi, dan kan ik beter zugspitz arena overwegen.
Iemand ervaring met Jungholz?

Lofer zou ik links laten liggen. De alm helemaal omhoog en dan één piste die echt niet al te eng is als Oberstdorf blauw al moeilijk is. Steinplatte biedt veel doorgroeimogelijkheden, dat is erg leuk, en vlot bereikbaar vanaf Salzburg Airport.
In de sneeuwzekere periodes zijn de kleine gebiedjes in het Bregenzerwald trouwens ook erg leuk en niet te druk, behalve rond de carnaval.

Mijn zoon gaat met familie en 2 dochters al enkele jaren naar Ehrwald. Beide dochters van nu 8 en 10 hebben daar de afgelopen jaren goed leren skien en doen nu blauw en rood. Ze waren ook erg enthousiast over de skilessen. Ondanks de vroege kerstperiode waarop ze telkens gaan kunnen ze daar, zonodig met kunstsneeuw,
goede kwaliteit pistes neerleggen. In zijn algemeenheid loop je bij te laaggelegen gemakkelijke pistes altijd wel meer risico op ijzige omstandigheden, waarbij een grœne piste lastiger wordt dan de hoger gelegen blauwe en rode pistes. Ik zie dat ook elk jaar wel bij de lange grœne Violette piste in Les Menuires. Bedoeld voor de beginners, maar geregeld lastig door wat ijzige omstandigheden.
Er zijn natuurlijk legio hoger gelegen sneeuwzekere blauwe pistes, waar je minder risico loopt en waar het ook voor “mindere goden”
lekker skien is. Les nemen is sowieso een eerste veriste. Het gevoel krijgen dat je controle hebt. Dan wordt het immers pas leuk.

Hen48

De blauwe 14 op de fellhorn, als eerste piste van de week gepakt. Die is in begin smal/relatief steil voor een blauw en op t einde eerder rood.

Kleinwalsertal, Ifen 5 is mooi en parsenn ook. Dit zijn echte mooie afdalingen maar er zijn er veel meer

Ski you later!

Biberwier, ook in de Zugspitz Arena.

Piste riderrrrr

@TeTe klopt maar toen in de eerste week van de kerst 2014 waren er alleen enkele pistes open op de kanzelwand. Wel jammer dat de skipasprijzen van parsenn zo gestegen zijn: vorig jaar 26€ voor 3u, dit jaar 40,5€… wel incl. rest van oberstdorf/kleinwalsertal.

Ik denk dat zugspitz arena tot nu toe toch van boven aan het lijstje staat.

http://www.oberjoch.de

Harry6 op 25 sep 2017 20:15

Dit linkje zal beter werken: https://www.wintersport.nl/skigebieden/oberjoch

Overigens denk ik dat Oberjoch niet direct voldoet aan de wensen van de topicstarter, lange blauwe afdalingen hebben ze niet echt in Oberjoch…

Plaats een reactie