Welke fotocamera?

Mieke (vriendin) en ik reizen graag (zomer en winter) en vinden het leuk om deze avonturen vast te leggen op foto. Nu valt de kwaliteit van de foto’s die we genomen hebben een beetje tegen bij het uitvergroten voor een canvas (ruis, onscherp,…). En zelfs bij het beperkt uitvergroten voor fotoboeken komen de foto’s niet helemaal tot hun recht.
Ik vermoed dat dit enerzijds aan ‘onkunde’ en anderzijds aan hardware te wijten is. Ivm de onkunde zal ik op korte termijn een fotografiecursus volgen. ivm hardware gaan we nieuwe camera’s kopen.

Zelf schiet ik plaatjes met een Fuji xp80
plus: goedkoop, wifi en timelaps
min: beperkte accu, korrelig, beperkte beeldkwaliteit (kleur, contrast,…)
Mieke schiet plaatjes met een olympus tg-3
plus: lichtsterk, gps en kompas, minder ruis, mooie kleuren (contrast?)
min: duurder, moeite met scherpstellen
Deze is aan vervanging toe omdat het klepje van de batterij afgebroken is…

Daarnaast heb ik een sony SLT-A58K maar door omvang en gewicht blijft deze meestal in de reiskoffer… en een gopro 4, die ik eigenlijk (te) weinig gebruik. Ik maak liever actiefoto’s of foto’s van landschappen en film afdalingen (ski / mtb)van reisgenoten.

Mieke heeft net de nieuwe Olympus TG-5 aangeschaft.

Om niet twee dezelfde toestellen te hebben, wil ik wat anders kopen en ben ik bereid om 1000 à 1500 euro uit te geven.
Ik zoek in eerste instantie een ‘weather sealed’ compacte camera die schok en vorstbestendig is waarmee ik naast actiefoto’s ook mooie filmpjes kan maken. Op korte termijn plan ik dus een fotografiecursus en denk dat ik daarom ook een toestel wil met verwisselbare lenzen.

De Olympus PEN-F vind ik een geniaal apparaat maar is niet spatwaterdicht, noch schok - en vorstbestendig.
Mijn keuze valt voorlopig op een Olympus EM-5 mark ii.

Graag wat input…

thx,

Dries en Mieke

*bericht bewerkt door 3zel op 02 okt 2017 12:03

knowledge is powder

Voor 1500 euro kun je heel mooi spul kopen. Zolang je niet dagenlang in de stromende regen fotografeert is in deze prijsklasse wheather sealing niet het aller balangrijkste. Camera’s kunnen heel veel hebben. Alles kost geld en ik zou dan liever een hogere kwaliteit auto-focus/ruis willen dan een camera die ene fractie beter tegen vocht kan.

Denk ook zeker aan Fuij die hele goede camera’s maakt. Zelf ben ik in de klasse licht en goed erg te spreek over de Sony A6000-A6300 en de topper die ik zelf als kleine camera gebruik (naast mijn sony A9) de A6500 waarvan voor de prijsklasse en type camera de AF echt geweldig is. Hier heb je lichte kleine camera’s die geweldige foto’s maken.

*bericht bewerkt door Rogier op 02 okt 2017 12:21

Click. Click. Peace

Bedankt @Rogier,
Indien ‘weather sealing’ minder belangrijk wordt, wordt het aanbod wat groter.
Als beginner is het een beetje moeilijk om uit te maken waar je je op wil focussen ;) bij de aankoop van een nieuw toestel.
Een goede AF is er zeker 1 van. Dit komt dus tegemoet aan mijn vraag naar scherpere foto’s.
Een grote sensor is bepalend voor de beeldkwaliteit en komt tegemoet aan de vraag naar minder ruis?
Daarnaast wil ik een compact toestel want uit ervaring weet ik dat ik minder foto’s maakt indien er meer gedoe aan te pas komt. ‘Helaas’ wil ik ook graag wat kunnen inzoomen om mijn skiënde ega te kunnen vastleggen en ‘zit ik daardoor vast’ aan een grotere (lees niet compacte lens). Een compact toestel met een grotere lens is voor mij evenveel gedoe als een ‘gewoon’ toestel met een grotere lens.
Welke lens (bereik) gebruik jij meestal in combinatie met je alpha 6500?

De Lumix TZ100 heeft geen weather sealing, is wel compact, heeft 10X zoom en een 1"-sensor en blijkbaar een heel goede AF.
Alleen kan ik geen andere lenzen monteren…

knowledge is powder

Een goede AF is er zeker 1 van. Dit komt dus tegemoet aan mijn vraag naar scherpere foto’s.

Niet per definitie scherper, maar wel vooral minder missers. (Komt op hetzelfde neer soms). Echt scherp scherp is ook een kwestie van duurdere lenzen…

Een grote sensor is bepalend voor de beeldkwaliteit en komt tegemoet aan de vraag naar minder ruis?

Inderdaad. Betere en vooral grotere sensoren zorgen voor minder ruis.

Daarnaast wil ik een compact toestel want uit ervaring weet ik dat ik minder foto’s maakt indien er meer gedoe aan te pas komt.

Begrijp ik. Daarom heb ik ook die A6500 :-)

‘Helaas’ wil ik ook graag wat kunnen inzoomen om mijn skiënde ega te kunnen vastleggen en ‘zit ik daardoor vast’ aan een grotere (lees niet compacte lens). Een compact toestel met een grotere lens is voor mij evenveel gedoe als een ‘gewoon’ toestel met een grotere lens. Welke lens (bereik) gebruik jij meestal in combinatie met je alpha 6500?

Grotere betaalbare lenzen (onder de 2000 euro), van een zoombereik van 70-200 ofzo zijn langzaam wat AF betreft en hebben vaak niet zo goed glas. De vraag is dan of je echt zoveel zoom wilt. Ik schiet veel actiebeeld op mijn A6500 met een 24-70 als ik meer bereik wil pak ik mijn A9. Zelfde redenering als jij.

De Lumix TZ100 heeft geen weather sealing, is wel compact, heeft 10X zoom en een 1"-sensor en blijkbaar een heel goede AF.
Alleen kan ik geen andere lenzen monteren…

De vraag die je jezelf moet stellen, ga je lenzen echt veranderen/meenenen? Ga je andere lenzen kopen? Nee? Dan is een compact de keuze. Ja, sla dit dan snel over. Kijk ook naar de sony RX100 serie. Heel goed beeld…

Click. Click. Peace

En zelfs bij het beperkt uitvergroten voor fotoboeken komen de foto’s niet helemaal tot hun recht.

Als je het over dezelfde XP80 hebt als die ik met een zoekactie vond, heeft die een chip van 16Mp
En ik heb prima ervaringen met minder pixels, zonder problemen uitvergroot tot 80+cm
Heb je de zaak wel goed ingesteld, dwz gebruik je wel de max. resolutie?

Rob

En zelfs bij het beperkt uitvergroten voor fotoboeken komen de foto’s niet helemaal tot hun recht.

Als je het over dezelfde XP80 hebt als die ik met een zoekactie vond, heeft die een chip van 16Mp
En ik heb prima ervaringen met minder pixels, zonder problemen uitvergroot tot 80+cm
Heb je de zaak wel goed ingesteld, dwz gebruik je wel de max. resolutie?

RCGrootveld op 2 okt 2017 16:29

Goeie opmerking Rob,
kijk ik even na.

knowledge is powder

Resolutie zegt ook niet alles. Het gaat ook om pixels per cm, kwaliteit sensor, instelling en het glas wat er voor de sensor zit. Een pro-camera met 12 pixels maakt betere foto’s dan een telefoon met 24 pixels…

Click. Click. Peace

Resolutie zegt ook niet alles. Het gaat ook om pixels per cm, kwaliteit sensor, instelling en het glas wat er voor de sensor zit. Een pro-camera met 12 pixels maakt betere foto’s dan een telefoon met 24 pixels…

Rogier op 2 okt 2017 19:54

Eens, doet me denken aan de tijd van filmrolletjes en donkere kamer werken.
We geven 100en guldens uit aan goede lenzen en gingen vervolgens met Tri-X aan de slag die we ontwikkelden in 1:3 verdunde Rodinal. Afgedrukt op 18x24 kon je de korrels tellen.
Oudere fotografen onder u weten vast wel wat ik bedoel …

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 03 okt 2017 12:10

Rob

@RCGrootveld Hoeveel % van de mensen op dit forum zal weten wat een filmrolletje is? ;-)

Huh, ik dacht dat we op wintersporters.nl zaten en niet op zoom.nl of http://www.dpreview.com ;-)

Uitrusten doe je maar in de lift.

@Roko De eisen voor een camera die goed geschikt is voor een wintersporter zijn anders dan die voor iemand die elders foto’s maakt; Dus dit topic is hier helemaal op zijn plaats. Kritiek op topics kunnen beter direct doorgemaild worden (rogier@wintersporters.nl) of via PM, of de dit is niet oke knop. Ook om topics niet onnodig omhoog te schoppen.

Click. Click. Peace

@Rogier Ik zette er niet voor niets een ;-) achter hé… Je m’excuse…
Vind fotografie reuze interessant, maar op een berg met wit spul besteed ik daar maar weinig aandacht aan, tijd is schaars. :)

Uitrusten doe je maar in de lift.

@Roko Begrijp ik wel maar omdat iedereen meeleest dacht ik is dit wel handig om te verduidelijken. Nu weer on-topic :-)

Click. Click. Peace

@RCGrootveld Hoeveel % van de mensen op dit forum zal weten wat een filmrolletje is? ;-)

Togi op 3 okt 2017 12:50

Ik denk dat het met het begrip ‘Film rolletje’ nog wel mee zal vallen.
Tri-X en Rodinal zullen maar weinig kennen vrees ik …

Rob

@RCGrootveld Zelfs bij ons op de fotoclub is de Tri-X en Rodinal-generatie al bijna uitgestorven. Voor al dat digitale geweld heb ik recent nog een lezing analoge fotografie gegeven. (en dan ben ik pas 56 jaar…)

Ik heb zelf meermalen een camera meegehad op wintersport. Dat varieerde van een loeizware pro-Nikon tot een superkleine GoPro. Mijn voorkeur gaat toch naar de kleinst mogelijke camera die past bij het doel waarvoor je het beeld wil gebruiken. Kijk je alleen foto’s op je kleine beeldscherm, koop dan geen vette spiegelreflex. Laat je groot afdrukkken of wil je beelden verkopen, ga voor maximale kwaliteit. Onze hobby is skiën (naast fotografie) en dan is een grote camera alleen maar lastig.

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

Onze hobby is skiën (naast fotografie) en dan is een grote camera alleen maar lastig.

Coen Heveling op 4 okt 2017 08:28

Dat heb je mooi verwoord Coen!

Na het één en ander te hebben vergeleken heb ik gekozen voor een sony rx100v.
Je betaalt er een smak geld aan maar dan heb je ook wat.
Contenders waren sony rx100iv, Lumix LX15, Lumix LX100 en Lumix TZ100.
Uiteindelijk gekozen voor de rx100v omwille van de geweldige snelheid en AF-mogelijkheden ifv de actiefoto’s/filmpjes, daarnaast spreekt de compactheid, beeldkwaliteit en volledigheid van het toestel me aan (evf, interne flits). Minpuntjes zijn grip en het ontbreken van een touchscreen. De 4K functionaliteiten (postfocus, 4K-foto) van de lumix-toestellen mis ik ook maar wegen toch niet op tegen de voordelen van de sony.

Bedankt iedereen voor jullie bijdrage en @Rogier in het bijzonder!

knowledge is powder

Ik denk dat je daar een geweldige camera aan zult hebben! Heel veel plezier ermee.

Click. Click. Peace

@RCGrootveld Zelfs bij ons op de fotoclub is de Tri-X en Rodinal-generatie al bijna uitgestorven. Voor al dat digitale geweld heb ik recent nog een lezing analoge fotografie gegeven. (en dan ben ik pas 56 jaar…)

Ik heb zelf meermalen een camera meegehad op wintersport. Dat varieerde van een loeizware pro-Nikon tot een superkleine GoPro. Mijn voorkeur gaat toch naar de kleinst mogelijke camera die past bij het doel waarvoor je het beeld wil gebruiken. Kijk je alleen foto’s op je kleine beeldscherm, koop dan geen vette spiegelreflex. Laat je groot afdrukkken of wil je beelden verkopen, ga voor maximale kwaliteit. Onze hobby is skiën (naast fotografie) en dan is een grote camera alleen maar lastig.

Coen Heveling op 4 okt 2017 08:28

Was er nog belangstelling voor dan?

Inzake het laatste: Eens
Daarom gaat de Nikon tijdens het skiën niet mee, dan voldoet de smartphone prima.

Rob

Gelukkig zijn er tegenwoordig kleinere camera’s die kunnen concurreren met de loeizware grote DSLR bodies. Dat maakt outdoor-fotografie wel even heel veel makkelijker en fijner.

*bericht bewerkt door Rogier op 04 okt 2017 11:19

Click. Click. Peace

null
null
null
@Rogier:
Nogmaals dank voor de tips. Hierboven de betere foto’s van de eerste poging @courmayeur

knowledge is powder

Lekker, zeker op de eerste foto zou je nog een laagje Lightroom kunnen halen en dan heb je een heel lekker beeld!

Click. Click. Peace

Lekker, zeker op de eerste foto zou je nog een laagje Lightroom kunnen halen en dan heb je een heel lekker beeld!

Rogier op 29 jan 2018 16:05

thx @Rogier, foto’s zijn (voorlopig) onbewerkte jpegs. Deze sessie was enkel in jpeg geschoten, volgende sessies RAW en jpeg…
Ik ga er na de verbouwingen thuis eens mee aan de slag en kom er wellicht op terug!

knowledge is powder

Met de JPEG kan ook nog heel veel!

Roep maar als je wat hulp wilt ;-)

Click. Click. Peace

@RCGrootveld Hoeveel % van de mensen op dit forum zal weten wat een filmrolletje is? ;-)

Togi op 3 okt 2017 12:50

‘Echte’ foto’s schiet ik nov steeds analoog. Heerlijk; goed rolletje, mooi licht, stralende lucht en witte pistes. En dan lekker op zoek naar juiste lens!

anyway, lees even mee, want alles analoog is niet ideaal!

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/09216a00162f2efe9d7e0c7a...

https://cdn.wintersport.nl/forum/20/1535b6780b3c70fc3c8ce852...

*bericht bewerkt door Helen op 29 jan 2018 22:14

Plaats een reactie