Ontwikkeling op snowboard gebied: Burton Step-on

Ik heb ze begin van 2018 bij duijvestijn zoetermeer voor het eerst gezien (zij hadden de primeur in nederland volgens mij). Het systeem is echt goed, maar de prijs is belachelijk hoog (binding+boot was rond de €700 volgens mij). Gezien ik boots van 1 jaar oud had was dit een no-go.

Hierna ben ik verder gaan kijken en kwam uit bij SP Fastec bindingen. DE ultieme combi tussen straps en flows. Kost relatief weinig (€85,00) en werkt perfect. Vrouwlief is onlangs ook overgestapt op Fastec’s.

Hierna ben ik verder gaan kijken en kwam uit bij SP Fastec bindingen. DE ultieme combi tussen straps en flows.

dekkie op 23 dec 2018 14:02

Dan vind ik K2 Cinch toch een stuk beter. Dat is naar mijn mening de ultieme combi tussen straps en Flow. Bij de SP Fastec moet je nog een extra handeling doen om de enkelstrap vast te zetten. Bij de K2 Cinch gaan de straps bij het openen ver omhoog en bij het sluiten trek je de straps in één beweging weer heel strak aan.
Het is dat de nieuwsgierigheid naar de Step-ons het nu bij mij gewonnen heeft, anders had ik zeker weer een setje K2 Cinch genomen.

Annoying skiers since 2003

@Sterko Ik ben ook wel benieuwd of de Burton boots ook in andere bindingen te gebruiken zijn. Mocht er bijvoorbeeld iets met de Burton bindingen aan de hand zijn.

RFKANGOO op 22 dec 2018 00:03

Dat ga ik van de week even proberen met mijn oude bindingen. Ik denk dat de klipjes aan de zijkant geen probleem zijn, maar de klip aan de achterkant is wel dik, dus dat kan wel eens lastig worden. Die is er eventueel wel af te schroeven, dus dan past het misschien wel.

Annoying skiers since 2003

Ter info: op eBay Kleinanzeigen (Duitse Marktplaats) vind je heel wat vriendelijk geprijsde, tweedehandsaanbiedingen. En er lag toch wel geen verkoper op mijn route zeker :D
€ 450 voor de set (winning!)
Blijkbaar kopen veel mensen de verkeerde maat boots en weten ze niet dat ze die mogen ruilen. Of ze vinden het niks, kan ook.
Morgen eerst van de verse poeder genieten met m’n oude vertrouwde set up en dan overmorgen tijd maken om dit uit te testen. I’ll keep you posted.

Na een weekje testen kan ik kort zijn: het werkt en je kan er alles mee. De voorwaarde is wel dat je de boots goed afstelt. Voor ik begon aan de eerste run, had ik de boots zo strak aangespannen, dat ik het idee had dat ik met hard boots aan het rijden was. En eerlijk gezegd was ik op dat moment licht teleurgesteld, want ik ben namelijk nogal fan van jibben. Ik had ook het idee dat ik hoger op m’n poten stond en daardoor dieper kon carven. De bindingen en de boots gaven me van bij het begin een heel veilig gevoel, wat ik eigenlijk niet had durven hopen. Gaandeweg durfde ik het aan om de boots steeds losser te dragen, zodat ik me opnieuw kon wagen aan butters, ollies, e.d. Nog steeds had ik het gevoel dat ik supervast in de boots zat en op geen enkel moment had ik het idee dat er iets haperde of hinderde. Ik vertel er wel bij dat ik de zooltjes uit de binnenboot heb gehaald, omdat mijn voeten geen doorsnee vorm hebben, maar dat doe ik bij al mijn andere boots ook. Geen afgeklemde tenen of drukpunten op deze manier. Een inlegkruisje tegen de zweetvoeten, was mijn goeie ingeving van de afgelopen week :D (aanrader!)
Het in- en uitstappen uit de step ons vraagt wel een beetje oefening, maar na enkele runs vertrek je na de zetellift als eerste.
Er is 1 punt waar ik me wel vragen over stel: aangezien ik de set als tweedehands heb gekocht, was het plastic waar de boots de binding raken al wat beschadigd. Ik heb mijn set meegenomen naar een plaatselijke verhuur om te kijken of de slijtage aan mijn set buiten het normale valt. Ik vermoed dat de persoon die de bindingen als eerste heeft gebruikt, niet zo handig was bij het in- en uitstappen, wat mogelijk voor meer slijtage heeft gezorgd. Mijn advies is om daar extra op te letten wanneer je een tweedehands set koopt. Ik heb Burton in ieder geval gecontacteerd om te vragen of de slijtage als normaal kan worden gezien.
Kortom: ik ben fan en ben blij met mijn aankoop.

Inmiddels heb ik ook een week gesnowboard op de Step-on’s. Het boarden is helemaal prima. In tegenstelling tot Gnurider hierboven, hou ik van strak in mijn binding zitten. Met de schoenen zo strak mogelijk vast, heb ik dezelfde controle als met mijn oude set-up en merk ik tijdens het boarden geen verschil. Het voelt heel vertrouwd en solide.
Het enige nadeel(tje) wat ik tijdens het boarden heb ervaren is het zachte klikkende geluid wat ook in andere reviews wel eens genoemd wordt. Ik hoorde het eigenlijk alleen als je op lage snelheid op een rustige piste bochtjes aan het draaien bent. Bij hogere snelheid overstemt het windgeruis het geklik en op een drukkere piste overstemt het omgevingsgeluid het al snel. Echt hinderlijk is het sowieso niet.

Het instappen went snel en is makkelijk en snel, zolang je op een vlakke ondergrond staat. Wanneer je echter op een hellende ondergrond wilt instappen, valt het een beetje tegen. Ik was gewend met mijn K2 Cinch om bij een hellende ondergrond op mijn toe side in te stappen, maar dat is met de Step-on niet te doen. Ik moest me dus weer aanleren om dan op de heel side te gaan staan. Dan gaat het beter, maar is nog niet ideaal.
Bij 9 van de 10 liften is het klik-klik en gaan. Absoluut sneller en makkelijker dan straps of rear-entry (Flow / K2 Cinch e.d.).

Ik hoopte vooraf dat ik na een paar daagjes al glijdend uit de stoeltjeslift de achterste binding zou kunnen inklikken, maar dat is mij nog niet gelukt. Misschien dat dat nog komt als het instappen nog vertrouwder wordt. Ik heb ook relatief veel in gondels gezeten en bij de meeste stoeltjesliften kon ik niet gelijk doorglijden de piste op, omdat er eerst een vlak stukje was.
Mijn volgende wintersport zal met skiërs zijn die een voorkeur hebben voor stoeltjesliften en dan zal ik het waarschijnlijk meer gaan oefenen. De behoefte om snel weg te zijn zal dan ook groter zijn dan de afgelopen vakantie met mijn boardende vriendin.

Het uitstappen blijft een beetje vreemd. Je moet een soort twistende beweging maken om je voet er uit te krijgen. Ook dat is op een hellende ondergrond lastiger dan op een vlakke ondergrond. Met de meeste straps- en rear-entry-bindingen ben je ook in 1 á 2 seconde uit je binding, dus eigenlijk is hier geen voordeel voor de Step-on.

Ik ben gewend om met redelijk zachte schoenen die niet super strak vast zitten, in mijn strak afgestelde K2 Cinch bindingen te zitten. In de binding heb je dan maximale controle, maar uit je binding (als je aan het lopen bent, in de lift of in een restaurant zit, dus toch ook een groot deel van de dag) heb je het comfort van een zachte soft-boot. Ik ben benieuwd hoe ik dat straks op wintersport ga ervaren als ik de hele dag strak in mijn schoenen zit.

sterko op 20 dec 2018 22:38

Dit is me meegevallen, maar een beetje wennen was het wel. De tweede dag heb ik tijdens de lunch nog even mijn schoenen wat losser gedaan, maar dat kwam vooral omdat de schoenen nog niet helemaal ingelopen waren. Vanaf de derde dag heb ik geen ongemak meer ervaren. Zover ik het me kan herinneren heb ik bij al mijn vorige schoenen ook wel een paar dagen nodig gehad voordat ze echt lekker gingen zitten, dus wat dat betreft geen nadeel voor de Ion schoenen.

Conclusies:
Step-on heeft één voordeel, namelijk snel instappen (in de meeste gevallen). Daar tegenover staan een paar kleine nadeeltjes, die misschien door ervaring nog verdwijnen. Of het voordeel opweegt tegen deze nadeeltjes, is moeilijk te zeggen. Het is in ieder geval niet zo dat het voordeel ruimschoots de nadeeltjes goedmaakt. Alles bij elkaar heb ik geen spijt van mijn aankoop en ga ik de bindingen niet verkopen, maar denk ik ook niet dat ik ze nu weer zou kopen als ik nu ineens weer een nieuwe set nodig zou hebben.

Annoying skiers since 2003

Bedankt voor je uitgebreide review @sterko!

Bergen + Sneeuw = ❤

Je zegt niet zo snel weer zo’n set te kopen maar als nu enkel de boot of binding wil vervangen zit je toch vast aan dit systeem.

Übung macht den meister!!!

Je zegt niet zo snel weer zo’n set te kopen maar als nu enkel de boot of binding wil vervangen zit je toch vast aan dit systeem.

RFKANGOO op 18 jan 2019 07:57

Dus dan heb je toch geen set meer nodig?

Goede review!

Je zegt niet zo snel weer zo’n set te kopen maar als nu enkel de boot of binding wil vervangen zit je toch vast aan dit systeem.

RFKANGOO op 18 jan 2019 07:57

Ja, dat klopt. Dat is ook een nadeel van dit systeem. Nu is alles nieuw en nog lang niet aan vervanging toe, dus alleen schoenen of bindingen vervangen is nog lang niet aan de orde.
Wat ik bedoelde is, dat als bijvoorbeeld nu mijn hele set vervangen zou moeten worden, ik waarschijnlijk toch weer kies voor het vertrouwde K2 Cinch. Dat is hypothetisch, want dat zou alleen gebeuren als bijvoorbeeld de hele set gestolen zou worden.

Het systeem is prima. Het doet wat ze beloven en de nadelen zijn minimaal. Voor wie nu straps heeft en vooral die snowboarders die gaan zitten om de straps vast te ratelen, is er heel veel voordeel te behalen. Ik vergelijk het echter met K2 Cinch en dan is het voordeel maar klein. Toch heb ik geen spijt. Ik vind het leuk om iets nieuws te proberen en misschien dat ik na nog 1 of 2 weken boarden wel nooit meer wat anders wil.

Annoying skiers since 2003

Had er ooit al eens iets over gelezen, tot ik van de week dit filmpje tegen kwam:

Ziet er toch wel heul boeiend uit moet ik zeggen. “Helaas” vorige maand nieuwe boots en nieuwe bindingen (hele lekkere Union’s, dat wel) gekocht met een gezamenlijk totaalbedrag wat niet heel ver onder het aankoopbedrag van de Step-On bindingen met schoenen ligt. Helaas net te laat gezien om mij er serieus in te verdiepen. Wel leuk om de ervaringen hier te lezen…

DC boots springt op de kar van Burton.
Ze gaan samenwerken met Burton een hun boots compatibel maken met het step on system`

https://whitelines.com/snowboard-gear/news-previews/burton-s…

Dubbel…

*bericht bewerkt door flap20 op 28 feb 2019 17:37

Voor wie nog zou twijfelen of hij/zij er een goede zaak aan doet om de step ons al dan niet tweedehands te kopen: ik heb ondertussen de spare parts van Burton ontvangen. Zoals je in mijn eerdere post kan lezen, had ik de set tweedehands gekocht en maakte ik me zorgen over de slijtage aan de bindingen. Ik heb mijn bezorgdheid gedeeld met de customer service van Burton en kreeg gratis en voor noppes de spare parts toegestuurd. Niet eens een factuur of aankoopbewijs moeten tonen. Bovendien stelde ze me gerust dat de slijtage er niet voor zou zorgen dat ik uit de binding zou glippen. En nu ik lees dat DC mee op de kar springt, zou dit wel eens de norm kunnen worden. Ik ben volledig mee :)

null
null

Het lijkt me fantastisch om te proberen, toch heb ik zo mijn twijfels bij langdurige veiligheid. Twee weken geleden lag mijn zool opeens half open, dan is er bij normale bindingen niks aan de hand. Hier lijkt het alsof de haakjes vastgelijmd zitten aan de boot, wat in potentie ook dus zomaar los kan komen. Of werkt het toch anders?
Wel tof dat DC mee gaat, hopelijk Vanz ook nog een keer.

null

Ik vond het uitstappen eerst niet echt soepel gaan, maar kwam pas onderstaand filmpje tegen, waaruit blijkt dat ik het elke keer verkeerd deed. Ik draaide mijn enkel naar buiten terwijl dat naar binnen moet zijn. Naar buiten voel je veel meer weerstand, wat dus de slijtage veroorzaakt. Ik heb gelukkig nog geen last van die slijtage, maar dit is wel een aandachtspunt voor iedereen die Step-on heeft.
Ik heb het uiteraard gelijk geprobeerd en het gaat nu veel soepeler.
https://youtu.be/ioWCADNcc_c

Ik ben afgelopen weken een paar keer naar Snowworld geweest en ik ben inmiddels helemaal gewend aan het in- en uitstappen. Ook het glijdend de achterste voet inklikken gaat al best goed. Eigenlijk zijn al mijn eerdere minpuntjes verdwenen. Ik ben inmiddels zo enthousiast, dat ik ook mijn vriendin overtuigd heb en zij heeft ze nu ook gekocht. Zij was na een uurtje Snowworld al helemaal om. Zij was nog van het zittende en ratelende soort snowboarders, dus voor haar is het verschil in tijd en gemak heel groot.

Annoying skiers since 2003

Het lijkt me fantastisch om te proberen, toch heb ik zo mijn twijfels bij langdurige veiligheid. Twee weken geleden lag mijn zool opeens half open, dan is er bij normale bindingen niks aan de hand. Hier lijkt het alsof de haakjes vastgelijmd zitten aan de boot, wat in potentie ook dus zomaar los kan komen. Of werkt het toch anders?

null

JWWietsma op 1 mrt 2019 19:39

Het belangrijkste bevestigingspunt is de haak aan de achterkant, die niet aan de zool maar hoger aan de schoen zit. Ook neem ik aan dat de zool wat beter bevestigd is, omdat hier meer krachten op komen dan op normale schoenen.

Annoying skiers since 2003

@JWWietsma wat je toont zijn geen Step on-boots, toch? Ik ga ervan uit dat er voldoende is nagedacht over het concept en dat de Step on-boots zodanig zijn ontworpen dat het gebruik ervan geen veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. Een Amerikaans bedrijf weet wel hoe het claims moet voorkomen. En bij omruilen of schade doen ze niet moeilijk. (Je zou bijna denken dat ik voor hen werk, maar helaas ;) )

@sterko dit ga ik ook eens testen. Tot hier toe probeer ik m’n voet telkens naar voren te schuiven, om de toe hooks zo weinig mogelijk te belasten, maar dat vraagt wel wat lichaamscontrole. Nu ik weet dat ze als spare parts zijn te verkrijgen durf ik waarschijnlijk wel wat kordater zijn. Altijd goed zorg willen dragen voor je materiaal, je kent het wel.

@JWWietsma wat je toont zijn geen Step on-boots, toch? Ik ga ervan uit dat er voldoende is nagedacht over het concept en dat de Step on-boots zodanig zijn ontworpen dat het gebruik ervan geen veiligheidsrisico’s met zich meebrengt. Een Amerikaans bedrijf weet wel hoe het claims moet voorkomen. En bij omruilen of schade doen ze niet moeilijk. (Je zou bijna denken dat ik voor hen werk, maar helaas ;) )

Gnurider op 2 mrt 2019 14:18

https://www.cpsc.gov/search?site=cpsc_site&output=xml_no_dtd…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Zo gek ben ik dus nog niet…

@Sneeuwbaard al deze (identieke) berichten waar jouw link naar verwijst, gaan nog steeds over dezelfde haak aan de achterkant. In de eerste versies kon het zijn dat een teveel aan sneeuw onder de boot er mogelijk voor zorgde dat je niet kon doorklikken tot in de tweede holte. De nieuwe cleats (haken) hebben een bredere opening en zijn meer dummy-proof (of op-claims-beluste-gebuikers-proof).
Net wat ik schreef, Burton wil er zeker van zijn dat er geen claims gemaakt kunnen worden en daarom herhalen ze deze berichtgeving, ook al worden er nu geen boots meer op de markt gebracht met de oude cleats. Wie de oude haken nog niet heeft omgeruild kan dit nog steeds kosteloos doen. En zo groot was dat probleem niet hoor. Volgens mij hadden een paar droeftoeters geld geroken, da’s al.

Meerdere recalls als gevolg van incidenten met (ernstig) letsel. Doe met de informatie wat je wilt…

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Meerdere recalls als gevolg van incidenten met (ernstig) letsel.

Sneeuwbaard op 3 mrt 2019 15:04

Allemaal voor hetzelfde issue met de haak, wat inmiddels is opgelost. Dat was een kinderziekte wat je wel vaker ziet bij een nieuw product.
Juist de snelle en correcte oplossing van Burton heeft mij vertrouwen gegeven dat het product, zoals het nu verkocht wordt, veilig is.
Het was sowieso alleen een probleem als je in stand 1 (1 klik) zat. In 99,9% van de gevallen zit je in stand 2.
Stand 1 is voor als er sneeuw tussen je schoenzool en binding zit, maar dat veeg ik er altijd af, zoals ik ook met andere binding deed.
Dat al dan niet ernstige letsel lees ik overigens nergens. Heb je daar ook bronnen van?

Annoying skiers since 2003

Zo gek ben ik dus nog niet…

JWWietsma op 2 mrt 2019 16:07

Een inmiddels opgeloste kinderziekte met een haak is wel wat anders dan een loslatende zool van een oude schoen.

Annoying skiers since 2003

Tot hier toe probeer ik m’n voet telkens naar voren te schuiven, om de toe hooks zo weinig mogelijk te belasten, maar dat vraagt wel wat lichaamscontrole.

Gnurider op 2 mrt 2019 14:23

Ik heb vooraf veel filmpjes bekeken. Ook deze van Burton zelf:
https://youtu.be/FysSMpKX9Og
Er wordt wel gezegd dat je een beetje een twistende beweging moet maken, maar niet dat het uitmaakt welke kant op. Dat zou geen overbodige luxe zijn.

Annoying skiers since 2003

Wat je leest, is natuurlijk véééél belangrijker dan wat je uit eigen ervaring kunt vertellen ;)

@sterko, laat ze maar doen, als ze dan toch zo graag op hun kont willen zitten ratelen.
:sunglasses:

*bericht bewerkt door Gnurider op 03 mrt 2019 18:09

Ik heb nu K2 Cinch TS (Jonens mind expander).Zeer tevreden.Wel 2 weken geleden de kabel over getrokken. Nu aan het twijfelen om nieuwe boots te kopen of Step On set te kopen.

Slijtage is belangrijk van de schoen waar je vast klik. Zeker omdat ik zeer vaak per jaar ga. (±90x snowworld p/j + wintersport nog.)
Diepere sneeuw inklikken? Zag iets staan met 2 standen betreft in klikken??

Neem aan dat de Step on directer reageer.

Pat.

Ik vond het uitstappen eerst niet echt soepel gaan, maar kwam pas onderstaand filmpje tegen, waaruit blijkt dat ik het elke keer verkeerd deed. Ik draaide mijn enkel naar buiten terwijl dat naar binnen moet zijn. Naar buiten voel je veel meer weerstand, wat dus de slijtage veroorzaakt. Ik heb gelukkig nog geen last van die slijtage, maar dit is wel een aandachtspunt voor iedereen die Step-on heeft.
Ik heb het uiteraard gelijk geprobeerd en het gaat nu veel soepeler.
https://youtu.be/ioWCADNcc_c

Ik ben afgelopen weken een paar keer naar Snowworld geweest en ik ben inmiddels helemaal gewend aan het in- en uitstappen. Ook het glijdend de achterste voet inklikken gaat al best goed. Eigenlijk zijn al mijn eerdere minpuntjes verdwenen. Ik ben inmiddels zo enthousiast, dat ik ook mijn vriendin overtuigd heb en zij heeft ze nu ook gekocht. Zij was na een uurtje Snowworld al helemaal om. Zij was nog van het zittende en ratelende soort snowboarders, dus voor haar is het verschil in tijd en gemak heel groot.

sterko op 1 mrt 2019 20:09

Snowworld landgraaf of Zoetermeer?

Pat.

Snowworld landgraaf of Zoetermeer?

ruijtersfotografie op 3 mrt 2019 20:09

Allebei. Ik woon vlak bij Zoetermeer dus ben een paar keer naar Zoetermeer geweest en moest vorige week voor mijn werk in Zuid-Limburg zijn en ben toen ook een keer naar Landgraaf geweest.

Annoying skiers since 2003

Plaats een reactie