Ontwikkeling op snowboard gebied: Burton Step-on

Wat je leest, is natuurlijk véééél belangrijker dan wat je uit eigen ervaring kunt vertellen ;)

sterko, laat ze maar doen, als ze dan toch zo graag op hun kont willen zitten ratelen.
:sunglasses:

Gnurider op 3 mrt 2019 18:08

Iedereen mag sceptisch zijn. Ik heb vroeger ook de originele Step-in van Burton en een vergelijkbaar systeem van K2 gebruikt en was daarom eerst ook sceptisch, maar weet inmiddels dat dit systeem een stuk beter is.
Iedereen mag zijn mening geven, maar ongefundeerd stellen dat er (ernstig) letsel zou zijn veroorzaakt, vind ik wel erg laag. Er staat zelfs op de gelinkte pagina “No injuries have been reported.”. Ik vraag me wel af waarom een product zo afgebrand moet worden. Niemand wordt verplicht om ze te kopen. Straps zullen heus wel blijven bestaan.

Annoying skiers since 2003

Zag vanochtend ook weer iemand met de Burton step-on in Zoetermeer. Misschien iemand van hier?

Übung macht den meister!!!

Ik was ik val thorens met de step on, is echt een goed product, helaas heb ik wat kramp problemen ondermijn voeten maar het lag aan de zolen.

Kun je de step on nergens testen?

*bericht bewerkt door ruijtersfotografie op 04 mrt 2019 00:23

Pat.

Kun je de step on nergens testen?

ruijtersfotografie op 4 mrt 2019 00:22

Niet in Nederland. Ze waren wel te testen op het testevent op de Stubaier Gletscher aan het begin van het seizoen en daar zullen ze volgend seizoen misschien wel weer staan.
Het probleem is dat om dit te kunnen testen, de winkel in alle maten een paar schoenen moet opofferen, die daarna niet meer als nieuw te verkopen zijn. Omdat ze tot nu toe maar beperkt leverbaar zijn, wil een winkel uit die beperkte voorraad niet zo veel schoenen opofferen en dat hoeven ze ook niet te doen, want ze verkopen ze nu toch wel.
Misschien dat het nog veranderd als Burton de productie een beetje opschroeft.

Annoying skiers since 2003

Allen,

Ik kan er voor mezelf heel duidelijk en helder over zijn: FANTASTISCH en iedere uitgegeven euro waard.

Situatie:
Ik ben een tijdje gestopt met boarden door knie en rugblessures. Zelf 2 meter lang , en dat maakt het soms wat lastiger met straps. Niet altijd makkelijk opstaan met lange benen als je op je kont zit, en niet fijn voor je rug. Toen ik een jaar of 5 geleden weer een keer of 5 per winter op wintersport ga en weer ga snowboarden overgestapt op FLOW hybrid systemen. Veel last gehad van pijn in voeten en onderbenen. Vanalles geprobeerd met andere bindingen en schoenen, maar ik bleef zelfs in stilstand pijn houden. Uiteindelijk bleek het achteraf de combinatie van de binding MET de schoen. Eindelijk reed ik afgelopen seizoen wel nog met wat pijn maar vele malen minder erg als voorheen. Helemaal happy en dan zul je zien: gaat me op dag 3 de binding kapot. Ik had mijn zinnen gezet op STEP ON, echter al 2 jaar achter elkaar heel snel uitverkocht en moeilijk te testen. na die jaren ellende en investeren in diversen nieuwe schoenen en bindingen om de pijn te verminderen, snap je dat een 600 tot 850 euro uitgeven je dat liever test ipv direct weer mee ellende aan te schaffen.

Ik was in saalbach, ging naar onder met mijn kapotte binding naar BOARD.AT. Binding werd gefixt maar ze hadden daar warempel nog step on en nog in mijn maat ook. Mooie bijkomstigheid: kon ze huren voor 30 euro per dag. Mocht ik ze willen kopen werd de huurpijs van verkoop prijs afgetrokken.

Direct gehuurd, piste op. Ik werd gewaarschuwd: begin rustig, het is even wennen. Dus ik op de eerste afdaling vrienden gevraagd even rustig te starten. Na 2 bochtjes: gas open. Niks wennen. Ik vond het prima rijden. veel directer gevoel als ik gewend was. Ik kwam wel van FLOW en nadeel daarvan is dat je altijd wel ergens wat speling hebt. NERGENS meer last van, geen pijntjes meer, eindelijk na 5 jaar pijnvrij boarden. Jullie begrijpen mijn enthousiasme.

Ik heb ze dus ook gekocht. Heb er inmiddels 4 wintersportjes mee gehad: Voor mij werkt dit prima. ben een redelijk gevorderde rijder. MAAR: geen park! Pistes en off piste, een sprongetje tussendoor, maar kom nooit in een funpark, voor flinke jumps en tricks.

Ik zie nul sporen van slijtage op schoen of binding. Iedereen was bang voor sneeuwophopingen in de binding, zoals bij het vroegere step in systeem, waardoor het niet meer werkte: GEEN ZORGEN! Ook na het poederen: geen last van. Daarbij, mocht dat wel gebeuren: er zijn twee standen op je hak om in te klikken. De hoge stand is er speciaal voor mocht er toch sneeuw ophoping in je binding ontstaan dat het in stand 2 dus toch blijft werken.

Het inklikken gaat zo snel, dat als je skie vrienden hun skies nog naast elkaar zijn aan het leggen, jij gewoon al vertrokken bent, laat staan snowboarders met flow of strap bindingen.

Voor mij werkt dit systeem dus echt geweldig en ik hoef nooit meer iets anders. Of dit de oplossing is voor echte pro’s of mensen die zich echt amuseren in funparks: dat zul je een ander moeten vragen. Maar voor de gevorderde(en ook beginnende) piste en off piste rijders: geen nadelen te ontdekken.

Het nadeel wat er wel is: het aanbod schoenen is beperkt en icm de binding is de eerste investering vrij stevig.
Als je dus een voetvorm hebt die niet bij het huidige aanbod schoenen past, kan dat een heel vervelende ervaring voor je worden. testen zou dus ideaal zijn, maar gaat dus lang niet overal.

Mocht je een grotere maat nodig hebben 12 of 13: Zorg dat je weet wanneer ze op de markt komen want die zijn letterlijk binnen een paar uur uitverkocht. Duijvensteijn Landgraaf en zoetermeer kun je jezelf op de wachtlijst laten zetten. Ze reserveren niets maar zodra burton levert(begin / half nov) dan krijg je een telefoontje.

Ik ben zelf ooit begonnen op Flows en ik ben telkens verbaasd als ik ergens weer eens lees dat ze niet heel reactief zijn en te los zouden zitten. Ik ben destijds als newbie gestart op een instapmodel en enkele jaren en nivo’s later overgestapt op hun top of the range binding. Ik kan je vertellen, die Flow binding gaf me meer response dan de Burton Malavitas die ik nu heb. Ik wilde eens wat nieuws en ben toen dus met spijt overgestapt op straps.

Voor komend seizoen schaf ik mezelf de step ons aan na veel goeie reviews te hebben gelezen. Ik lees en zie in video’s ook dat er geen issue is met diepe sneeuw, slijtage, pijn of reactivity.
Voor de mensen die bang zijn geen goed passende boots te zullen vinden icm step on heb ik goed nieuws want Burton gaat ook andere merken boots laten aanbieden die step on compatible zijn. Vanaf 20-21 gaat ondermeer DC step on-boots verkopen.

Ik heb ze nog niet getest maar ik kijk dus nu al uit naar men eerste km’s in die step ons 😍

Ps: mensen die burton malavitas XL en Nike Vapen’s in een 46 willen kopen, let me know 🙈

Ik was vandaag in snowworld Landgraaf. Daar stond een BURTON tent en waren reclame op het spannen langs het net bij het huisje op de piste. Even gestopt. Vandaag was voor de zakelijke klant test dag van STEP ON en boarden. Jake Burton zou komen zei hij.

Morgen Tussen 13.00 en 17:00 is voor de freak de mogelijkheid om te testen.

Ik probeer morgen te gaan.
Leuk als ik nog wat mensen kan spreken van hier.

Pat.

Ik ben gisteren idd bij het testevent geweest van Burton in Landgraaf @ruijtersfotografie. Vooral om boards te testen maar kon het niet laten om de step ons te proberen.

Dus eerst een half uur met normale bindingen op de Deep thinker, daarna een half uur met de step ons. Ik moet heel eerlijk zijn in dat half uur kan ik helemaal niets negatiefs zeggen. Het voelde heel natuurlijk aan en het kliksysteem gaf vertrouwen na de eerste runs. Het is inderdaad sneller om aan te doen dan straps.

Nu wilt een half uur testen indoor niks zeggen natuurlijk, maar ik had meer nadelen verwacht als je sommige reviews leest. Ik heb totaal geen klik geluiden gehoord of het gevoel gehad dat ik niet vast genoeg zat.

Voor de mensen die misschien vanaf 0 beginnen is het een hele investering en ook eentje die ik voorlopig niet ga doen.

Ik had willen gaan maar zat met tijd gebrek. Balen.

Ik heb nu k2 cinch. Maar binding heeft veel speling. Dacht eerst dat er schroeven los zitten maar was niet.

Denk ook dat de step on direct reageert.

In de winkel zie je alleen zwarte. Landgraaf hadden ze andere kleur.

Welke schoen geprobeerd?

Pat.

Ik moet heel eerlijk zijn in dat half uur kan ik helemaal niets negatiefs zeggen. Het voelde heel natuurlijk aan en het kliksysteem gaf vertrouwen na de eerste runs. Het is inderdaad sneller om aan te doen dan straps.

Nu wilt een half uur testen indoor niks zeggen natuurlijk…

Sidinic op 6 okt 2019 18:38

In een half uur Landgraaf ben je in verhouding wel vaak in en uit je binding gegaan. Misschien heb je door de tijdswinst wel een extra afdaling gedaan.

…maar ik had meer nadelen verwacht als je sommige reviews leest. Ik heb totaal geen klik geluiden gehoord of het gevoel gehad dat ik niet vast genoeg zat.

Sidinic op 6 okt 2019 18:38

Die klikgeluiden hoor je alleen als er weinig omgevingsgeluid is, dus in Snowworld hoor je dat niet.
In de bergen hoor je het ook alleen op verlaten pistes als je met een lage snelheid board. Bij wat hogere snelheid overstemd het windgeruis en geschraap van je board het geklik ook. Het is dus een te verwaarlozen nadeel.

*bericht bewerkt door sterko op 06 okt 2019 19:52

Annoying skiers since 2003

In de winkel zie je alleen zwarte. Landgraaf hadden ze andere kleur.

Welke schoen geprobeerd?

ruijtersfotografie op 6 okt 2019 19:01

Ik geloof de Photon met witte Large binding.

null

Ik geloof de Photon met witte Large binding.

Sidinic op 6 okt 2019 20:10

Ja, dat is de Photon.

Annoying skiers since 2003

Leuk topic dit. Vanaf wanneer zijn de 2020 step-on schoenen (dames) te koop? Weet iemand dit?

Mijn board heeft geen rail maar inserts. Kunnen deze bindingen en dan wel op?

*bericht bewerkt door Fleurtje-01 op 12 okt 2019 12:37

Vanaf wanneer zijn de 2020 step-on schoenen (dames) te koop? Weet iemand dit?

Fleurtje-01 op 12 okt 2019 12:26

@boardingbjorn kan je dat misschien wel vertellen.

Annoying skiers since 2003

Hi, de Step ons zijn op dit moment beperkt verkrijgbaar bij selecte dealers, een zogenaamde Earlie Release. Bij ons in de Duijvestein WinterStore zijn die bijna alweer op. De grote lichting volgt begin november. Release date is 4 november. Dan is er meer te verkrijgen. Meer maten, meer modellen. Maar nog steeds beperkt. Dus hou het in de gaten. Wij bellen klanten als het binnen is. We hebben een wachtlijst, zeg maar.
Groeten Björn

Helemaal duidelijk Bjorn, dankje. Geldt dit ook voor de damesmodellen? (Mt 37)

En; passen de bindingen ook op een board met “gaatjes” ipv een rail?

passen de bindingen ook op een board met “gaatjes” ipv een rail?

Fleurtje-01 op 12 okt 2019 14:53

Er zit ook een disk bij voor een board met vierpuntsbevestiging.

Annoying skiers since 2003

Helemaal duidelijk Bjorn, dankje. Geldt dit ook voor de damesmodellen? (Mt 37)

En; passen de bindingen ook op een board met “gaatjes” ipv een rail?

Fleurtje-01 op 12 okt 2019 14:53

De maat 37 is nu niet op voorraad. Hou rekening met ongeveer een maat groter dan je normale schoenmaat. Een 38 is een dames 7.us. Ik heb nu alleen Nog de Felix in 7.5 staan. En inderdaad zoals Sterko zegt 4x2 disks zitten er standaard bij.

Bjorn, dankje. Je schreef eerder “ Wij bellen klanten als het binnen is” Is het mogelijk mij ook te bellen? Kan ik je mijn gegevens mailen?

Ik weet natuurlijk niet hoe de schoenen me zitten dus ik wil ze graag passen. Heb nu een Nitro schoen en Lexa bindingen. De schoen is te ruim, hak komt los. Vandaar dat ik opzoek ben naar nieuwe schoenen en dit nieuwe systeem overweeg.

Bel even met de shop Duijvestein Winterstore Zoetermeer. Dan noteren we je gegevens. Je moet eerst eea passen en vergelijken. En eventueel aanpassen waar nodig. Dan moet het qua fit wel goed komen. Groeten Björn

Ga ik doen :-)

Vorig jaar heel wat meegelezen op dit forum en dit topic is toch wat blijven hangen.
Heel wat reviews over de Step On’s gelezen en moet zeggen dit lijkt mij toch echt wel iets dat zou kunnen werken.

Zelf ben ik een intermediate snowboarder en ben ik de enigste in de groep die snowboard. Dat anderen op mij moeten wachten vind ik niet zo leuk…
Mede door de vele goede reviews besloten om tijdens de early release toch een setje Step On’s aan te schaffen!

Vrijdagavond naar Landgraaf om ze uit te testen!
Hopelijk willen ze daar de bindingen even op een snowboard zetten… Zo niet pak ik zelf wel een schroevendraaier mee! :)

https://cdn.wintersport.nl/forum/25/49fac1915339295d1e0389c6...

*bericht bewerkt door Brebelco op 14 okt 2019 19:17

@brebelco. Gaat zeker goed bevallen. Beetje wennen maar dan… En in de shop willen ze die best wel even monteren. Plezier ermee. Groeten Björn

*bericht bewerkt door moderator op 14 okt 2019 19:56

@brebelco. Gaat zeker goed bevallen. Beetje wennen maar dan… En in de shop willen ze die best wel even monteren. Plezier ermee. Groeten Björn

BoardingBjorn op 14 okt 2019 19:56

Ik ben benieuwd! :)

Gisteren de StepOn’s getest. Één woord: Fantastisch!

Het was nog even spannend want ze hadden maar 1 bord zonder bindingen. Ze waren precies niet zo happig om bindingen van een board te halen om die van mij erop te zetten (Ik moet nog een board kopen).
Maar dan hebben ze er iemand anders bijgehaald en die heeft mij goed geholpen!
Gelukkig was duijvenstein nog open want de bijgeleverde disk’s pasten niet op het board (3D systeem).

Enfin, eerste keer boven was even onwennig. Klik klik en weg…
na de 3-4 keer kom je van de lift en klik je je vast zonder te stoppen! Wauw!
Zelf ben ik al 3x een week gaan snowboarden dus aanschouw ik mezelf als intermediate.
Dus ik ken straps uiteraard maar een uitgebreide analyse van het verschil is niet aan mij besteed… Ik kan jullie ook niets zeggen over gebruik in het park of dergelijke, dat laat men niveau nog niet toe :)

Wel kan ik zeggen dat ik geen verschil voel. Het is even wennen dat als je vastklikt, je vast zit en niet kunt aanspannen. Verder merk ik geen verschil op.
Ik hoor wel het befaamde ‘clickingnoise’ maar is absoluut niet storend en denk zelf als je outdoor snowboard met echt krakende sneeuw en windgeruis dat niet hoorbaar is.

Ik ben alleszins overtuigd! Het enige jammere is dat er maar 3 soorten schoenen bestaan momenteel. Rechts zit goed/perfect maar links merk ik dat men kleine teen beetje gevoelloos wordt na verloop van tijd. Misschien dat ik eens kijk voor een zooltje op maat.
Kan misschien ook liggen aan het feit dat ze enkel een 165W hadden liggen qua board en dit niet 100% vertrouwd aanvoelde waardoor ik misschien er wat verkrampt op stond.
Was niet super wendbaar vond ik…

Enfin, ik denk wel echt dat dit iets is wat gaat doorbreken en perfect kan werken als een waardig alternatief naast straps.
Ik ben alleszins overtuigd. En men skiënde vriendin die bovenaan aan de lift niet moest wachten al helemaal! :)

*bericht bewerkt door Brebelco op 19 okt 2019 10:38

@brebelco Das dus geslaagd geweest?! Voor wat betreft je teentje, je kan de binnenschoen laten opwarmen en kan je wat meer ruimte creëren voor de teen. Dat scheelt enorm. Loop de volgende keer maar eens binnen in de shop. En een 165 Wide met jouw afmetingen en schoenmaat is zeker veels te groot. Daar zetten ze normaal iemand van 110 "kg op met schoenmaat 46!!! Dus daar zal je met een eigen board alsnog een groot verschil merken. Je wordt veel wendbaarder en kost een stuk minder kracht.
Succes verder en ga even wat testen qua boards voor dat je wat koopt. Leuk om te doen en altijd de optimale keuze.
Groeten Björn

@brebelco Das dus geslaagd geweest?! Voor wat betreft je teentje, je kan de binnenschoen laten opwarmen en kan je wat meer ruimte creëren voor de teen. Dat scheelt enorm. Loop de volgende keer maar eens binnen in de shop. En een 165 Wide met jouw afmetingen en schoenmaat is zeker veels te groot. Daar zetten ze normaal iemand van 110 "kg op met schoenmaat 46!!! Dus daar zal je met een eigen board alsnog een groot verschil merken. Je wordt veel wendbaarder en kost een stuk minder kracht.
Succes verder en ga even wat testen qua boards voor dat je wat koopt. Leuk om te doen en altijd de optimale keuze.
Groeten Björn

BoardingBjorn op 19 okt 2019 11:15

Test is absoluut geslaagd! Echt helemaal overtuigd.
Merci voor de tip van de schoenen. Ga ik zeker eens voor kijken!
Ik ben blij dat je zegt dat het een verkeerd snowboard is want ik begon al lichtjes te twijfelen aan men capaciteiten… Was wat mij betreft echt niet wendbaar.

De zoektocht naar een snowboard is gestart zodat ik de StepOn’s nog eens snel kan testen!

Grtn,
Brecht

*bericht bewerkt door Brebelco op 19 okt 2019 21:55

Gisteren ook de step on / schoen ION gekocht.

Was even wennen met in klikken. Eerst afdaling merkte ik hoe direct het reageerde tegen over de K2 cinch waar veel speling op zat.
Daarna was het super.

Wat relax. Echte aanrader!!

Pat.

Plaats een reactie