Ontwikkeling op snowboard gebied: Burton Step-on

Even mijn bevindingen: Wat relax. Zoals ik eerder aangaf direct reageert.
Men zegt dat je eerst achter moet in klikken maar lukt ook om voor vast te klikken en hak omlaag te drukken en dan zit men ook vast. Vond het wel even wennen toen ik met de hak moest in klikken.

Ook de Ion schoen zit super. Viel me op als je op de plank staat met de schoen glij je niet van de plank. Vorige schoenen wel had.

Pat.

Men zegt dat je eerst achter moet in klikken maar lukt ook om voor vast te klikken en hak omlaag te drukken en dan zit men ook vast. Vond het wel even wennen toen ik met de hak moest in klikken.

ruijtersfotografie op 20 nov 2019 23:42

Dit wordt vooral gezegd omdat je op die manier makkelijker op de juiste plek stapt. De highback geleidt je hiel naar de juiste plek. Als de hielklip er dan in zit, hoef je alleen nog maar de voorkant van je voet naar beneden te doen. Ik vond dit eerst ook wat onwennig, maar inmiddels is het bij mij één beweging. Ik zet mijn voet gewoon plat neer, alsof ik hem op de grond zet, waarbij ik in één keer in alle klipjes tegelijk klik.

Annoying skiers since 2003

Over 2 weken mn stepon’s uitproberen :-) Gebruiken jullie nog een leash extra aan 1 binding/schoen?

Ik heb voor de zekerheid voorste schoen een leash.

Blijft soms vreemd als je uit de lift komt om in te stappen. Verder super binding.

Gr pat

Pat.

Ah thanks! Ben heel benieuwd!

*bericht bewerkt door Fleurtje-01 op 01 jan 2020 13:08

Ik gebruik geen leash. De binding laat echt niet los hoor, dus zou niet weten waar je een leash voor nodig zou hebben.

Annoying skiers since 2003

Binding zal niet los laten. Maar voor mij een gewende van mijn vorige bindingen.

Pat.

Het is een extra handeling die de grootste voordelen van de Step-on (snelheid en gemak) teniet doet.
Als je de hele dag stoeltjes- en sleepliften doet, valt dat nog wel mee, maar als je veel in gondels gaat, sta je vaak die leash los en vast te maken. Waarom zou je dat doen als het niet nodig is?

Annoying skiers since 2003

Een leash heeft natuurlijk niets met de bindingen zelf te maken, maar als je twijfelt of je er nodig hebt is het antwoord standaard: Ja!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Een leash heeft natuurlijk niets met de bindingen zelf te maken

Sneeuwbaard op 1 jan 2020 23:20

Een leash is toch voor als de binding los zou komen? Ik zou in ieder geval niet weten waarvoor een leash anders zou zijn.

Annoying skiers since 2003

die leash is er toch voor om te voorkomen dat je snowboard wegglijd in de sneeuw bij aan en uitdoen? Of heb je het niet over dat touwtje aan je binding? 🤔

Bergen + Sneeuw = ❤

Precies, als je hem per ongeluk loslaat. Ik vind de leash eerder voor de ‘onhandigen’ (no offense, en idd better safe then sorry) dan voor wanneer de binding los zou schieten, want dan heb je wel een hele slechte binding…

die leash is er toch voor om te voorkomen dat je snowboard wegglijd in de sneeuw bij aan en uitdoen?

Nelis op 2 jan 2020 08:13

En als hij nou wegglijdt voordat je de leash vast zet?
Je moet toch eerst je voet in de binding doen voordat je die leash vast kunt zetten?

Annoying skiers since 2003

Strapless wil ik nog wel eens een leash gebruiken

Tukker(ik)

Het heeft inderdaad niets te maken met het losschieten van een binding, maar met de kans op een losgeslagen board.
Als je het goed doet, begin je bij je leash, leg je daarna pas je board plat op de sneeuw om vervolgens je voeten vast te zetten. Bij het loshalen eerst je bindingen, daarna board veilig neerleggen of vasthouden en vervolgens weer de leash.

De leash is dus niet alleen handig voor de iets onhandigere snowboarder die zijn/haar board niet uit de netten onderaan de piste wilt halen na even te hebben genoten van het uitzicht voor het vaststrappen, het beschermd vooral de overige pistegebruikers tegen een kamikazeboard met vers geslepen edges in hun nek. Je hoeft m in je hele snowboardcarrière maar één keer nodig te hebben om het gebruikt te ‘rechtvaardigen’.

Wat mij betreft een verplichting voor de beginnende boarder en een dwingend advies voor de ervaren boarder zonder vast ritueel om wegglijden te voorkomen.

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Het heeft inderdaad niets te maken met het losschieten van een binding, maar met de kans op een losgeslagen board.
Als je het goed doet, begin je bij je leash, leg je daarna pas je board plat op de sneeuw om vervolgens je voeten vast te zetten. Bij het loshalen eerst je bindingen, daarna board veilig neerleggen of vasthouden en vervolgens weer de leash.

Sneeuwbaard op 2 jan 2020 13:10

Oké, nooit geweten dat hij specifiek daarvoor was. Ik heb zelf alleen vroeger met gehuurde step-in bindingen wel eens een leash gebruikt. Dat was een vrij kort touwtje, dus ik stapte toen eerst in de binding en deed daarna de leash vast. Met de leash al vast lijkt het me lastig instappen.
In die tijd zag je vooral met step-in bindingen een leash en met straps niet. Ik had daarom de conclusie getrokken dat de step-in-bindingen een bepaald risico op losgaan hadden. Met het verdwijnen van die oude step-bindingen verdween ook de leash, want heb de afgelopen 10 jaar weinig mensen met een leash gezien.

Annoying skiers since 2003

Mijn snowboard leraar heeft me het ritueel erin geramd en ben altijd zeer voorzichtig bij aantrekken board. Eerste jaren had ik ook leash erbij. Nu niet meer. Ik heb strap bindingen en laat pas board los indien er één voet in vastgegespt zit. Toch heb ik ook een keer bij een ander het snowboard over de piste zien gaan. Die wil je absoluut niet tegen je aan krijgen. Gelukkig eindigde het in de situatie die ik zag zonder slachtoffers. Ik denk dat een leash idd voor zowel beginnende als gevorderden een prima meerwaarde kan hebben. Want kamikaze board: brrrrr dat wil je niet.

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik denk dat het vertrouwen wel komt als ik voor t eerst de Step On’s gebruik en dus voel. Nu denk ik dat ie bij een crash los kan gaan haha! Super benieuwd, voor de zekerheid een leash hahaha!

@sterko : er was toen inderdaad ook wel een groter risico.Heb zelf meegemaakt, maar ook bij anderen gezien dat de binding losschoot. 3x gecheckt of je goed vast zit, bleek het pinnetje blijkbaar toch alleen vast te zitten met bevroren sneeuw/ijs. Maar ook als je nonchalant bent met aan/uit doen met straps is het koordje handig.

`los gaan ze niet!

Pat.

Na een paar pistes had ik dat vertrouwen ook. De leash daarna niet meer gebruikt.

Vanaf bocht één super blij met de aanschaf!!!

Ik had last dat ik een klikkend geluid hoorde. Dus niet helemaal Max. vast. Ik weet niet of er iets te stellen is? Want dit is niet fijn boarden.

Pat.

Dat had ik ook maar stoorde mij niet. Ik begreep bij het aankopen dat dit klikje normaal is. Je hebt altijd een minimale speling dacht ik?

Klikje is normaal. Meestal voorste voet bij betrek inklik dan zit ik goed vast. Later na de lunch instapte met iets sneeuw dan klikte het. Minder fijn gevoel met boarden.

Pat.

instapte met iets sneeuw dan klikte het. Minder fijn gevoel met boarden.

ruijtersfotografie op 20 feb 2020 22:05

Dan zat je misschien alleen in de eerste klik en niet in de tweede klik. Moet je je hak nog iets verder door klikken. Als er sneeuw tussen schoen en binding zit, heb je dat soms.

Annoying skiers since 2003

Ja dat klopt. Maar krijg hem niet door. Toen ik ze pas had lukte het ook indoor met voor eerst inklikken en dan achter.

Dus ik weet niet of er iets is af te stellen.

Pat.

Plaats een reactie