Skipas delen, in welk gebied wel mogelijk?

Hallo allemaal,

Ik ga samen met mijn vriendin in januari weer op wintersport. Ons dochtertje die dan 1,5 jaar is, gaat ook mee. We gaan mee met een groep vrienden.

We gaan om en om met de groep mee en willen graag onze pas delen. Ik weet dat dit in sommige gebieden niet mag. Daar wil ik hier ook geen discussie over starten. Wat ik wel wil weten is in welke gebieden dit wel is toegestaan?
Zo zijn we vorig jaar naar Elmau geweest in het gebied SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental. Hier hanteren ze de jung familien pas die dus precies doet wat we zoeken.

Ik hoop natuurlijk dat er meer gebieden zijn die het mogelijk maken om een pas te delen. Want steeds een dagpas kopen maakt het wel een stuk duurder natuurlijk :-)

Dus wie weet waar dit nog maar kan/mag/mogelijk wordt gemaakt? Oh ja onze voorkeur gaat dit jaar uit naar Frankrijk. Maar misschien is het goed dat er hier een mooie lijstje ontstaat die ook andere jonge gezinnen verder kan helpen. In het collectieve geheugen van de mensen hier komen vast nog wel meer mogelijkheden naar voren :-)

Alvast bedankt!

Jaap

Dolomiti superski kent de ouderpas die gewisseld mag worden.

Heb je meteen ook de andere Italië voordelen, zoals beter eten, beter weer, perfecte pistes, gemiddeld minder druk, enz.

Ik heb een vraag over de Dolomiti super skipas die gewisseld mag worden. Ik vind er maar één en die is alleen te krijgen voor 8 dagen en kost 375,-- euro. Als je maar één week gaat dan zijn dagpassen (53,-- euro) goedkoper. Zie ik iets over het hoofd en is er misschien nog een andere pas te koop?

8 x 53 = 424
1 x 375 = 375

Dus als elke dag 1 van de twee ouders gaat skiën (en de ander dus niet), dan zou ik voor die ene van 375 euro gaan. Of zie ik iets verkeerd?

Eén week is zeven dagen. Althans, op de gregoriaanse kalender.

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 okt 2017 13:56

Haha daarin zit het dus… Ik rij 's nachts als het even kan, zodat ik 8 skidagen heb in mijn standaard zaterdag-zaterdag weekje skiën.

Maar ik neem aan dat je in zo’n skipas extra betaalt voor de flexibiliteit…

*bericht bewerkt door GiGi op 08 okt 2017 13:55

En meestal 6 dagen skipas…

I can stick uphill ice, on my saucer...

De vraag is dus, waar in Frankrijk mag je een reguliere 6 daagse pas delen met je vrouw cq vriendin? Laten we het even daarbij houden aub.

Interessante vraag. Ik deel mijn pas ook wel eens met mijn vader, maar die pakt dan slechts 1 of 2 afdalingen, de rest van de tijd let hij op de kids. Juist daarom vind ik het onzinnig om voor hem een dagpas te kopen. Hij skied echt te weinig om het er uit te halen.

In de kleinere gebieden in Frankrijk heb ik niet de indruk dat daar op wordt gelet. Misschien weet @Rogier hier meer over, die zit dicht bij het vuur?

Uitrusten doe je maar in de lift.

@Roko Ik ken in Frankrijk eigenlijk geen gebieden die dit aanbieden. (Maar ik steek me hand er niet voor in het vuur). En het mag gewoon echt niet, niet voor een afdaling en niet voor een dag. Dat skigebieden er soms wat coulanter mee omgaan is wat anders…

Dat zeggende vind ik dat het eigenlijk een pas is die standaard aangeboden zou moeten worden.

Click. Click. Peace

als je voorkeur voor frankrijk hebt, kun je eens kijken bij “ski a la carte”. Werkt iets anders, maar je betaalt voor de afgenomen dagen tegen een fatsoenlijk tarief. Afgelopen jaaar gebruikt omdat ik een aantal trips naar verschillende gebieden in fr deed en mijn vrouw graag een dagje overslaat als het weer wat minder is.

Edwin van Riel

De (gewone) skipassen in Châtel zijn tot en met 7 dagen niet persoonsgebonden!

Waar kun je eigenlijk vinden of de pas persoonsgebonden is? Ik heb even gekeken bij Sevabel, de liftmaarschappij van Les Menuires, maar daar kan ik niks vinden. Ik geloof best dat dat zo is, maar hoe kun je dat weten/hoe maken ze dat kenbaar? Het zijn toch meestal van die blanco creditcards?

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 okt 2017 22:30

In het geval van Châtel kun je op de site van de liftmaatschappij de conditions generales de vente downloaden.

Ik heb de algemene voorwaarden van Sevabel inmiddels ook gevonden. Daarin staat dat de pas per persoon is en niet overdraagbaar. Tot zover duidelijk. Maar hoe maken ze dat aan je kenbaar als je je pas gewoon aan het loket koopt? Hebben ze ergens de algemene voorwaarden hangen (nooit op gelet)? Of is het in Frankrijk voldoende om het op je website te publiceren? (In NL in elk geval niet). @skifan, weet je dat?
Volgens de algemene voorwaarden van Sevabel moet je trouwens ook je aankoopbon altijd bij je hebben, en moet het nummer daarop overeenkomen met je skipaskaart. (Hoe doe je dat als je in één keer meerdere passen koopt?)
Maken ze in les3vallees foto’s bij de poortjes? Nee toch?
Dan zou het wel heel makkelijk zijn te omzeilen. Zolang je je kassabon maar steeds meeneemt. Zonder dat ik iemand op ideeën wil brengen 😁

*bericht bewerkt door DrPhil op 08 okt 2017 23:13

Geen Frankrijk maar misschien toch nuttig voor iemand: Rauris biedt ook de mogelijkheid om een skipas te delen als ouders van jonge kinderen.

Ik heb een vraag over de Dolomiti super skipas die gewisseld mag worden. Ik vind er maar één en die is alleen te krijgen voor 8 dagen en kost 375,-- euro. Als je maar één week gaat dan zijn dagpassen (53,-- euro) goedkoper. Zie ik iets over het hoofd en is er misschien nog een andere pas te koop?

Ans-ski op 8 okt 2017 13:35

Je kan iedere pas als familiepas krijgen tegen een meerprijs van 20%.

Dan kom je in het seizoen voor 7 dgn uit op € 337.

In het hoofdseizoen kom je dan op € 374 uit, maar de dagpasis dan € 59.

@Dr Phil
Hoe de Franse wetgeving is mbt het publiceren van de algemene voorwaarden weet ik niet.
Als je skipassen koopt moet je het aankoopbewijs (justicatif) bewaren en meenemen als je gaat skiën. Bij alle liften staat minstens één computerscherm waarop de foto zichtbaar is van degene die door het poortje gaat. Ik heb al een aantal keren gezien dat mensen met een verkeerde pas er uit worden gehaald.
Bij verlies van een skipas kun je op vertoon van het justicatief tegen een geringe vergoeding een duplicaat krijgen.

null

Met één klik is zichtbaar welke liften je op welk tijdstip hebt genomen en hoeveel liften in de verschillende valleien.

*bericht bewerkt door skifan op 09 okt 2017 09:36

bon ski

@Dr Phil Op meerdere manieren kun je de algemene voorwaarden zien. Deze hangen vaak bij de geopende kassa’s, veel kleine lettertjes ;-)
En in deze voorwaarden staat dat je door het kopen van deze pas met deze voorwaarden akkoord gaat (een beetje als een treinkaartje).

Verder raad ik aan om een foto te maken van het justicatif deze worden vaak op bonnetjes geprint die snel niet meer leesbaar zijn. Een foto op je mobieltje is dan een handig redmiddel. Ook als je pas opeens niet meer werkt of kwijt is.

Click. Click. Peace

@skifan en @rogier: erg duidelijk, thx!

Dankjewel tot nu toe voor de reacties allemaal! Ik lees inderdaad vaak in de algemene voorwaarden(vaak ook alleen in het frans) dat passen strikt persoonsgebonden zijn en niet uitwisselbaar. Ben het met Rogier eens dat zo’n pas eigenlijk standaard zou moeten zijn. Ik kan me voorstellen dat hier wel markt voor is namelijk. Laten we het zo zeggen dat het mijn keuze wel degelijk zou beïnvloeden welk gebied het wordt. Verder vind ik het ook gewoon sympathieker als een gebied deze mogelijkheid aanbiedt.
Ondertussen is onze keuze al gemaakt en wordt het steeds een dagpas kopen waarschijnlijk. Geen zin om voorbij camera’s te sluipen…

Terug naar het onderwerp want misschien zijn andere mensen hier ook mee geholpen. De lijst tot nu toe:
SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental: Jung familien pas
Dolomiti superski: Ouderpas
Chatel: Ik heb de voorwaarden gelezen, hierin staat dat passen er geen persoonsgebonden informatie staat op passen die gelden voor 1-8 dagen. Dus het lijkt dat uitwisselen hiermee wordt toegestaan. Maar geldt dit dan ook voor heel Portes du Soleil? Wel leuk om te zien trouwens dat de video review van wintersporters.nl op de officiële Chatel site staat :-)

Dus drie gebieden tot nu toe. Zijn er nog meer bekend, ook buiten Frankrijk?

Katschberg en Mauterndorf.

Ondertussen is onze keuze al gemaakt en wordt het steeds een dagpas kopen waarschijnlijk. Geen zin om voorbij camera’s te sluipen…

Verstandige keuze. Of ze leuk zijn of niet is het gewoon netjes om je aan de regels te houden.

Click. Click. Peace

Verstandige keuze. Of ze leuk zijn of niet is het gewoon netjes om je aan de regels te houden.

Rogier op 9 okt 2017 13:44

Er schuilt nog immer een echte Hollander in je @Rogier ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane Ik ben eerlijker dan dat je van een halve Fransman zou verwachten… ;-)

Click. Click. Peace

Je kan in sommige gebieden ook passen kopen van bijvoorbeeld 3 dagen skiën in 6 dag.

Ski you later!

https://www.serfaus-fiss-ladis.at/de/winter/preise-saisonsze…:

"In der Wintersaison 2017/18 wird es erstmals ein Jungfamilienticket in Serfaus-Fiss-Ladis geben. Das ist unser neues Angebot für Eltern mit Kleinkindern unter drei Jahren. Das Jungfamilienticket gibt es ab 3 Tagen (keine Saisonkarten) zum Erwachsenenpreis. Das Ticket wird mit Namen versehen und ist an den Hauptkassen an den Talstationen der Seilbahnen in Serfaus-Fiss-Ladis erhältlich.

Damit können Mama und Papa abwechselnd auf die Piste und ihren Nachwuchs betreuen."

Plaats een reactie