Eerste snowboard kopen

Hallo allemaal,

Na een flink aantal jaren gehuurd te hebben, wil ik dit seizoen toch mijn eigen snowboard aanschaffen. Eigen schoenen heb ik al enkele jaren en deze bevallen mijn prima. Ik heb nu ongeveer 7 jaar ervaring en neem elke keer nog wel een of twee dagen les als ik in de sneeuw ben. Ik ben 1,67 en weeg 55 kg. Ik kom alle pistes prima af, al is het op de zwarte niet met een enorme snelheid. Ik wil gewoon lekker op de piste snowboarden en heb geen enkele intentie om off piste te gaan. Het funpark is ook niet echt aan mij besteed.
Ik ben op zoek naar een leuk boardje waar ik enkele jaren mee vooruit kan en waar ik wat meer snelheid op kan gaan maken.
Ik ben benieuwd naar jullie suggesties.

Boardjes waar je ‘gewoon lekker mee op de piste kunt boarden’ zijn er in overvloed! :D Dus dat is makkelijk zoeken. Een boardje wat echt goed bij je boardstijl en persoonlijke voorkeur past uitzoeken wordt dan al wat lastiger op basis van de verstrekte informatie.

Heb je enig idee op wat voor huurboardjes je hebt geboard? Heb je wel eens een plank van een vriend(in) geleend? Weet je je boardjes te herinneren waar je een goed gevoel bij kreeg?

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Dat is fijn om te horen!
Ik heb eigenlijk nooit echt op de merken gelet dus ik kan mij zo geen namen voor de geest halen. Wel had ik altijd het gevoel dat deze boards bij een iets hogere snelheid een beetje gingen trillen/zwabberen. Dit gaf een van mijn leraren toen ook aan nadat wij aan mijn techniek gewerkt hadden. Ik kan dus naar een goede zaak gaan en mij daar laten adviseren?

Je zult prima kunnen slagen in een goede zaak . Zeker omdat je eisenpakket niet zo groot is ;).(kijk evt. even rond op het forum naar ervaringen van anderen).
Ik denk dat je tot nu toe veel op wat slappere gerockerde of flat boardjes hebt gestaan. Deze vind je namelijk veel terug in de verhuur. Je hoeft dan nu niet naar het duurste boardje in de collectie te kijken (willen ze je deze aansmeren, loop dan weg ;) ), maar je zal al op een hoop (instap)planken een flinke sprong vooruit kunnen maken.

Mocht je zelf eerst willen voelen wat een andere plank doet, kun je ook eerst eens een testevent bezoeken. Die zijn er dit seizoen nog genoeg!

my subculture can kick your subcultures ass anytime 24/7

Misschien handig te weten in welke regio je woont. Dan kunnen we wat winkels aanraden. Zoals hierboven: met niet al te specifieke eisen zijn er zat opties.

Lekker op marktplaats boardje kopen. Op internet kan je opzoeken welke boardmaat je nodig hebt. Ff laten waxen… klaar is kees.

Sölden en Willingen fanboy

Ik herken je verhaal wel. Zelf eerst 3 jaar huurspul, daarna een boardje van 100 euro inclusief bindingen gekost en nog 3 jaar op door geboard. Was heel flexibel en best relaxed… Tot ik met een gevorderde groep mee ging. Mijn techniek was niet de minste, maar op snelheid ging het board klapperen, zwabberen en kon ik de snelheid niet vasthouden.

Als je het op de piste houd, vaak met je goede voet voor staat (dus niet switch) dan zou een asymmetrisch board waarschijnlijk het beste bij je passen. Een all-mountain heet dat dacht ik. Die zijn vaak wat langer aan de voorkant dan de achterkant, gemaakt voor van alles wat. Geen echte pisteknaller (vaak met platte achterkant en hardboots). Geen parkboard (vaak symmetrisch en flexibel).

Het beste is zelf testen en proberen. Zelf vond ik thegoodride.com een goede selectie reviews hebben van snowboards. Als je daar wat leest kom je vast wat goede boards tegen en leer je meteen waar welke eigenschap voor bedoeld is. Er is ook een filteroptie waarmee je simpel kan aangeven wat je in een board zoekt. De recommendations die ze geven zijn natuurlijk een mening, maar ik heb na lang zoeken en lezen mijn boardje besteld op basis van hun review (want kon niet testen en uitverkoop) en heb sindsdien geen beter board gevoelt.

Nog 1 belangrijk punt: een ouder board is niet per definitie slechter of überhaupt anders. Mijn vriendin had een boardje dat super beviel en bij haar paste. Maar de opdruk vond ze verschrikkelijk (en dat was die ook echt). Dus ze trok een ander board uit het rek met dezelfde naam: “en deze dan?”. “Oh die? Dat is hetzelfde board maar van een jaar eerder. De technieken zijn gelijk en eigenlijk is enkel de print anders”. Scheelde 100 euro + een mooie opdruk. Na de tijd wat reviews nagelezen en inderdaad, die gaven allemaal aan dat er weinig tot geen verschil zat tussen de boards.

PS: Heb je zelf al schoenen? Misschien nog wel belangrijker dan je board…

*bericht bewerkt door Waah op 09 okt 2017 22:08

Ook interessant om te lezen, geeft je een beetje een idee van de opties: https://www.wintersport.nl/forum/topic/314932

Iedereen heel erg bedankt voor de tips! @Waah ik heb al vanaf het begin eigen schoenen omdat dit verplicht was bij de baan waar ik leste. Ik ga binnenkort waarschijnlijk wat nieuwe modellen passen maar de noodzaak van het kopen van nieuwe schoenen is er nog niet echt.
En ik rijd dus wel switch, sta altijd met zowel mijn linker als rechtervoet ‘voor’ omdat ik dat het prettigste vind. Misschien zijn daar dan nog andere aanraders voor?
@Tiny-M Bedankt voor de tip! Ik ga het artikel meteen even bekijken. En ik woon trouwens in Emmen. Dus als jullie nog tips hebben voor goede shops dan hoor ik het graag.

Helaas niet echt in die buurt bekend, misschien andere forumgenoten wel.
Met vrij veel switch rijden zou ik in ieder geval van een twin of directional twin gaan (zie ook topic).

Salomon Gypsy bijv. is gemarket als park board, maar zeker ook prima op piste te gebruiken. True twin, niet erg stijf ook niet te slap. Leuke plank om progressie op te maken. Maar eigenlijk heeft elk merk wel een soortgelijk board in hun scala.

Als je veel switch rijdt, zou ik zeker voor een full twin gaan. Op een directional twin blijft dat toch anders aanvoelen. Met full twin blijft de keuze nog reuze :-)

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Plaats een reactie