Lekker soepel en relaxed skien

Soms komen er op de piste mensen voorbij zoeven terwijl je het zelf vrij moeilijk kan hebben. Achteraf denk ik dan wel eens dat het eigenlijk veel makkelijker is om je angst aan de kant te zetten en gewoon met vrij hoge snelheid naar beneden te gaan. Ik probeer dat dan ook en inderdaad je hoeft veel minder bochten te maken en ijsplaten ga je recht over, dus ook minder kans op onderuit gaan.
Al met al denk ik dat angstvrij zijn, ook in moeilijke situaties, veel meer oplevert dan om te proberen een iets betere techniek te krijgen. Wat is jullie ervaring?

Snelheid kan in sommige situaties makkelijk lijken. Maar controle hebben over wat je doet en op alles voorbereid zijn en kunnen reageren is vele malen belangrijker. Ik denk dat voor die mensen die zo ontspannen voorbij zoeven een goede techniek (en controle) een voorwaarde is, en niet een einddoel.

Met goede techniek kan je meer controle hebben in verschillende situaties (waaronder op wat hogere snelheid). Alleen wat hogere snelheid zonder techniek geeft denk ik juist minder controle. En controle en vertrouwen is waar het voor mij om gaat - jij noemt dit ‘angstvrij zijn’ denk ik. Niet alleen voor mijn eigen plezier, maar voor de veiligheid (en dus het plezier) van iedereen op de piste.

*bericht bewerkt door GiGi op 10 okt 2017 19:20

Ik snap wel wat Eelrid zegt, maar inderdaad is de volgorde andersom. Juist door de techniek te leren, krijg je het onder de knie, dat schept vertrouwen en daarmee verdwijnt de angst.
Harder gaan skiën zonder techniek/controle leidt alleen maar tot meer angst en grotere kans op ongelukken.

Ik kan me de fase van jaloers kijken naar anderen die moeiteloos skiën, terwijl ik zelf liep te ploeteren en te zweten nog goed herinneren. Daar zat ook best wat angst bij. Tot ik ineens de ‘truc’ doorhad, en het skiën ook in rap tempo beter ging. Dan verdwijnt de angst, en komt de lol en de snelheid vanzelf. Even volhouden en nog een paar lessen nemen. Oefening baart kunst!

*bericht bewerkt door TonyB op 10 okt 2017 19:24

Carpe diem

Ik denk dat (een beetje) angst juist goed is om niet overal maar naar beneden te storten.

Übung macht den meister!!!

Die mensen hebben gewoon net een biertje op.

De vraag is denk een beetje, wat is langzaam…?
Ik ken meerdere angstige skiers die soms te langzaam gaan, waardoor elke bocht of elk hoopje sneeuw een giga probleem wordt.
Iets wat naar mijn bescheiden mening te weinig wordt geleerd aan beginners is remmen. 90 graden draaien en hakken tegen elkaar klikken. Goed kunnen stoppen is ontzettend belangrijk voor het vertrouwen, maar er zijn zelfs heel veel lichtgevorderde skiers zonder goede stopbocht in hun assortiment…

I can stick uphill ice, on my saucer...

Een goede hockey-stop is een zinnige move om te beheersen. Niet alleen om te stoppen, maar ook een goede oefening voor effectief gebruik van je kanten.

En wat @Dr Phil zegt. Een biertje helpt altijd mee😉. Al kan ik als ervaringsdeskundige vertellen dat teveel alcohol gestuurd zelfvertrouwen ook weer voor vreemde capriolen kan zorgen 😀.

I can stick uphill ice, on my saucer...

En wat @Dr Phil zegt. Een biertje helpt altijd mee😉. Al kan ik als ervaringsdeskundige vertellen dat teveel alcohol gestuurd zelfvertrouwen ook weer voor vreemde capriolen kan zorgen 😀.

Shane op 10 okt 2017 19:55

Zekers. Maar je valt nooit hard dan 😁

Maar even serieus. Ik heb wel eens gehad dat ik skiede als een krant voor de lunch. Na de lunch (en een biertje) kon opeens niemand me meer bijhouden. Het is mi dus grotendeels angst. Of beter gezegd: zelfvertrouwen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 okt 2017 20:36

Techniek is hiervoor het toverwoord.

Op een gegeven moment heb je geen angst meer voor de pistes.

Materiaal is ook wel een dingetje he. Los in je schoenen staan, huurski’s in de goedkope categorie, ik merk als beginner grote verschillen. 2de skitrip veeel peter passende schoenen en hup daar ging vertrouwen omhoog, komt natuurlijk techniek ook ten goede. Maar zit bij mij ook stuk tussen de oren denk ik, dat beter materiaal meer vertrouwen geeft.

Dus randvoorwaarden moeten ook goed zijn, juist mentaal.

Tijd voor een uitpakparty?!

Inderdaad: echt slecht of slecht passend materiaal helpt niet. Maar het is nu ook weer niet zo dat een nieuwe ski kopen alles oplost. Natuurlijk is het leuk, en ja, het kan zeker een beetje meer vertrouwen geven. Maar ook daarvoor is - vroeger of later - techniek de belangrijkste voorwaarde.

Als je eerste meer (tijd en geld) investeert in die techniek, kan je ook meer halen uit die mooie nieuwe ski die je een keer wil kopen. En je zal gewoon meer plezier hebben in het skiën, zelfs op die huurski’s van Snowworld.

Ken er genoeg die ook zonder techniek moeiteloos hard de berg afkomen, totdat… er wat hobbels op de pistes komen of het zicht iets minder. Dan kun je nog zo weinig angst hebben, zonder techniek red je het dan niet.

En wat hierboven staat: als je zelf gezonde angst hebt, zal naarmate je techniek vordert het punt waarop je snelheid en moelijke pistes eng gaat vinden steeds hoger gaan liggen.

De vraag is denk een beetje, wat is langzaam…?
Ik ken meerdere angstige skiers die soms te langzaam gaan, waardoor elke bocht of elk hoopje sneeuw een giga probleem wordt.

Shane op 10 okt 2017 19:53

Ja, dat bedoel ik. Als je op een bijvoorbeeld ijzig parcours met angst 20 bochten moet maken of je doet het angstvrij en met hogere snelheid want meer rechtdoor naar beneden in 5 bochten, dan heb je met 5 bochten natuurlijk minder kans op problemen.
En dus zie je dat het nakkelijker gaat en daardoor nog minder angst en volgende keer nog relaxter op zo’n slecht stuk.

Trouwens met ‘angst’ bedoel ik niet echt hevig angstig te zijn, maar het tegen je natuur moeten ingaan. Want juist door het ‘snelheidsgevaar’ op te zoeken ga je daardoor uiteindelijk veel makkelijker naar beneden dan als je het heel voorzichtig aan gaat doen.

Ja, technisch beter worden helpt natuurlijk. Maar angst is variabel. Heb je het bijvoorbeeld als kind geleerd of niet. Ben je een denker, hoe makkelijk leer je enz.

Gang is alles weet iedereen die in dienst is geweest. Het maakt zoveel dingen makkelijker en betekent niet gelijk dat je een kamikaze bent. Dus zonder aan bovenstaande reacties af te doen, als je kunt remmen… ski harder!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ja die ervaring heb ik ook wel gehad. Als je aan het stuntelen bent geweest en je bent het goed zat, dan zeg je soms tegen jezelf “what the f*ck, nu ga ik steil naar beneden en dan zie ik wel wanneer ik onderuit ga”. Ja en dan gaat het meestal ongelooflijk fantastisch !!!

Gang is alles weet iedereen die in dienst is geweest. Het maakt zoveel dingen makkelijker en betekent niet gelijk dat je een kamikaze bent. Dus zonder aan bovenstaande reacties af te doen, als je kunt remmen… ski harder!

Shane op 10 okt 2017 21:55

Dat moet je dan wel ff zeker weten, als men nu al angstig is heb ik daar mijn twijfels over…

@RRski
Nogmaals ik probeer absoluut geen kamikazegedrag te bevorderen. Remmen is een vereiste, maar in mijn persoonlijke ervaring proberen mensen met angst haast vanuit stilstand een bocht te maken. Werkt niet echt bevorderlijk…
Het eerste wat de priveleraar zegt: ski achter me aan, zodat je tempo maakt…

Wat ik bedoel te zeggen, naast angst is ook gang relatief… 😉

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik ben het wel met @shane eens. Ik heb mijn rib gebroken omdat ik met mijn mtb vanuit stilstand zijwaarts omviel. Als ik vaart had gehad, was ik niet gevallen, en in elk geval niet zo ongelukkig. De meest ongelukkige vallen die ik met mijn mtb heb meegemaakt waren altijd bijna uit stilstand of met lage snelheid. Op snelheid ben ik nooit hard gevallen. Ook niet met de ski’s.
Dat betekent niet dat je als een gek naar beneden moet skiën. Je moet altijd kunnen remmen. Maar soms moet je hem durven te laten lopen.
Ijsplaten zijn daar een perfect voorbeeld van. Daar kun je toch niks op. Niet proberen te remmen op de ijsplaat. Dan val je heel hard. Dus laten lopen, zoeken naar de sneeuw en daar draaien/remmen.
Probleem is natuurlijk wel dat het moeilijk is om je snelheid te beheersen als je angst hebt. Daarvoor helpt alleen techniek.
Je kunt het wel zelf trainen: bijna onderaan een steil stukje de skies laten lopen, en dan op het daaropvolgende vlakke stuk remmen. Dan kun je voorzichtig wennen aan snelheid.
Het valt me ook altijd op dat beginners bang zijn voor sneeuwhopen. Terwijl je daar eigenlijk automatisch remt als je tegen de sneeuwhoop omhoog skiet (een makkelijker manier om te remmen is er niet). Dus goed oefenen: op de bult draaien. Daar hoef je verder weinig techniek voor te hebben. Je ski’s draaien toch vanzelf. (Ik vind sneeuwhopen zelf prachtig - maar geen echte buckels!)
Op steile ijzige pistes helpt het om steeds tegen de berg omhoog te skiën. Eigenlijk moet je dan zoveel mogelijk kanten, maar dan krijg je vaak juist vaart, en dat is weer angstig. Tegen de berg op skiën, is veel makkelijker.
Zo zijn er een heleboel trucjes om te zorgen dat je wel snelheid houdt, zonder dat je snelheid te hoog wordt.

*bericht bewerkt door DrPhil op 10 okt 2017 23:10

Als ik dit verhaal zo lees is het probleem niet dat je bang bent, maar dat je niet kan skiën om maar op een botte manier met de deur in huis te vallen.

Angst is vaak minder irrationeel dan men denkt en komt op alle niveau’s voor. Heel veel atleten in het freeride en freestyle circuit, maar ook in het racen krijgen vaak met angst te maken. Extreem steile hellingen skiën en nieuwe tricks leren kunnen namelijk enorme gevolgen hebben als het misgaat. En ook op de streif (een beruchte afdaling in het race circuit) raken elk jaar weer enkele skiërs ernstig geblesseerd. Angst komt dan voort uit de onzekerheid over of het goed zal gaan en die onzekerheid kan op elk niveau voorkomen.

Hard skiën/rechtdoor skiën is veel en veel makkelijker dan bochten maken en voelt ook vaak veel stabieler aan. Blijven staan terwijl je hard gaat is door de snelheid/momentum die je hebt enorm simpel. Als je op deze manier naar beneden gaat is het voor je gevoel daarom waarschijnlijk makkelijk en stabiel, maar gecontroleerd zal het niet zijn. Je moet daarom een goed onderscheid maken tussen controle en stabiliteit.

Het probleem is waarschijnlijk dat het schort aan stabiliteit tijdens het maken van bochten. Daardoor ontstaat angst. Als je technisch beter leert skiën zullen bochten stabiel en gecontroleerd aanvoelen, mits je in je eigen techniek vertrouwt. Hierdoor neemt de angst waarschijnlijk af.

Dus zoals eerder gezegd, eerst maar beter leren skiën en dan pas eens verder kijken.

*bericht bewerkt door Skitechniek op 11 okt 2017 00:03

Spijker op zijn kop @IkBakErNiksVan. Mijn ervaringen, @Eelrid, niet bang + geen techniek = de nodige salto’s. Lichte hersenschudding en keer gekneusde ribben en toen toch maar bedacht dat lessen goedkoper zijn dan ziekenhuisbezoek. Oja ook op ijs kun je met techniek bochtjes draaien.

Oja ook op ijs kun je met techniek bochtjes draaien.

Sndr op 11 okt 2017 00:16

Zeker. Maar ik niet. En ik zal het ook nooit leren. Omdat ik op ijs ben bang om te vallen. Dat zal ik ook blijven, hoeveel les ik ook neem.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 okt 2017 00:25

Oja ook op ijs kun je met techniek bochtjes draaien.

Sndr op 11 okt 2017 00:16

Zeker. Maar ik niet. En ik zal het ook nooit leren. Omdat ik op ijs ben bang om te vallen. Dat zal ik ook blijven, hoeveel les ik ook neem.

Dr Phil op 11 okt 2017 00:22

Misschien doet een goede slijpbeurt wonderen. In combinatie met een goede techniek zal een beetje ijzige piste geen enkel probleem op moeten leveren. Waar ik vaak anderen hoor klagen over ijs merk ik dat zelf een stuk minder.

Übung macht den meister!!!

@RFKangoo: Een beetje ijzige piste kan ik prima skiën. Idd helpt een slijpbeurt zeker daarbij. Ik ging ervan uit dat Sndr reageerde op mijn opmerking dat je op ijsplaten toch niks kunt. Op echt harde ijzige pistes kan ik niet uit de voeten, ook niet na een slijpbeurt. Ik durf dan geen druk te zetten, uit angst dat ik teveel vaart krijg en niet meer kan remmen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 11 okt 2017 09:40

@Dr Phil ik reageerde op TS die ijs liever stukje rechtdoor gaat en dan weer bochtjes draaien. Wat ik overigens ook vaak doe (niet gezegd dat ik kan skiën he!). Heb van een skileraar in Zwitsersland wel eens gehoord dat er altijd uitdaging blijft. Hellingen waar hij worstelt, gaat zijn leraar fluitend af. En die skileraarleraar heeft ook weer een leraar, en bovenaan de piramide staat Didier Cuche. Ofwel: heb lol in technisch beter worden. Ooit verheug je je op dat sprongetje dat uitkomt op dat ijzige stuk!

*bericht bewerkt door Sndr op 11 okt 2017 09:53

Plaats een reactie