Koude voeten

Heb altijd last van koude voeten het begint al als de temperatuur onder de 9 graden
Heb nu op het oog om verwarmde inlegzooltjes op accu in skischoenen te doen , maar
mijn twijfel is of dit wel echt zal werken in de sneeuw want de zooltjes kosten toch 170 EURO
Leo

Mijn vrouw Sandra gebruikt ook van deze zooltjes en is er heel erg tevreden over. Afgelopen seizoen bijvoorbeeld een ochtend -24 in val tho en ze had geen last van koude voeten. Het is inderdaad een investering, maar het werkt. Neem wel een model waarbij je verschillende standen in kunt stellen. Vaak is het laagste standje al goed genoeg.

Click. Click. Peace

Mijn skitrainer zweert ook bij die dingen. Niets dat je dag zo snel naar de knoppen helpt als kou lijden…

Dat gezegd zijnde, koude voeten kan ook een symptoom van een ander probleem zijn: schoenen slecht aan, of te romp niet goed genoeg ingeduffeld. Blijkt dat onze interne thermostaat vindt dat we wel een stuk of wat tenen kunnen opofferen aan de kou als dat je organen op temperatuur houdt :-P. (Zolang de voorraad strekt ;-))
Als je van nature slechte doorbloeding hebt zijn zulke inlegzooltjes een godsgeschenk.

Het kan helpen, maar weet wel dat het overgrote deel van de wintersporters koude voeten heeft doordat ze simpelweg (veel) te grote schoenen aanhebben…

Born to Ride

Ik heb ook altijd koude voeten gehad en sinds 2 jaar heb ik die zooltjes in mijn schoenen. Het is echt een aanrader, ik kan niet meer zonder ze. Heb ze meestal op de eerste stand staan en als het echt heel erg koud is, op de tweede of derde stand. Het is echt een super uitvinding en een goede investering.

*bericht bewerkt door Bianca2011 op 12 okt 2017 21:01

Koude voeten, 90% van de gevallen te grote of te kleine schoenen. 10% van de gevallen slechte doorbloeding of een andere medische oorzaak. In alle gevallen kan verwarming helpen alleen in die laatste 10% is dat ook de echte oplossing. In de rest van de gevallen is een beter passende schoen of zooltjes op maat de oplossing.

Ga je dan toch voor verwarming kies dan voor de duurste NiCa accu. De andere accu’s doen het slecht in kou.

Wat knap dat jullie weten dat 90% te grote of te kleine schoenen heeft!

Heb alles geprobeerd, maar niks hielp. Heb nu die warmte dingen aan mijn op maat gemaakte zooltjes en dat werkt perfect. Mijn accu’s doen het prima in de kou. Ik heb ze van Sidas.

Wat knap dat jullie weten dat 90% te grote of te kleine schoenen heeft!

Dr philsmurf op 12 okt 2017 21:28

Het is een feit dat je in NL in veel gevallen een te grote schoen krijgt aangemeten. 1 tot 2 maten is geen uitzondering. In de winkel zit dat erg comfortabel. Later op de piste vervormt de binnenschoen en moet je met de voorvoet klauwen om grip te houden. Die spierspanning voorkomt een goede doorbloeding en koude voeten als gevolg.

Ps het kan ook 89% zijn😀

De beste oplossing is inderdaad schoenen met de juiste maat. De meeste mensen hebben inderdaad veel te grote schoenen en die 90% is denk ik nog een milde inschatting.

Een andere tip is om altijd je teennagels te knippen. Lange teennagels zorgt voor koudere voeten.

De beste oplossing is inderdaad schoenen met de juiste maat. De meeste mensen hebben inderdaad veel te grote schoenen en die 90% is denk ik nog een milde inschatting.

Een andere tip is om altijd je teennagels te knippen. Lange teennagels zorgt voor koudere voeten.

IkBakErNiksVan op 12 okt 2017 22:21

Zoals je weet ben ik altijd mild😀

Dat dit niet als mild wordt ervaren is buiten mijn invloed.

Wat knap dat jullie weten dat 90% te grote of te kleine schoenen heeft!

Dr philsmurf op 12 okt 2017 21:28

90 % van de mensen met koude voeten staat er.

De beste oplossing is inderdaad schoenen met de juiste maat. De meeste mensen hebben inderdaad veel te grote schoenen en die 90% is denk ik nog een milde inschatting.

Een andere tip is om altijd je teennagels te knippen. Lange teennagels zorgt voor koudere voeten.

IkBakErNiksVan op 12 okt 2017 22:21

Grappig, hoe zou dat komen? Ik denk omdat je met lange teennagels geneigd bent om te grote schoenen te kopen. Eenmaal op vakantie maakt het denk ik niet meer uit.

Behalve dat je er blauwe nagels aan overhoud dan :-)

De beste oplossing is inderdaad schoenen met de juiste maat. De meeste mensen hebben inderdaad veel te grote schoenen en die 90% is denk ik nog een milde inschatting.

Een andere tip is om altijd je teennagels te knippen. Lange teennagels zorgt voor koudere voeten.

IkBakErNiksVan op 12 okt 2017 22:21

Grappig, hoe zou dat komen? Ik denk omdat je met lange teennagels geneigd bent om te grote schoenen te kopen. Eenmaal op vakantie maakt het denk ik niet meer uit.

Martin7182 op 13 okt 2017 18:43

Afkoeling via de nagel.

@Martin7182

Ik heb geen idee wat de wetenschap erachter is, maar het schijnt echt zo te zijn dat langere nagels voor koudere voeten zorgt (en bij je handen voor koudere handen). Dit heeft niks te maken met te grote of te kleine schoenen. Ook bij schoenen die goed zitten zorgen langere nagels sneller voor koude voeten.

Dus eenmaal op vakantie maakt het wel degelijk uit. ;)
@SPAM weet jij hier meer over?

*bericht bewerkt door Skitechniek op 13 okt 2017 22:19

Het vreemde is dat ik vrijwel altijd koude voeten heb, behalve tijdens de skien. Wie kan daar een verklaring voor geven. Ik heb wel erg dunne en tere voeten. Mijn skischoenen zijn daarop aangepast.

Hen48

@Martin7182

Ik heb geen idee wat de wetenschap erachter is, maar het schijnt echt zo te zijn dat langere nagels voor koudere voeten zorgt (en bij je handen voor koudere handen). Dit heeft niks te maken met te grote of te kleine schoenen. Ook bij schoenen die goed zitten zorgen langere nagels sneller voor koude voeten.

Dus eenmaal op vakantie maakt het wel degelijk uit. ;)

@SPAM weet jij hier meer over?

IkBakErNiksVan op 13 okt 2017 22:18

Ik heb het vorig jaar ergens gelezen. Ik heb even gezocht maar kon het artikel niet vinden. Ik weet nog dat het extra warmte verlies oplevert omdat het een hard oppervlak is zonder isolatie.

Mijn opmerking kwam uit de constatering dat ik met lange nagels niet in mijn schoenen pas. Ergo, zou ik er wel in passen, dan zouden mijn schoenen te groot zijn en reden voor koude voeten. Te groot in de breedte dan waarschijnlijk.

Merino wollen sokken. Ik kreeg in synthetische sokken altijd zweetvoeten, in de lift werden die natte sokken altijd koud. Met willen sokken geen last meer van. (Maar dat is wel met snowboard schoenen)

op ebay staan verwarme zooltjes voor $60. Evt de gok waard :)

Een expert in oostenrijk zegt, we dragen te dikke sokken, en hebben meestal te grote skischoenen. Ik heb verwarmde zooltjes in mijn skischoenen, met een accu, maar heb de accu, al een paar jaar niet hoeven aan te sluiten. Want het is niet meer zo koud geweest, dat het nodig was.

170 euro is wel erg veel. Ik vind ze op internet voor 15 euro: https://www.snowinn.com/ski-winkel/lenz-heat-sole-1.0/121858…

Iemand ervaring mee? Diezelfde zooltjes staan voor 159 euro op Ekosport maar dan zit er een lithiumpack bij: https://www.snowinn.com/ski-winkel/lenz-heat-sole-1.0/121858…
Iemand een idee wat het verschil is?

@Anki Het verschil is het lithiumpack ;-) Die batterijen zijn in principe het systeem en de accu zelf is gewoon heel erg duur.

Click. Click. Peace

Met lithiumpack is die bij snowinn ook 159 euro ;-) https://www.snowinn.com/esqui/lenz-set-lithium-pack-insole-1…

Click. Click. Peace

Op Ali Express zag ik laatst USB oplaadbare zooltjes. kosten ongeveer 30 a 40 euro.
Geen idee of het kwalitatief wat is. maar ik overweeg ze aan te schaffen.

Ik heb zelf ook altijd last van koude voeten.
Buiten koude heb ik ook vaak dode gevoelloze voeten. Ik denk dat het ook te maken heeft met de afknelling van bepaalde zenuwen.

Ik heb het ook op de racefiets. Waarbij ik schoenen draag met een Carbon zool. Wanneer ik b.v. bij klimmen lang veel vermogen moet trappen, worden mijn tenen gevoelloos. Heel vreemd! Het zelfde geldt eigenlijk voor mijn handen ook op de racefiets heel snel last van tintelende gevoelloze vingers. Op wintersport had ik altijd last van koude handen in handschoenen. Sinds afgelopen seizoen overgestapt op wanten. Daarmee het koude handen probleem opgelost.

*bericht bewerkt door Robbert-010 op 18 okt 2017 15:29

Je weet niet wat je niet weet.

@Robbert-010 dat klinkt meer als een serieus probleem met de doorbloeding van je handen en voeten.

Born to Ride

Ik zou zelf niet echt besparen op deze zootljes. Ze zijn, als je echt koude voeten hebt, de investering waard. In koud weer wil je goede batterijen, anders houden deze het niet lang vol. EN 40 euro voor iets wat maar matig werkt uit te geven vind ik duurder dan 160 euro aan een werkend systeem uitgeven…
@Robbert-010 Een beetje off-topic maar ik denk dat een goede afstelling van je pedaal op je schoenen en van je zit op je fiets al heel erg veel uit kan maken hiervoor.

Click. Click. Peace

Ik heb ook altijd koude voeten en handen
Voor het zitskiën heb ik nu gevoerde sloffen met lamswol tot halverwege de kuiten en daar overheen een overschoenen
Laatste keer in Montana heb ik geen koude voeten gehad, handen waren ook minder koud
Ik heb grote problemen met de doorbloeding van mijn benen (zeer ernstige trombose gehad) dus ik weet waar het van is

Sorry 2x geplaatst

*bericht bewerkt door niekniek op 18 okt 2017 17:08

Mbt kosten en kwaliteit van accu’s: gewone accu’s doen alles goed muv prestatie bij koude temperaturen.

LiIon accu’s hebben daar geen last van. Die presteren ook bij lage temp. Een verwarm zooltjes met gewone accu gaat tegenvallen.

Plaats een reactie