Action camera

Hallo allemaal,

Ik wil graag (vooral) voor de wintersport een action camera kopen om wat filmpjes te kunnen maken. Ik had een keer via ibood (dagaanbiedingen) een AEE s60 magicam gekocht, omdat deze toen best goedkoop was. Uiteindelijk bleek de beeldkwaliteit best redelijk, maar het beeld was heel erg onstabiel (kan ook aan mijn film skills liggen). Als ik dit probeerde te stabiliseren met een beeldverwerkingsprogramma werd het beeld heel schokkerig. Afgelopen zomer is deze camera gestolen dus nu moet ik toch sowieso een nieuwe kopen. Ik heb al wat onderzoek gedaan, maar kan niet zo goed beslissen welke camera nu het beste is voor wintersport. Ik wil graag maximaal rond de 300 euro uitgeven, dus de nieuwe go pro hero 6 is me iets te duur. Andere mogelijkheden die ik tegen ben gekomen zijn de go pro hero 5 black en de Xiaomi Yi 4K of de Xiaomi Yi 4K plus.

Heeft iemand ervaring met een van deze camera’s of zou iemand me verder kunnen helpen met het beslissen welke camera het meest geschikt is voor wintersport?

Alvast bedankt en een fijne zondag nog!!

Ik heb een gopro hero 5. Nog niet met skiën gebruikt maar wel bij andere activiteiten en dat beviel goed. Behoorlijk stabiel beeld ook door de ingebouwde beeld stabilisator. Dat verscheel zal je zeker gaan merken aangezien er geen stabilisator op de AEE magicam zit. Ik heb mijn gopro gekocht via eglobalcentral.nl. Vond het eerst nogal een gok om hem daar te bestellen maar had hem uiteindelijk binnen een week al in huis en volgens mij kan je hem nergens goedkoper vinden.

ik heb recent gewoon n tweedehandse Sony op marktplaats gekocht. Was een topmodel van n paar jaar terug en doet t uitstekend. Ben erg tevreden over de beeldstabilisatie.

Ik heb eerst een GoPro Hero Silver gehad, maar die was enorm schokkerig, daarna een en Sony en die beeldstabilisatie is veel beter, uitlezing op een horloge i.p.v. een telefoon is ook handig omdat je veel flexiber bent in je bewegingen. met behulp van een adapter kun je gewoon alle GoPro mounts gebruiken en dat is voor mij de beste combinatie.

De Sony HDR-AS30V heeft Steady Shot waardoor er meer stabilisatie is. Prima camera overigens. Verder heb ik beide Xiaomi en die gebruikt ik met een Gimball. Dit geeft het mooiste resultaat.

May the ski force be with you !!

Nog steeds heel tevreden van mijn Gopro 4 silver. En ja idd, veel minder stabiel dan de Sony. Dit omdat Sony met optische beeldstabilisatie werken,.
Denk wel persoonlijk dat de beeldkwaliteit van een Gopro beter is. Wil je het beste resultaat, dan zou ik een gimbal gebruiken.

Ik heb ook de hero 5. Nog niet in de sneeuw gebruikt, maar afgelopen zomer is hij mij goed bevallen. Vooral de foto’s vielen mee reuze mee, omdat ik nog wist dat dit op mijn oude hero 2 niet zo best was. De hero 5 beschikt ook over elektronische beeld stabilisatie. Ik zou alleen niet weten hoe die zich verhoudt tot de bovengenoemde sony, maar daar zijn vast wel reviews of vergelijkingen over te vinden.

Ik zou even op Youtube kijken, daar zijn diverse vergelijkingfilms in de sneeuw tussen diverse Sony and GoPro camera’s. dat helpt om de keuze te maken. en inderdaad als je een gimball kunt aanschaffen zou ik zeker doen , ook hiervoor op Youtube verschillende films met dezelfde camera met en zonder gimball te vinden.

Bedankt voor jullie reactie!
Sony heb ik ook even over getwijfeld, maar volgens mij is de beeldkwaliteit van sony iets minder dan bij go pro of xiaomi en daarnaast hebben (als ik me niet vergis) de action cams van sony ook allemaal elektronische stabilisatie net zoals de go pro en die xiamoi. Alleen de sony x3000 werkt met optische beeldstabilisatie, wat inderdaad heel goed werkt, maar die kost ook 530 euro en dat vind ik net iets te veel.

Een gimball heb ik ook overwogen, maar die kost ook al snel weer 200 euro. Een beetje veel geld in combinatie met een go pro voor een student ;)

Er staan op youtube ook wat filmpjes opgenomen in de sneeuw (met go pro en xiaomi) en die zien er meestal super strak uit, maar ik verwacht dat deze opgenomen zijn met een gimball, wat het moeilijk maakt deze action cams te vergelijken.

Let dan wel even op welke Gopro beelden je met welke Sony beelden gaat vergelijken. Als ik hierboven al een vergelijking zie met een GP4 Silver of een Sony dan kan dat snel kloppen ja dat de GP er matig uit komt. Ik ben zelf al een tijdje over op de Gopro Session 5 vanwege zijn compactheid en is naar mijn mening prima met stabilisatie. Kwa form factor voor skiën alleen niet top. De nieuwste Gopro 6 is overigens echt een monster op het gebied van stabilisatie! Echt fantastisch.

Hou er wel rekening mee: softwarematig stabiliseren (wat de camera’s doen) is al-tijd inleveren op beeld kwaliteit… Wil je volg shots maken zoals wij doen bij met onze video’s, dan moet je toch echt aan een losse stabilizer gaan denken :)

*bericht bewerkt door Rene op 16 okt 2017 08:59

Ja klopt, ik had de go pro 6 al gezien. Echt mega goeie stabilisatie net als de x3000 van sony overigens, maar die liggen helaas beide (ruim) boven mijn budget. En een gimball zit er op dit moment helaas ook nog niet in. Misschien dat ik die later nog een keer aanschaf. Bedankt voor jullie reactie in ieder geval. Ik zal er nog eens goed over nadenken. Als iemand nog tips heeft, zijn die altijd welkom :)

Wat een duidelijk filmpje. En wat een groot verschil tussen de 5 en de 6. Thx!

Ja klopt, ik had de go pro 6 al gezien. Echt mega goeie stabilisatie net als de x3000 van sony overigens, maar die liggen helaas beide (ruim) boven mijn budget. En een gimball zit er op dit moment helaas ook nog niet in. Misschien dat ik die later nog een keer aanschaf. Bedankt voor jullie reactie in ieder geval. Ik zal er nog eens goed over nadenken. Als iemand nog tips heeft, zijn die altijd welkom :)

stan1 op 16 okt 2017 13:08

Ik heb toevallig sinds kort een Gimbal… de Zhiyun Smooth Q. Gemaakt voor smartphones, maar kan ook een gopro in met een adaptertje (of zelf wat knutselen)

kost 160 euro en werkt veel beter dan welke in-cam stabilisatie dan ook. Is met de kortingscode 110 euro dacht ik momenteel: https://www.eglobalcentral.nl/zhiyun-tech-smooth-q-professio…

Meer info over deze en andere gimbals:
https://tweakers.net/reviews/5627/betaalbare-smartphonegimba…

@Waah, krijg je je gopro zo in de gimball dat deze al een beetje in balans is? ik kan me voorstellen dat het geheel dan wat te ver uitsteekt, gezien de dikte van een gopro tegenover een smartphone. Geeft dat geen problemen? Anders ben ik voor dat geld wel in de verleiding te brengen xD

@Juul heb helaas mijn GoPro uitgeleend… Maar gezien het gewicht moet dat prima te doen zijn. Ze hebben zelf een speciale houder, dus dan mag je er vanuit gaan dat het werkt ;-)

De motoren in de Gimbal zetten hem wel recht. Mijn Mate 9 is eigenlijk iets te groot voor de Gimbal, waardoor uitlijnen niet perfect lukt. Maar als je hem zoveel mogelijk in balans brengt, dan zit je goed genoeg!

@CJAHulskamp merk je veel verschil tussen beide xiaomi qua beeldkwaliteit en verdere opties? Ik ben toch aan het twijfelen om wel een gimbal te kopen, zeker na de tip van Waah.

Nee, zie eigelijk geen verschil. Werke beide prima. Zeker als je een Gimball koopt geven ze beide een rustig beeld.

May the ski force be with you !!

Interessant, had nog even gegoogled en filmpje uit onderstaande link gevonden. Dat is bijna te eenvoudig. Wel nog een methode zoeken om hem te zekeren met een klein touwtje oid, maar als het zo werkt heb je nieteens een adapter nodig… of zie ik iets over het hoofd?

https://youtu.be/DFdC49IVKWY

(PS: het is niet mijn bedoeling dit topic te kapen trouwens :). Ik hoop dat dit voor de TS ook leerzaam is)

@Juul. Ik had dat filmpje ook al gezien, maar in een ander filmpje werd gezegd dat de gimbal op die manier niet goed in evenwicht is, waardoor de motoren extra hard moeten werken en de gimbal eerder versleten is. In datzelfde filmpje werd ook een andere methode besproken hoe je de gimbal wel goed in evenwicht zou krijgen.

Ik kwam verder nog de feiyu g5 tegen. Deze is nieuw te koop vanaf 150 euro op eglobal central en op superaankoop.nl. Ik dacht misschien vind je dit ook interessant. Deze is wel speciaal gemaakt voor go pro en andere action cams.

Hoe meer input hoe beter, dus geen probleem :)

Ik heb op dit moment de AS200 van Sony, en die heeft ook al een optische stabilisatie, werkt prima op de MTB en ook met skien gaat het goed al zou een gimball het beeld rechthouden in plaats van zwaaiend in de bochten op snelheid.

@Juul. Ik had dat filmpje ook al gezien, maar in een ander filmpje werd gezegd dat de gimbal op die manier niet goed in evenwicht is, waardoor de motoren extra hard moeten werken en de gimbal eerder versleten is. In datzelfde filmpje werd ook een andere methode besproken hoe je de gimbal wel goed in evenwicht zou krijgen.

Ik kwam verder nog de feiyu g5 tegen. Deze is nieuw te koop vanaf 150 euro op eglobal central en op superaankoop.nl. Ik dacht misschien vind je dit ook interessant. Deze is wel speciaal gemaakt voor go pro en andere action cams.

Hoe meer input hoe beter, dus geen probleem :)

stan1 op 16 okt 2017 20:48

Die is ook zeker interessant ja! Voor het verschil in kosten met de Zhiyun hoef je dan in ieder geval niet te gaan knutselen of een adapter te kopen.

@CJAHulskamp nog een vraagje over de xiaomi action cams. Ik ben toch van plan een gimbal te kopen, waarschijnlijk de feiyu g5 of de feiyu g4s. De action cams van Xiaomi zijn echter, in tegenstelling tot go pro, niet waterdicht zonder case. Met case passen ze echter niet op de gimbal. Is het erg als de action cams wat nat worden door de sneeuw of evt wat miezer of hoe heb jij dit opgelost?

https://cdn.wintersport.nl/forum/19/259654fcc54bda8bba204051...

Op een Gimball van Zhiyun. Met mooi weer zonder Case. Overigens had ik de FY G4 maar terug gestuurd omdat de camera niet goed horizontaal bleef hangen.

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 20 okt 2017 15:41

May the ski force be with you !!

@CJAHulskamp welke van Zhiyun is dit dan? En is deze wel stabiel? Is het ook inclusief het gewicht van de case niet te zwaar voor de gimbal?

ZHIYUN Z1 SMOOTH Q ZWART
De case weegt haast niks.

May the ski force be with you !!

Mocht je nog een gimbal zoeken, dit lijkt me een hele mooie prijs. Model krijgt ook hele goede reviews.

https://www.eglobalcentral.nl/feiyu-g5-3-axis-splash-proof-h…

*bericht bewerkt door Otto-V op 20 okt 2017 21:08

Hier een Filmpje wat ik gemaakt heb op de rodelbaan aan de Gaisberg in kirchberg met een Sony AS 30v zonder gimbal.

https://youtu.be/N17VMSMHYyE

Mocht je nog een gimbal zoeken, dit lijkt me een hele mooie prijs. Model krijgt ook hele goede reviews.

https://www.eglobalcentral.nl/feiyu-g5-3-axis-splash-proof-h…

Otto V op 20 okt 2017 21:07

Ik heb deze toevallig nét besteld. Ben reuze benieuwd :)
@stan1, ik zou me niet te druk maken om de waterdichtheid. Om mooie dagen in de sneeuw sowieso niet, en bij lichte sneeuw of regen kan het ook nog niet zo’n kwaad denk ik. Je moet hem dan natuurlijk niet gebruiken bij wakeboarden ofzo, maar dat mag duidelijk zijn :)

@CJAHulskamp, blijft de Yi 4K plus wel horizontaal hangen dan, want deze is qua afmetingen en gewicht precies hetzelfde als de Yi 4K? En de Smooth Q is ook niet waterdicht toch, dan heb je weer hetzelfde probleem als met de action cam zelf. Sorry voor de vele vragen, maar ik twjifel nogal tussen de Xiaomi en gopro en wil voor dat geld niet achteraf spijt hebben van mijn keuze…
@Juul, goeie keuze!! Ik denk dat ik toch maar het beste ook die kan gaan halen. Waterdichtheid vind ik toch wel een puntje hoor. Als hij een keer in de sneeuw valt of nat wordt door wat sneeuw, lijkt me niet zo best voor de Xiaomi terwijl dit voor de gopro geen probleem is. En op de meeste gimbals kun je geen action cam met case gebruiken helaas. Heb een idee dat de Yi qua beeldkwaliteit en stabilisatie wel nog een stukje beter is dan de go pro hero 5, maar denk dat ik dan toch het beste voor de go pro kan gaan ivm waterdichtheid.

[quote]@CJAHulskamp, blijft de Yi 4K plus wel horizontaal hangen dan, want deze is qua afmetingen en gewicht precies hetzelfde als de Yi 4K? En de Smooth Q is ook niet waterdicht toch, dan heb je weer hetzelfde probleem als met de action cam zelf. Sorry voor de vele vragen, maar ik twjifel nogal tussen de Xiaomi en gopro en wil voor dat geld niet achteraf spijt hebben van mijn keuze…

Ik snap wel dat je zoveel vragen stelt want zo’n ding is bijna €600 en dan heb je alleen de camera.

Ski you later!

Nouu €600 is ook een beetje overdreven. Eerder €300 voor de gopro 5, maar icm de gimbal nog steeds aardig wat geld ja 😅

Plaats een reactie