Skigebied: Eind januari/goedkoop/makkelijk/sfeer/met of zonder kind

Wie kan mij helpen?

Ik ben op zoek naar een leuk skigebied voor eind januari 2018. Ik heb geen idee waar het eind januari sneeuwzeker en lekker weer is en daarnaast hebben we nog een aantal wensen waar ik niet zo gemakkelijk uitkom.

  • Goedkoop
  • Sfeervol
  • Over het algemeen makkelijke pistes maar het liefst wel wat afstanden kunnen maken
  • Het liefst daar zo min mogelijk de auto gebruiken
  • Afstand max 900 km (de minst belangrijke!)

Onze dochter is dan 3, zou zij eventueel al wat ‘lesjes’ kunnen krijgen? Zo ja, weet iemand dan in welke gebieden dit kan en welke gebieden dan ook leuk zijn om met haar te sleeën en wandelen e.d.? We overwegen haar eventueel bij opa en oma thuis te laten.

Uiteraard heb ik wel op jullie site gekeken en kom uit bij de volgende gebieden:

  • Kitzbühel-Kirchberg
  • La plagne
  • Chamrousse (schijnt goedkoop te zijn maar weinig sfeer?)
  • Valfréjus

Maar dan? Iemand nog een mening over deze gebieden?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

*bericht bewerkt door Larissakooren op 18 okt 2017 10:54

Wel lekker weer, maar ook sneeuw. Het liefst dat 's nachts sneeuw valt en overdag lekker zonnetje? Dat gebied wil ik ook wel heen ;)

Maar even serieus: Morzine komt in me op. Gezellig sfeervol dorpje, auto heb je als je redelijk in de buurt van de lift zit zeker niet nodig. Zit je iets verder dan rijden er ook de hele dag door skibussen. Afstanden zit je in het grootste skigebied van Europa zeker goed en alle uithoeken zijn te bereiken over blauwe/rode pistes. Qua lesjes denk ik dat je in Avoriaz moet kijken (al zou je daar ook prima kunnen verblijven, wel iets duurder. Niet authentiek, maar door de sneeuw in het dorp en paardensleeën wel vrij sfeervol). Middenin het dorp zit een soort van baby piste waar ze volgens mij vanaf die leeftijd al wel terecht kunnen. Even checken bij ESF daar.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 18 okt 2017 10:51

Ik zag ook je bericht van vorig jaar. Waar ben je toen uiteindelijk naartoe gegaan?

Over het algemeen zijn in Frankrijk de meest goedkope opties te vinden, hoewel deze vaak wel langer dan 900km rijden zijn. Zwitserland kun je sowieso afschrijven als je ergens goedkoop wilt zitten. In Italië zou je kunnen kijken in Seiseralm, Alta Badia of Drei Zinnen.

Misschien Le Grand Domaine (St. François Longchamp)? Wel iets minder sfeervol. Of Valloire, dat is wel sfeervol en een niet al te moeilijk gebied. Een deelgebied van Portes du Soleil, bijvoorbeeld Morzine of Les Gets, zou ook een goede optie kunnen zijn.

Over waar het “lekker weer” is eind januari kan niemand natuurlijk iets zinnigs zeggen.

Voor wat betreft lessen voor het kind, geen idee. Weet wel dat ik tot m’n vijfde niks van skieën moest hebben, alleen maar huilen. Vanaf m’n zesde daarentegen ging ik als een raket.

*bericht bewerkt door Quick op 18 okt 2017 10:56

Mr. Slow

eerste wat in mij opkomt is La Clusaz in Frankrijk, sfeervol dorp en achter de kerk de jardin d’enfant. Auto heb je er verder niet nodig. Staat op forum meer over dit dorp.
Lermoos in Oostenrijk is denk ik ook een goede optie.

Les Gets is net wat sfeervoller in mijn opinie.
Daarnaast is het Kleinwalsertal altijd een betaalbaar en sfeervolle plek. Misschien dat jullie ook wel iets betaalbaars in La Rosière of Vallandry kunnen vinden.

Ik dacht ook aan Portes du Soleil, accommodatie in Avoriaz of Chatel. Zeker in Avoriaz gaat alles per ski. Authentiek is Avoriaz niet maar ik vind het wel mooi en sfeervol. Qua tochten geweldig en ook dichtbij.

Kitzbühel-kirchberg is niet bepaald goedkoop en naar mijn idee overrated.

Bekijk de gebieden in Montafon ook eens. Ik denk dat Damuels-Mellau iets voor je is. Oberstdorf/kleinwalsertal misschien ook wel. Ik kan daar alleen niet uit ervaring spreken. Dat kan ik wel over Val Gardena, voldoet aan al je eisen is alleen verder rijden.

Lessen kan op de meeste plaatsen vanaf 3 maar denk dan meer aan (kort) spelen in de sneeuw. Als je veel op de piste wilt staan moet je eigenlijk een locatie met kinderopvang zoeken of opa en oma inschakelen.

Beetje meer uitgeven voor een leuk kinderhotel in bijvoorbeeld Serfaus of Kleinwalsertal, met een gemoedelijke opvang en zelf wat minder skien. Dan kun je het hartstikke leuk hebben met je dochter. Wanneer je van lessen uitgaat kan het met een 3 jarige zomaar heel erg tegenvallen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Westendorf past denk ik ook perfect bij al jou eisen

Wat in mij opkomt is Termignon of Val-Cenis, dat is beide onderdeel van het zelfde skigebied. Veel mooie lange blauwe en groene pistes, vaak rustig en ondanks dat het wat verder weg is, is het wel zeer eenvoudig over bijna alleen maar snelweg aan te rijden. Over het algemeen gaat het over de Franse tolwegen ook allemaal net wat sneller dan dat je langs de Duitse baustellen moet… Zeker Termignon is heerlijk rustig en perfect voor kinderen. Mijn broertje heeft toen hij 3 was daar ook skiles gehad en dat beviel erg goed (de skilerares had een hele grote hond, zo’n grote lieve pluizenbol zegmaar waar de kids tussendoor heerlijk mee konden spelen). Ook is het gebied erg goedkoop, zowel qua accomodatie, skipas als horeca.

Born to Ride

Kitzbühel-kirchberg is niet bepaald goedkoop en naar mijn idee overrated.

Frank9 op 18 okt 2017 22:45

Kitzbuhel is misschien sjiek en duur; maar in Kirchberg zit je voor een appel en een ei. Leuk dorpje ook en het skigebied is prima. Veel blauw, maar ook voldoende uitdaging en vrijwel alleen maar moderne liften.

Misschien Wilderkaiser-Brixenthal? Niet ver rijden, veel makkelijke piste’s maar wel veel kilometers.
Het dorpje Ellmau heeft een aantal kleine oefenliftjes in het dorp en ook een zwembad voor jullie dochter.

Als je het koud hebt moet je demarreren

Plaats een reactie