Eerste skireis in krokus met trein

Hey , aangezien ik door de bomen het bos niet meer zie, even raad vragen aan de ervaren rotten…

We willen als gezin (kinderen van 9 en 12) voor de eerste keer op ski reis gaan in het krokusverlof. Behalve dat er echt beginners pistes moeten zijn, is de enige echte vereiste is dat het met de trein moet zijn. Budgetvriendelijkheid wordt natuurlijk op prijs gesteld.

Wat zouden jullie aanraden als gebied/plaats?

Moet het echt met de trein zijn of is de bus eventueel ook een optie? Is het voor het hele gezin de eerste keer of alleen voor de kinderen? De standaard familie/beginners gebieden zijn (onder andere) Ehrwald, Berwang, Gargellen en bijvoorbeeld Lofer, maar ik denk niet dat die met de trein te bereiken zijn (ik denk dat je nog een lang stuk in de taxi moet), terwijl pakketreizen inclusief bus waarschijnlijk wel te vinden zijn (en redelijk betaalbaar).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Seefeld in Tirol. Heel gezellig en in die periode vrij sneeuwzeker (wij hebben er nog nooit een groen dorp meegemaakt) met een station midden in het dorp.
Voor beginners is er een heuvel midden in het dorp (de Geigenbühel), maar ook de andere gebieden aan de randen van het dorp (de Gschwandtkopf is op wandelafstand, naar de Rosshütte neem je best de skibus) hebben voldoende mogelijkheden voor beginners. Wat ons vooral aanspreekt aan Seefeld zijn de vele andere wintersport- en ontspanningsmogelijkheden (tropisch zwembad, schaatspiste, curling, wandelen, langlaufen, voetgangerszone met shopping, …) en de gezelligheid.
Weliswaar ietsje duurder dan een klein gebied met een doods dorp ergens in een uithoek van Oostenrijk, maar als je wat zoekt kan je zeker een betaalbare B&B (hotel is dankzij de vele restaurants niet nodig, laat maar weten als je tips zoekt) vinden.

*bericht bewerkt door Skiwi op 18 okt 2017 11:00

Wij gingen vroeger altijd met de trein naar Berwang. Leuk gebied voor beginners en goed te bereiken met de trein. Laatste stukje wel met de bus.

Tip: via oebb.at kan je alle verbindingen vinden vanuit Nederland.

Ik zou Grindelwald of Wengen aanraden (perfect bereisbaar per trein), maar dat is dan weer niet echt budgetvriendelijk. Sowieso is eerlijk gezegd mijn ervaring dat reizen met de trein vaak niet bepaald budgetvriendelijk is.

Volgens mij zijn verschillende gebieden in het Zillertal goed bereikbaar per trein, en ook gebieden als Via Lattea (TGV in Oulx), Bardonecchia, Modane (Valfrejus en omliggende gebieden) en Les 7 Laux (Grenoble) zijn naar mijn weten goed bereikbaar per trein.

Ook rondom grote steden als Innsbruck en Salzburg zal vast wel e.e.a. te vinden zijn. Dit zal ook wel voor Bolzano gelden.

Mr. Slow

Met de trein in de krokus is het per definitie niet budgetvriendelijk. Als jullie toch met de trein willen dan is de wintersport TGV wel een goede optie. Heb dit al een paar keer gedaan en deze trein reist snel en plezierig vanaf Amsterdam, Schiphol, Rotterdam of Antwerpen. Tijdig en snel reserveren is wel noodzakelijk!
Een goede optie zou dan zijn om de trein te nemen naar Bourg St.Maurice en vandaar de bus naar La Rosiere. Dit gebied is relatief goedkoop met veel beginnerspistes en het dorpje heeft veel winkels en is ook op gezinnen ingesteld.

Hey,
Het zou , om verschillende redenen, echt met trein moeten tot aan skigebied.
En qua ervaring: dochters en papa hebben eenmalig een paar uur les gehad indoor, de mama heeft in haar jeugd enkele malen op de latten gestaan.
Dus beschouw het voor ons allen maar als eerste keer!

Als de trein een voorwaarde is, zou ik beginnen met uit te zoeken welke treinen er in je reisschema passen en waar die naar toe gaan.
Als je het budget vriendelijk wilt doen, ontkom je bijna niet aan de speciale wintersport(nacht)treinen; die rijden echter alleen op bepaalde dagen.
Meestal vr/za heen en za/zo terug.

Andere gebieden zijn vaak ook prima per trein te bereiken, maar dan zit je aan de reguliere treinen vast en die zijn meestal wat duurder.

Met het risico afgetikt te worden op het maken van reclame, adviseer ik je om contact op te nemen met de Treinreiswinkel.
Die kunnen alles voor je uitzoeken en weten ook de wegen naar de goedkoopste tarieven.

Als je een gebied op het oog hebt, kun je een eerste indruk van de reis opzoeken via de websites van DB, SBB of OBB, alleen lopen die maar tot begin december. Afgezien van de speciale wintertreinen verandert er op internationale verbindingen meestal niet zo veel.

Rob

Tja het is vooral naar een gebied of plaats dat ik op zoek ben… dan pas kan ik gericht zoeken.

Wij gaan vliegen, en dan verder met de trein en de bus.
We hebben een huis op 10 meter van de bushalte.
Ik heb vergeleken met treinreizen, maar vliegen is voor ons een stuk goedkoper. Maar wij gaan buiten het seizoen, dus wellicht is het niet vergelijkbaar.

Maar idnerdaad, informeer bij de verschillende treinreisorganisaties die hierboven genoemd zijn, zij kunnen je vast wel verder helpen.

TGV naar Bourg St. Maurice en dan keuze genoeg (incl. transfer): Les Arcs, La Plagne, Tignes, Val d’Isere. La Plagne lijkt voor beginners de beste keuze maar zal wel druk zijn.

Met de trein naar Innsbruck. Dat moet niet al te moeilijk zijn. En dan een gebied in de buurt. Vlakbij Innsbruck liggen een paar kleine gebiedjes. Voor beginners groot genoeg. Die zijn heel makkelijk per bus bereikbaar. Evt. zou je naar Fulpmes of Neustift kunnen gaan. Ook heel makkelijk met de bus vanaf Innsbruck. Verder is St. Anton heel makkelijk bereikbaar met de trein. De rest weet ik niet. In Frankrijk inderdaad de TGV naar Bourg St Maurice of Moutiers. Maar dan zit je wel meteen in heel grote gebieden. Verder vind ik de busverbindingen vanaf Moutiers duur.
Als Innsbruck goed bereisbaar is, zou ik voor die optie gaan. Bovendien heeft Innsbruck een paar leuke bezienswaardigheden, zodat je ook met slecht weer uitwijkmogelijkheden hebt. De skischans en de dierentuin zijn absolute aanraders om met kinderen te gaan bekijken.

*bericht bewerkt door DrPhil op 18 okt 2017 12:09

Zelf komend jaar voor de 5e keer met de trein naar Oostenrijk. (Alpenexpress, enige dedicated wintersporttrein naar Oostenrijk - je kan ook kijken wat met een reguliere nachttrein mogelijk is). Mijn ervaring is dat maar vanaf de helft van de stations transfers geregeld worden, dus vaak regelen we zelf een taxi.
Hochkrimml zou dan een hele goede optie zijn.
Mocht je graag gewoon je transfer bij je reis willen boeken, dan zou je naar Kaprun kunnen kijken.
Berwang en Ehrwald zijn overigens wel degelijk boekbaar als transfer (vanaf Innsbruck) wel lang en duur. Ben daar zelf nooit geweest en er zullen vast andere goede opties waar ik geen ervaring mee heb zijn.

❄️

Zeker met vertrekt vanuit Duitsland is er keuze genoeg. Punt is dan wel dat je eerst in Duitsland moet komen. Ik weet niet vanaf waar in Nederland je wil vertrekken? Vanaf Venlo rijdt er daarvoor wel een praktisch boemeltje naar Düsseldorf. Vanaf Düsseldorf ben je met 1 keer overstappen (in München) in een hele hoop skigebieden in Oostenrijk die direct met de trein bereikbaar zijn. Zo rijdt er bv de IC1281 die je rechtstreeks naar Hopfgarten im Brixental, Westendorf, Brixen im Thale, Kirchberg in Tirol, Kitzbühel, St.Johann in Tirol, Fieberbrunn en Zell am See brengt. Zo zijn we zelf een keer naar St Johann geweest, wat ook een prima beginnersskigebied is. Kaartjes kun je 90 dagen vantevoren boeken via http://www.bahn.de. Die hebben echt heel goede aanbiedingen, ook in de krokus. Wij betaalden toen nog geen 200 euro, krokus, heen & weer, 2 volwassenen, 1 kind en in de 1e klas!

Ik ging, qua taalgebruik, er vanuit dat @Billimilo vanuit Belgie reist. Dan is de TGV/Thalys wel echt heel relaxed en sta je binnen 8 uur op bestemming

Dat ligt er maar net aan waar in Belgie hij woont, vanuit Luik ben je snel in Keulen waardoor er een web van verbindingen naar A en CH voor je open ligt, idem via Luxemburg richting CH

Dit soort vragen is altijd een beetje kip-ei verhaal en dat maakt het lastig om een zinnig antwoord te geven.

Rob

Hey, inderdaad ik ben van België. Maar ik reis in heel Benelux gratis met trein dus geen probleem van waar ik vertrek

Zoals hierboven al wordt gesteld, zijn de treinverbindingen vandaag de dag richting de grote skigebieden in A, CH en F als goed tot zeer goed te bestempelen en qua reistijd (door-to-door!) vaak concurrerend met andere modaliteiten.

Voorbeelden:

  • SkiThalys richting Franse Alpen
  • Vanuit Keulen directe ICE met Berner Oberland (Grindelwald)
  • Idem richting Innsbruck
  • Vanuit Dusseldorf EuroNight/CityNight Line naar Innsbruck (nachttrein, diverse opties, oa coupe met eigen douche/toilet)
  • Ook vanuit Luxemburg diverse opties

Succes

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 18 okt 2017 16:17

Rob

Kleinwalsertal, je gaat met de trein naar Obersdorf en pakt vanaf daar de (gratis) bus naar je bestemming. Obersdorf ligt trouwens wel al in Kleinwalsertal. Vanaf Utrecht €151,80 en dan heb je buiten NL een zitplaats en 2de klas. Dit is dan in de avond van 9 februari, vrijdag voor de krokusvakantie vertrekken om 19:07. Je stapt twee keer over op nog redelijke tijden. (21:39 en 06:09). En als je dan voor Kleinwalsertal kiest is het Aparthotel in Mittelberg een aanrader. Als je dus om 08:18 aan komt met de trein en je vertrekt 12 minuten later (volgens het zomer bus plan (ik denk niet dat dit in de winter veranderd)) ben je rond 09:10 in het Aparthotel.

Ski you later!

wij hebben een aantal jaar de ski thalys geboekt. Je stapt 's ochtends vroeg in en je ben eind van de dag op je bestemming. van uit het dal neem je de bus of taxi naar je bestemming. je moet wel een voorboeking doen of zelf doen dan op die ene dag dat tickets worden vrij gegeven.

Zo zijn wij een paar keer met de trein naar Grindelwald gegaan.
08:30 op de ICE in Utrecht, overstap in Basel en Interlaken en ruim op tijd voor het diner in het hotel.

Rob

Plaats een reactie