Milieustickers en zo

Nu steeds meer steden en gebieden over gaan op milieustickers voor auto’s even een vraagje:

Welke sticker is waar geldig?
Ik heb al begrepen dat in Frankrijk een Duitse sticker niet geldig is, maar verschilt het binnen Duitsland ook nog per Duitse stad?
Wie heeft een handig linkje met een overzichtelijk verhaal hierover?

Zeker niet gezocht op het forum?
https://www.wintersport.nl/forum/topic/358666 Rogier heeft er een topic over geschreven, ANWB zal er ongetwijfeld info over hebben en verder dien je echt zelf wat zoekwerk te verrichten. Helaas zullen we moeten wachten totdat je door de bomen de EU niet meer ziet en dan komen ze hopelijk met algemene richtlijnen en 1 stickertje voor alle steden en regio’s

@Marijnt

Dat topic ken ik inderdaad en daar gaat het over de Franse sticker (waaruit ik begreep dat de Duitse sticker niet geldt).

Toch even verder gezocht en op de site van adac en tuv.nl is wel meer info te vinden. Duitsland heeft dus één sticker voor alle steden.
Grensoverschrijdende stickers daar is eigenlijk geen info over (anders dan de FR-DLD situatie)…dus straks per vakantieland een sticker op je raam…

@Hessel Yep, als je teveel door Europe rijdt met jouw auto kun je bijna door de vooruit de weg niet meer zien! Of voor elk land/stad een andere auto gebruiken ;)

*bericht bewerkt door Marijnt op 26 okt 2017 13:18

Op de site van de ANWB kan je dat ook vinden: https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/milieusticker…

Vergeet ook de Italiaanse steden niet, er is een geval bekent waar een persoon 11x een rondje door de stad is gereden en ook 11x de boete heeft gekregen ;-)
ZTL ( donna traffico limitato is het bord ), wel eens waar 's winters minder last, maar toch wel belangrijk.

Dit is toch complete waanzin !
Milieu stickertjes…

1 miljard Chinezen die kolen stoken en alles in zee flikkeren
1,5 miljard indiers pakistanie en bangladesie die alles opstoken en maar kinderen ploppen

en wij

wij

gaan milieu stickertjes plakken…

serieus

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Volkomen mee eens chandler. Gerommel in de marge.
Ongeacht of het wel of geen effect heeft is het natuurlijk gewoon verkapte belasting…

Laten we het nut en de politieke discussie even buiten dit topic houden.

Click. Click. Peace

Franse sticker = Frankrijk, let op alleen via de officiele site. Kost geen drol.
Duitse sticker = Duitsland, kan via meerdere websites. Uit mijn hoofd was TUV het goedkoopste.

Volgens mij zijn er voor de rest niet mileustickers, maar hebben plaatselijke gemeentes wat anders bedacht. Kenteken controle, paaltjes, etc.

Even over nadenken… Een millieusticker van plastic met lijm en inkt erop… Zit daar ook een milieukeurmerk op?

(en nu weer on-topic)

Na regen komt zonneschijn, na de herfst komt wintersport!

Recentelijk naar Berlijn gereden daar is een milieu sticker verplicht in het centrum.Op de snelwegen mag je zonder sticker ook rijden.
Volgens diverse websites kun je milieu stickers bij tank stations langs de snelweg kopen dat bleek niet het geval.
Je kan de stickers alleen bij garages of keur stations kopen in regio Berlijn of in Nederland bij de TUV.
Wij hebben de auto buiten de milieu zone geparkeerd en zijn verder gegaan met de metro.

Komende winter gaan we weer richting Frankrijk voor een weekje wintersport. We rijden eigenlijk altijd om Lyon over de A432 langs vliegveld Saint Exupéry. Weet iemand of de snelwegen om steden heen in Frankrijk ook vrij toegankelijk zijn zonder milleu stickers?

sneeuw, vrienden en familie, dat is pas echt vakantie

Op snelwegen is dit, deze sticker, niet nodig. Dit gaat alleen om binnensteden. En vaak alleen in vervuilde periodes.

Click. Click. Peace

Ik heb zowel de Franse als Duitse sticker op mijn auto. Een universele sticker is er inderdaad niet. Sommige steden in NL hebben eigen beleid maar dat gaat dan op bouwjaar en via het kenteken en is per stad anders. In Frankrijk en Duitsland geldt de sticker in de steden van het betreffende land. Vooralsnog gaat het alleen om binnensteden.

De Duitse sticker haal je in Duitsland bij een garage of de Duitse keuringsinstantie tüv. In Nederland via de ANWB of ook het GWK. In Nederland is de sticker duurder dan in Duitsland. In Duitsland krijgen eigenlijk alleen oudere diesels een gele of rode sticker, de rest is groen. Je kunt in Duitsland de sticker vaak meteen meekrijgen op basis van je kenteken. Het is mogelijk om een betere sticker te krijgen door inbouw van een roetfilter. De sticker kost in Duitsland iets van 12,50 en in NL iets van 17 euro.

In Frankrijk gelden andere normen, er wordt veel specifieker gekeken. De hoogste categorie is voor Elektrische auto’s, daarna LPG, en dan afhankelijk van de leeftijd benzine en of diesel. Mijn 15 jaar oude Volvo op lpg kreeg een hogere klasse dan de 2 jaar oude diesel van mijn schoonbroer. Aanvragen doe je via een website van de Franse overheid die ook een Engelstalige versie heeft. Je krijgt de sticker na een paar weken thuis gestuurd, de kosten van circa 4 euro betaal je met creditcard.

Plaats een reactie