Dolomieten, maar waar?

Mijn vriendin en ik willen graag een weekje skiën, begin maart 2018. Wij zijn lichtgevorderde skiërs, we komen overal prima beneden, maar bij slechtere omstandigheden (ijzig, druk, slecht zicht) gaat de voorkeur van met name mijn vriendin wel uit naar simpelere (=blauwe) pistes. Na een 2x Oostenrijk en 3x Italië weten we behoorlijk zeker dat het Italië moet worden.

Wat zoeken we:

  • Liefst minimaal 100 km piste, maar mag prima deelgebieden zijn en met de auto/skibus
  • Goede mix van rood en blauw, waarbij je ook het gebied vrij goed kan gebruiken als we een dagje weinig rood willen
  • Apresski is niet belangrijk, ski in/out ook niet
  • Goed eten tijdens de lunch (maar goed: Italië :))
  • Rust op de pistes, af en toe een drukkere verbindingslift is niet erg
  • Oude(re) (sleep) liften? Maakt niets uit…

We zijn de laatste 3 jaar in Cervinia geweest. Dat beviel supergoed, maar de echte parel vonden we toen alle liften daar dicht waren: Pila. Pila heeft alles wat we zoeken: veel eenvoudige (wel rode) pistes, redelijk compact gebied waarin je toch (dag)tochten kan maken, lekker rustig en heerlijk eten. Dat de liften wat ouder waren, maakt eigenlijk niets uit. Pila is echter te klein voor een hele week. Cervinia beviel supergoed (veel brede pistes, niet moeilijk, makkelijk wat kilometers maken), maar het laatste jaar hadden we slecht weer en dat is daar gelijk heel slecht weer (veel liften dicht, heel weinig zicht, etc).

Al met al is Italië onze grote favoriet en na alle enthousiaste verhalen over de Dolomieten willen we graag daarheen. Eigenlijk zijn er 2 gebieden die ons erg aantrekken:

  1. Alta Badia
  2. Val di Sole

Ze hebben beiden een mooie combinatie van blauw/rood, goed eten en prima accommodaties. Alta Badia staat nu bovenaan, omdat het lijkt alsof je daar iets makkelijk om rode pistes heen kunt skiën, waar je in Val di Sole iets meer aan rode verbindingspistes gebonden bent (al lijken die niet heel moeilijk te zijn). Grote voordeel van Alta Badia is dat je makkelijk een keer een andere gedeelte kan bezoeken (Val Gardena, Seiseralm, Kornplatz), maar misschien heeft Val di Sole van zichzelf al wat meer afwisseling? Grote pluspunt van Val di Sole: ik heb van iemand begrepen dat dat eigenlijk Pila in t groot is :) (toch @CJAHulskamp?).

Als jullie dit zo lezen, wat raden jullie me aan? Vergeet ik topgebieden die ook in dit lijstje horen? Andere tips?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Alta Badia, en dan meer precies, San Cassiano. Alles wat je wilt en meer.

Dat is kort maar krachtig! Wat nog meer dan? En waarom per se San Cassiano (al was dat al het dorp waar ik keek)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik zou voor Alta Badia gaan. Corvara zou een hele goede keus zijn. Als je het niveau hebt dat je rode pistes het liefst vermijdt dan is de tocht naar de Seiseralm vanuit Alta Badia echt te hoog gegrepen. Dat ga je mijn inziens niet redden in een dag. Vanuit Corvara zijn voldoende tochten te maken die niet moeilijk zijn. Als de Seiseralm (echt makkelijk gebied) belangrijk voor je is dan kun je beter naar Ortisei gaan.

Wil je de Seiseralm verkennen via een nog wat gemakkelijker toegang dan kun je beter in Seis onderdak zoeken. Nadeel is dan dat het nogal omslachtig is om ook nog eens elders te gaan skiën.

Ja precies, en op zich is rood ook geen enkel probleem hoor, maar we willen (met name mijn vriendin) bij slechte omstandigheden gewoon de optie open houden om een dag ‘simpel’ te skiën.

Seiseralm lijkt me leuk voor een dagje, maar is echt geen must.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ken de Dolomieten heel goed. Ben heel vaak in Selva geweest en ook in Corvara. San Cassiano is ook prima, maar Corvara zou mijn keus zijn omdat het iets centraler ligt om het hele gebied te verkennen.

Ja precies, en op zich is rood ook geen enkel probleem hoor, maar we willen (met name mijn vriendin) bij slechte omstandigheden gewoon de optie open houden om een dag ‘simpel’ te skiën.

Seiseralm lijkt me leuk voor een dagje, maar is echt geen must.

Roy83 op 28 okt 2017 16:22

Voor een dagje ontspannen en makkelijk skiën is het bijna een must en vanwege de fantastische vergezichten is het dat zeker.
Wij slaan een dagje Seiseralm niet graag over, ook vanwege het eten bij de Tirlerhütte!

Ik ben even aan het kijken, maar als je bijvoorbeeld in San Cassiano zit, lijkt de Seiseralm (op de ski’s) wel een behoorlijk eind. Is dat vanuit de andere dorpen ook zo? Ik heb er op zich ook geen enkel probleem mee om er met de auto heen te gaan, maar op de ski’s is natuurlijk ook leuk.

De andere dorpen lijken dan wel wat beter gelegen te zijn, toch?

*bericht bewerkt door Roy83 op 28 okt 2017 16:57

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vanuit Corvara is de Seiser Alm wel dichterbij (op ski’s of met de auto). Maar als je per se die Seiser Alm wil doen kan je beter in Selva gaan zitten. Direct aan de Ronda, je zit zo in Alta Badia waar je je de hele dag op blauw kan vermaken, maar dan kan ook boven Plan Gralba in het eigen Val Gardena, of een tochtje richting de Seceda of de Longia. En wil je die Seiser Alm doen, dan kan je kiezen of je skiënd via de Longia en dan even lopend door Ortisei of je gaat 's morgens meteen met de auto naar die gondel of naar Monte Pana om daar de Seiser Alm op te gaan. Opties genoeg.

Voor de Dolomieten zijn hierboven al flink wat opties gegeven. Inderdaad zijn Alt Badia en Seiseralm geschikt, en Val di Sole ongetwijfeld ook.

Wat je ook kunt overwegen is om Pila te combineren met een paar gebieden daar in de buurt? Cogne, Crevacol, dagje naar Monte Rosa, dagje Breuil.

Mr. Slow

Helder! Als we de Seiseralm als optie willen houden, dan dus beter Corvara of Selva. Beide dorpen zijn wellicht sowieso een betere uitvalsbasis om (zeker op de ski) verschillende delen te bezoeken.

Maar even terug naar mijn oorspronkelijke vraag :): is mijn shortlist compleet (niet helemaal dus, misschien Val Gardena erbij, al heb ik het idee dat dat net iets drukker is)? Nog overwegingen voor Val di Sole?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dat is qua pistes, terrein, uitzicht, bebossing etc. Wel echt iets anders dan de Dolomieten. Niet slechter of beter, maar wel heel anders.

Voor de Dolomieten zijn hierboven al flink wat opties gegeven. Inderdaad zijn Alt Badia en Seiseralm geschikt, en Val di Sole ongetwijfeld ook.

Wat je ook kunt overwegen is om Pila te combineren met een paar gebieden daar in de buurt? Cogne, Crevacol, dagje naar Monte Rosa, dagje Breuil.

Quick op 28 okt 2017 17:04

Op zich goed idee, een soort Valle D’Aosta toer! Ik denk dat dat er ook nog wel eens van komt, maar wellicht later. Ik ben ook wel erg benieuwd naar de rest van Italië, dus dat zal het dit jaar waarschijnlijk wel worden.

Dat is qua pistes, terrein, uitzicht, bebossing etc. Wel echt iets anders dan de Dolomieten. Niet slechter of beter, maar wel heel anders.

GiGi op 28 okt 2017 17:10

Is dat zo’n groot verschil? Val di Sole is toch ook nog Dolomieten? Hoe zou je verschil tussen de pistes omschrijven (of is dat een hele lastige vraag :))?

*bericht bewerkt door Roy83 op 28 okt 2017 17:17

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En misschien even gek gezegd… een verblijf op de Seiseralm zelf? Heerlijk relaxt skien en het zijn best aardig wat pistes. Ik kan me daar ook als gevorderde skier uitstekend vermaken. Met de bus ben je binnen 20 minuten in Monte Pana waar je een aantal pistes hebt en de Sella Ronda opdraait.

I can stick uphill ice, on my saucer...

En misschien even gek gezegd… een verblijf op de Seiseralm zelf? Heerlijk relaxt skien en het zijn best aardig wat pistes. Ik kan me daar ook als gevorderde skier uitstekend vermaken. Met de bus ben je binnen 20 minuten in Monte Pana waar je een aantal pistes hebt en de Sella Ronda opdraait.

Shane op 28 okt 2017 17:27

Da’s misschien nog niet zo’n gek idee. Qua km piste is het vergelijkbaar met Pila, en dat hadden we na 2 dagen voor een groot deel gezien. Een derde dag is geen ramp (zeker niet), maar dan ben je dus de andere helft wel aan het reizen, dat is wel wat veel…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Seiseralm heb je ook relatief snel gezien, daar zou ik zeker niet willen overnachten, je moet namelijk elke dag op tijd terug zijn als je een anders gebied bezoekt.

@Roy83 Drei Zinnen schijnt ook erg mooi te zijn, maar weet niet hoeveel blauw het gebied heeft. @Kristy heeft twee seizoenen geleden van bijna alle gebieden daar korte filmpjes gemaakt waarin ze ook steeds aangeeft wat voor soort gebied het is (blauw, rood en voldoende van alles). Ik zou er een gezellige middag van maken en ze allemaal eens (samen) bekijken. AltaBadia is in ieder geval prima en w.b. skiën naar Seiseralm ben ik het met @Gigi eens: is goed prima te doen en leuk uitstapje.

Die filmpjes heb ik allemaal al wel gezien, denk ik :). In ieder geval ook geleerd dat het Alta Bad-i-a is, met de klemtoon op de i ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Drei Zinnen is volgens mij echt fantastisch, maar niet écht voor mensen die veel relatief eenvoudige pistes zoeken. Het is een vrij uitdagend gebied, met ook wat flink zwarte dalafdalingen naar Moos.

Mr. Slow

Drei Zinnen lijkt inderdaad iets te uitdagend.

Op zich is rood echt geen enkel probleem, maar soms heb je van die dagen dat 't niet lekker gaat (slechte omstandigheden, mijn vriendin kan prima skiën maar kan dan wat angstig worden) en dan is het fijn om een dagje blauw te kunnen doen, zonder op 2 pistes vast te zitten. Dat is eigenlijk meer het punt dan dat het vooral heel supereenvoudig moet zijn :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik ben even aan het kijken, maar als je bijvoorbeeld in San Cassiano zit, lijkt de Seiseralm (op de ski’s) wel een behoorlijk eind. Is dat vanuit de andere dorpen ook zo? Ik heb er op zich ook geen enkel probleem mee om er met de auto heen te gaan, maar op de ski’s is natuurlijk ook leuk.

De andere dorpen lijken dan wel wat beter gelegen te zijn, toch?

Roy83 op 28 okt 2017 16:56

Seiser Alm… uurtje skiën (en dan dat pokkestuk lopen) schat ik in. Ok, op mijn tempo, maar toch. Best te doen.

Verder: La Villa, San Cassiano, Corvara, Colfosco. Kan allemaal. Laatste twee zitten het dichtst op de route. San Cassiano is het dichtst bij de lange blauwe pistes.

En misschien even gek gezegd… een verblijf op de Seiseralm zelf? Heerlijk relaxt skien en het zijn best aardig wat pistes. Ik kan me daar ook als gevorderde skier uitstekend vermaken. Met de bus ben je binnen 20 minuten in Monte Pana waar je een aantal pistes hebt en de Sella Ronda opdraait.

Shane op 28 okt 2017 17:27

Ik vind zelf Seiser Alm niet zo geweldig en het ligt toch een beetje solitair.

Ik heb een keer een hotel midden op de Seiseralm gehad. Vond het leuk voor een paar dagen, maar niet geschikt om ook eens naar Alta Badia te gaan. Stressen om weer op tijd terug te zijn voor de laatste lift. En bedenk wel dat je na het skiën en 's avonds nergens meer naar toe kunt. Je moet je dus vermaken in je accommodatie.

@DSvier
Als ik @Roy83 's wensen zo lees past de Seiseralm zeker qua skiën perfect bij zijn wensen. Ik vermaak me altijd, ook in een kleiner gebied, maar ik vond de Seiser eigenlijk helemaal niet superklein aanvoelen. Ja, veel pistes zijn niet stijl, maar het landschap is schitterend.

20 minuten in de bus en 5 minuten stoeltjeslift en je skiet op de Sella. Dat ben je ook kwijt in de gemiddelde gondel omhoog vanuit het dal, dus ook dat vind ik echt geen probleem.

Stress om terug te komen, dat herken ik niet echt, geldt in zoveel gebieden, gewoon niet te laat komen… Maar het is wel waar dat je op je verblijf bent aangewezen voor vermaak. Lekker hotel nemen dus ;)

Overigens snap ik wel, dat wanneer je als gevorderde skier vanuit een ander gebied naar de Seiser komt dat het niet je favoriete uitstapje van de week was, maar dat is dus een heel ander uitgangspunt.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Overigens is de Seiser Alm ook niet ideaal bji sneeuwval of mist bijvoorbeeld… nauwelijks pistes tussen de bomen daar. oké, het is er nergens steil. Maar als bijvoorbeeld het zicht slecht is, is het daar wel erg kaal en zijn er veel plaatsen waar je betere opties hebt tussen de bomen.

En als uitvalsbasis zou ik er ook niet gaan zitten (een beetje een uithoek en niet de beste verbinding met de omliggende gedeelten van het gebied). Als doel voor een dagtripje leent het zich mijns inziens veel beter.

*bericht bewerkt door GiGi op 28 okt 2017 19:03

Hierboven staat het wel zoals ik Seiseralm wil meenemen: als (serieuze) optie voor een dagtrip. Verder ben ik heel blij met alle reacties!

Zijn er nog bepaalde delen veel drukker dan de rest, buiten de Sella Ronda zelf natuurlijk? We gaan buiten de vakanties om.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@DSvier
Als ik @Roy83 's wensen zo lees past de Seiseralm zeker qua skiën perfect bij zijn wensen. Ik vermaak me altijd, ook in een kleiner gebied, maar ik vond de Seiser eigenlijk helemaal niet superklein aanvoelen. Ja, veel pistes zijn niet stijl, maar het landschap is schitterend.

20 minuten in de bus en 5 minuten stoeltjeslift en je skiet op de Sella. Dat ben je ook kwijt in de gemiddelde gondel omhoog vanuit het dal, dus ook dat vind ik echt geen probleem.

Stress om terug te komen, dat herken ik niet echt, geldt in zoveel gebieden, gewoon niet te laat komen… Maar het is wel waar dat je op je verblijf bent aangewezen voor vermaak. Lekker hotel nemen dus ;)

Overigens snap ik wel, dat wanneer je als gevorderde skier vanuit een ander gebied naar de Seiser komt dat het niet je favoriete uitstapje van de week was, maar dat is dus een heel ander uitgangspunt.

Shane op 28 okt 2017 18:59

Ik snap dat het om er te skiën wel leuk voor hem is, maar als je toch daar bent, dan zou ik meer variatie welkom vinden.

Ik heb vorig jaar twee beginners (3x rollerbaan ervaring) mee genomen naar Corvara. Perfecte keus voor ze! In Corvara zit je aan de voet van een gigantisch blauw gebied. geografisch gezien de beste plek van het gebied. Je kan er heerlijk toeren, ook als beginner! Ook zitten daar een paar leuke apres-ski barren. Sella Ronda is rustig begin Maart, aarzel niet om die te doen als rood geen probleem voor je is. Je kan ook nog naar Colfosco (ook leuk blauw gebiedje) en (op 1 stukje rood na) tot in Arabba komen via blauwe pistes (en ook weer terug). zoek je iets meer uitdaging, dan vind je dat zeker ook voldoende terug in de buurt van Corvara. Pak vanuit Corvara je auto (45min rijden) als je naar Seiser Alm wilt om zonder zorgen een dag skien.

seiseralm vindt ik het minst aantrekkelijke deel van de dolimiten, vlak en kaal.

Ik heb vorig jaar twee beginners (3x rollerbaan ervaring) mee genomen naar Corvara. Perfecte keus voor ze! In Corvara zit je aan de voet van een gigantisch blauw gebied. geografisch gezien de beste plek van het gebied. Je kan er heerlijk toeren, ook als beginner! Ook zitten daar een paar leuke apres-ski barren. Sella Ronda is rustig begin Maart, aarzel niet om die te doen als rood geen probleem voor je is. Je kan ook nog naar Colfosco (ook leuk blauw gebiedje) en (op 1 stukje rood na) tot in Arabba komen via blauwe pistes (en ook weer terug). zoek je iets meer uitdaging, dan vind je dat zeker ook voldoende terug in de buurt van Corvara. Pak vanuit Corvara je auto (45min rijden) als je naar Seiser Alm wilt om zonder zorgen een dag skien.

Auke83 op 28 okt 2017 23:24

Merci, helder verhaal en precies zoals we het zoeken!

Nog Val di Sole inzichten of is dat een domme vraag ;)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie