Welk gebied heeft kleine skipas en grote skipas?

We gaan 9 december met 4 personen skien, Er zijn 1 beginner met begeleider en 2 gevorderden bij. Nu zoeken we een gebied waar de beginners een kleine pas kunnen nemen omdat ze niet ver zullen gaan en een volledige skipas voor de gevorderen.
Wie kan mij een gebied aanraden?
Alvast bedankt.

Laten we eens beginnen bij de vraag naar welk land je wilt en wat voor soort gebied? Bijna alle grote gebieden in alle Alpenlanden hebben namelijk wel zulke passen.

Born to Ride

Voorkeur voor een land? Wat mij als eerste te binnen schiet zijn Le Grand Massif en Portes du Soleil in Frankrijk. Maar er zullen ongetwijfeld een hoop meer skigebieden zijn die dit aanbieden.

Had je al een of meerdere gebieden in gedachten?

Mr. Slow

Val Thorens- orelle is een aparte pas / Les Menuires heeft een aparte pas en samen kan je de 3-vallees pas nemen.
Er zijn wel meerdere voorbeelden… alles hangt af van het land waar je naartoe wilt.
9 december is nog niet alles open natuurlijk…

Bedankt voor de snelle reacties. We dachten aan Oostenrijk, maar misschien moeten we ook eens naar Frankrijk kijken.

In Oostenrijk kom je dit voor weekpassen eigenlijk nauwelijks nog tegen. Sterker nog, de trend was de afgelopen jaren dat zelfs kleine gebieden in steeds grotere liftverbonden kwamen te zitten, met alleen maar keuze uit de gezamenlijke skipas. Frankrijk kent het echter wel. Vrijwel alle grote Franse gebieden bieden goedkopere deelgebiedpassen aan (Portes du Soleil, Grand Massif, Paradiski, 3 Vallees, Espace Killy etc.) Ook in Italië kun je vaak deelpassen kopen voor een week. Zo kennen de veschillende gebieden die samen Dolomiti Superski vormen ook allemaal een goekopere eigen weekpas.

Als Frankrijk een optie is, kun je dit ook overwegen: https://www.skialacarte.fr/en/

Je koopt een pas, bruikbaar in verschillende (ook hooggelegen) skigebieden. Achteraf betaal je alleen voor het gebied dat je daadwerkelijk gebruikt hebt, en je krijgt wat korting ook. Redelijk voordelig en een maximale flexibiliteit. Ski je een dag niet (weer of zo), geen kosten, wil je een dag met de anderen mee wat verder het gebied in, ook geen probleem.

Edwin van Riel

Het recent in een video besproken Jungfraugebied heeft deelpassen.

Algemeen:
Zodra een gebied over meerdere dalen is verdeeld of bergen aan 2 kanten van een dorp, zie je dit soort deelpassen.
Is echter per gebied verschillend.
Verschillen zijn in de praktijk echter niet van dien aard, dat ik er m’n gebiedkeuze op af zou stemmen.

Rob

Maar wat zijn dan precies de wensen voor de gevorderde skiers? Grote tochten maken of is 100 kilometer voldoende? Ik begrijp best dat het voor je gevoel een beetje zonde is om een volledige skipas te betalen als je denkt als beginner nergens te komen, maar wellicht skien die beginners na 2 dagen gewoon alle blauwe pistes en maken zo toch aardig wat km’s in het hele gebied. Bovendien scheelt het vaak echt maar een paar tientjes tussen de passen, zeker in Oostenrijk.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Les Arcs: Plan Peisey vs Paradiski

Skialacarte is eigenlijk alleen zinnig voor langer dan een week, of veel korte bezoeken.

Les Arcs: Plan Peisey vs Paradiski

Skialacarte is eigenlijk alleen zinnig voor langer dan een week, of veel korte bezoeken.

Morzel op 30 okt 2017 13:00

Heb je gelijk in. Gelukkig zijn we in de gelegenheid :)

Edwin van Riel

Kleinwalsertal

https://cdn.wintersport.nl/forum/19/1d0a80a140b0cb8cc54cbc40...

Je kan van elke kleur een skipas kopen en van alle kleuren samen. Prijs kan ik hiervan alleen nergens vinden. Hij is er wel, weet het bijna zeker. Als je bij het skigebied zo’n kaartje pakt met de pistes zie je daarvan wel zo’n prijslijst.

*bericht bewerkt door tessaneedssnow op 30 okt 2017 15:14

Ski you later!

Een paar voorbeelden in Frankrijk:

  • Grand Massif
  • Grand Domaine
  • 3-Vallees
  • Auris/Alpe d’Huez
  • Tignes/ Val d’Isere
  • Paradiski
  • Portes du Soleil
  • Les Sybelles
  • Galibier Thabor
  • La Foret Blanche
  • Massif des Aravis / Le Grand Bornand
  • Espace San Bernardo
  • Evasion mt Blanc
  • Espace Diamant
  • Val d’Allos / Pra Loup

En dan ben ik er vast nog wel een paar vergeten ook. Maar voor de week van 9 December zou ik vooral pas een paar dagen van te voren boeken en kijken aan de hand van waar de meeste sneeuw ligt een keuze maken tussen bijv. Oostenrijk en Frankrijk. Accomodaties zijn in die periode namelijk nog in overvloed beschikbaar.

Born to Ride

Even over Kleinwalsertal: Rood en groen is een combi en Rood en geel. Daarnaast is het mogelijk om een pas voor alleen de Heuberg Arena of een puntenkaart te kopen.
Verder kun je in de Lungau voor de losse gebieden een pas kopen, of voor Katschberg-Aineck/Großeck-Speiereck/Fanningberg of voor de hiervoor genoemde 3 plus Obertauern.
Andere optie is in een kleiner, maar centraal gelegen gebied te gaan zitten waar de beginners een pas voor het kleine gebied nemen en de gevorderden een gebiedsoverkoepelende pas. Bijvoorbeeld St. Johann in Tirol met de Kitzbüheler Allstar kaart voor de gevorderden.

Kleinwalsertal

https://cdn.wintersport.nl/forum/19/1d0a80a140b0cb8cc54cbc40...

Je kan van elke kleur een skipas kopen en van alle kleuren samen. Prijs kan ik hiervan alleen nergens vinden. Hij is er wel, weet het bijna zeker. Als je bij het skigebied zo’n kaartje pakt met de pistes zie je daarvan wel zo’n prijslijst.

TessaSki op 30 okt 2017 15:13

Vroeger wel, maar tegenwoordig niet meer. Je kan alleen nog maar een skipas voor het hele gebied kopen.

Valt er op 9 december te skiën dan, in het Kleinwalsertal?

Oeps, een belangrijk punt gemist.
Dus de eisen zijn 9 december en Oostenrijk, plus gedeelde skipas.
Dan zijn er geen valide opties volgens mij. Alleen de gletschers komen dan in aanmerking. In Frankrijk moet je het dan vooral zoeken in Val Thorens/L3V, Espace Killy en eventueel Alpe d’Huez. En als het dus nog goed gaat komen met de neerslag Via Lattea.

Even de sneeuwval afwachten. Er kan al veel meer open zijn, ook in de Dolomieten.

*bericht bewerkt door paolie op 30 okt 2017 17:35

Tegenwoordig hebben bijna alle skipassen dezelfde afmetingen, namelijk het creditcardformaat.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Creditcardformaat

Tegenwoordig hebben bijna alle skipassen dezelfde afmetingen, namelijk het creditcardformaat.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Creditcardformaat

RRski op 30 okt 2017 17:43

Door midden knippen. Dan heb je een kleine pas.

:-) :-) Bedankt voor al jullie reacties, ik ga mij flink inlezen, alle gebieden bekijken en inderdaag pas begin december boeken als we weten waar er genoeg sneeuw ligt. :-)

Ook in Sölden is het mogelijk om 2 verschillende ‘kleine’ beginnerspasen te kopen, namelijk 1 voor uitsluitend Innerwald (2 sleepliften) en 1 voor uitsluitend Giggijoch (geldig voor gondel, sleeplift Gigijoch, 4S Hainbachkar en 2S Rotkogl).

In veel gebieden bestaan ook nog puntenkaarten. Dat kan voor beginners ook interessant zijn. De oefenliften zijn vaak 1 punt of soms gratis (kitzbuhel-kirchberg) en als je als beginner echt de berg naar boven gaat ben je vaak lang onderweg naar beneden en neem je per dag dus maar weinig liften.

Is het niet zo dat in het voorseizoen de skipassen sterk gereduceerd zijn, en het haast niks uit maakt.

Dus zoals eerder geschreven, gewoon last minute kijken waar de meeste sneeuw ligt.

Plaats een reactie