Verschil in bruin worden december/maart

Ik ga niet op wintersport om bruin te worden, ik vind het zelf ook eigenlijk best lelijk om je zonnebril nog op te hebben wanneer je hem afzet zeg maar.

Hoe zit dit eigenlijk met hoe snel je verkleurd? 3 jaar geleden eind februari echt ontzettend verkleurd in Les Sybelles, veel zon gezien toen. Dit jaar ga ik naar hetzelfde gebied, maar dan eind december. Stel dat we net zoveel zon hebben, verkleur je dan evenredig veel, of is de sterkte van de zon (hoeveelheid uv) in december minder?

Je wil niet bruin worden en toch wil je weten of je sneller bruin wordt in December.

Je wil niet bruin worden en toch wil je weten of je sneller bruin wordt in December.

Henk op 9 dec. 2011 11:49

Dat ik het niet mooi vind wil niet zeggen dat ik mezelf niet af kan vragen of het zo is dat je evenredig snel bruin wordt, heb je de tekst wel goed gelezen?

In December staat de zon veel verder weg dan in Februari. Dus bij eenzelfde aantal uren in de zon zul je in December minder verkleuren.

Hierbij ga ik er natuurlijk vanuit dat de overige factoren hetzelfde zijn. Als je een hele dag skiet zul je natuurlijk minder verkleuren dan wanneer je van 10 tot 2 op het terras zit richting de zon.

to ski or not to ski, thats no question

Ik ga niet op wintersport om bruin te worden, ik vind het zelf ook eigenlijk best lelijk om je zonnebril nog op te hebben wanneer je hem afzet zeg maar.

NielsV op 9 dec. 2011 11:45

Zo’n natuurlijke bril is juist cool. Als ik een mindere wintersport qua zonneschijn heb gehad, kruip ik thuis altijd nog even met m’n zonnebril onder de zonnebank.

Verder heeft Simon gelijk.

Als alles bedekt is met sneeuw is er natuurlijk ook meer weerkaatsing :)

In de witte wereld wordt je nu eenmaal sneller bruin.
Maar in December is het toch wel minimaal hoor.

Zelf ga ik de laatste jaren in Januari, en echt bruin ben ik er nooit van terug gekomen.

Die ene keer dat ik eind maart ging, was ik na 1 dag al poepie-bruin.

Maar volgens mij valt en staat het met het type zonnebrand wat je op smeert.
Die alpine-creme van Nivea maakt je zelfs witter…

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Hoe kan het dat je sneller bruin wordt dan in de zomer?

Hoe kan het dat je sneller bruin wordt dan in de zomer?

Gast619 op 25 jan. 2013 10:51

@ gast 619: Dat hangt een beetje vanaf waar je het mee vergelijkt. Maar in de bergen wordt je sneller bruin omdat de zon sterker is (minder ‘lucht’ tussen zon en aaroppervlak). En vooral omdat de zon weerkaatst op de sneeuw, dus je krijgt ook van beneden aardig wat straling.

Click. Click. Peace

gebruik dit spulletje maar eens,dan wordt je echt bruin,of het nu dec,jan,feb,of maart is let op is alleen verkrijgbaar in duitsland,en oostenrijk bij de apotheek.

null

inderdaad gast 167, maar let op! er zit geen uv-berscherming in. BIj echt hele mooide dagen aan het eind van het seizoen (maart-april) kan je met dit spul op je gezicht flink verbranden…
Ik heb het zelf ondervonden ;)

klopt helemaal gast767,maar werkt ook prima tegen de kou,je moet eerst een onderlaagje smeren,met een factor 4 a 6,en dan dat spulletje er over,het kan hard gaan

In Sölden was het de afgelopen maand november bijzonder zonnig en vanwege de vroege sneeuw was een groot gedeelte van het skigebied al open. Overdag zon, zon en nog eens zon dus veel buiten eten op de terrasjes van de berghutten. Zo tegen de kerst was ik dus al behoorlijk verkleurd…

Skiën. What else.

In December staat de zon veel verder weg dan in Februari. Dus bij eenzelfde aantal uren in de zon zul je in December minder verkleuren.
Hierbij ga ik er natuurlijk vanuit dat de overige factoren hetzelfde zijn. Als je een hele dag skiet zul je natuurlijk minder verkleuren dan wanneer je van 10 tot 2 op het terras zit richting de zon.

Simon op 9 dec. 2011 12:00

De afstand van de zon naar de aarde is toch irrelevant?

De aarde is een gekantelde bol t.o.v. de zon

  • in de winter is de hoek van het noordelijk halfrond t.o.v. de zon dusdanig groot dat de zonnestralen een veel groter aardoppervlakte moeten bestrijken + een langere afstand binnen de dampkring moeten afleggen en dus energie verliezen.

  • in de zomer is het in het noordelijk halfrond net omgekeerd en kijkt dat deel als het ware recht naar de zon. Zonnestralen kunnen bijna loodrecht het aardoppervlakte bereiken en verliezen veel minder energie.

  • in het zuiden is het uiteraard net omgekeerd.

conclusie: Op 21 december bereikt de aarde zijn maximale kantelhoek en zijn de zonnestralen op hun minst. Sneeuw of geen sneeuw, je zal bijna niet verkleuren (of je moet er weken aan een stuk aan blootgesteld worden). Als je in Maart - April gaat is het lente en is de zonnekracht veel sterker dan in december. Je beoefent de wintersport dan eigenlijk in de lente. Nogal logisch dat je dan ook rapper een bruin kleurtje krijgt

gebruik dit spulletje maar eens,dan wordt je echt bruin,of het nu dec,jan,feb,of maart is let op is alleen verkrijgbaar in duitsland,en oostenrijk bij de apotheek.

null

Gast167 op 25 jan. 2013 11:12

In tirol verkopen ze precies hetzelfde alleen onder andere naam, iets van tiroler wondermix oid.

Als ik in de voorjaarsvakantie ga word ik wel veel bruiner dan met kerst of in januari.

Als ik veel buiten ben wordt ik wel veel bruiner dan als ik binnen blijf.

Zelfs al schijnt de zon niet.

Lib tech met Flow my way in the snow

Helm, goggle, gezichtsmasker, handschoenen. En het lukt mij maar niet om bruiner te worden…

Niet meer douchen, dat helpt echt ;-)

@Wouter: Zwijg me erover, daar heb ik me vorig jaar op kapotgeblokt tijdens de examens ;)

Is de kou uut de lucht en goan de dagen lengen dan zul de meer zonnebrand moeten aanbrengen!

Ik snap dat het lastig is maar zullen we proberen het een beetje optopic te houden?

MAND!

Plaats een reactie