Merkeigenschappen van skimerken -> schoenen

Hey,

Ik ben wel benieuwd wat de ‘eigenschappen’ zijn van skischoenen van verschillende merken: van kleding weet men bijvoorbeeld dat Italiaanse kleding kleiner valt… Hoe zit dat bij skischoenen? Zijn er merken met een bepaalde ‘snit’/pasvorm? Of met bepaalde stokpaardjes als het aangaat om technieken?

Ik zou het dan graag wel willen beperken tot niet-race skischoenen (voor de doorsnee wintersportliefhebber ;))

Bv.: ik heb Salomon schoenen en hoorde dat deze wat breder vallen en dat Salomon inzet op een zachte, comfortabele fit.
Salomon schoenen hebben een vacuum fit systeem waarmee ze worden aangepast door ze eerst te verwarmen en dan af te laten koelen aan je voeten.

Iemand anders nog een merk? :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Als het gaat om de breedte (leestbreedte) van skischoenen: elk merk heeft tegenwoordig brede en smalle schoenen volgens mij. Dus dat is niet merk-specifiek.

Wel is het zo dat bijvoorbeeld Fischer in hun huidige RC4 The Curv-lijn de toe-box (het stuk rondom de teen, het stuk vóór het breedste deel van je voet) wat ruimer maakt en minder beklemmend. Zolang de schoen rond de wreef, enkel en hiel maar goed aan zit en je voet fixeert, maakt het volgens hun nieuwe filosofie minder uit hoe strak de voorvoet in de schoen zit. Voor de controle is het belangrijk de achterste helft van je voet goed gefixeerd is; een ruimere voorvoet laat dan letterlijk wat meer ruimte, hetgeen de ervaring van comfort bevordert.

*bericht bewerkt door GiGi op 30 okt 2017 20:45

Als het gaat om de breedte (leestbreedte) van skischoenen: elk merk heeft tegenwoordig brede en smalle schoenen volgens mij. Dus dat is niet merk-specifiek.

Hm, dan had ik toch door moeten vragen naar een smallere…

Wel is het zo dat bijvoorbeeld Fischer in hun huidige RC4 The Curv-lijn de toe-box (het stuk rondom de teen, het stuk vóór het breedste deel van je voet) wat ruimer maakt en minder beklemmend. Zolang de schoen rond de wreef, enkel en hiel maar goed aan zit en je voet fixeert, maakt het volgens hun nieuwe filosofie minder uit hoe strak de voorvoet in de schoen zit. Voor de controle is het belangrijk de achterste helft van je voet goed gefixeerd is; een ruimere voorvoet laat dan letterlijk wat meer ruimte, hetgeen de ervaring van comfort bevordert.

GiGi op 30 okt 2017 20:39

Interessant! Beetje wat wandelschoenen ook vaak hebben.

Dus dan hebben we nu alleen staan:

Salomon - bredere schoen (-> contested by GiGi ;) er zijn blijkbaar van elk merk wel bredere/smallere modellen)
Fischer - Modellen met Curv-line toe box: een bredere toe box terwijl de rest nog strak zit, voor goede bewegingsvrijheid en doorbloeding

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@GiGi, is dat serieus zo? Dat je in die Fischers ruimte hebt rond je tenen… Mijn kleine teentje moet echt wel een stevig contact met mijn schoen hebben wil ik het juiste gevoel hebben op de binnenski.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat ze dat zo bedacht hebben, is inderdaad zo. Mijn nieuwe schoenen zitten ook minder strak om mijn tenen, maar mijn controle is vele malen groter (want hogere flex, wat je vooral merkt in de bewegingen in het horizontale vlak en het kantelen van links naar rechts).

Maar je tenen kunnen niet zijdelings “schuiven” in de schoen neem ik aan?

I can stick uphill ice, on my saucer...

Schuiven niet. Maar ze zijn aanzienlijk minder samen geklemd dan in de andere schoenen die ik heb gepast.

Ok interessant! Back on topic, maar weer.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Vind ik een lastige vraag met uiteenlopende antwoorden als je het mij vraagt. Ik kan alleen uit ervaring zeggen dat schoenen van Black Diamond klein vallen, maar daar heeft men weinig aan aangezien ze geen skischoenen meer in hun productlijn hebben 😂

When life gets too complicated.... SKI

Hoewel elk merk dus zijn specifieke technologieën heeft en unieke eigenschappen claimt te hebben, denk ik niet dat je kan zeggen: als je een voet hebt met díe of díe eigenschap, dan moet je een schoen hebben van dát merk. (Vroegger was dat anders, heb ik me laten vertellen. Maar mijn actieve skileven is nog niet zo oud dat ik me dat uit eigen ervaring kan herinneren.)

Je kan dan wellicht wel zeggen: ga op zoek naar een schoen met een smalle of brede leest, met een hoge of juist lage schacht, enz. Maar omdat elk merk wel min of meer van alle markten thuis is in dat opzicht, kan je wederom bij elk merk wel slagen. Het zijn die kleine, vaak niet goed te definiëren dingetjes die maken dat de ene schoen beter zit dan de andere, ondanks dat ze op papier misschien niet zouden mogen verschillen.

Bij schoenen moet je je dus zeker niet blindstaren op de nummertjes, maar gewoon passen en vergelijken. Bij ski’s (en ik neem aan snowboards) ook overigens. Uitproberen en vergelijken om het zeker te weten. Suggesties die anderen doen moet je dan ook alleen maar als suggesties meenemen in je hele proces.

Ik heb een vrij hoge wreef. Elke keer als ik op zoek ga naar nieuwe schoenen (Ben nu aan mijn 5e paar bezig) merk ik dat de schoenen van Salomon mij het beste passen. De schoenen van Nordica en Atomic komen wat de pasvorm betreft ook wel in de buurt.

Er is niks zinnigs over te zeggen, elk merk heeft diverse modellen die totaal anders kunnen zijn.

Lange heeft volgensmij smallere schoenen. Heb het hier en daar gehoord.

Ski you later!

Wat een interessanter punt is, is wat mij betreft de manier van bouwen, het gebruik van materialen (pu, pe etc), de diverse echt speciale technieken (dus niet een u een of ander schuimpje om vocht buiten te houden) en de manier/schaal van de flexverdeling. Waar bepaalde merken dat echt uit de buutenschaal halen, hebben sommige merken voor zowel de flex 90 als de flex 130 schoen bijna dezelfde buitenschaal. …

En dat zijn vaak ook weer typisch de schoenen die een ‘zachte’ flex hebben.

Lange heeft volgensmij smallere schoenen. Heb het hier en daar gehoord.

TessaSki op 31 okt 2017 18:09

Niet echt, ze hebben een flink aantal schoenen met een breedte van 102;
https://www.glisshop.co.uk/lange/ski-boots/boot_last/102_104…

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 okt 2017 19:07

Bv.: ik heb Salomon schoenen en hoorde dat deze wat breder vallen en dat Salomon inzet op een zachte, comfortabele fit.
Salomon schoenen hebben een vacuum fit systeem waarmee ze worden aangepast door ze eerst te verwarmen en dan af te laten koelen aan je voeten.

Quisa2 op 30 okt 2017 20:33

Vacuum Fit wordt door Fischer gebruikt, bij Salomon worden de schoenen aangepast door middel van verwarming.

Dat skischoenen (buitenschalen) in de oven gaan, geldt voor ‘Custom Shell’ van Salomon, ‘Memory Fit’ van Atomic en ‘Vacuum Fit’ van Fischer. Ze worden ook allemaal met de skiër erin weer afgekoeld om de nieuwe vorm aan te nemen.

Het verschil zit 'm erin dat bij Atomic en Salomon (en alle andere merken waarbij een deel van de schaal wordt verwarmd - met uitzondering van Fischer dus) de voet van de skiër delen van de schoen naar buiten duwt. Bij Fischer wordt de schaal van buiten naar binnen tegen de voet aangeduwd in de fitmachine (hoge druk-zakken om de schoen en voet heen, die hard worden opgepompt). De Fischers kunnen dus ook wat kleiner worden op die manier; de techniek van andere merken krijgt de schoenen alleen groter.

Dit is allemaal een verschil op papier. Je kan natuurlijk ook een verwarmde schoen van bijvoorbeeld Salomon in de fitmachine van Fischer zetten. Geen idee of dat wel eens gebeurt trouwens, en wat het resultaat zou zijn.

Dat skischoenen (buitenschalen) in de oven gaan, geldt voor ‘Custom Shell’ van Salomon, ‘Memory Fit’ van Atomic en ‘Vacuum Fit’ van Fischer. Ze worden ook allemaal met de skiër erin weer afgekoeld om de nieuwe vorm aan te nemen.

Het verschil zit 'm erin dat bij Atomic en Salomon (en alle andere merken waarbij een deel van de schaal wordt verwarmd - met uitzondering van Fischer dus) de voet van de skiër delen van de schoen naar buiten duwt. Bij Fischer wordt de schaal van buiten naar binnen tegen de voet aangeduwd in de fitmachine (hoge druk-zakken om de schoen en voet heen, die hard worden opgepompt). De Fischers kunnen dus ook wat kleiner worden op die manier; de techniek van andere merken krijgt de schoenen alleen groter.

Dit is allemaal een verschil op papier. Je kan natuurlijk ook een verwarmde schoen van bijvoorbeeld Salomon in de fitmachine van Fischer zetten. Geen idee of dat wel eens gebeurt trouwens, en wat het resultaat zou zijn.

GiGi op 3 nov 2017 07:26

Mijn vrouw heeft boots van Rossi en die werden dus in de vacuumzakken Fischer gefit. Het resultaat is gewoon helemaal prima.

Born to Ride

Ik heb een paar strolz sinds 2010 en wens ik nu nog niet te vervangen, maar het is zeker interessant om te horen dat er veel beweegt op deze markt. En als ik dan lees dat er iemand aan z’n 5de paar bezig is…

Plaats een reactie